جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

ابعاد و زمینه‌های انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی

۱۳۹۷/۱۰/۲۹ | دیدگاه, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: نتانیاهو تلاش دارد تا در فرصت باقی‌مانده از انتخابات زودهنگام رژیم صهیونیستی یک دستاورد نظامی و سیاسی در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی بوجود آورد.

انتخابات عمومی که قرار بود در ماه نوامبر در رژیم صهیونیستی برگزار شود، زودتر از تاریخ موعود یعنی در ماه آوریل برگزار خواهد شد. به این ترتیب انتخابات رژیم صهیونیستی هفت ماه زودتر از موعد تعیین‌شده یعنی نوامبر ۲۰۱۹ در روز نهم آوریل برابر با ۲۰ فروردین سال آینده برگزار خواهد شد. حسن‌ هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی به بررسی د لایل، ابعاد و زوایای گوناگون این موضوع پرداخته است.

 

آنچه در پی می‌آید متن کامل این گفتگوست:

پرسش: دلایل برگزاری زودهنگام انتخابات در سرزمین‌های اشغالی چیست؟

پس از شکست ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ دو روزه غزه، برخی از احزاب افراطی دینی در اعتراض به درخواست آتش‌بس بنیامین نتانیاهو از حماس از کابینه ائتلافی نتانیاهو خارج شدند. اعتقاد این احزاب این بود که  نخست وزیر با درخواست آتش‌بس دربرابر گروه‌های مبارز فلسطینی تسلیم شده است. لذا با خروج رهبران احزاب دینی از ائتلاف کابینه نتانیاهو و نیز انحلال کنست رژیم صهیونیستیی انتخابات زودهنگام برای تشکیل کابینه جدید و کنست جدید در دستور کار قرار گرفت. قرار است طی دو ماه آینده پس از انتخابات کنست، کابینه جدیدی با شرکت احزاب پیروز انتخابات تشکیل شود.

پرسش: رقبای جدی نتانیاهو در انتخابات پیش رو از کدام احزاب هستند؟

از جمله رقبای جدی نتانیاهو، آویگدور لبیرمن رهبر حزب بیت‌ما است.  همچنین حزب کار و سایر احزاب دینی کوچک نیز می‌توانند رقیب جدی وی تلقی شوند. اما در بین رقبای نتانیاهو، لیبرمن شانس بیشتری دارد و این احتمال مطرح است که با پیروزی احزاب افراطی دینی، لیبرمن کابینه جدیدی را تشکیل دهد. در آن صورت رژیم صهیونیستی به سمت افراط‌گرایی و تشدید حمله به مردم غزه و حتی جنگ‌افروزی در منطقه حرکت خواهد کرد. لذا به نظر می‌رسد که در انتخابات آینده رژیم صهیونیستی احزاب مذهبی و افراطی شانس پیروزی بالایی دارند.

پرسش: اگر نتانیاهو بازهم پیروز شود آیا سیاست‌های وی در داخل و خارج تغییری خواهد کرد؟

در صورت پیروزی حزب لیکود به رهبری نتانیاهو تغییری در سیاست‌های رژیم صهیونیستی به وجود نخواهد آمد و احتمالا وی همان سیاست‌های پیشین را دنبال می‌کند. اما در برهه فعلی شرایط متفاوت است و نتانیاهو تلاش دارد تا در فرصت باقی‌مانده از انتخابات زودهنگام یک دستاورد نظامی و سیاسی در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای رژیم صهیونیستی بوجود آورد.

یکی از گزینه‌های پیش‌روی نتانیاهو حمله به غزه، لبنان و سوریه است. درواقع حزب افراطی لیکود تلاش دارد تا از رهگذر جنگ‌افروزی در سوریه و لبنان موقعیت خود را در فلسطین اشغالی تقویت کند. از این رو ممکن است رژیم صهیونیستی در آینده علاوه بر سوریه به مراکز نظامی حزب الله در لبنان حمله کند تا یک دستاورد نظامی برای پیروزی در انتخابات آینده داشته باشد. به نظر می‌رسد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی مسئله وجود تونل‌های بین‌ لبنان و اراضی اشغالی را برای حمله به حزب‌الله بهانه‌قرار داده است.

پرسش: با این اوصاف عملکرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دو ماه آینده بسیار مهم است؟

بدون شک عملکرد نتانیاهو طی دو ماه پیش رو در آینده سیاسی وی بسیار تاثیرگذار است. درواقع اگر وی بتواند دستاوردی در عرصه‌‌های سیاسی و نظامی  کسب کند شانسش را برای پیروزی در انتخابات زودهنگام افزایش خواهد داد. باید توجه داشت که برای مردم سرزمین‌های اشغالی دستاورهای نظامی بسیار اهمیت دارد. زیرا جامعه رژیم صهیونیستی یک جامعه افراطی است و معمولا رهبران تندرو را برای ادامه امورشان ترجیح می‌دهند.

پرسش: نگاه آمریکا به انتخابات رژیم صهیونیستی چگونه است و کاندیدای مورد نظر آنها چه کسی است؟

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نگاه مثبتی نسبت به نتانیاهو دارد. درواقع ترامپ برای توجیه سیاست‌های خود نیازمند یک چهره قابل قبول در سطح جامعه جهانی است و این چهره در میان افراد حاضر تنها می‌تواند نتانیاهو باشد. لیبرمن که یکی دیگر از کاندیداهای مطرح است خیلی مورد قبول ترامپ و دستگاه دیپلماسی آمریکا نیست. این نکته را نیز باید مدنظر داشت که یهودیان افراطی در شکل‌گیری کنست رژیم صهیونیستی نقش‌ موثری دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *