جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

توافق ایلان ماسک با موتور جست‌وجوی چینی

تهران- ایرنا- دستاورد مهم سفر «ایلان ماسک» مالک شرکت تسلا به چین، توافق با شرکت جستجوی اینترنتی بایدو، برای بهره گرفتن از داده‌های نقشه این شرکت برای فناوری کمک‌راننده در بزرگترین بازار خودرو جهان است.

پیشبرد ارتقای همکاری‌های آبی ایران و سوریه در حاشیه کنفرانس بین‌المللی آب بغداد

دمشق- ایرنا- «محمد جوانبخت» معاون وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و «حسین مخلوف» وزیر منابع آب سوریه، امروز (دوشنبه) در حاشیه چهارمین کنفرانس بین المللی آب بغداد دیدار و در ارتباط با توسعه همکاری ها در این زمینه گفت وگو کردند.

تداوم سرکوب دانشجویان در آمریکا؛ ده‌ها دانشجو در دانشگاه ویرجینیا دستگیر شدند

سرکوب جنبش دانشجویی «همبستگی با مردم غزه» که در آمریکا از سوی پلیس این کشور و با همکاری برخی مسوولان دانشگاه‌ها ادامه دارد و پلیس ده‌ها نفر را در داشنگاه تکنیک ویرجنیا دستگیر کرده است.

Loading
از تداوم نگرانی از غرب تا نزدیکی به شرق

بررسی دکترین 2016 سیاست خارجی روسیه

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اولویت خاورمیانه و نگاه به کشورهای آسیای شرقی در دکترین 2016 روسیه نشان از اولویت این منطقه در نزد مسکو دارد. حل و فصل بحران های موجود در منطقه و همکاری در مقیاس کامل با چین و سایر کشورها نشان از عزم جدی کرملین در ثبات رویکرد خود نسبت به این منطقه دارد.

*زهره خان‌ محمدی

دکترین ٢٠١۶ سیاست خارجی روسیه برخلاف بسیاری از ادوار، یک ماه پیش از اتمام سال میلادی به تصویب رسید و با انتشار آن، جایگزین سند قبلی خواهد شد. هرچند در این سند برخی موضوعات قبلی همچنان به قوت خود باقیست اما طیف وسیعی از مسائل چون داعش، چگونگی روابط با آمریکا و ناتو، اوضاع سوریه، مذاکرات هسته­‌ای ایران، کاهش جنگ­‌افزارها، گسترش روابط با دیگر کشورها، حمایت از اتباع و تقویت جایگاه زبان روسی در جهان در این سند مورد توجه قرار گرفته‌­اند.

محتویات سند حاکی از آن است که خطر جنگ همه جانبه میان دو کشور قدرتمند (ایالات متحده آمریکا و روسیه) از میان رفته اما درگیری آنها در مناقشات منطقه ای در حال افزایش است. واشنگتن و متحدانش به دلیل اقدامات بازدارنده در قبال روسیه مورد انتقاد قرار گرفته اند و استقرار سپر موشکی از سوی واشنگتن و گسترش ناتو به شرق که امنیت ملی مسکو را با مخاطره روبرو ساخته اند در این راستا مورد ارزیابی قرار می گیرند. برخی منابع معتقدند که لحن سند در مقایسه با سند 2013 در قبال ناتو محکم و قاطع تر می باشد. شاید دلیل این تحلیل را بتوان بر مبنای این بند که پیش از این در سند پیشین موجود نبوده است تحلیل کرد. در این بند آمده است: «مشکلات سیستماتیک و نظام مندی که طی ربع قرن اخیر در منطقه اروپا – آتلانتیک روی هم انباشته شده اند، بیانگر آن است که توسعه طلبی ژئوپلیتیکی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا و عدم تمایل برای پیاده سازی بیانیه های سیاسی درباره تشکیل سیستم امنیت و همکاری اروپا، به بحران جدی در روابط میان روسیه و دولت های غربی انجامیده است. خط مشی ای که آمریکا و متحدان آن برای بازدارندگی در برابر روسیه دنبال می کنند و اعمال فشار سیاسی، اقتصادی، اطلاعاتی و سایر فشارها بر آن، ثبات منطقه ای و جهانی را بر هم می زند و به منافع بلند مدت همه طرف ها آسیب می زند و با نیازهای فزاینده به همکاری و مقابله با تهدیدها و چالش های فراملی در شرایط کنونی مغایرت دارد.» ضمناً لازم به ذکر است که در رفتار قدرت های غربی ظرف 3 سال اخیر مسکو زمینه اخذ مواضع جدی تر در قبال آنها را از سوی کرملین فراهم آورده است. این موضوع را کنستانتین کاساچف – رئیس کمیسیون بین الملل شورای فدراسیون روسیه – در رابطه با سند جدید ذکر می کند و در ادامه می افزاید که این سند بر مبنای تغییرات وضعیت موجود در فضای بین المللی تدوین شده که در راستای تحقق منافع ملی روسیه نیز می باشد. ظرف سه سال اخیر موافقان و مخالفان روسیه و شرایط پیرامونی آن تغییر یافته و انتشار این سند که استمرار، ثبات و قابلیت پیش بینی سیاست خارجی روسیه را اعلام می نماید، خود علامتی به بازیگرانی است که توسعه همکاری با روسیه را دنبال می کنند. در رابطه با سیستم دفاع موشکی استراتژیک، وی معتقد است که ایالات متحده  در عین از میان بردن احترام متقابل، موازنه موجود نیروهای هسته ای را نیز به هم می زند. ضمن اینکه در رابطه با موضوع خلع سلاح هسته ای، روسیه همچون ایران قادر به مذاکره بود اما پیشرفت مثبتی حاصل نشد و بالعکس وضعیت با سیاست های هسته ای کره شمالی رو به وخامت گذارد.

موضوع نگاه به شرق نیز از جمله مباحث قابل تأمل و حائز اهمیت در سند مذکور می باشد. روسیه به لحاظ راهبردی تقویت موقعیت خود در منطقه، آسیا-پاسیفیک را به مثابه جهت گیری مهم سیاست خارجی عنوان می کند و از افزایش روابط با دولت های منطقه و علاقمندی آن جهت حضور فعال در فرایندهای همگرایی در این منطقه سخن به میان می آورد و در ادامه بر تمایل مسکو در حمایت از روابط دوستانه سنتی با کره جنوبی تأکید می شود و جهت کاستن از سطح تقابل ها و تضعیف تشنج ها در شبه جزیره کره و نیز آشتی و توسعه همکاری بین دو کره از طریق گفتگوی سیاسی خواهد کوشید. ضمناً این سند مانند سند پیشین مشارکت و همکاری کامل با چین و تعمیق روابط راهبردی با هند و حسن همجواری در روابط با ژاپن را در دستور کار قرار خواهد داد. اما در این بخش تعمیق شراکت راهبردی همه جانبه با جمهوری سوسیالیستی ویتنام و گسترش همکاری چندجانبه با جمهوری اندونزی، پادشاهی تایلند، جمهوری سنگاپور، مالزی و دیگر دولت های منطقه آسیا- اقیانوسیه متمایز از ادوار قبلی می باشد که نشان از اولویت و تمایل مسکو به این منطقه دارد. شاید بتوان سفر ولادیمیر پوتین به ژاپن و ایجاد صلح میان دو کشور را در راستای تحقق این بخش از دکترین مذکور و اولویت بخشی به شرق ارزیابی نمود.

موضوعات مربوط به سوریه و ایران نیز در محور شرقی این سند قابل بررسی می باشند. موضع روسیه نسبت به وضعیت سوریه در سند جدید هم بر مبنای آنچه تا کنون مورد تأکید این بازیگر بوده است یعنی وحدت، استقلال و تمامیت ارضی قرار دارد ضمن اینکه معتقد است نمایندگان تمام گروه ها در سوریه باید از صلح و امنیت برابر برخوردار شوند تا از حقوق و فرصت های برابر هم استفاده نمایند. در ادامه سند می افزاید که روسیه خواهان حل و فصل سیاسی اوضاع در سوریه و تعیین آینده این کشور توسط مردم و بر اساس مفاد اعلامیه 30 جولای 2012 ژنو، بیانیه گروه های بین المللی حمایت از سوریه و قطعنامه های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد است. در ادامه این مبحث باید به پاراگرافی در رابطه با موضوع سازمان تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) نیز اشاره داشت. این بند تصریح می کند که گسترش سطح خشونت ها، بی رحمی بی سابقه ای را ایجاد نموده و نیاز است تا ائتلاف بین المللی گسترده ای علیه ترویست بدون سیاست بافی و استاندارهای دوگانه ایجاد شد.

در این سند آمده است که روسیه خط مشی توسعه همه جانبه همکاری با جمهوری اسلامی ایران را دنبال خواهد کرد و همچنین در اجرای مداوم توافق جامع هسته ای ایران بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب 20 جولای 2015، متناسب با تصمیمات شورای حکام آژانس انرژی اتمی می کوشد و به طور همه جانبه ای به این روند مساعدت می کند. توجه به سایر کشورها از جمله کانادا، انگلیس، مغولستان و برخی کشورهای خارج نزدیک در قالب روابط دوجانبه  از دیگر محورهای این سند می باشد.

اشاره به برخی موضوعات داخلی و گسترش آن در سطح بین الملل از جمله بسط زبان روسی در جهان، تحکیم پیوند میان سازمان های غیردولتی، جنبش جوانان و حمایت از همکاری های بشردوستانه در دکترین جدید ذکر شده است. البته همانطور که در ابتدا ذکر شد مفاهیم اصلی به ویژه در رابطه با ساختارهای داخلی مانند مجمع فدرال بدون تغییر باقی مانده که این امر بدان معناست که نقش دیپلماسی پارلمان در سند یک عنصر ضروری می باشد که به مجمع اجازه می دهد از اجرا و پیشرفت منافع ملی در خارج از کشور اطمینان حاصل کند.

به طور کلی می توان دکترین جدید را در دو محور کلی دسته بندی نمود:

  1. تداوم نگرانی از غرب: انتشار این سند در دوره ای اتفاق افتاد که با روی کار آمدن رییس جمهور جدید آمریکا، تحلیل ها به سمت احیای روابط مسکو و واشنگتن پس از تقریباً سه سال تنش سوق یافته بود. اما سند مذکور نشان داد که تداوم نگرانی از غرب همچنان مهم ترین مسئله کرملین است. البته لازم به ذکر است که نگرانی فوق موضوعی فراتر از مسئله ریاست جمهوری ایالات متحده است. بدان معنا که فارغ از اظهار نظرهای مثبت ترامپ، روس ها نمی توانند نگرانی خود را مورد تأکید قرار ندهند لذا به منظور جلوگیری از ایجاد سوء تفاهمات با دولت آتی به انتشار زودهنگام سند مبادرت ورزیدند. بنابراین با انجام این زیرکی، مسکو به غرب پیامی را بر مبنا ارسال داشت که گرچه از احیای روابط و نزدیک شدن با غرب استقبال می نماییم اما همچنان رفتار ناتو و غرب بر روال آنچه در سند آمده است در نزد مسکو تهدید ارزیابی می شود.
  2. نزدیگی به شرق: اولویت خاورمیانه و نگاه به کشورهای آسیای شرقی در دکترین جدید نشان از اولویت این منطقه در نزد روس ها دارد. حل و فصل بحران های موجود در منطقه و همکاری در مقیاس کامل با چین و سایر کشورها نشان از عزم جدی کرملین در ثبات رویکرد خود نسبت به این منطقه دارد. به ویژه موضوع ایران و سوریه که پیش از این هرگز در اسناد سیاست خارجی روسیه قرار نداشته اند، می توانند ما را در اثبات این ادعا رهنمون سازند.

از محتویات این سند که انتشار آن به واسطه تغییر ماهیت تهدیدها و چالش های روسیه ایجاد شده است می توان دریافت که انتظارات سیاست خارجی از سوی رهبران این کشور و همچنین جامعه روسی تغییر یافته است به طوریکه سیاست خارجی «نگاه به شرق» در عین «تداوم نگرانی از غرب» از سوی رهبران کرملین کلید خورده است تا بازیگران در عرصه بین الملل را از آینده سیاست خارجی خود مطلع گرداند، هر چند ممکن است این دکترین در آینده با تغییر رویکرد نخبگان و رهبران مسکو بار دیگر تغییر یافته و «نگاه مسلط به یکسو» را دنبال نماید.

*پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *