جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

پیش از حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل، تهران به واشنگتن اطلاع داده بود که در پاسخ به حمله هوایی به ساختمان سفارتش در دمشق از افزایش قابل توجه تنش اجتناب خواهد کرد. این پیام توسط عمان منتقل شده بود. بحران فعلی در خاورمیانه، وضعیتی است که مقام‌های عمانی سال هاست برای اجتناب از آن تلاش کرده اند

طرح های عمان و ژاپن برای احیای برجام

طرح های عمان و ژاپن برای احیای برجام

تهران اعلام کرده که عمانی ها یک پیشنهاد "کم در برابر کم" یا "گام به گام" را پیشنهاد داده اند، سازوکاری که شبیه توافق ماه مه ۲۰۲۳ است. یک احتمال دیگر که توسط علی واعظ و ولی نصر دو کارشناس ارشد مسائل ایران در امریکا مطرح شده است، همکاری منطقه ای در چارچوب راهی به عنوان پاداش محدودسازی برنامه هسته ای ایران است.گزارش هایی هم وجود دارد که می گوید ژاپنی ها طرحی برای احیای گفت وگوهای هسته ای دارند و در حال پیگیری طرحشان هستند، هرچند هیچ جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

گروسی به ایران می‌آید

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقام‌های کشورمان و شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، به ایران سفر می‌کند.

یوناما حمله تروریستی به مسجد هرات را محکوم کرد

تهران – ایرنا – دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در بیانیه‌ای حمله تروریستی شامگاه روز گذشته در مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه شهرستان گذره هرات را که طی آن هفت نفر شهید و زخمی شدند، به شدت محکوم کرد و خواستار تحقیقات در این خصوص شد.

Loading

رسانه‌ها؛ ادامه موشک پرانی در شبه جزیره کره و…

۱۴۰۱/۱۰/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: آزمایش های موشکی کره شمالی و کره جنوبی در شبه جزیره کره، تاکید سران چین و روسیه بر تقویت همکاری و روابط در تمام زمینه‌ها، نگرانی آمریکا از نزدیکی روابط روسیه و چین، انتخاب وزیر امور خارجه جدید چین،پرتاب ماهواره جاسوسی رژیم صهیونیستی به فضا،سخنرانی زلنسکی به مناسبت کریسمس و تاکید بر مقاومت و پایداری، ادامه تنش ها در کوزوو،خیز مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا، تقویت دیدار بشاراسد و رجب طیب اردوغان در روزهای آینده، تصویب قطعنامه سازمان ملل درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی، نگرانی اتحادیه اروپا از تصرف املاک کلیسا در قدس شرقی، شرط جدید رئیس جمهور بخش ترک نشین قبرس برای ادامه مذاکرات، سفر معاون دبیرکل سازمان ملل به افغانستان،حکم جدید ۷ سال زندان برای آنگ سان سوچی و انحلال دولت خودخوانده مخالفان ونزوئلا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کره شمالی ۳ فروند موشک بالستیک آزمایش کرد. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای قبل از اعلام شلیک سه موشک بالستیک از سوی کره شمالی گفته بود، کره شمالی صبح امروز، شنبه یک موشک بالستیک نامشخص را به سمت دریای شرقی (دریای ژاپن) شلیک کرده است. به موازات اعلامیه ارتش کره‌جنوبی، رسانه‌های ژاپنی نیز اعلام کردند، کره شمالی دو موشک شلیک کرد که هر دو در خارج از منطقه اقتصادی ژاپن سقوط کردند. این شلیک موشکی جدید کره شمالی پس از آن است که کره جنوبی اعلام کرد، یک آزمایش موفق موشکی برای پرتاب تجهیزات به فضا در چارچوب تقویت توانمندی‌های جمع‌آوری اطلاعات و نظارت در فضا داشته است.

ان. اچ.کی ژاپن: کره جنوبی موشک با سوخت جامد آزمایش کرد. مقام‌های دفاعی کره جنوبی اعلام کردند که یک موشک فضایی با سوخت جامد را با موفقیت آزمایش کردند. گفته می‌شود موشک‌های با سوخت جامد نسبت به موشک‌هایی که از سوخت مایع استفاده می‌کنند ساختار ساده‌تر و نیروی رانشی بالاتری دارند. خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی می گوید که این دومین آزمایش در نوع خود بوده است. پیش از این در ماه مارس نیز آزمایش مشابهی انجام شده بود. سئول و واشنگتن سال گذشته توافق کردند که محدودیت‌های توسعه موشکی کره جنوبی از جمله استفاده از سوخت جامد را لغو کنند.

العالم فارسی:  رئیسان جمهوری چین و روسیه بر تقویت همکاری و روابط در تمام زمینه‌ها تاکید کردند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت: همکاری نظامی میان روسیه و چین باید تقویت شود.وی افزود همکاری میان روسیه و چین در تمام زمینه ها در حال گسترش است.پوتین خاطر نشان کرد انتظار داریم که صادرات گاز روسیه به چین در سال آینده افزایش یابد. «شی جی پینگ» رئیس جمهور چین هم گفت: شراکت و همکاری میان روسیه و چین به شکل گسترده ای در حال افزایش است. وی با اشاره به جنگ اوکراین افزود مسیر رسیدن به صلح در اوکراین هرگز آسان نخواهد بود، ولی امکانش وجود دارد.

اسپوتنیک روسیه:  وزارت امور خارجه آمریکا از نزدیکی روسیه و چین در بحبوحه عملیات ویژه در اوکراین نگران است. یک نماینده رسمی وزارت خارجه آمریکا در اظهار نظر درباره مذاکرات رهبران دو کشور، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ گفت که ایالات متحده از نزدیکی مداوم روسیه و چین در پس زمینه عملیات نظامی ویژه در اوکراین نگران است.  وی گفت:  ما نگران نزدیک شدن چین به روسیه هستیم زیرا مسکو به تهاجم وحشیانه و غیرقانونی خود به اوکراین ادامه می دهد. پکن ادعا می کند بی طرف است، اما رفتار آن به وضوح نشان می دهد که به سرمایه گذاری برای توسعه روابط با فدراسیون روسیه ادامه می دهد.

ان اچ کی ژاپن: کین گانگ وزیر امور خارجه جدید چین شد. چین، کین گانگ، که در حال حاضر به عنوان سفیر این کشور در ایالات متحده خدمت می‌کند را به سمت وزیر امور خارجه منصوب کرده است.کین ۵۶ ساله پیش از آنکه در سال ۲۰۱۸ به سمت معاون وزیر امور خارجه ارتقا یابد، بیش از ۸ سال یکی از سخنگوی‌های وزارت خارجه بود. او در سال ۲۰۲۱ به عنوان سفیر چین در آمریکا انتخاب شد.

خبرگزاری صدا و سیما: رژیم صهیونیستی یک ماهواره جاسوسی به فضا پرتاب کرد. رسانه‌های صهیونیست اعلام کردند ماهواره جاسوسی اسرائیلی موسوم به “اروس C” با همکاری شرکت ایلان ماسک روز جمعه از آمریکا به فضا پرتاب شد. این ماهواره با هدف انجام مأموریت تصویربرداری برای یک شرکت اسرائیلی به اسم “ایمجست اینترنشنال” به فضا پرتاب شده است. این شرکت که در زمینه انتشار تصاویر ماهاور‌های فعالیت می‌کند، معمولا تصاویر مراکز هسته‌ای ایران یا آثار حملات اسرائیل به سوریه را منتشر می‌کند.

دویچه وله: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پیام کریسمس خود گفت اوکراینی‌ها منتنظر معجزه نخواهند بود، زیرا خود معجزه می‌کنند. زلنسکی از مردمش خواست مقاومت و پایداری کنند تا زمستان سرد و سخت را پشت سر بگذارند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در پیام خود خطاب به اوکراینی‌ها گفت: ما حملات، تهدیدها، باج خواهی هسته‌ای، ترور و حملات موشکی را تحمل کردیم. بیایید زمستان را پشت سر بگذاریم زیرا ما می‌دانیم برای چه چیزی می‌جنگیم.

خبرگزاری ایرنا:  تمام موانعی که صرب‌ها در شمال کوزوو نصب کرده بودند، برداشته شده است. خبرگزاری تانژوگ صربستان گزارش داد که سنگرها در نزدیکی زوکان، ایبارسکا سلاتینا و لپوساویچ در بخش شمالی کوسووسکا میتروویکا و در زوبین پوتوک برچیده شده است. با این وجود پلیس جمهوری کوزوو تردد از طریق پست‌های بازرسی جارینجه و برنجاک را از سر نگرفته است.الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان، پیش از این، پس از دیدار با نمایندگان کوزوو در شهر راسکا در شب هشتم دی گفت که برداشتن موانع از همان روز آغاز خواهد. کوزوو در سال ۲۰۰۸ استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، اما صربستان و صرب‌های شمال کوزوو از به رسمیت شناختن آن خودداری کرده‌اند و پلاک‌ خودروهای آنها همچنان توسط صربستان صادر می‌شود. آمریکا و اتحادیه اروپا می‌گویند در حال میانجیگری برای حل مسائل دوجانبه باقی مانده هستند.

یورونیوز: مایا ساندو، رئیس جمهوری مولداوی ابراز امیدواری کرد که کشورش قبل از سال ۲۰۳۰ به اتحادیه اروپا بپیوندد. اوکراین و مولداوی از اواخر ماه ژوئن و با رای موافق سران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، رسما نامزد عضویت در این اتحادیه شدند. مولداوی در پی حملات مسکو به زیرساخت‌های انرژی اوکراین با کمبود و قطعی برق مواجه شده بود. این کشور با ادامه جنگ اوکراین برای کاهش وابستگی خود به گاز روسیه تلاش کرده است.مولداوی که در شرق اروپا واقع شده، پیشتر با موجی از اعتراض‌ها به دلیل افزایش تورم و هزینه‌های زندگی مواجه بوده است.

خبرگزاری تسنیم:  وزیر دفاع ترکیه با اشاره به دیدار با همتای سوری خود گفت: اگر شرایط مهیا شود، در سطح سران نیز دیدارها می تواند انجام گیرد.خلوصی آکار در خصوص روابط سوریه و ترکیه با بیان اینکه تحولاتی در جریان است، گفت: در ابتدا سرویس های اطلاعاتی دوکشور گفتگو کردند. بعد وزرا دیدار کردند. وی افزود: اگر شرایط مهیا شود، در سطح سران نیز دیدارها می تواند انجام گیرد.

خبرگزاری فارس: مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه درخواست رأی و نظر حقوقی دیوان بین‌المللی لاهه در مورد اشغالگری رژیم صهیونیستی را تصویب کرد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد،‌ امروز (شنبه)، طرحی را تصویب کرد که از دیوان بین‌المللی دادگستری (دیوان لاهه) می‌خواهد درباره تبعات قانونی ناشی از نقض حق تعیین‌سرنوشت ملت فلسطین، اشغالگری طولانی‌مدت، شهرک‌سازی‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت جمیعتی در قدس اشغالی رأی صادر کند. این قطعنامه با ۸۷ رأی موافق، ۲۶ رأی مخالف و رأی ممتنع ۵۳ کشور به تصویب رسید. آمریکا، کانادا، ایتالیا، استرالیا، اتریش، مجارستان، جمهوری چک، گواتمالا، استونی و آلمان از جمله مهم‌ترین کشورهایی بودند که با تصویب این طرح مخالفت کردند.

آناتولی  ترکیه:  کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای درباره تصرف یک ملک متعلق به کلیسا در قدس شرقی توسط شهرک‌نشینان یهودی ابراز نگرانی کردند. در این بیانیه با اشاره به یورش شهرک‌نشینان یهودی تحت حمایت پلیس اسرائیل به اراضی کلیسای روم ارتدکس در قدس شرقی اشغالی، گفته شده این کلیسا، این ملک را ده‌ها سال است که به یک خانواده در قدس اجاره داده است. در بیانیه فوق کشورهای اتحادیه اروپا نگرانی عمیق خود را در مورد پیامدهای منفی این رویداد بر حقوق مالکیت پاتریارک ارتدکس یونان و کلیساهای مسیحی در قدس به طور کلی، از جمله شهر قدیمی در قدس شرقی ابراز کردند.

تی .آر.تی ترکیه: ارسین تاتار، با حضور در دومین جلسه مجمع عادی بیست و نهمین دوره اتاق بازرگانی آنکارا، در جمع نمایندگان دنیای کار آنکارا سخنرانی کرد.ارسین تاتار گفت که اگر قرار است در قبرس توافق شود، باید دولت ترک در شمال جزیره، به رسمیت شناخته شود. تاتار با اشاره به سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه مبنی بر رفع تحریم ها علیه جمهوری ترک قبرس شمالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان یک کشور، تاکید کرد که پذیرش کشورش به عنوان عضو ناظر در سازمان کشورهای ترک نیز به لطف ترکیه بوده است.

ایران پرس: مارتین گریفیتس معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه و امداد اضطراری، برای گفت وگو با مقامات دولت طالبان در پی ممنوعیت کار امدادگران زن در افغانستان به این کشور سفر می کند. رامیز الاکبروف، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل در افغانستان اعلام کرد، گریفیتس درهفته‌های آینده به افغانستان سفر خواهد کرد تا با مقامات ارشد دولت طالبان در خصوص ممنوعیت کار امدادگران زن در این کشور گفت وگو کند.سفر گریفیتس به افغانستان در حالی است که عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد دولت موقت طالبان 24 دسامبر اعلام کرد که استخدام زنان در سازمان‌های محلی و بین المللی مردم‌ نهاد در افغانستان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

خبرگزاری ایلنا: دادگاهی نظامی در میانمار ‌آنگ سانگ سوچی رهبر مخلوع این کشور به اتهام فساد به هفت سال زندان محکوم کرد. با احتساب این حکم جدید، سوچی در مجموع به ۳۳ سال زندان محکوم شد. یک منبع آگاه عنوان کرد که رهبر مخلوع میانمار وضعیت جسمی خوبی دارد.حکم صادرشده اخیر به پنج اتهام فساد وی مربوط می‌شود.

خبرگزاری مهر : مخالفان دولت قانونی ونزوئلا دولت خودخوانده خود به رهبری خوان گوایدو را که در ژانویه ۲۰۱۹ تشکیل شده بود، منحل کردند.بر اساس این گزارش، قانونگذاران ونزوئلایی با ۷۲ رأی موافق، ۲۹ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع پایان ریاست‌جمهوری خودخوانده گوایدو از تاریخ ۴ ژانویه به بعد را تصویب کردند. این در حالی است که خوان گوایدو روز پنج شنبه اعلام کرده بود که مخالفان، تصمیم گیری پیرامون پایان دادن به دولت خودخوانده تحت رهبری وی را به سوم ژانویه موکول کرده اند.مردم ونزوئلا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۹ برای بار دوم «نیکلاس مادورو» را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب این کشور انتخاب کردند. اما آمریکا و کشورهای غربی با وجود پیروزی مادورو و کسب اکثریت آرا، خوان گوایدو، رقیب غرب‌گرای او را به عنوان رئیس‌جمهور منتخب ونزوئلا اعلام و تحریم‌هایی را علیه دولت و مردم ونزوئلا اعمال کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *