جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

تاثیر تغییر دولت در سیاست خارجی انگلیس؟

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد با تغییر دولت در بریتانیا در پرونده‌های سیاست خارجی لندن تغییرات قابل توجهی رخ دهد، گفت: ممکن است در مواردی از جمله جنگ اوکراین، حمایت‌های بریتانیا از این کشور اروپای شرقی به علت بحران‌های اقتصادی بریتانیا کاهش یابد.

امیرحسین عسکری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه دولت بوریس جانسون به علت دو دسته از بحران‌های خودساخته دولت و بحران‌های ناشی از شرایط بیرونی مجبور به استعفا شد، تصریح کرد: آنچه موجب ایجاد بحران و چالش برای دولت جانسون شد، بحران‌های خودساخته و همچنین مسئله ایرلند شمالی بود که در نهایت او را ناچار به استعفا کرد.

وی درخصوص احتمال تغییر در پرونده‌های مهم سیاست خارجی انگلیس با ایجاد تغییراتی در دولت این کشور گفت: مهم‌ترین مسئله این است که آیا حزب محافظه‌کار همچنان قدرت را در دانینگ استریت در دست خواهد داشت یا حزب کارگر می‌تواند در انتخابات سراسری پیش رو حزب محافظه‌کار را شکست دهد. اگر قدرت توسط حزب محافظه‌کار حفظ شود، باید دید چه کسی جانشین بوریس جانسون خواهد شد.

 

نگاه حزب محافظه کار به سیاست خارجی

این کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه تاکنون افراد مختلفی برای رهبری حزب محافظه‌کار و در نهایت نخست‌وزیری اعلام آمادگی کرده‌اند، توضیح داد: یک گروه، چهره‌هایی مانند «لیز تراس»، «گرانت شاپز» و افرادی مانند آن‌ها هستند که نگرش و گرایشی شبیه به جانسون دارند و در صورت حضور این افراد در قدرت، بعید به نظر می‌رسد تغییرچندانی در پرونده‌های روابط خارجی بریتانیا ایجاد شود. به عنوان نمونه «لیز تراس» از نظر پوشش ظاهری و رفتار، خود را مانند «مارگارت تاچر» نشان می‌دهد و حتی پیش از جنگ اوکراین در سفر به مسکو با ظاهری شبیه به «مارگارت تاچر» در کاخ کرملین حاضر شد تا پوتین را از تهاجم به اوکراین منصرف کند.

عسکری افزود: دسته دوم؛ با اینکه از درون حزب محافظه‌کار هستند، اما با رویه‌های جانسون مخالفند؛ افراد مانند «ریشی سوناک»، «ساجد جاوید» در این دسته قرار می‌گیرند. در صورتی که یک رنگین پوست مانند «ریشی سوناک» یا «ساجد جاوید» و یا «ندیم زهاوی» قدرت را در دانینگ استریت در دست بگیرند، ممکن است تغییراتی اندک، اما نه چندان قابل توجه در پرونده‌های سیاست خارجی بریتانیا اتفاق بیفتد.

 

رویکرد حزب کارگر به پرونده‌های مهم سیاست خارجی

وی بابیان اینکه اگر سکان دانینگ استریت به حزب کارگر منتقل شود، تنها گزینه محتمل این است که «سر کی‌یر استامر» قدرت را در دانینگ استریت به دست آورد، ادامه داد: حزب کارگر نیز از دو جناح تشکیل می‌شود که جناح چپ با ویژگی‌هایی مانند تجدیدنظرطلبی در روابط بین‌الملل و اتحاد با آمریکا یا ضدیت با رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود؛ افرادی مانند «جرمی کوربین» دراین دسته قرار می‌گیرند. این جناح با انجمن مسلمانان بریتانیا، پویش توقف جنگ و حزب «شین فین» در ایرلندشمالی ارتباط نزدیکی دارد.

عسکری گفت: جناح راست حزب کارگر از حیث پرونده‌های سیاست خارجی تفاوت چندانی با حزب محافظه‌کار ندارد و از آنجا که استامر به جناح راست و یا حداقل متمایل به راست تعلق دارد، در صورت به قدرت رسیدن وی نمی‌توان انتظار داشت که تغییر چندانی به صورت مستقیم ازسوی وی در پرونده‌های سیاست خارجی رخ دهد؛ اما فشارهای درون حزبی مانند فشارهای جناح چپ ممکن است استامر را در شرایط فشار، به پیگیری برخی سیاست ها وادار نماید.

این تحلیلگر مسائل اروپا، بریتانیا و ایرلند با بیان اینکه درخصوص توافق هسته‌ای و مذاکرات برجام تقریبا رویه مشابهی از سوی حزب کارگر و حزب محافظه‌کار دنبال شده، اضافه کرد: احتمال تغییر سیاست در خصوص این موضوع بسیار بعید است.

 

سیاست آتی انگلیس نسبت به جنگ اوکراین

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های بریتانیا برای اعمال فشار به روسیه و مواضع خصمانه آن پس از جنگ اوکراین، ادامه داد: اگر افراد نزدیک به جانسون بتوانند رهبر حزب محافظه‌کار و سپس نخست‌وزیر بریتانیا شوند، گرچه ممکن است حمایت از اوکراین به اندازه حمایت‌های دولت جانسون نباشد، اما تغییر خاصی نیز در رویکرد بریتانیا نسبت به اوکراین اتفاق نخواهد افتاد. در صورتی که حزب کارگر نیز قدرت را در دست گیرد به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در رویکرد این حزب نسبت به بحران اوکراین ایجاد شود؛ زیرا استامر، به عنوان رهبر حزب در فوریه ۲۰۲۲ خواستار اعمال تحریم‌ها و فشارهای سخت و سنگین بر روسیه به علت تهاجم به اوکراین شده بود.

عسکری بابیان اینکه ممکن است از شدت حمایت‌ها و حجم کمک‌هایی که بریتانیا در دوره جانسون در قبال اوکراین داشت تا حدودی کاسته شود، تاکید کرد: مسئله‌ای که ممکن است هر نخست وزیری را در بریتانیا برای رویگردانی یا کاهش کمک‌های لندن به اوکراین تحت فشار قراردهد، بحران هزینه‌های زندگی است که به شدت شهروندان بریتانیایی را تحت تاثیر قرار داده است.

وی یادآورشد: در اثر این بحران، علاوه بر اعتراضات مدنی و اجتماعی گسترده، اتحادیه‌هایی مانند اتحادیه راه‌آهن، کارکنان بخش بهداشت ملی و سایر بخش‌ها دست به اعتصاب گسترده زده‌اند و اعتصاب اتحادیه راه‌آهن به عنوان بزرگ‌ترین اعتصاب در۳۰ سال اخیر در بریتانیا شناخته می‌شود. بنابراین به نظر نمی‌رسد با تغییر دولت، در پرونده‌های سیاست خارجی لندن تغییرات قابل توجهی رخ دهد، اما می‌تواند در مواردی از جمله جنگ اوکراین حمایت‌های بریتانیا را از این کشور اروپای شرقی به علت بحران‌های اقتصادی موجود در داخل بریتانیا کاهش دهد؛ هرچند به نظر نمی‌رسد بریتانیا از رویکرد سرسختانه خود نسبت به روسیه عدول کند.

این کارشناس مسائل اروپا در خصوص مناسبات بریتانیا با آمریکا با استعفای جانسون از نخست وزیری گفت: تاکنون نشانه‌ای از سوی هر دو حزب کارگر و محافظه‌کار نسبت به تمایل برای کاهش سطح مناسبات با آمریکل مشاهده نشده است. تنها مورد استثناء در این زمینه، جناح چپ حزب کارگر است که تحت اندیشه‌های جرمی کوربین قرار دارد که به شدت ضد آتلانتیک‌گرایی و مخالف با آمریکا است. با توجه به اینکه کوربین نیز در حال حاضر در داخل حزب قدرت و نفوذ چندانی ندارد و تنها به عنوان یک نماینده پارلمان فعالیت می‌کند، به نظر نمی‌رسد نگرش‌های او بتواند چندان بر خط مشی اصلی حزب کارگر اثرگذار باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *