جدیدترین مطالب

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

عزم راسخ ایران در مبارزه با تروریسم

حضور هیاتی قضایی از جمهوری اسلامی ایران در دمشق به منظور هماهنگی با سوریه و عراق به منظور مبارزه با تروریسم نشان از عزم و اراده ای جدی در منطقه در راستای تحقق امنیت پایدار است.
Loading

أحدث المقالات

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

آمریکا گزینه‌های حمله به ایران را خط زد

محمد علی مهتدی در یادداشتی می نویسد: اکنون قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در اوج است و نه فقط حریم ایران بلکه خاک سوریه و هر جا که مستشاران نظامی ایران حضور داشته باشند را پوشش می دهد.

طرح صلح «شی جین‌پینگ» برای جنگ اوکراین از دیدگاه صاحبنظران

تهران – ایرنا – کارشناسان و تحلیلگران چینی با بیان‌ اینکه که این کشور با داشتن موضع بی‌طرفی، بانی صلح بین ایران و عربستان‌سعودی بوده است، اعتقاد دارند، پیشنهاد صلح چهار ماده‌ای «شی جین‌پینگ» برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین نیز بر پایه منطق و مقبولیت استوار است.

آیا سوناک شکست در انتخابات آتی را پذیرفته است؟

لندن – ایرنا – درحالی که محبوبیت حزب حاکم محافظه‌کار طبق تمام نظرسنجی‌ها، به طور مدام رو به افول است و «ریشی سوناک» نخست وزیر انگلیس هم امید خود را به پیروزی در انتخابات آتی از دست داده است، زمزمه برگزاری انتخابات ظرف یکی دو ماه آینده بالا گرفته است.

Loading

همسویی بیشتر آمریکا با یونان در مواجهه با ترکیه

۱۴۰۱/۰۶/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: تنش‌های آشکار میان مقامات سطوح بالای دو کشور یونان و ترکیه در هفته‌های اخیر شدت یافته است. وزارت دفاع ترکیه تصاویر و اسنادی را که نشانگر مزاحمت یونان علیه جت‌های جنگی ترکیه در آسمان اژه و شرق مدیترانه با سامانه دفاع هوایی اس-300 در حین اجرای ماموریت است، به دبیرکل ناتو، وزارت دفاع کشورهای هم پیمان و اعضای ناتو ارسال کرده است. ترکیه مدعی است از آغاز سال 2022 تا کنون، جنگنده‌های یونانی در 256 مورد به حریم هوایی این کشور تجاوز کرده و 158 بار برای جنگنده‌های ترکیه ایجاد مزاحمت کرده اند. قایق‌های گارد ساحلی یونان نیز 33 بار حریم آب‌های ساحلی ترکیه را نقض کرده‌اند. محمود فاضلی - تحلیلگر مسائل بین‌الملل

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در هفته‌های اخیر بارها یونان را مورد انتقاد خود قرار داده و این کشور را مهره قدرت‌های بزرگ و ناتو معرفی کرد. ادبیات بکار گرفته شده از سوی اردوغان علیه کشور همسایه دائما گزنده‌تر می‌شود. او با بکارگیری این جمله که «اشغال جزایر ترکیه از سوی یونان، ما را محدود نمی کند و وقتی زمانش برسد، ما هر کاری را که لازم باشد انجام خواهیم داد. یک شب ناگهان سراغتان می‌آییم» تهدیدات خود را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است.

علی‌رغم مواضع دو کشور در ناتو، آن‌ها چندین دهه است که بر سر مجموعه‌ای از مسائل، از جمله ادعاهای ارضی در دریای اژه و اختلاف نظر بر سر حریم هوایی آن منطقه دچار اصطکاک هستند. این اختلافات، آن‌ها را در نیم قرن گذشته سه بار در آستانه جنگ قرار داده است. مواضع آنکارا وآتن به ویژه در دریای مدیترانه همواره محل تنش و اختلاف است. یونان و ترکیه یکدیگر را بزرگ‌ترین خطر امنیتی علیه یکدیگر می‌دانند و کنترل شرق مدیترانه و دریای اژه را اساس رقابت خود تعریف کرده‌اند. دو کشور بر سر مالکیت تعدادی از جزایر میان مرزهای آبی در دریای مدیترانه و اژه اختلاف دارند. همچنین دلیل اصلی شدت گرفتن تنش‌ها میان آنکارا و آتن در مدیترانه شرقی، اقدام ترکیه در اکتشاف و استخراج نفت و گاز از دریای مدیترانه و مناطق نزدیک به جزایر یونان است.

پس از دیدار اردوغان و میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، که در ماه مارس در استانبول انجام گرفت، روند نزدیکی دو کشور از میان رفت و اردوغان صراحتا هرگونه دیدار و گفتگویی را با نخست وز یونان رد می‌کند. او بر این باور است کسانی که در هر فرصتی با ایجاد مزاحمت و بی‌ادبی در دریای اژه باعث آشوب می‌شوند، به‌عنوان مهره دیگران عمل می‌کنند.

اردوغان همزمان با دور جدید تنش با یونان، انتقادات خود را از ناتو و اتحادیه اروپا افزایش داده و مخالفت با الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را مورد انتقاد قرار می‌دهد. به باور اردوغان، کشورهایی که قابل قیاس با ترکیه نیستند، اما به اتحادیه اروپا ملحق شدند؛ کشورهایی هستند که از یونان حمایت می‌کنند تا جنگ نیابتی علیه ترکیه را آغاز کند و این یعنی تکرار حوادثی که صد سال پیش رخ داد. یونان از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی با ترکیه برابری ندارد. عده‌ای می‌خواهند وقت و انرژی ترکیه را از طریق یونان تلف کنند، همانطور که یک قرن پیش اتفاق افتاد.

آمریکا خرید سامانه اس-400 روسیه توسط ترکیه را که با هدف تامین نیازهای امنیتی کشور انجام شد، تهدیدی برای جنگنده‌های خود می‌داند. این اقدام با تحریم آنکارا در خرید صنایع دفاعی آمریکا مواجه شد تا جایی که واشنگتن از تحویل جنگنده‌های اف- 35 به آنکارا حتی پس از پرداخت بخشی از بهای آن خودداری کرد. ترکیه منتظر پاسخ آمریکا در قبال فعال‌سازی سامانه‌های اس-300 یونان در برابر نیروی هوایی ناتو است. آمریکا که از تحویل جنگنده‌های اف-35 به ترکیه خودداری می‌کند، اما همین جنگنده‌ها را به یونان که سامانه‌های روس را در اختیار دارد، فروخته و اجازه داد اف-35 و اس- 300 وارد یک سنگر شوند.

اقدام یونان در استفاده از سامانه دفاع موشکی اس-300 در جزیره کرت علیه جنگنده‌های ترکیه، اقدامی خصمانه به‌شمار می‌آید. ترکیه اعتقاد دارد این کشور از بالاترین سطح ظرفیت و توانایی لازم برای تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها برخوردار است و با اتخاذ استراتژی دفع تهدیدات و بحران‌ها، دیگر یک کشور «پیرو» نیست، بلکه به یک کشور «پیش‌رو» تبدیل شده اما نگرش خصمانه کشورهای به ظاهرا متحد در قبال آنکارا و همچنین حمایت آن‌ها از کسانی که چنین موضعی را اتخاذ می‌کنند، آزار دهنده است.

اردوغان نتیجه‌گیری می‌کند، آتن نه از نظر سیاسی، نه اقتصادی یا نظامی نمی‌تواند با ترکیه برابری کند و یونان نگرش خصمانه خود را که با آزار و اذیت حریم هوایی و هواپیماهای ترکیه آغاز شده تا سطح قفل رادار S-300 افزایش داده است.

یونان مدعی است به حقوق بین‌الملل پایبند بوده و این ترکیه است که از نابودی امپراتوری عثمانی درس عبرتی نگرفته و دلتنگ احیای آن است و از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای احیای روحیه ناسیونالیستی استفاده می‌کند که چالشی آشکار است. به اعتقاد رهبران یونان، 100 سال بعد از فاجعه آسیای صغیر، این امر همچنان به‌عنوان جراحتی برای حافظه جمعی و تاریخ معاصر این کشور باقی مانده است. این رویداد فرصتی برای نتیجه‌گیری در سطح خودآگاهی ملی است. ریشه کن شدن هزاران هزار یونانی از خانه‌های اجدادی هزاران ساله خود، جریحه‌ای بر وجدان ملی مردم یونان است که هنوز ترمیم نیافته است.

یونان از طریق متحدان سنتی خود در اتحادیه اروپا و ارجاع اختلافات به سازمان‌های بین‌المللی، احتمالا از این پس نیز در کنار متحدان اروپایی خود، به مقابله دیپلماتیک با همسایه خود ادامه ‌داده و تلاش می‌کند به مانند دهه‌های گذشته، قابلیت‌های دفاعی خود را تقویت کرده تا در صورت لزوم با هر تهدیدی مقابله کند.

اگرچه آمریکا در مواضع رسمی خود، این دو متحد خود در ناتو را تشویق می‌کند تا برای حفظ صلح و امنیت در منطقه و حل و فصل اختلافات از طریق دیپلماسی با یکدیگر همکاری کنند و طرفین را به پرهیز از لفاظی و اقداماتی که موجب افزایش بیش از پیش تنش می‌شود، دعوت می‌کند، اما به دلایل مختلف، عملا همسویی بیشتری با یونان، متحد دیرینه خود نشان می‌دهد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *