جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه

سناریوی افغانستان سازی اوکراین برای روسیه

رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یک هراس در بین آمریکا و متحدانش در اروپا در زمینه گسترش جنگ اوکراین به سایر نقاط اروپای شرقی از جمله لهستان و شبه‌جزیره اسکاندیناوی از جمله سوئد وجود دارد و از دیدگاه غربی‌ها این مسئله دور از ذهن نیست که درصورتی‌که روسیه بتواند در جنگ اوکراین دست بالا را بگیرد، سایر اعضای ناتو و یا متحدان ایالات متحده در اروپای شرقی نیز مورد حمله قرار بگیرند و دامنه جنگ گسترش یابد.

کشمکش وزارت‌های دارایی و دفاع آلمان بر سر افزایش بودجه نظامی

در آستانه آغاز مذاکرات درباره بودجه آینده، وزارت دفاع آلمان نگران است که وزارت دارایی با پیشنهاد این وزارتخانه برای ارائه بودجه بیشتر به ارتش موافقت نکند واین مسئله ارتش آلمان را با چالش‌های زیادی در آینده مواجه کند.

اردن: فاجعه انسانی در غزه رو به وخامت است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه و مهاجران اردن، امروز (شنبه) با بیان اینکه فاجعه انسانی در نوار غزه بدون راه حل های مشخص در حال بدتر شدن است، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ چشم اندازی برای پایان دادن به تجاوزات علیه نوار غزه وجود ندارد.

Loading

ضرورت توجه به راهبرد قدرت نرم

۱۳۹۸/۰۴/۰۴ | نمای راهبردی

شورا آنلاین – گفتگو: شرایط جدید نظام بین‌الملل باعث شده است تا مؤلفه های جدیدی در ساختارهای رسمی بین‌المللی نقش ایفا کنند.

همین شرایط باعث می‌شود دولت‌ها برای دستیابی به اهداف و خواسته‌های خود در زمینه تأمین منافع ملی، ابزارها و شیوه‌های جدیدی به کار گیرند که یکی از آنها بهره‌گیری از قدرت نرم، به جای قدرت سخت است. از این منظر، دولت‌ها می‌توانند با ارائه تصویری جذاب از خود نزد افکار عمومی جهان، به ابزارهای مقبولی جهت پیشبرد اهداف و سیاست‌های خود دست یابند. به نظر می‌رسد، جمهوری اسلامی ایران با توجه به مؤلفه‌های قدرت نرم به‌ویژه در حوزه علم، هنر و شرایط فرهنگی خاص خود امکان بهره‌گیری از قدرت نرم را داراست و از ظرفیت لازم در بهره‌گیری از آن با توجه به موقعیت ژئوپولیتیک خود برخوردار است. بر این اساس، با توجه به فضای حاکم بر روابط بین‌الملل، برای بررسی مولفه ها، توانمندی ها و نقاط ضعف قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران، گفت‌و‌گویی با دکتر سجاد کریمی پاشاکی، پژوهشگر مسائل ژئوپلیتیک انجام داده‌ایم. که متن تنظیم شده آن در پی می آید.

پرسش: مولفه های قدرت نرم ایران چیست؟

پاسخ: در واقع برای پاسخ به این سوال باید روی دو مطلب تاکید ویژه ای شود، ابتدا مولفه هایی که می تواند ابعاد تاثیرگذار داشته باشند، یعنی جوامع بشری را متاثر از خود کند. این مولفه ها ریشه های فرهنگی و حتی اقتصادی می تواند داشته باشد، مانند تمدن ایرانی (زبان فارسی، فرهنگ، تاریخ و…)، عناصر دینی و مذهبی و یا انقلاب اسلامی. چنانچه بر روی این عوامل برنامه‌ریزی شود، می‌تواند قدرت تاثیرگذاری داشته باشد، اما از سوی دیگر برخی از ظرفیت ها نیز می تواند بر قدرت نرم تاثیر گذار ظاهر شوند که می تواند از ظرفیت های نرم افزاری مانند سطح دانش و علم، بومی سازی علوم، ابتکار و ابداعات در فناوری‌ها به ویژه فناوری اطلاعات نام برد. در مجموع قدرت نرم در ایران تابع این دو دسته از مولفه ها هستند.

 

پرسش: توانمندی ها و نقاط ضعف جمهوری اسلامی در اعمال قدرت نرم کدام است؟

پاسخ: اعمال قدرت نرم یکسری بایسته ها و نبایسته ها را می طلبد. در واقع وقتی کشوری می خواهد قدرت نرم خود را عملیاتی کند به گونه ای عمل می‌کند که شرایط عادی، ولی در جهت مقاصدش باشد. از این رو است که فرایند اعمال قدرت نرم یک روند زمانبر است و امکان دارد که تا حصول نتیجه زمان زیادی را به خود اختصاص دهد. جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت های مناسبی در حوزه های قدرت نرم برخوردار است، در سطح جهان علاقه‌مندانی دارد که این علاقه‌مندان هم به ویژگی های ملی آن توجه دارند و هم به ویژگی های دینی و مذهبی آن. اما نداشتن راهبردی واحد در سطح جهانی و منطقه ای و حتی ملی باعث می شود اعمال قدرت در کلیه وجوه حتی نرم آن با چالش جدی رو برو باشد. اعمال قدرت نرم یک فرایند دفعی نیست، بلکه می‌بایست طی یک برنامه‌ریزی و با ابزارهای مناسب در طول زمان اجرایی گردد. متاسفانه فقدان راهبردی لازم، نتیجه‌گرایی زودهنگام و عدم کسب اعتماد توسط ابزارهای مجری قدرت نرم باعث شده است که قدرت نرم جمهوری اسلامی آن طورکه باید و شاید در مناطق مورد علاقه اش بسط نیابد.

 

پرسش: جمهوری اسلامی بهتر است گستره اعمال قدرت  قدرت نرم خود را تا کجا در نظر بگیرد؟

پاسخ: قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران ابتدا می بایست در کشورهای همسایه به ویژه کشورهایی که تاریخ و تمدن و دین مشترکی با ایران دارند تبلور یابد، زیرا زمینه بیشتری دارند، اما همانطور که بیان شد لزوم توسعه گستره قدرت نرم و میزان تاثیرگذاری آن رابطه مستقیمی با شناخت متغیرهای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جوامع دیگر دارد.

 

پرسش: کدام تهدیدهای موجود را می توان با توسل به قدرت نرم مرتفع یا تبدیل به فرصت کرد؟

پاسخ: در واقع تهدیدهای قومی و مذهبی را در صورت وجود قدرت نرم می توان مرتفع نمود و حتی به فرصت تبدیل کرد، اما همه اینها بسته به فراهم بودن فضای اعتماد دارد. از سوی دیگر به کارگیری فضاهای مجازی و برنامه ریزی در آن می‌تواند ابزار بسیار قوی در جهت اعمال قدرت نرم عمل نماید. عموماً مردم تلاش می کنند در جوامع مجازی عضو شوند و یا از طریق شبکه های اجتماعی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، بدین شکل است که برنامه‌ریزی در این حوزه و آماده‌سازی زیرساخت در این حوزه می‌تواند زمینه را برای اعمال قدرت نرم فراهم آورد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *