جدیدترین مطالب

ادامه سرکوب اعتراض ضد صهیونیستی در آمریکا

تجمع‌های مسالمت آمیز ضد صهیونیستی در آمریکا، با این بهانه که اقدامات و تحرکات ضد یهودی است به شدت سرکوب می‌شود. این در حالی است که بسیاری از دستگیرشدگان شرکت کننده در این تجمع‌ها و راهپیمایی‌های ضد صهیونیستی، خود یهودی هستند.

افشای فساد جنسی یک سیاستمدار دیگر در انگلیس

جفری دونالدسون رهبر پیشین حزب سلطنت طلب و اتحادگرای ایرلند شمالی، ” دی یو پی” (DUP)، امروز در دادگاهی در ایرلند شمالی، با ۱۱ اتهام تعرض جنسی، از جمله یک فقره تجاوز جنسی روبرو و متهم شد.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می‌کنیم.

مسکو: قطعنامه آمریکا درباره سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از توافقنامه‌های بین‌المللی بود

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه بامداد پنجشنبه گفت که قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا فراتر از چارچوب حقوقی توافقنامه‌های بین‌المللی بود و به همین دلیل، مسکو آن را وتو کرد.

گسترش اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا در حمایت از غزه؛ درگیری پلیس با دانشجویان

نیویورک – ایرنا- اعتراض های دانشجویی در آمریکا در حمایت از مردم غزه و توقف جنگ اسرائیل به دانشگاههای هاروارد، تگزاس، براون و کالیفرنیای جنوبی رسیده و دانشگاههای تگزاس و کالیفرنیا صحنه درگیری پلیس با دانشجویان شده است.

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقامات سه کشور

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه در حاشیه اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ روسیه با مقامات عالی شرکت‌کننده از چین، برزیل و آفریقای جنوبی به صورت جداگانه دیدار و گفت و گو کرد.

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی جنوب لبنان+فیلم

تهران-ایرنا-حزب الله لبنان بامداد پنجشنبه فیلمی از شلیک چندین موشک به چندین نقطه از مواضع رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی در پاسخ به حملات صهیونیست‌ها به مناطق مسکونی در جنوب لبنان را منتشر کرد.

واکنش مداخله جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای خواننده رپ زیرزمینی

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی مداخله جویانه به صدور حکم دادگاه بدوی برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای تلاش می کنیم.

Loading
انديشکده مطالعات جنگ بررسي کرد

مقابله با داعش؛ دشمنی انطباق‌پذیر

۱۳۹۴/۰۲/۳۰ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: هرچند موفقیت‌های ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در عراق رو به افزایش است، اما باید این نکته را مدنظر داشت که داعش دشمنی تطابق‌پذیر با اوضاع میدان است که به سرعت نمی‌توان آن را شکست داد.

جسیکا لوییس در گزارشی با عنوان “دفاع داعش در عراق و سوریه: مقابله با دشمنی انطباق‌پذیر” که اندیشکده مطالعات جنگ در ماه مه منتشر کرد، نوشت: در واقع داعش که از اعقاب القاعده در عراق محسوب می‌شود، نسبت به پیشینیان خود قدرت انعطاف‌پذیری بیشتری با تغییرات محیطی دارد.

برهمین اساس نیز این گروه که  نیروهایش ترکیبی از فرقه‌های مختلف است، به منظور انطباق با شرایط جدید و مقابله با ائتلاف ضدداعش، احتمالا تاکتیک‌های جنگ چریکی و ترکیبی خود را تقویت خواهد کرد.

جنگ ترکیبی با بهره‌گیری از مولفه‌های جنگ پنهان، داعش را در تطابق با شرایط جدید و فرار از شکست احتمالی مصون خواهد کرد. راهبرد داعش بر این مبناست که با باقی ماندن در عراق و سوریه و گسترش نفوذ خود به مناطق دیگر، موقعیت خود را حفظ کند.

با توجه به این  مساله، به نظر نمی‌رسد که راهبرد نابودی فیزیکی داعش مساله را حل کند و به تهدید ستیزه‌جویان داعشی پایان دهد، چرا که آنها همچنان برای بازسازی و تاسیس دوباره خلافت خودخوانده‌شان خواهند کوشید، مگر اینکه به موازات بازیابی توانایی کشورهای سوریه و عراق، تنش‌های فرقه‌گرایی در خاورمیانه که با تهاجم کشورهای عربی به یمن تشدید شده است، از بین برود.

در شرایط کنونی، داعش در عراق و سوریه موضع دفاعی دارد که البته این حالت دفاعی بیانگر ضعف سازمانی نیست، بلکه نشانگر تمایل داعش به حفظ داشته‌های خود در عراق و سوریه و ادامه حکمرانی‌اش است.

در حقیقت راهبرد دفاعی داعش بر مبنای گسترش به مناطق دیگر خاورمیانه و شمال آفریقا و افزایش قدرت جنگی خود برای ادامه تهاجم در داخل عراق و سوریه است. ضمن آنکه تشدید فرقه گرایی‌های منطقه‌ای نیز به پیشبرد حیات داعش کمک خواهد کرد.

از همین رو نیز آمریکا باید بداند که اجرای راهبرد نظامی و امنیتی صرف در مقابل داعش، برای شکست این گروه کافی نیست.

در حالی که حفظ امنیت ملی آمریکا در منطقه، مستلزم سیاستی است که ثبات را به خاورمیانه بازگرداند؛ رشد بیشتر داعش در منطقه از جمله تهدیدهای بیشماری است که خاورمیانه را آسیب پذیر ساخته است.

با توجه به این نگرش، جنگ ائتلاف علیه داعش زمانی به موفقیت خواهد رسید که فرقه‌گرایی و قوم‌گرایی کنار گذاشته شده و ائتلافی پایدار برای مبارزه با داعش تشکیل شود.

مضاف بر آن اینکه با توجه به ادامه بی ثباتی ها در عراق و سوریه، سیاستگذاران آمریکا بایستی برنامه‌ای راهبردی تعیین کنند که در آن آمریکا ابتدا سیاستی منطقه ای برای بازگرداندن ثبات به منطقه را در پیش گیرد و پس از آن به دنبال شکست داعش باشد، چرا که تهدیدها علیه منافع آمریکا در نقاط مختلف جهان به ویژه در خاورمیانه در حال افزایش است و رشد داعش از جمله مهم‌ترین این تهدیدهاست.

در این میان به نظر می رسد، بازسازی عراق و سوریه تنها راه شکست داعش باشد. باید توجه داشت که اشغال یک طرفه منطقه توسط نیروهای آمریکا هم می‌تواند به تشدید نارضایتی‌ها از سیاست های آمریکا در منطقه دامن بزند. دیگر کشورها هم چنین اقدامی را مطرود می‌دانند و بنابراین شرکت کشورهای منطقه در ائتلافی پایدار مهم می‌نماید.

در حالی که ایجاد فضایی جدید و حل معضلات عراق و سوریه به آمریکا و متحدانش این امکان را می دهد تا جلوی گسترش وخامت اوضاع را بگیرند، ناکامی در این امر نه تنها به تهدید پایدار از طرف داعش خواهد انجامید بلکه استمرار چالش های خاورمیانه هم موجب افزایش تهدید خواهد شد.

داعش حتی بدون تشکیل خلافت و بدون داشتن خلیفه هم از میان نمی‌رود و نهایتا بار دیگر با القاعده ادغام خواهد شد، چرا که اختلافات ایدئولوژیکی و عقیدتی آنها آنقدر نیست که با هم متحد نشوند. در این میان اگر جبهه النصره به هدف خود برای تصرف سوریه دست یابد، القاعده خود را در موقعیتی خواهد یافت که بتواند از باخت داعش برای خود کسب موفقیت کند.

علاوه بر این، ناکامی در بازسازی عراق و سوریه، ضمن تشدید تنش‌های فرقه ای در منطقه به جنگ نیابتی منجر خواهد شد. باید توجه داشت که کینه‌توزی کشورهای عرب علیه ایران و سوریه، میدان آزادی عمل داعش را بیشتر کرده است. در واقع، فرقه گرایی منطقه‌ای موجب طولانی شدن حیات داعش می‌شود.

ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا زمانی به اهداف خود خواهد رسید که آن سوی معادله هم حل شود، یعنی کشورها مرزبندی‌های فرقه ای و نژادی را کنار گذاشته و ائتلافی پایدار برای مبارزه با داعش تشکیل دهند و با فرقه گرایی، منطقه را به ورطه آشوبی که داعش به دنبال آن است، نکشند.

همراهی کشورهای همسایه با دولت عراق در جنگ با داعش نیز تاثیر مثبتی بر ثبات منطقه داشته است هرچند که ناکامی در آن تاثیری عکس خواهد داشت.

حفظ ثبات منطقه ای منبع قدرتی است که ائتلاف به رهبری آمریکا برای شکست داعش به آن نیاز دارد. این عنصر اگرچه بسیار فرار است، اما اقدامات سازنده در عراق می تواند موجب انعکاس آن در سایر مناطق شده و به پیشبرد سیاست های آمریکا در منطقه کمک کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *