جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading
آیا تهدید داعش بعداز موصل گسترش خواهد یافت؟

زنگ هشدار برای غرب بعد از موصل

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین: پس از حمله به موصل، پایتخت داعش در عراق، اکنون نگرانی عمده این است که برای خیل عظیم شبه نظامیان خارجی که به دور از وطن شان پراکنده خواهند شد چه اتفاق می افتد.

رافائل پانتوچی، رییس بخش مطالعات امنیت بین الملل اندیشکده انگلیسی “راسی ” در تحلیلی که در روزنامه تلگراف منتشر شد، نوشت: عملیات در موصل ممکن است به معنای آغاز یک دوره سنگربندی مجدد برای گروه داعش باشد، چراکه آنها در حال عقب نشینی‌اند و همچون گذشته دیگر قادر به پیشبرد پیروزی و قدرت نمایی نیستند. پیامدهای این روند برای غرب بسیار مهم است. بی شک، تهدید برآمده از این گروه گسترش خواهد یافت و اکنون باید برای اطمینان از عدم تکرار اشتباهات گذشته کاری انجام داد. براین اساس باید زمینه را برای نابودی این گروه آماده سازیم.

این تحلیل افزوده است  این گروه در سال های آتی در سراسر جهان تهدیدی برای مقامات امنیتی محسوب می شود. به خصوص کسانی که برای جنگ به سوریه و عراق رفته اند، پیدا کردن سابقه مشابه و دقیق دشوار است. جنگ افغانستان در دهه 1980 نزدیک ترین نمونه بشمار می رود که در آن، مجاهدین برای جنگ با اتحاد شوروی بسیج می شدند. این امر آغاز شبکه ای را رقم زد که بعدا به القاعده تبدیل شد و همچنین، گروهی از شبه نظامیان را بوجود آورد که  می خواستند از این فرصت تجربه جنگ در افغانستان برای براندازی رژیم کشور خود استفاده کنند.

در برخی موارد، ستیزه جویان انقلابی به دنبال جنگی دیگر بودند تا به آن بپیوندند، خواه در الجزایر باشد یا در چچن، کشمیر یا بوسنی. پیامدهای جنگ باعث ایجاد دسته هایی از شبه نظامیان می شد که در سراسر قاره اوراسیا، آمریکای شمالی و آسیا با همدیگر در ارتباط بودند – شبکه هایی که بعدا در سال های آتی به پایگاهی برای عملیات های القاعده تبدیل شدند.

پیش بینی چگونگی تکرار این امر دشوار است. سرعت و ماهیت خیل شبه نظامیانی که برای جنگ در سوریه و عراق به داعش پیوسته اند متفاوت است، اما احتمال تهدید بسیار زیاد  و این تهدید ترکیبی از چیزهای متفاوت خواهد بود. خطر شبکه های هدایت شده واضح است.

رییس بخش مطالعات امنیت بین الملل اندیشکده انگلیسی “راسی ”  در تحلیل خودآورده است: داعش در انتقال شبه نظامیانی که تحت پوشش سیل پناهجویان به اروپا گسیل شده اند ظرفیت خود را نشان داده است. این امر احتمالا با ترکیب پیچیده ای از افرادی که به خانه بازگشته و دوران جنگ خود را تمام شده تلقی می کنند و همچنین افرادی که وظیفه تاسیس شبکه ها و یا انجام حملات را برعهده دارند تداوم خواهد داشت. برای مدتی، ردیابی و فهم این خیل بازگشته ها و سپس پیشگیری از انجام عملیات ها در حال و آینده، برای مقامات اروپایی نگرانی عمده ای خواهد بود.

این احتمال وجود دارد که شبه نظامیان جوامع عربی، جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی، روسی و شمال آفریقا به وطن خود باز گردند. در برخی از این کشورها ، ورود تعداد زیادی از این شبه نظامیان آموزش دیده و کارآزموده ممکن است آنقدر زیاد باشد که رصد آنها از توان نهادهای امنیتی فراتر رود. این امر باعث بی ثباتی و خشونت خواهد شد که در برخی موارد اتباع غربی مورد هدف قرار خواهند گرفت.

آزادسازی موصل احتمالا باعث وخامت اوضاع مربوط به خیل شبه نظامیان خواهد شد. همانطور که ظاهرا گزارش های متنوع نشان می دهد، تعداد شبه نظامیان معمولی که به دنبال فرار از خلافت داعش هستند در حال فزونی است. آزادسازی موصل به وجهه این گروه به عنوان یک تشکیلات قدرتمند که کشوری با شهرهای بزرگ را کنترل می کند، ضربه خواهد زد و لاجرم از جذابیت آن برای کسانی که خواهان پیوستن به آن هستند خواهد کاست.

با این حال، اکنون دقیقا همان زمانی است که خطر بلندمدت به طرق مختلف در حال جوانه زدن است. وقتی که این گروه از موصل عقب رانده شد، نه تنها تهدید آن بیشتر می شود بلکه احتمال دارد که کشورهای غربی دوباره توجه‌شان از آن سلب شود. همچنانکه درآخرین باری که غرب ظاهرا در عراق به پیروزی رسید، بلافاصله قدرت های غربی تمرکز خود را از دست داده و عقب نشینی کردند که نتیجه آن آشوبی بود که بستر را برای ظهور داعش فراهم ساخت و محیطی را ایجاد کرد که این گروه می توانست در آن رشد کند. علاوه بر این، در عین حال که این گروه در سوریه در حال عقب نشینی است (همانطور که آزادی دابق همین اواخر شاهدی بر این مدعاست)، اما بازهم در روی زمین قدرتمند است و جنگ وحشیانه هنوز ادامه دارد.

رییس بخش مطالعات امنیت بین الملل اندیشکده انگلیسی “راسی ”  در تحلیل خود تاکید کرده  است: اکنون خطر این است که با آزادسازی سریع سرزمین ها، توجه غرب به آن کمرنگ تر خواهد شد. و یک لحظه غفلت از اوضاع، ممکن است فرصت بازسازی و تجدید را برای داعش فراهم سازد. فشار در صحنه نبرد باید ادامه یابد، اما برای بازسازی جوامع و شهرهایی که با این جنگ ویران شده اند، باید راهی پیدا کرد. همه این ها راهبردی بلندمدت است که غرب در گذشته در پیروی از آن ناکام بود و این بار باید مطمئن باشیم که اشتباه مشابه دوباره تکرار نخواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *