جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

حمله هوایی اسرائیل به سوریه؛ ۳۶ نفر جان باختند

در حمله هوایی روز جمعه اسرائیل به استان حلب سوریه، دست کم ۳۶ سرباز سوری قربانی شدند. سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در این حمله که پیش از بامداد رخ داد، غیرنظامیان و همچنین پرسنل نظامی کشته و زخمی شدند.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود / آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند / اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. ملنیکوف تاکید کرد: روزهای خوبی در انتظار عاملان این حمله تروریستی نخواهد بود. آنها تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به «تابوت» (سلولی با ابعاد ۴*۶ مترمربع) محبوس خواهند شد. وی اضافه کرد: آنها تنها قادرند در حالت خمیده و دست به پشت حرکت کنند. اجازه تماس نخواهند داشت و احتمالاً دیگر هرگز فرزندان‌شان را نخواهند دید.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار چین به توسعه اتحاد‌های نظامی و…

۱۴۰۱/۰۴/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار شی جین پینگ درباره گسترش اتحادهای نظامی، برگزاری مجمع تجاری بریکس 2022 و انتشار «ابتکار جامعه تجاری پکن»، درخواست پوتین برای ایجاد ارز ذخیره بین المللی بر اساس ارزهای کشورهای عضو گروه بریکس، تاکید چین بر حل اختلاف مرزی با هند از طریق گفت وگو، حمایت کنگره از افزایش دوباره بودجه نظامی آمریکا، نشست مهم نظامی-سیاسی کره شمالی با حضور «کیم جونگ اون»، صف آرایی دیپلماتیک با نزدیکی به زمان پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا، درخواست زلنسکی از اروپا برای اجرای بسته هفتم تحریمی علیه روسیه ، افزایش حملات روسیه به خارکیف، سقوط دولت غربگرای بلغارستان، گسترش همکاری های نظامی ژاپن و کامبوج ، توافق مشترک ترکیه-عربستان برای آغاز دوره جدیدی از همکاری در روابط دوجانبه ، تلاش کاخ سفید برای عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض ، اقدام  اسرائیل به ساخت دیوارامنیتی جدید در کرانه باختری اشغالی، لفاظی گانتس ضد مقاومت و مردم  لبنان و انتقاد روسیه از نقش مخرب آمریکا و فرانسه در مذاکرات قره باغ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا وسیما:  رئیس جمهور چین نسبت به توسعه اتحاد‌های نظامی و دنبال کردن امنیت خود به بهای امنیت سایر کشورها هشدار داد. شی جین پینگ در سخنرانی قبل از نشست مجازی با مقامات عالی بریکس (روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی) درباره “گسترش” روابط نظامی هشدار داد. پکن میزبان نشست باشگاه تأثیرگذار اقتصاد‌های نوظهور بریکس است که بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان و نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهد. سه عضو بریکس – چین، هند و آفریقای جنوبی – از رای دادن به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت تهاجم روسیه به اوکراین امتناع کردند. شی جین پینگ در نشست تجاری بریکس گفت: “بحران اوکراین، زنگ بیدارباش است”.وی  نسبت به “توسعه اتحاد‌های نظامی و دنبال کردن امنیت خود به بهای امنیت سایر کشورها” هشدار داد.

رادیو چین:  مجمع تجاری سال 2022 کشورهای عضو بریکس، به عنوان یک رویداد مهم حمایتی برای نشست رهبران بریکس، از روز چهارشنبه 22 ژوئن در پکن کار خود را آغاز کرد. موضوع این مجمعع “تعمیق روابط مشارکتی تجاری بریکس و  ایجاد آینده ای روشن برای توسعه جهانی” است.مجمع تجاری بریکس 2022 بر پنج موضوع از جمله تسریع بهبود اقتصاد جهان، تسریع تحول سبز، توسعه اقتصاد دیجیتال، گسترش همکاری های بهداشت و سلامت، و افزایش انعطاف پذیری زنجیره های صنعتی و تامین تمرکز خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس جمهور روسیه اعلام داشت که موضوع ایجاد ارز ذخیره بین المللی بر اساس ارزهای کشورهای عضو گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی) در دست توسعه است. ولادیمیر پوتین تاکید کرد که سیستم پیام رسانی مالی روسیه به روی بانک های کشورهای بریکس باز است. به گفته پوتین، علاوه بر این، جغرافیای استفاده از سیستم پرداخت روسیه “میر” در حال حاضر در حال گسترش است.

ایران پرس: وانگ یی وزیر خارجه چین در دیدار با پرادیپ کومار روات سفیر جدید هند در پکن بر گفت وگوی دیپلماتیک برای حل اختلافات مرزی بین دو کشور تاکید کرد. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در این دیدار گفت: چین و هند باید مسائل مرزی خود را از طریق گفتگو و رایزنی حل کنند، زیرا منافع مشترک دو کشور بیشتر از اختلافات آنهاست. هند و چین در هیمالیا دارای مرز مشترک و اختلافی دیرین بر سر آن هستند و یکدیگر را مقصر می‌دانند. چین ۹۰ هزار کیلومترمربع در منطقه شمال شرقی هند را تحت کنترل دارد. بنا به ادعای مقامات دهلی‌نو، چین ۳۸ هزار کیلومترمربع از قلمرو هند در بخش اعظم منطقه متروک آکسایی‌چن در رودخانه کاراکاش را که زمانی مسیر تجارت بوده و دارای اهمیت استراتژیک است، اشغال کرده است.

العالم فارسی: کنگره بار دیگر بودجه نظامی آمریکا را افزایش می‌دهد. کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا از پیشنهاد افزایش ۳۷ میلیارد دلاری هزینه‌های وزارت دفاع این کشور حمایت کرد.کمیته خدمات مسلح مجلس نمایندگان آمریکا بامداد پنجشنبه از پیشنهاد افزایش ۳۷ میلیارد دلاری هزینه‌های وزارت دفاع در کنار رکورد ۷۷۳ میلیارد دلاری پیشنهادی «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، حمایت کرد. این رأی راه را برای بودجه حداقل ۸۱۰ میلیارد دلاری پنتاگون در سال آینده هموار کرد، زیرا کمیته نیروهای مسلح سنا قبلاً با افزایش ۴۵ میلیارد دلاری نسخه خود از این لایحه حمایت کرده بود.

خبرگزاری فارس: نشست حزب حاکم کره شمالی در مورد مسائل نظامی و سیاسی با حضور رهبر این کشور در حالی برای دومین روز نیز ادامه یافت که کشورهای غربی و منطقه‌ای با دقت آن را زیر نظر دارند.رسانه‌های دولتی کره شمالی روز پنجشنبه گزارش دادند که «کیم جونگ اون» رهبر این کشور، در بحبوحه نگرانی‌ها از آزمایش احتمالی اتمی توسط پیونگ‌یانگ، در نشست بزرگ حزب حاکم در مورد سیاست‌های نظامی و دفاعی کره شمالی شرکت کرد. در این نشست، حزب حاکم کره شمالی همچنین در مورد افزودن وظایف عملیاتی به یگان‌های خط مقدم، اصلاح طرح‌های عملیات و تجدید ساختار تشکیلات سازمانی نظامی کلیدی گفت‌وگو و کیم بر اهمیت تلاش‌ها برای ارتقای قابلیت‌های عملیاتی یگان‌های خط مقدم تاکید کرد.

یورونیوز: شواهد و قرائن حاکی از تایید و رسمیت بخشیدن به نامزدی اوکراین و مولدوای در جلسه فردای رهبران اتحادیه اروپا است. اعلام رسمی این تصمیم در شرایط بحرانی کنونی اقدامی خارج از روال معمول پیوستن به اتحادیه اروپا است. هرچند مقامات اروپایی اطمینان داده‌اند تصمیم برای آغاز گام‌های بعدی در مسیر پیوستن این دو کشور به اتحادیه اروپا تنها پس از حصول اطمینان از به کارگیری، اجرا و لحاظ اصلاحات ساختاری پیشنهادی از سوی این نهاد صورت خواهد گرفت. انتظار می‌رود بخش نخست این پیشنهادات در طی سال جاری اجرایی شوند و گزارش آن تا آخر امسال به کمیسیون اروپا تحویل شود.پیشنهاد نامزدی اوکراین و مولداوی هفته گذشته از سوی مقامات ارشد اروپایی اعلام شد. شواهد حاکی از آن است که تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه در رابطه با اعطای وضعیت نامزدی به اوکراین و مولداوی هم نظر هستند.

خبرگزاری مهر: رئیس جمهور اوکراین از اتحادیه اروپا خواست بسته هفتم تحریمی را علیه روسیه وضع کند.«ولادیمیر زلنسکی» اعلام کرد لازم است بسته هفتم تحریم‌های اتحادیه اروپا در اسرع وقت وضع شود. رئیس جمهور اوکراین در ادامه به تعبیر خود از سیاست ضد اروپایی روسیه گفت و واکنش مسکو به مسدود شدن واردات کالاهای خود از سوی لیتوانی به منطقه کالینینگراد را مورد انتقاد قرار داد.مقامات لیتوانی به تازگی مانع حمل و نقل برخی کالاهای ارسالی از روسیه به کالینینگراد شدند. کالاهای ممنوعه از سوی لیتوانی مواردی هستند که پیش از این از سوی اتحادیه اروپا در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

دویچه وله: به گفته منابع اوکراینی روسیه بار دیگر شهر خارکیف در شمال اوکراین را با شدت بیشتری هدف قرار داده است. به گفته این منابع نیروهای روسیه موشک‌های متعددی به سمت این شهر و اطراف آن شلیک کرده‌اند. گفته می شود که در این حمله بیش از ۱۵ نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شد‌ه‌اند.دولت اوکراین احتمال می‌دهد که روس‌ها می‌خواهند نیروهای اوکراینی را در آنجا درگیر کنند تا توجه ارتش این کشور از نبرد اصلی در دونباس در شرق سلب شود.

خبرگزاری تسنیم:  دولت بلغارستان پس از تنها شش ماه بر سرکار بودن از سوی پارلمان کنار گذاشته شد. رای عدم اعتماد در پارلمان به دلیل مناقشه عمدتاً بر سر امور مالی دولت و روابط با مقدونیه شمالی همسایه شکل گرفت. به این ترتیب دولت سوسیال لیبرال بلغارستان با رای عدم اعتماد پارلمان سرنگون شد. در این رای گیری اکثریت محدود 123 نماینده پارلمان رای اعتماد خود به کریل پتکوف، نخست وزیر بلغارستان را پس گرفتند. حداقل 121 رای برای موفقیت رای عدم اعتماد لازم بود. 116 نماینده هم در این رای گیری از پتکوف حمایت کردند.دولت پتکوف که طرفدار غرب محسوب می شود تنها شش ماه پیش تشکیل شد.

ان. اچ.کی ژاپن: در بحبوحه حمله روسیه به اوکراین که بنیان نظم بین المللی را متزلزل کرده، وزرای دفاع ژاپن و کامبوج توافق کردند که به همکاری نزدیک خود ادامه دهند.کیشی نوبوئو با سامدچ پیچی سانا تی بان، همتای خود از کامبوج دیدار کرد. وزیر دفاع ژاپن برای شرکت در نشست ژاپن و آسه آن  به کامبوج سفر کرده است.کیشی دوباره مخالفت شدید خود را با هرگونه تلاش برای تغییر یکجانبه وضع موجود با توسل به زور تکرار کرد. او ظاهرا اقدامات چین را در نظر داشت که در حال افزایش تسلط خود بر دریای چین جنوبی و دیگر مناطق است.

آناتولی  ترکیه: در بیانیه مشترکی که پس از دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در آنکارا منتشر شد، بر عزم آغاز دوره جدیدی از همکاری در روابط دوجانبه اعم از سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی تاکید شد.در این بیانیه همچنین آمده است که در این مذاکرات بر تسهیل تجارت، کشف فرصت‌های سرمایه گذاری و افزایش ارتباطات برای تبدیل آنها به مشارکت‌های ملموس تاکید شد. این بیانیه افزوده است در این دیدار که در فضایی صمیمانه و برادرانه برگزار شد،  در خصوص تحولاتی که در عرصه منطقه‌ای و بین المللی مطرح و طرفین به آن اهمیت می‌دهند، تبادل نظر شد.

خبرگزاری ایلنا:  ۴ منبع آگاه آمریکایی خبر دادند:کاخ سفید در حال کار روی نقشه‌ راه عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض است. این منابع با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهوری این کشور به خاورمیانه، اعلام کردند که کاخ سفید در حال کار روی نقشه راهی با هدف عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان پیش از این سفر است.به گفته این منابع، کاخ سفید اخیرا جلسه‌ای را با محوریت سفر بایدن با حضور کارشناسان برگزار و در جریان آن مسأله نقشه راه عادی‌سازی را مطرح کرده است.

تی .آر.تی ترکیه: اسرائیل ساخت دیوارامنیتی در کرانه باختری اشغالی را آغاز کرد.اداره مرزی و خط تماس و فرماندهی مرکزی ارتش اسرائیل ساخت دیوار امنیتی 45 کیلومتری در طول خط تماس در شمال کرانه باختری را آغاز کرد. این دیوار بتنی به طول 45 کیلومتر و ارتفاع 9 متر است.در اطلاعیه  اسرائیل آمده است،  دیوار جدید جایگزین حصاری که حدود 20 سال پیش ساخته شده است، خواهد شد و ساخت آن حدود یک سال طول خواهد کشید.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): گانتس لبنان را تهدید به حمله کرد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با اشاره به احتمال حمله دوباره به لبنان، حزب‌الله را تهدید کرد در صورت آغاز هرگونه عملیات نظامی “هزینه سنگینی را متحمل خواهد شد”.بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پس از حضور در مراسمی در شهرک “کریات شمونه” به مناسبت چهلمین سالگرد حمله این رژیم به لبنان در تاریخ ششم ژوئن ۱۹۸۲، با انتشار رشته توییت‌هایی مدعی شد: “در صورتی که نیاز باشد ما عملیات نظامی در لبنان انجام دهیم، این عملیات قدرتمند و دقیق خواهد بود و هزینه سنگینی را به حزب‌الله و لبنان تحمیل خواهد کرد”.

خبرگزاری ایرنا: طی روزهای اخیر، مشارکت در روند مذاکرت صلح قره باغ، به موضوع جنگ لفظی دیپلمات های روسی و آمریکایی بدل شده است و ماریا زاخاروا گفت که آمریکا و فرانسه برای منزوی ساختن روسیه در صحنه بین المللی، کار گروه مینسک را متوقف کرده و به آن “خسارات جبران ناپذیر وارد کردند.روسیه روز چهارشنبه تضمین های یک مقام ارشد آمریکایی را مبنی بر اینکه واشنگتن می خواهد به همکاری با مسکو برای تسهیل حل مناقشه قره باغ ادامه دهد، رد کرد. کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا چند روز قبل گفت که گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به رهبری سه قدرت میانجی “در چارچوب بسیار مهم” خود برای میانجیگری در توافق صلح ارمنستان و آذربایجان همچنان فعال است.در مقابل، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت من می‌خواهم به خودم اجازه بدهم در صداقت اظهارات کارن دونفرید شک کنم.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *