جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading

اقدام ضدحقوق بشری انگلیس در انتقال پناهجویان به روآندا

۱۴۰۱/۰۴/۰۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه رفتار دولت بریتانیا در انتقال پناهجویان به روآندا، نقض آشکار کنوانسیون‌های بین‌المللی است، گفت: اکنون که بریتانیا نسبت به رفتارش در مقابل پناهجویان در بوته آزمایش قرار گرفته، این حجم اندک از پناهجویان را هم نمی‌تواند پذیرا باشد.

ابراهیم باقری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه وزرای خارجه بریتانیا و روآندا اعلام کردند در یادداشت تفاهمی پنج ساله، روآندا متعهد به پذیرش پناهجویانی از انگلیس شده تا در آن کشور وضعیت پناهجویی آن‌ها مورد بررسی قرارگیرد، تصریح کرد: دولت انگلیس به دنبال این بود که از اول ژانویه، تمامی پناهجویانی که به صورت غیرقانونی از کانال مانش عبور کرده‌اند، راهی روآندا شوند و در ازای آن روآندا، علاوه بر دریافت هزینه‌های عملیاتی پناهندگان، 144میلیون دلار بودجه به عنوان صندوق تحول اقتصادی و ادغام کمک دریافت کند.

وی افزود: با اینکه از سوی هم حزبی‌های بوریس جانسون انتقادات بسیارتندی به این طرح مطرح شد و حتی از آن به عنوان «مدل انگلیسی زندان گوانتانامو» یاد کردند، او عنوان کرد این اقدامی بازدارنده است که می‌تواند مانع ورود مهاجران غیرقانونی شود که قاچاقچیان انسان آن‌ها را جابجا می‌کنند.

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: جانسون ادعا کرد از هر 10نفری که سال گذشته با قایق وارد انگلیس شده‌اند، هفت نفر مردان زیر چهل سالی بودند که به قاچاقچیان پول پرداخت کرده‌اند تا زنان و کودکان پناهنده را از قایق به بیرون پرتاب کند. در واقع جانسون با این ادعاها تلاش کرد طرح خود را موجه جلوه دهد. جانسون ورود از طریق کانال مانش را غیرقانونی، خطرناک و غیرضروری قلمداد کرد که امنیت ملی انگلیس را هدف قرار داده است.

باقری گفت: لایحه «ملیت و مرزها» در بریتانیا به دولت اختیاراتی می‌دهد که برای رسیدگی به درخواست پناهندگی پناهجویان آن‌ها را به خارج از کشور بفرستد، اما شرایطی را برای این مسئله درنظر گرفته است؛ از جمله اینکه کشور مقصد باید امن باشد. این در حالی است که سازمان‌های مردم نهاد، کشورهای اروپایی و هم حزبی‌های جانسون اذعان کرده‌اند که روآندا کشور امنی نیست و بریتانیا نیز پیش از این به رفتار دولت روآندا با پناهجویان اعتراضاتی کرده بود.

 

انگلیس ناقض معاهدات بین‌المللی حقوق پناهجویان

این تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه بریتانیا امضا کننده دو معاهده مهم بین‌المللی است که خود برای تضمین حقوق پناهندگان به آن‌ها استناد می‌کرده است، توضیح داد: «معاهده کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل» عنوان می‌کند باید از مردم در برابر فرستاده شدن به کشوری که در آن با تهدید جدی مرگ و یا نبود آزادی رودر رو هستند، حمایت کرد. «معاهده کنوانسیون اروپایی حقوق بشر» نیز تاکید دارد هیچ فردی نباید تحت شکنجه، رفتار غیرانسانی، تحقیرآمیز و تنبیه و مجازات قرار گیرد. بنابراین رفتار دولت بریتانیا در انتقال پناهجویان به روآندا، آشکارا نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

وی افزود: در ابتدا قرار بود 31 پناهجویی که به صورت غیرقانونی از کانال مانش عبور کرده بودند به روآندا منتقل شوند که بعد از اعتراضات سازمان‌های حقوق بشری 23 بلیط لغو شد. با این حال قرار بود 14 ژوئن، هشت نفر از طریق پروازی چارتری از لندن به روآندا منتقل شوند. با ورود دادگاه حقوق بشر اروپا، علی رغم روشن شدن موتور هواپیمای حامل این افراد، این پرواز لغو شد و وزارت کشور انگلیس اعلام کرد در این مسئله تجدیدنظر قانونی خواهد کرد، اما برای اجرای این طرح تمام تلاش خود را خواهد داشت.

باقری به انتقادات مکرر و گسترده چهره‌ها، نهادهای غیردولتی و دولتی، و سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف به این تصمیم دولت انگلیس که «وحشیانه، ظالمانه و غیرانسانی» قلمداد شده است، اشاره کرد و گفت: منتقدان عنوان کردند با اینکه بریتانیا همواره خود را سردمدار حقوق بشر می‌خواند، چگونه چنین اقدام وحشیانه و غیرانسانی را علیه پناهندگان اجرا کرده است.

 

بحران پناهجویان، پیامد سیاست‌های اشتباه کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا

این تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه بحران پناهجویان به نوعی پیامد سیاست‌های اشتباه کشورهایی مانند انگلیس و آمریکا است که گریبانگیر کشورهای آسیایی و آفریقایی شده، خاطرنشان کرد: اکنون که این کشورها نسبت به رفتارشان در مقابل پناهجویان در بوته آزمایش قرار گرفته‌اند، این حجم اندک از پناهجویان را هم نمی‌توانند پذیرا باشند. ایران پناهجویان افغان را بدون هیچ حمایت خارجی، میزبانی می‌کند، اما بریتانیا در سال 2021، تنها 10 هزار نفر از پناهجویان را میزبانی کرده است.

وی ادامه داد: انگلیس همواره سردمدار تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران بوده و بعد از طرح پرونده هسته‌ای ایران نیز سعی کرده این مطالبه‌گری ناحق را همیشه از ایران داشته باشد. با وجود اقداماتی که انگلیس در قبال پناهجویان دنبال می‌کند، نقض آشکار کنوانسیون‌های بین‌المللی حمایت از پناهندگان و نقض حقوق بشر از سوی این کشور روشن است.

باقری به آمار حضور پناهندگان در کشورهای آسیایی و اروپایی و مقایسه آن با تعداد پناهجویانی که در بریتانیا حضور دارند و میزان نخبگی آن‌ها اشاره کرد و با یادآوری اینکه مجموع این پناهندگان به اندازه نیمی از پناهندگان مقیم ایران نخواهد شد، گفت: تحریم‌هایی که انگلیس و کشورهای غربی علیه ایران اعمال کرده‌اند، شرایطی ایجاد کرده که پناهندگان مقیم ایران نیز متحمل فشارهایی از این مسیر شده‌اند.

این تحلیلگر مسائل اروپا تاکید کرد: اکنون مجامع جهانی و جوامع رسانه‌ای و نخبگانی انگلیس باید نسبت به این مسئله توجه داشته و پاسخگو باشند که چگونه کشوری که خود را مدافع حقوق بشر و سردمدار تحریم‌های حقوق بشری علیه برخی کشورها از جمله ایران است، خود آشکارا آن را نقض می‌کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *