جدیدترین مطالب

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

خاکسپاری شهدا در خیابان‌های نوار غزه

فلسطین آنلاین با انتشار تصاویری از قبور شهدای فلسطینی در خیابان‌های نوار غزه نوشت به سبب شمار زیاد شهدا و نبود جا در قبرستان ها، پیکر‌های شهدا در خیابان‌های نوار غزه به خاک سپرده می‌شوند.

Loading

أحدث المقالات

واکنش کرملین به جذب تروریست‌ها از تلگرام، اعدام اسیران روس و پیشنهاد صلح شرودر

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در واکنش به گزارش‌ها درباره جذب عوامل حادثه تروریستی کروکوس از طریق یک کانال تلگرامی، بر لزوم رصد بیشتر این شبکه اجتماعی به منظور تبدیل نشدن آن به ابزار تروریست‌ها تأکید کرد.

ایران، چین و روسیه چگونه در حال ایجاد صمیمیت بیشتر بین یکدیگر هستند؟ / این اتحاد فعلا «ترسناک» نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ابراهیم رئیسی همتای ایرانی اش چند نقطه اشتراک دارند. هر دو متعلق به گروه کوچکی از رهبران جهان هستند که شخصا تحت تحریم‌های دولت آمریکا قرار گرفته اند. هرچند هیچ کدام از ان‌ها چندان سفر نمی‌کنند، اما هر دو در سال‌های اخیر از چین دیدار داشته اند.

Loading

امکان‌سنجی و چشم انداز ایده فرانسه درباره «ساخت اروپا»

۱۴۰۱/۱۰/۲۸ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه اروپا در استراتژی جدید آمریکا نقش سابق خود را ندارد و با خروج بریتانیا نیز از وزن اتحادیه کاسته شده است، گفت: ایده‌هایی مانند «ساخت اروپا» حداقل در کوتاه مدت نمی‌تواند نگرانی‌های این اتحادیه را رفع کند. ممکن است در درازمدت بتواند با خلق فرآیندهایی، برخی چالش‌ها را تا حدودی برطرف کند، اما در بازه زمانی 3 تا 4 ساله، چنین تحولی رخ نخواهد داد.

امیرحسین عسکری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به اظهارات رئیس جمهور فرانسه مبنی بر اینکه بروکسل باید استراتژی «ساخت اروپا» را در پیش بگیرد تا به تغییرات جهان و همچنین سیاست حمایت گرایانه دولت آمریکا از شرکت‌های خود که کاملا مشروع است، واکنش نشان دهد، تصریح کرد: اروپا از زمان جنگ جهانی دوم وابستگی‌های جدی به آمریکا پیدا کرده و با اینکه تلاش داشته در معادلات قدرت، اثرگذاری جهانی مستقل خود را داشته باشد، اما از نقش تاریخی اروپا اثری دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در دوره ترامپ خدشه جدی به حیثیت اروپا وارد شد، افزود: اکنون مهم‌ترین چالش اروپا، در حوزه اقتصاد قرار دارد. این اتحادیه بدترین نمره برای استقلال را در حوزه فناوری کسب کرده و در این رابطه به شدت وابسته محسوب می‌شود. در این رابطه، برای مثال ما شاهد فشارهای آمریکا به اروپا برای کاهش مبادلات اقتصادی با چین هستیم؛ با اینکه اروپا تلاش کرد در زمینه کالاهای مربوط به صنایع الکترونیک مستقل شود، باز هم نتوانست.

این تحلیلگر مسائل اروپا با یادآوری اینکه آمریکا و بریتانیا تمایلی ندارند سهم کیک اقتصاد جهانی، خصوصا در حوزه صنایع دفاعی را با اروپا به اشتراک بگذارند، گفت: در دوره پسابرگزیت، فرانسه در کنار آلمان، تلاش می‌کند ساختار اقتصادی اروپا را در برابر آمریکا و بریتانیا، احیا کند. گرچه ایده برچسب زنی کالاها با عنوان «ساخت اتحادیه اروپا» سال 2014 نیز مطرح شده بود، اما در سال‌های اخیر خصوصا بعد از جنگ اوکراین و با توجه به نگرانی از مهاجرت صنایع اروپایی به آمریکا و کشورهایی که انرژی ارزان‌تری دراختیار صنایع قرار می‌دهند، بار دیگر توجه بیشتری را به خود جلب کرد.

عسکری افزود: نگرانی نسبت به موج مهاجرت صنایع اروپایی برای استفاده از یارانه‌های دولت آمریکا و انرژی ارزان قیمت تر آن، باعث شده در ماه‌های گذشته مقامهای اروپایی به کرات نسبت به ضرورت حمایت از صنایع اروپایی و حفظ بافت صنعتی اروپا، خصوصا در رابطه با وضعیت تولیدکنندگان خودروهای برقی اروپایی و سایر صنایع پاک تولیدی در این قاره، اظهارنظر کنند. حتی مکرون ماه گذشته در سفر به واشنگتن مذاکراتی در این خصوص داشت و قرار شد تا کاخ سفید برای جلب رضایت متحدان اروپایی، معافیت‌هایی برای صنایع اروپایی در خصوص قوانین تبعیض آمیز قائل شود.

مدیر مرکز پژوهشی – خبری مطالعات اروپا، با تاکید براینکه اروپا انتظار داشت که آمریکا به آن‌ها امتیازی مانند مکزیک و کانادا برای دسترسی به بازار خود بدهد، خاطرنشان کرد: آمریکا و اتحادیه اروپا یک کارگروه برای بررسی جزییات قانون آمریکا تشکیل داده اند تا فرصت‌های بیشتری برای صنایع اروپایی فراهم شود تا از مزایای یارانه‌های آمریکایی بهره‌مند شوند و بازار آمریکا را از دست ندهند.

وی گفت: براساس اظهارات تیه ری برتون، کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا، درحالی که قیمت فروش فله‌ای گاز در اروپا 5 تا 7برابر بیشتر از ایالات متحده است و قیمت برق در طول 18ماه گذشته 5برابر شده است، وضعیت مشوقهای انرژی دولتهای اروپایی برای صنایع در وضعیت بحرانی قرارگرفته و بسیاری از صنایع اروپایی در حال تصمیم گیری برای مهاجرت به خارج از اروپا هستند.

این تحلیلگر مسائل اروپا با تاکید بر اینکه مقامات اروپایی احساس می‌کنند ضروری است با حمایت از بافت شبکه صنعتی اروپا، فرصت‌های شغلی جدید ایجاد شود و رقابت پذیری اروپا در کنار تولید انرژیهای پاک افزایش پیدا کند، ادامه داد: اروپا برای حفظ صنایع خود چالش‌های متعددی پیش رو دارد. اقتصاد اروپایی اقتصادی وابسته به آمریکا است و از بسیاری از ابعاد در حال حاضر نمی‌تواند استقلال چندانی داشته باشد. در شرایط فعلی، که اروپا اهمیت گذشته را برای ایالات متحده ندارد، ممکن است شاهد آغاز فرایند واگرایی اقتصاد آتلانتیکی باشیم که در آینده نیز تشدید خواهد شد.

عسکری با بیان اینکه از زمان آغاز جنگ اوکراین، آمریکا واردات کالا از اروپا را افزایش داده و در واقع این اتحادیه جایگاه چین را در واردات کالا از آن خود کرده است، تاکید کرد: حتی در این شرایط نیز، با اجرای طرح حمایت از شرکت‌ها برای تولید در خاک آمریکا، آسیب پذیری اروپا نسبت به چین و دیگر کشورها، بیشتر خواهد بود. بنابراین به نظرمی رسد طرح‌هایی مانند«ساخت اروپا» حداقل در کوتاه مدت نمی‌تواند نگرانی‌های این اتحادیه را رفع کند. ممکن است در درازمدت بتواند با خلق فرایندهایی، برخی چالش‌ها را تا حدودی برطرف کند، اما در بازه زمانی 3 تا 4 ساله، چنین تحولی رخ نخواهد داد.

وی با اشاره به پیشنهادهای مطرح شده از سوی کمیسیون اروپا برای کمک به صنایع اروپایی با هدف افزایش تولید در داخل اتحادیه اروپا، گفت: کشورهای اتحادیه، در این رابطه نیز اختلاف نظرهایی دارند. در واقع کشورهایی مانند لهستان که به واسطه ترس از روسیه، خواهان حفظ پیوندهای فراآتلانتیکی هستند با این رویه‌ها مخالفت می‌کنند.

مدیر مرکز پژوهشی – خبری مطالعات اروپا، با تاکید بر اینکه اروپا در استراتژی جدید آمریکا نقش سابق خود را ندارد و با خروج بریتانیا نیز از وزن اتحادیه کاسته شده است، خاطرنشان کرد: اروپا بدنه اصلی پیمان آتلانتیک شمالی را تشکیل می‌دهد و آمریکا نمی‌تواند اروپا را از معادلات خود حذف کند، چرا که در این صورت بدنه اصلی ناتو را مورد خدشه و ضربه قرار می‌دهد. بنابراین آمریکا تلاش می‌کند همچنان ابعاد دفاعی و امنیتی را حفظ کند و در عین حال، ابعاد اقتصادی را از اولویت خارج کند.

عسکری ادامه داد: اروپا در شرایط فعلی، تبدیل به سپر بلای آمریکا شده و ضرباتی که ممکن است بر ایالات متحده وارد شود، روانه اروپا، خصوصا اروپای شرقی می‌شود. پیمان آکوس نشان داد آمریکا با برخی از همپیمانان خود روابط بهتر و نزدیک تری دارد و اگر قرار باشد منافعی تامین شود، اروپا و سایر کشورهایی که خارج از پیمان آکوس قرار دارند در رده دوم قرارمی گیرند. در کنار این مساله، کاهش قدرت خرید شهروندان اروپایی، موجب افت تقاضای عمومی و کاهش فروش کالاها و خدمات شده، تا جایی که کمیسیون اتحادیه اروپا ارقام پیش بینی شده برای رشد اقتصادی کشورهای عضو را کاهش داد.

وی گفت: در کناراین شرایط، به نظر می‌رسد تا زمانی که جنگ روسیه و اوکراین ادامه داشته باشد، ریسک اقتصادی در اتحادیه اروپا همچنان بالا خواهد بود که این مساله، پیامدهای خود را نیز برجای خواهد گذاشت و آن‌ها را با چالش‌های بیشتری مواجه خواهدکرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *