جدیدترین مطالب
تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حملهای موشکی و پهپادی را علیه سرزمینهای اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاعرسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقهای و فرامنطقهای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.
چالشهای پیشروی مودی در انتخابات سراسری هند
شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسیهایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر میرسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.
پیچیدگیها و ضرورت مقابله با داعش خراسان
شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرتگیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیتهای تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیتهای انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان بهعنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته میشود.
أحدث المقالات
راهبرد جدید دولت با تغییر رویکرد از نفت به گاز
چشم انداز درآمدهای حاصل ازصادرات نفت و گاز ایران
دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن این مرکز با اعلام این مطلب که بر اساس محاسبات انجام شده درآمدهای حاصل از صادرات نفت از حدود 44 میلیارد دلار در سال 2014 به 63 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش می یابد افزود: برآوردها نشان می دهند که در سال 2020 درآمد مذکور بین 92 تا 36 میلیارد دلار در نوسان خواهد بود. طبق پیش بینی ها درآمدهای حاصل از صادرات گاز نیز از 2/8 میلیارد دلار در سال 2014 به 9/4 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش می یابد. همچنین برآورد می شود که درآمدهای حاصل از صادرات گاز نیز بین 6/3 و 12/9 میلیارد دلار در نوسان باشد.
در خصوص برآوردهای به عمل آمده و به منظور تعیین میزان تحقق پذیری درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز پیشنهادهای ذیل مطرح شده است:
– مدل جدید قرارداد بخش بالادستی موسوم به قرارداد نفتی ایران(IPC) -که اخیرا توسط هیئت دولت به تصویب رسید – ممکن است برخی از مشکلات قراردادهای قبلی ، (بیع متقابل)، را رفع کند و حتی شاید انگیزه قوی تری برای بازگشت شرکت های بین المللی نفتی(IOC) به بخش نفت و گاز ایران فراهم سازد. نکته مهم این است که مدیریت قراردادهای نفتی منعطف تر ، مستلزم ایجاد بدنه ای قوی و با مهارت است.
– چشم انداز بلندمدت بخش هیدروکربن ایران عمدتا به جای تولید نفت به گاز وابسته است. بر این اساس ، چارچوب راهبردی جدید دولت با تغییر رویکرد از نفت به گاز و افزایش ارزش افزوده بخش پایین دستی و فعالیت های پتروشیمی هدفگذاری شده است. با این حال ، مصرف داخلی گاز بسیار زیاد است (سومین مصرف کننده گاز دنیا) که ناشی از انواع ناکارآمدی ها می باشد . با یک استنباط درست درباره کارآیی حاصل از انتقال ، توزیع و مصرف گاز طبیعی می توان به سیاست هایی دست یافت که با ایجاد سود قابل توجه داخلی به صادرات و درآمد گازی بهتر منجر شود.
– ایران دومین دارنده ذخایر گازی در جهان است و این حجم عظیم ذخایر گازی می تواند پشتوانه ای برای صادرات گاز در مقیاس بزرگ باشد، اما برای دسترسی به شرایط مطلوب صادرات گاز، مشکلات قابل توجهی وجود دارد. شناخت بهتر از تولید، بهره برداری و استراتژی صادرات گاز طبیعی، کشور را قادر می سازد که در این امر به گونه ای کارآتر و پایدارتر عمل نماید.
– سوزاندن و آزادسازی گازهای همراه، زیان اقتصادی قابل توجهی بر کشور تحمیل می کند و بر سلامت و محیط زیست نیز آثار جبران ناپذیری بر جای می گذارد. لذا مهار و پردازش این گازها عواید چشمگیری برای کشور به همراه خواهد داشت.
0 Comments