جدیدترین مطالب

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

طرح خطرناک غرب برای آینده غزه

به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی در ادامه کشتار و جنایت ۸ ماهه خود به دنبال کلید زدن صفحه آخر کتاب تراژدی بشریت در نوار غزه است. علی رغم تمامی درخواست‌های منطقه‌ای و بین المللی از نتانیاهو برای عدم حمله به رفح، اشغالگران با انجام تدابیری خود را برای عملیات زمینی گسترده و تجاوز به جنوبی ترین شهر باریکه غزه آماده می‌کنند. طبق برآوردها و همچنین هشدار تحلیلگران و ناظران در صورت آغاز این تجاوز موج دیگری از کشتار مردم فلسطین به دلیل تجمع و تراکم زیاد فلسطینیان در این شهر رقم خواهد خورد.

پایان سفر رئیس جمهور به پاکستان

رئیس جمهور کشورمان در پایان سفر دو روزه خود به پاکستان در آخرین برنامه خود، در جمع فعالان اقتصادی، فرهنگی و دینی شهر کراچی که به میزبانی سروزیر و دولت محلی ایالت سند برگزار شده بود، حضور پیدا کرد.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

ترکیه، جدی ترین رقیب ایران در عراق

محمد صالح صدقیان می گوید: من بارها طی سال‌های گذشته، هم در اتاق بازرگانی ایران و عراق و هم در وزارت صنعت و معدن و تجارت به این نکته اشاره کردم که تجار ایرانی باید توجه خاصی روی کالاهای صادراتی خود به عراق داشته باشند. باید کیفیت مواد به کار رفته و بسته‌بندی آن قابلیت رقابت با محصولات دیگر به خصوص محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد. شما خودتان یک سر به اتاق بازرگانی ایران و عراق بزنید و ببینید که میزان مشکلات و چالش های تجار عراقی و ایرانی چقدر زیاد است؛ از بسته‌بندی نامرغوب و کالاهای بی‌کیفیت تا محصولات تاریخ مصرف گذشته گرفته و مسئله تبادل ارزی و بانکی و پولی و هزار مسئله دیگر؛ طبیعتاً تاجر عراقی در این شرایط رغبت پیدا می‌کند که به سمت تجارت با ترکیه برود تا هم سرمایه‌اش حفظ شود و هم محدودیت‌ها و چالش‌ها و مشکلات تجارت با بازرگانان ایرانی را ندارد. من شخصاً در جریان این موضوعات و مشکلات هستم.

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ابراز امیدواری «داسیلوا» از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا

تهران- ایرنا- رئیس‌جمهوری برزیل، تصمیم مخالفان دولت ونزوئلا مبنی بر اجماع و معرفی نامزد مورد نظر خود برای انتخابات ریاست جمهوری آتی را «فوق‌العاده» توصیف و ابراز امیدواری کرد که انتخابات پیش‌رو نقطه عطفی برای بازگشت این کشور به شرایط عادی و پایان تحریم‌های یکجانبه آمریکا باشد.

دوازدهمین اجلاس بین‌المللی مقام‌های عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ آغاز به کار کرد

مسکو- ایرنا- دوازدهمین اجلاس بین‌المللی نمایندگان عالی کشورها در امور امنیتی امروز (چهارشنبه) با حضور دکتر علی اکبر احمدیان نماینده رهبر معظم انقلاب و دبیر شورای عالی امنیت ملی در سن‌پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد.

شمارش معکوس برای آغاز ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین

تهران – ایرنا – سازمان فضایی انسانی چین (CMSA) امروز چهارشنبه اعلام کرد: فضاپیمای سرنشین‌دار «شنژو-۱۸» قرار است ساعت ۲۰:۵۹ پنجشنبه (به وقت پکن) از مرکز پرتاب ماهواره «جیوکوان» در شمال غربی این کشور به فضا پرتاب شود.

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: بر کسی پوشیده نیست که طالبان مطلقا یک برنامه انگلیسی – امریکایی تحت مدیریت پاکستان اند. از سوی دیگر، پاکستان تلاش می کند با منطقه ای نشان دادن موضوع، پای منطقه را به این بحران خودساخته، بکشاند و خود امتیاز کسب کند. زیرا نظامیان پاکستانی، به‌خوبی می دانند که هر نوع دخالت بیرونی (منطقه ای و فرامنطقه ای) سرازیر شدن پول هایی را باعث می شود که بتوان از آن برای مقابله با بحران اقتصادی و مالی در پاکستان، استفاده کرد.

زالوژنی رسما سفیر اوکراین در انگلیس شد

دستیار ارشد رئیس‌جمهور اوکراین گفت انگلیس رسما «والری زالوژنی» فرمانده سابق نیروهای مسلح اوکراین را به عنوان سفیر در کشورش پذیرفت و به زودی قرار است مشغول به کار شود.

Loading

استقلال دفاعی اروپا در حالت کما

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه جنگ اوکراین کاملاً به نفع ناتو و به نفع احیای سلطه‌جویی آمریکا به هزینه اروپا تمام شد، گفت: در شرایطی که اروپا چالش‌های متعدد اقتصادی و امنیتی فوری دارد و با چشم‌انداز وحشتناک کاهش قابل‌توجه صادرات گاز روسیه و قیمت‌های بالای انرژی روبرو است، امکان رفتن به سمت ایجاد مکانیسم‌هایی برای استقلال دفاعی شدیدا زیر سؤال رفته است.

سهراب سعدالدین در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی ضمن اشاره به اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که گفته بود این اتحادیه باید مسئولیت امنیت خود را برعهده گیرد و نیروهای نظامی اروپایی تشکیل دهد، تصریح کرد: در شرایط فعلی، به دلیل تهدید فوری که اروپا از سوی روسیه احساس می‌کند، ایده مکانیسم‌های مستقل دفاع اروپایی مقداری کمرنگ شده و همه فعالیت‌هایی که کشورهای اروپایی اکنون موردتوجه دارند در این راستا است که بتوانند شرکای مفید و مؤثرتری در ناتو باشند.

وی با اشاره به اظهارات پیشین رئیس‌جمهور فرانسه در انتقاد از انسجام اعضای ناتو و به کار بردن عبارت «مرگ مغزی ناتو»، گفت: این تعبیر در همان دوره نیز از سوی اروپایی‌ها بسیار موردانتقاد قرار گرفت، چراکه اگر همان زمان نیز اروپا تلاش می‌کرد همگرایی در حوزه دفاعی – نظامی ایجاد کند زمان‌بر بود؛ بنابراین واقعیت این است که در کوتاه‌مدت و میان‌مدت اروپا کماکان به لحاظ امنیتی به ناتو وابسته است.

این تحلیلگر مسائل اروپا ادامه داد: در سال‌های اخیر میان کارشناسان امنیتی در اروپا و آمریکا این بحث بسیار مطرح بود که به دلیل اینکه ناتو دشمن مشترکی ندارد، فلسفه وجودی آن زیر سؤال رفته است. بحثی که مدنظر آن‌ها قرار داشت، توجه به «تهدیدهای امنیتی غیر سنتی»، مانند تهدیدات سایبری بود و آن‌ها را جبهه‌هایی برای تقویت همگرایی میان اعضای ناتو در نظر می‌گرفتند.

سعدالدین با اشاره به فشارهای سیاسی و اقتصادی ترامپ به اروپا برای ملزم کردن آن‌ها به افزایش هزینه‌های نظامی در جهت تقویت ناتو، اضافه کرد: آمریکا از افزایش هزینه‌های دفاعی اروپا استقبال می‌کند، اما فرانسه این افزایش هزینه‌ها را با عنوان جدایی از ناتو تعبیر می‌کرد و در این راستا مکانیسم‌های دفاعی ویژه‌ای مطرح کرد. فرانسه تأکید داشت اکنون‌که آمریکا مسئولیت کمتری برای دفاع نظامی می‌پذیرد و اروپا باید برای آن هزینه کند، با هزینه برای مکانیسم‌های دفاعی اروپا، استقلالی استراتژیک ایجاد شود.

وی به تشدید ابراز نگرانی‌های محافل اروپایی نسبت به وضعیت اوکراین و آسیب‌پذیری‌های اروپا از سال 2014 اشاره کرد و افزود: کشورهای اروپایی باهدف مشارکت بریتانیا و حفظ آن در منظومه امنیتی اروپا، تلاش می‌کردند استراتژی دفاعی نظامی مستقل اروپا را پایه‌گذاری کنند، اما آن زمان با تهدید عاجل نظامی کلاسیک روبرو نبودند؛ اما اکنون شرایط تغییر کرده و روسیه با حمله به یک کشور مستقل اروپایی به دنبال توسعه سرزمینی است و در کنار آن اروپایی‌ها نیز شاهد جنگ الکترونیک روسیه علیه خود هستند؛ بنابراین تهدیدات فوری باعث می‌شود اروپا نتواند به برنامه‌های بلندمدت بپردازد.

 

جنگ اوکراین به نفع احیای سلطه‌جویی آمریکا به هزینه اروپا

این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به تلاش کشورهای اروپایی برای تقویت بودجه نظامی – دفاعی خود با این هدف که شرکای مفیدتری در ناتو باشند، گفت: جنگ اوکراین در این شرایط، کاملاً به نفع ناتو و به نفع احیای سلطه‌جویی آمریکا به هزینه اروپا تمام شد و حتی به دلیل اختلاف منافعی که میان کشورهای اروپایی وجود دارد بسیاری از همکاری‌هایی که میان کشورهای اروپایی در صنایع دفاعی و نظامی بود، کمرنگ شده است.

سعدالدین بابیان اینکه در میان‌مدت همچنان ناتو به‌عنوان محور و ستون امنیت اروپا خواهد بود و بعید به نظر می‌رسد آن‌ها بتوانند به همگرایی مناسبی در راستای ارتش و دفاع مستقل برسند و کماکان به آمریکا تکیه می‌کنند، اضافه کرد: در شرایط فعلی، حتی افکار عمومی در اروپا نیز بیشتر تمایل به دفاع مشترک در کنار آمریکا دارند و به استقلال دفاعی اروپا فکر نمی‌کنند.

 

تردید در استقلال دفاعی اروپا

وی به تشریح پیامدهای شیوع کرونا بر اقتصاد اروپا و مشکلاتی که کشورهای اروپایی به دلیل مسائل اقتصادی تجربه می‌کنند پرداخت و تأکید کرد: اقتصاد اروپا در شرایط فعلی برای ترمیم این آسیب‌ها به تزریق پول احتیاج دارد. در کنار این مسائل، اروپا با چشم‌انداز وحشتناک کاهش قابل‌توجه صادرات گاز روسیه و قیمت‌های بالای انرژی روبرو است؛ بنابراین امکان رفتن اروپا به سمت استقلال دفاعی شدیدا زیرسوال رفته است.

این تحلیلگر مسائل اروپا ادامه داد: تنها گزینه‌ای که برای اروپایی‌ها وجود دارد «ائتلاف‌های موقتی سطح بالای موضوع محور» است، موضوعاتی مانند مأموریت دریایی که فرانسه در دریای مدیترانه رهبری کرد. ائتلافی که در آن چند کشور اروپایی که منافع مشترکی در یک زمینه دارند، با ترکیب قابلیت‌های نظامی‌شان و تعریف مأموریتی مشترک، اقدامی در جهت منافع اروپا انجام دهند؛ اما مقوله‌ای به نام «ارتش اروپایی» و «اتحادیه دفاعی اروپایی» وجود ندارد.

سعدالدین با یادآوری اینکه اساساً قرار بوده اتحادیه اروپا، «اتحادیه دفاعی اروپا» باشد و بنیان‌گذاران آن به دنبال «اتحادیه زغال و فولاد» نبودند، در خصوص پیامدهای ناتوانی اروپا در ایجاد مکانیسم مستقل دفاعی اروپا گفت: به نظر نمی‌رسد تفاوت چندانی در اوضاع اروپا شاهد باشیم. در تمامی این سال‌ها وابستگی امنیتی اروپا به آمریکا باعث شده در بسیاری از موارد منافع اروپا، ذیل منافع آمریکا تعریف شود، وجود این اختلاف‌نظرها در رابطه با مسائل افغانستان و سوریه مشهود بود.

وی با اشاره به اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه باید از جنگ اوکراین درس بگیریم و ارتش‌های اروپایی نمی‌توانند بیش از دو هفته در جنگی مانند اوکراین دوام بیاورند، چراکه مهمات آن‌ها تمام خواهد شد، افزود: اکنون اروپایی‌ها به این بحث می‌پردازند که اگر نمی‌توانند همگرایی نظامی و ارتش قدرتمندی مانند آمریکا داشته باشند، دستکم منفعل هم نباشند تا آنچه در رابطه با افغانستان رخ داد، دوباره تکرار شود. اکنون اروپا تلاش می‌کند در مأموریت‌های نظامی آمریکا نقش بیشتری بپذیرد و در حوزه‌هایی مانند مسائل اطلاعاتی و جنگ الکترونیک کمک‌هایی داشته باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *