جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

سناتور آمریکایی: تصویب توافق امنیتی میان واشنگتن و ریاض مشروط به سازش با اسرائیل است

تهران- ایرنا- لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی، گفت: تصویب توافق امنیتی میان واشنگتن و ریاض از سوی سنای آمریکا، مشروط به سازش عربستان سعودی با (رژیم) اسرائیل و عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو است.

بورل: موجودیت اوکراین به ما وابسته است/ می‌توانم با قطع کمک‌ها، ۲ هفته‌ای به جنگ پایان دهم

بورل گفت: موجودیت اوکراین به ما وابسته است. من می‌توانم با قطع کمک‌ها، ۲ هفته‌ای به جنگ پایان دهم. اگر تامین تسلیحات برای اوکراین را قطع کنم، اوکراین نمی‌تواند مقاومت کند، تسلیم خواهد شد و جنگ به پایان می‌رسد.

Loading

اعتراف ارتش انگلیس به شکست‌پذیری وحشتناک

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین – ترجمه: ارتش بریتانیا اذعان کرده است روسیه می‌تواند تنها یگان جنگی باقی‌مانده این ارتش را پس از سال‌ها کاهش بودجه دفاعی، در یک بعد از ظهر به طور کامل نابود کند.

جنیفر نیوتون در تحلیلی که در میل آنلاین منتشر شد، نوشت: گزارش جدید یک اندیشکده نظامی در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین بریتانیا و روسیه، به بررسی ‌کاهش بودجه ارتش بریتانیا پرداخته است.

در این گزارش آمده است که کاهش بودجه نظامی، قابلیت‌های ارتش را کم کرده و به انتها رسانده است.

این گزارش هشدار داده است که کاهش بودجه دفاعی به معنای آن است که «دشمن لایقی» مانند روسیه می‌تواند تنها یگان جنگی باقی‌مانده در ارتش بریتانیا را در یک بعد از ظهر به طور کامل نابود کند.

اندیشکده وابسته به ارتش موسوم به «مرکز تجزیه و تحلیل تاریخی و تحقیقات مناقشه»  (CHACR) که در آکادمی ‌نظامی ‌سلطنتی سَندهِرست مستقر است، نوشته سال‌های کاهش بودجه به معنای آن است که توانایی بریتانیا برای باقی ماندن به عنوان یک نیروی جنگی کارآمد به «طور موثری از بین رفته است.»

بر اساس این پژوهش، کاهش بودجه نظامی ‌به «از درون تهی شدن یا به انتها رسیدن توانایی‌های ارتش»، به ویژه هنگامی‌که با یک تهدید شدید مواجه شود، منجر شده است.

این گزارش پس از یک سمینار دو روزه در سال گذشته با حضور افسران ارتش در حال خدمت، کهنه‌سربازان و اساتید نظامی‌ و در میان تشدید تنش‌های بین بریتانیا و روسیه به نگارش در آمد.

اگر چه این گزارش اذعان می‌کند که بریتانیا با خطر فوری یک حمله مستقیم رو به رو نیست، ولی می‌افزاید که اگر تجاوز نسبت به متحدان و یا کشورهای دارای اهمیت راهبردی صورت گیرد، ممکن است پای این کشور نیز به درگیری باز شود.

این گزارش توضیح میدهد: «این امر یک سوال مهم را مطرح میکند: آیا ارتش بریتانیا آمادگی برای چنین امکانی را دارد؟ اگر کسی آمادگی را فقط در نیروی انسانی صِرف و ظرفیت نیروی کنشگرا می‌بیند، پاسخ ممکن است یک «نه» ساده باشد: ارتش بریتانیا در کوچک‌ترین وضعیت قرار دارد و با سال‌ها کاهش بودجه مواجه شده است.»

«چشم انداز از دست دادن یگان در یک بعد از ظهر، بر زنجیره فرماندهی به شدت سنگینی خواهد کرد، در حالی که ثبات فرماندهی از راهبردی-به-رزم‌آرایی تقریبا اجتناب‌ناپذیر است، زیرا سیاست‌مداران مخاطرات موجود در درگیر کردن یگان به نبرد را درک می‌کنند.»

این گزارش هم‌چنین می‌افزاید اگر بریتانیا در جنگ باشد چگونه می‌شود آستانه «فشار سیاسی» را آزمود و از لشکر رزمی حفاظت به عمل آورد.

آخرین باری که لشکر رزمی به جنگ فرستاده شد، در سال 2003 در طول جنگ عراق بود، اما به گفته کارشناسان اگر قرار بود که آن‌ها در حال حاضر اعزام شوند، در بهترین شرایط می‌توانستند تنها یک تیپ متشکل از 10 هزار سرباز را اعزام کنند.

با این حال، وزارت دفاع انگلیس به ساندی تایمز اعلام کرد: «ارتش با اخطار کافی… آماده و قادر به استقرار یک نیروی قوی، در مقیاس بزرگ، و جنگ‌جو در سطح لشکر می‌باشد.»

اخبار گزارش مزبور در حالی منتشر می‌شود که ارتش بریتانیا که در حال آماده شدن برای واکنش نشان دادن به نیروی زمینی روسیه در اروپاست، هفته گذشته برای اولین بار یک تانک را از کانال مانش عبور داد.

سربازان در ساعات اولیه روز چهارشنبه تانک، خودرو جنگی واریور و جرثقیل بر روی واگن‌های قطار به فرانسه فرستادند. آنها چند ساعت بعد، در سفر 40 دقیقه ای بازگشتند.

نیروهای نظامی ‌از کانال مانش برای انتقال تدارکات و تجهیزات بهره گرفته‌اند، ولی هرگز از آن برای خودروهای زرهی استفاده نکرده‌اند.

یک تانک چلنجر و جرثقیل متناسب با آن، یک خودرو جنگی زرهی واریور، یک جرثقیل زرهی واریور و یک خودرو شناسایی در طول تمرین از کانال عبور داده شدند.

گفته می‌شود ارتش به دنبال راه‌هایی برای حمل و نقل تانک‌های خود در زمانی است که پایگاه‌ها در آلمان در پایان این دهه بسته می‌شوند.

یک منبع دفاعی گفته است: «این یک اتهام به اروپای شرقی نبود. قبل از آن که سعی کنید و صدها تانک را از طریق کانال حرکت دهید، باید تمرین کنید. در صورتی که نیاز به حرکت نیروهای زرهی خود داشته باشیم، این آزمایش عملیاتی بودن استفاده از کانال است.»

با این حال، این اقدام  در زمانی صورت می‌گیرد که روابط بریتانیا با روسیه، پس از آن که مسکو ام-آی-شش را بابت طرح پرونده علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده مقصر دانست، در انجماد عمیق به سر می‌برد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *