جدیدترین مطالب

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

Loading

أحدث المقالات

اعتراف‌ها و نگرانی اندیشکده آمریکایی از شکست سیاسی رژیم صهیونیستی در غزه

شورای راهبردی آنلاین-رصد: اندیشکده آمریکایی سیاست خاور نزدیک واشنگتن با اعتراف به اینکه رژیم صهیونیستی در جنگ غزه فاقد راهبرد است، هشدار داد سطح جنایات این رژیم به حدی رسیده است که حتی نزدیک‌ترین متحدانش هم نمی‌خواهند در آن‌ها شریک باشند.

ابعاد و پیامدهای سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: سفر اخیر اردوغان به عراق، آن هم بعد از آخرین حضورش در بغداد که به 13 سال قبل برمی‌گردد، یکی از تحولات مهم سیاسی، اقتصادی و امنیتی در روابط دو کشور ارزیابی می‌شود.

امیرعبداللهیان وارد گامبیا شد + فیلم

تهران- ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیاتی به‌ منظور شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی وارد بانجول پایتخت گامبیا شد.

اهانت دوباره به قرآن کریم در سوئد

تهران- ایرنا- یک زن سوئدی افراطی و ضد اسلام روز جمعه در شهر مالمو در سوئد در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشید.

Loading
انديشکده مطالعات جنگ بررسي کرد

مقابله با داعش؛ دشمنی انطباق‌پذیر

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: هرچند موفقیت‌های ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در عراق رو به افزایش است، اما باید این نکته را مدنظر داشت که داعش دشمنی تطابق‌پذیر با اوضاع میدان است که به سرعت نمی‌توان آن را شکست داد.

جسیکا لوییس در گزارشی با عنوان “دفاع داعش در عراق و سوریه: مقابله با دشمنی انطباق‌پذیر” که اندیشکده مطالعات جنگ در ماه مه منتشر کرد، نوشت: در واقع داعش که از اعقاب القاعده در عراق محسوب می‌شود، نسبت به پیشینیان خود قدرت انعطاف‌پذیری بیشتری با تغییرات محیطی دارد.

برهمین اساس نیز این گروه که  نیروهایش ترکیبی از فرقه‌های مختلف است، به منظور انطباق با شرایط جدید و مقابله با ائتلاف ضدداعش، احتمالا تاکتیک‌های جنگ چریکی و ترکیبی خود را تقویت خواهد کرد.

جنگ ترکیبی با بهره‌گیری از مولفه‌های جنگ پنهان، داعش را در تطابق با شرایط جدید و فرار از شکست احتمالی مصون خواهد کرد. راهبرد داعش بر این مبناست که با باقی ماندن در عراق و سوریه و گسترش نفوذ خود به مناطق دیگر، موقعیت خود را حفظ کند.

با توجه به این  مساله، به نظر نمی‌رسد که راهبرد نابودی فیزیکی داعش مساله را حل کند و به تهدید ستیزه‌جویان داعشی پایان دهد، چرا که آنها همچنان برای بازسازی و تاسیس دوباره خلافت خودخوانده‌شان خواهند کوشید، مگر اینکه به موازات بازیابی توانایی کشورهای سوریه و عراق، تنش‌های فرقه‌گرایی در خاورمیانه که با تهاجم کشورهای عربی به یمن تشدید شده است، از بین برود.

در شرایط کنونی، داعش در عراق و سوریه موضع دفاعی دارد که البته این حالت دفاعی بیانگر ضعف سازمانی نیست، بلکه نشانگر تمایل داعش به حفظ داشته‌های خود در عراق و سوریه و ادامه حکمرانی‌اش است.

در حقیقت راهبرد دفاعی داعش بر مبنای گسترش به مناطق دیگر خاورمیانه و شمال آفریقا و افزایش قدرت جنگی خود برای ادامه تهاجم در داخل عراق و سوریه است. ضمن آنکه تشدید فرقه گرایی‌های منطقه‌ای نیز به پیشبرد حیات داعش کمک خواهد کرد.

از همین رو نیز آمریکا باید بداند که اجرای راهبرد نظامی و امنیتی صرف در مقابل داعش، برای شکست این گروه کافی نیست.

در حالی که حفظ امنیت ملی آمریکا در منطقه، مستلزم سیاستی است که ثبات را به خاورمیانه بازگرداند؛ رشد بیشتر داعش در منطقه از جمله تهدیدهای بیشماری است که خاورمیانه را آسیب پذیر ساخته است.

با توجه به این نگرش، جنگ ائتلاف علیه داعش زمانی به موفقیت خواهد رسید که فرقه‌گرایی و قوم‌گرایی کنار گذاشته شده و ائتلافی پایدار برای مبارزه با داعش تشکیل شود.

مضاف بر آن اینکه با توجه به ادامه بی ثباتی ها در عراق و سوریه، سیاستگذاران آمریکا بایستی برنامه‌ای راهبردی تعیین کنند که در آن آمریکا ابتدا سیاستی منطقه ای برای بازگرداندن ثبات به منطقه را در پیش گیرد و پس از آن به دنبال شکست داعش باشد، چرا که تهدیدها علیه منافع آمریکا در نقاط مختلف جهان به ویژه در خاورمیانه در حال افزایش است و رشد داعش از جمله مهم‌ترین این تهدیدهاست.

در این میان به نظر می رسد، بازسازی عراق و سوریه تنها راه شکست داعش باشد. باید توجه داشت که اشغال یک طرفه منطقه توسط نیروهای آمریکا هم می‌تواند به تشدید نارضایتی‌ها از سیاست های آمریکا در منطقه دامن بزند. دیگر کشورها هم چنین اقدامی را مطرود می‌دانند و بنابراین شرکت کشورهای منطقه در ائتلافی پایدار مهم می‌نماید.

در حالی که ایجاد فضایی جدید و حل معضلات عراق و سوریه به آمریکا و متحدانش این امکان را می دهد تا جلوی گسترش وخامت اوضاع را بگیرند، ناکامی در این امر نه تنها به تهدید پایدار از طرف داعش خواهد انجامید بلکه استمرار چالش های خاورمیانه هم موجب افزایش تهدید خواهد شد.

داعش حتی بدون تشکیل خلافت و بدون داشتن خلیفه هم از میان نمی‌رود و نهایتا بار دیگر با القاعده ادغام خواهد شد، چرا که اختلافات ایدئولوژیکی و عقیدتی آنها آنقدر نیست که با هم متحد نشوند. در این میان اگر جبهه النصره به هدف خود برای تصرف سوریه دست یابد، القاعده خود را در موقعیتی خواهد یافت که بتواند از باخت داعش برای خود کسب موفقیت کند.

علاوه بر این، ناکامی در بازسازی عراق و سوریه، ضمن تشدید تنش‌های فرقه ای در منطقه به جنگ نیابتی منجر خواهد شد. باید توجه داشت که کینه‌توزی کشورهای عرب علیه ایران و سوریه، میدان آزادی عمل داعش را بیشتر کرده است. در واقع، فرقه گرایی منطقه‌ای موجب طولانی شدن حیات داعش می‌شود.

ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا زمانی به اهداف خود خواهد رسید که آن سوی معادله هم حل شود، یعنی کشورها مرزبندی‌های فرقه ای و نژادی را کنار گذاشته و ائتلافی پایدار برای مبارزه با داعش تشکیل دهند و با فرقه گرایی، منطقه را به ورطه آشوبی که داعش به دنبال آن است، نکشند.

همراهی کشورهای همسایه با دولت عراق در جنگ با داعش نیز تاثیر مثبتی بر ثبات منطقه داشته است هرچند که ناکامی در آن تاثیری عکس خواهد داشت.

حفظ ثبات منطقه ای منبع قدرتی است که ائتلاف به رهبری آمریکا برای شکست داعش به آن نیاز دارد. این عنصر اگرچه بسیار فرار است، اما اقدامات سازنده در عراق می تواند موجب انعکاس آن در سایر مناطق شده و به پیشبرد سیاست های آمریکا در منطقه کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *