جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟

«دولت مصر به تازگی از طرح جدید خود برای آتش بس در جنگ غزه رونمایی کرده است. طرحی که در ادامه ابتکارهای پیشین مصری ها در این رابطه قرار دارد و البته اما و اگرهای زیادی در مورد به نتیجه رسیدن این طرح وجود دارد.»

شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد

معاون سید حسن نصرالله با تاکید بر توانمندی بالای حزب‌الله برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی و آمادگی برای مقابله با هر جنگی که این رژیم بخواهد تحمیل کند، در عین حال تصریح کرد که اسرائیل توان ورود به چنین جنگی را ندارد.

واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی

مسکو- ایرنا- معاون دومای دولتی (مجلس سفلی) از سواستوپل روسیه در واکنش به اظهارات دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر حق اوکراین برای حمله به خاک روسیه با سلاح‌ها و موشک‌های انگلیسی اظهار داشت: مسکو قدرت دفاع از کشور خود در برابر این سلاح‌ها را دارد.

Loading

فراتر از تبلیغات سیاسی

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: یکی از عجایب تهییج سیاسی افکارعمومی یا تبلیغات در این است که مهم‌ترین عامل سیر تکامل آن، تقابل با نظریات کسانی است که می گویند بسیاری از آنچه که ما آن را تبلیغات فرض می کنیم، می‌تواند ضد- تبلیغ باشد.

نیکلاس جی. کول در گزارشی که اندیشکده لگاتوم منتشر کرد، نوشت: ریشه اصطلاح تبلیغات سیاسی (پروپاگاندا) به اواسط قرن شانزدهم و به واژگان عیسویون بر‌می گردد. این اصطلاح روشی برای بیان افکار سازمان یافته آنها جهت «ترویج» (Propagate) باورهای کاتولیک برای مقابله با تجاوز پروتستان موسوم به ضداصلاحات به شمار می‌رفت. همچنانکه راه‌اندازی کمپین اطلاعاتی آمریکا در جنگ سرد، واکنشی به تهدید تبلیغات کمونیست‌ها از طرف اتحاد شوروی محسوب می‌شد. در زمان ما نیز هزینه‌های کلان چین در توسعه فرهنگی و رادیو و تلویزیون بین‌المللی به عنوان راهی برای مقابله با الگوهای تبلیغی غربی در برنامه های رسانه های جهانی به شمار می‌رود.

به نظر می‌رسد که همه این تبلیغات‌ از یک منظر خود را ضدتبلیغات قلمداد می‌کنند، درست به همان صورت که نیروهای نظامی خود را به عنوان نیروی دفاعی می‌پندارند. این مقاله به بررسی تکامل و ماهیت اقدامات ضدتبلیغاتی و به ویژه به تاریخچه این پدیده در آمریکا پرداخته است.

رویکرد ضدتبلیغاتی را می توان به دو قسمت تقسیم کرد:

  1. ضدتبلیغات تاکتیکی

عبارتست از پیام یا مجموعه‌ای از پیام‌ها یا فعالیت‌هایی که برای عقب راندن و مقابله با پیام رقیب به کار می رود. برای مثال، اقدامات آژانس اطلاعات آمریکا (USIA) در افشای دروغ‌های خاص و یا شایعات اتحاد جماهیر شوروی در دهه 80 در این راستا بود.

  1. ضدتبلیغات استراتژیک

عبارتست از سیاست کلی ارتباطات که به عنوان پاسخی برای فعالیت تبلیغاتی رقیب وضع می‌شود. به عنوان نمونه، در طول دهه 30، دولت بریتانیا رادیو و تلویزیون بی بی سی را به زبان‌های مختلف راه اندازی کرد که این امر پاسخی متقابل به گسترش تبلیغات توتالیترهای راست و چپ در خاورمیانه، آمریکای لاتین و مناطق دیگر بود.

از نظر تاریخی، کمپین ضدتبلیغاتی شامل طیفی از روش‌هاست که اساسی‌ترین آن عبارت است از ممانعت از انتشار عقاید رقیب (دشمن) در داخل جامعه خودی از طریق اعمال محدودیت بر مطبوعات، پارازیت های رادیویی، قانون، فایروال اینترنت و یا اقدامات مشابه.

هر چند که اکثر فعالیت های ضدتبلیغاتی حاوی نوعی پیام است، اما دسته‌ای از پاسخ‌های گسترده‌تر هم وجود دارد که به دنبال ایجاد تغییر در محیطی است که پیام‌ها از طریق آن انتشار می‌یابند. این مداخله در محیط ممکن است شامل فعالیت‌هایی شود که برای تحریف پیام رقیب یا کاهش تاثیر آن از طریق ایجاد مانع به کار می‌رود.

یکی دیگر از رایج‌ترین راهبردهای ضدتبلیغاتی، پیام‌رسانی در سطحی گسترده است. علاوه براین، ممکن است کشوری برای گل آلود ساختن آب، طیف وسیعی از پیام‌های متناوب را ارسال کند (به نظر می رسد که این تاکتیک مورد استقبال رسانه‌های بین المللی روسیه است) و یا کمپینی فراگیر برای بدخواه جلوه دادن، تمسخر و یا بدنامی اطلاعات منبعی معین به راه بیندازد، بدون اینکه بخواهد آن تبلیغات ویژه یا روایت را مشخصا تکذیب کند.

در این روش، عدم صراحت موجب می شود که این نوع گزارش نسبت به گزارش صریح، اثرگذاری بیشتری داشته باشد. همچنانکه در قرن نوزدهم، جان برایت در تقبیح جنگ می نویسد: «آدم به این نتیجه می‌رسد که عقایدی از جنگ ها حمایت می کند که بعد از پایان جنگ مردم می فهمند که هرگز نباید به این عقاید گوش می کردند».

همچنانکه شعار «در جنگ، صداقت اولین تلفات است» که از سال 1916 به بعد در میان فعالان ضدجنگ (و ضد تبلیغات) 1916 رواج داشت، در دهه 20 در دوره بازتاب جنگ جهانی اول به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت و در عصر جنگ ویتنام هم احیا شد. این شعار اکنون جایگاه پند و موعظه داشته و به عنوان نوعی درمان سنتی برای تبلیغات رواج دارد.

سایر فرهنگ های زبانی هم پیامدهای مشابهی دارند. مثلی در فرهنگ مردم آلمان می گوید: «وقتی در زمین جنگ می شود، دروغ همچون شن و ماسه به وفور یافت می شود». علاوه براین از دیگر جملات قصار به وجود آمده در زمان ظهور مطبوعات عمومی می توان به «نباید همه چیز روزنامه‌ها را باور کرد»، یا کنایه های کوچه بازاری آمریکایی های آفریقایی تبار که در اواسط قرن بیستم رواج داشت مانند: «رادیو هم بیشتر چرت و پرت می گوید» اشاره کرد.

عصر اینترنت نیز الگوی رفتاری جذابی را به وجود آورده که به این موارد اشاره می کند از جمله: « هرچیزی را در اینترنت صرف اینکه نوشته با تصویر همراه است باور مکن».

بنابراین ارتباطات سیاسی زمانی بهتر عمل می کند که به ایده ها و احساساتی که مردم آنها را درست می دانند، ربط داشته باشد. با بهره‌گیری از عقاید موجود نظیر عشق به وطن و عدم اعتماد به اجنبی می توان نیروهای تبلیغاتی را با استفاده از این اندرزهای عامیانه تحلیل برد.

هرچند که از نظر منطقی فعالیت ضدتبلیغاتی مستلزم وجود دشمنی برای مبارزه کردن است، اما لزومی ندارد که این کمپین با آن همزمان باشد. راهبرد کمپین‌های ضدتبلیغاتی بیشتر واکنشی به کمپینی در گذشته است که خاطره آن ناخوشایند و مضر به نظر می‌رسد. راهبرد تبلیغاتی نازی‌ها در آلمان در طول دهه 20 و 30 یک فعالیت ضدتبلیغاتی بود که برای پاسخ به خاطره جنگ روانی متفقین علیه قیصر [امپراتور آلمان] که در طول جنگ بزرگ [جنگ جهانی اول] ایجاد شده بود و از جمله آنها می توان به این مثال اشاره کرد:

در کنار روایت هایی از تجاوز و کشتار کو دکان که بریتانیا هوشمندانه به لورد برایس، سفیر خود در آمریکا می‌رساند، یک تبلیغ از جنگ عبارت بود از این ادعا که آلمان ها یک «کارخانه تبدیل جسد» برای تبدیل اجزای انسانی به جنگ افزار احداث کرده اند.

با توجه به این موارد می توان گفت که ضدتبلیغات می‌تواند در سطحی گسترده به عنوان یکی از ابزارهای اصلی دیپلماسی عمومی کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *