جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

حادثه تیراندازی در ایالت کارولینا در آمریکا؛ سه افسر پلیس جان باختند + فیلم

تهران- ایرنا- جانی جنینگز رئیس اداره پلیس شهر شالوت در ایالت کارولینای شمالی آمریکا عصر دوشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که سه افسر پلیس این اداره در جریان یک حادثه تیراندازی هدف اصابت گلوله قرار گرفته و جان خود را از دست دادند.

تهدید دادگاه لاهه از سوی برخی از اعضای کنگره آمریکا

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره تحت تعقیب قرار گرفتن مقامات سیاسی و نظامی ارشد رژیم صهیونیستی به دلیل نسل کشی در غزه توسط دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) افزایش یافته، برخی از اعضای کنگره آمریکا  این دادگاه را تهدید به اقدام انتقام‌جویانه کردند.

دانشگاه کلمبیای آمریکا تعلیق دانشجویان حامی فلسطین را از تحصیل آغاز کرد + فیلم

نیویورک – ایرنا- دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا پس از هشدار به دانشجویان برای پایان دادن به تجمعات حامی فلسطین و نیز جمع کردن چادرهای خود و مقاومت و اصرار دانشجویان بر خواسته های ضد اسرائیلی خود، تعلیق آنان را از ادامه تحصیل آغاز کرد.

Loading

چالش جهان عرب

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورا آنلاین – ترجمه: جهان عرب در گذرگاهی قرار گرفته که هم می تواند به طرف جامعه ای بیشتر تکثرگرا حرکت کند و هم ممکن است به سمت افراط‌گرایی و خشونت کشیده شود.

مروان معاشر در تحلیلی که اندیشکده کارنگی منتشر کرد، نوشت: حقیقت این است که اهدای جایزه صلح نوبل امسال به کمیته چهارجانبه گفتگوی ملی تونس (گروهی متشکل از چهار سازمان که نقشی کلیدی در فعالیت های ایجاد دموکراسی تکثرگرا در تونس پس از انقلاب 2011 این کشور ایفا کردند) بیانگر اهمیت سیاست های فراگیر در ایجاد دموکراسی بنیادین است.

مردم تونس، با وجود اختلافات عمیق بین نیروهای سکولار و مذهبی، توانستند تنها سه سال پس از انقلاب، بر قانونی اساسی که جایگاه همه گروهای جامعه را تضمین می کرد، به توافق برسند. این قانون اساسی از چرخش مسالمت‌آمیز قدرت حمایت کرده، حقوق زنان را تمام و کمال به رسمیت شناخته و حفاظت از آزادی بیان و عقیده را تضمین می کند.

برخلاف تونس که استثنایی نادر در منطقه محسوب می شود، در مصر، سیاست انحصارطلبی نیروهای مذهبی و نیروهای موسوم به لیبرال-سکولار باعث شد که این کشور در ورطه بحران شدید اقتصادی و رکود سیاسی بیفتد. رفتار کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز طوری است که گویی بحران این کشور فقط اقتصادی است. در سوریه و عراق نیز داعش تنوع فرهنگی و مذهبی این کشورها را هدف گرفته است، همچنانکه سایر کشورهای دارای تنوع فرهنگی و مذهبی را نیز تهدید می کند.

جهان عرب منطقه ای با فرهنگ متنوع است که به این تنوع احترام گذاشته نمی‌شود. از ویژگی‌های غالب چند دهه اخیر می‌توان به فقدان محض پلورالیسم یا تکثرگرایی در گفتمان عرب اشاره کرد. پس از دهه ها غفلت از توسعه اقتصادی و حاکمیت شایسته، اکنون تعجبی ندارد که این منطقه در نهایت به مرز انفجار رسیده است.

همانطور که در تونس دیده شد، مبارزه در جهان عرب صرفا نباید مبارزه علیه حکومت استبدادی باشد، بلکه هدف اصلی بایستی مبارزه برای رسیدن به تکثرگرایی باشد. هم اسلامگرایان و هم سکولارها باید به صورت یکسان به تکثرگرایی که لازمه ثبات سیاسی و تجدید حیات اقتصادی خاورمیانه است، متعهد باشند.

هنگامی می توان به دموکراسی در منطقه امیدوار بود که مبارزات همزمان در دو جبهه انجام گیرد. این جبهه ها عبارتند از: مبارزه برای حق عمومی مشارکت سیاسی صلح‌آمیز و مبارزه علیه انحصار حقیقت یا قدرت.

به استثنای تونس هیچ کشوری در جهان عرب به عنوان پرچمدار این چالش ظهور نکرده است. کشورهای عربی که در آنها قدرت جابجا شده و نیز آنهایی که هنوز متحول نشده‌اند، باید قدرت را با دیگران تقسیم کنند تا آن را از دست ندهند.

با این حال، امروزه تنش‌های فرقه ای در حال تکه تکه کردن کشورهای عربی است، به طوری که از سوریه گرفته تا لبنان و عراق، ویژگی‌های معرف این کشورها همان عامل تقسیم آنها نیز هست. این تنش‌ها بیشتر در کشورهایی به چشم می‌خورد که توسط قدرت‌های استعماری شکل گرفته و از توافقنامه معروف سال 1916 سایکس‌پیکو ناشی می شود که سرزمین شام عرب را بین فرانسه و انگلستان تقسیم کرد. حتی پس از گذشت یک قرن از این توافقنامه، دولت‌ها برای برقراری ثبات در این کشورها به جای ایجاد حس شهروندی به اعمال زور متوسل می شوند و در آنها هویت ملی بر سایر تعلقات ارجحیت دارد.

جهان عرب باید برای ثبات و توسعه خود مسیر متفاوتی را ترسیم کند و تنوع فرهنگی، قومی و مذهبی آنها بایستی به عنوان نقطه قوت تلقی شده و نقطه ضعف محسوب نشود. دولت ها باید حس شهروندی را شکوفا سازند و به جای ملی‌گرایی تنگ‌نظرانه که بر برتری گروهی خاص بر سایر اقشار تاکید می کند، ارزش‌های کثرت گرایی را پرورش دهند.

همچنین، باید در نظام آموزش و پرورش بازنگری شود. احترام به «دیگران» در مکتب عربی وجود ندارد و قانون باید از آزادی متفاوت بودن حمایت کند. پاسداشت آزادی بیان و عقیده در قراردادهای اجتماعی جدید بین شهروندان و دولت، فرایند انتقال بدون خشونت قدرت را تضمین کرده و به همه شهروندان اطمینان خواهد داد که دولت از حقوق اساسی آنها حفاظت خواهد کرد و در نتیجه، دولتی با شاخص‌های فراگیر تقویت خواهد شد.

جهان عرب دو گزینه حساس پیش رو دارد: گزینه تکثرگرایی مانند فرایند فراگیر تونس که برای این کشور جایزه نوبل، ثبات و شکوفایی اجتماعی به همراه داشت و گزینه انحصارطلبی، مانند اعمال وحشیانه داعش، که نابودی ارزش‌ها و ملت‌ها را در پی خواهد داشت. بنابراین جهان عرب می تواند و باید برای تکثرگرایی مبارزه کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *