جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

استعفای اعتراضی در وزارت خارجه آمریکا بر سر جنگ غزه / افزایش مخالفت با جنگ در آمریکا

وزارت خارجه آمریکا کناره‌گیری یکی از کارمندان خود در اعتراض به آن‌چه که او «انفعال» ایالات متحده در قبال جنگ غزه نامیده بود، را ناشی از وجود «تنوع گسترده دیدگاه‌ها و نظرات» دانسته است.

Loading

رسانه‌ها؛ جنگ پنهان آمریکا ضد روسیه و…

۱۴۰۱/۰۲/۰۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها:  درخواست بایدن از کنگره آمریکا برای تصویب کمک تکمیلی ۳۳ میلیارد دلاری به اوکراین ، موافقت پارلمان آلمان با ارسال سلاح سنگین به اوکراین، طرح محرمانه آمریکا و لهستان برای تصرف بخشی از اوکراین، دیدارهای گوترش از مناطق جنگی در اوکراین، سفر روسای جمهور ترکیه و پاکستان به عربستان، نشست اقتصادی ترکیه- امارات در استانبول، کره شمالی در تدارک آزمایش هسته ای، بزرگنمایی تهدید فضایی چین توسط آمریکا و ژاپن، گفت‌وگوی آمریکا و کره جنوبی در مورد ایران و مذاکرات هسته‌ای، تصویب طرح «متوقف‌کردن پهپادهای ایران» در مجلس نمایندگان آمریکا، انتقاد تند یکی از اعضای پارلمان اروپا از تحریم های آمریکا علیه ایران، تکذیب توافق سیاسی جریان «صدر» با «هیئت هماهنگی شیعی» در عراق، افت ارزش ین به پایین ترین سطح در ۲۰ سال گذشته، اقتصاد آمریکا در رکود و یورش نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی در روز جهانی قدس از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده از کنگره این کشور خواست که مجموعاً یک بودجه ۳۳ میلیارد دلاری را به عنوان “کمک مالی تکمیلی اضطراری سال مالی ۲۰۲۲” برای ارائه کمک های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه به اوکراین تصویب کند. بایدن از کنگره خواست تا در اسرع وقت این بودجه را تصویب کند. علاوه بر این، او طرح یک قانون‌ جامع را به کنگره ارائه خواهد کرد که بر أساس آن توانایی قوه اجرایی ایالات متحده برای توقیف دارایی‌های الیگارش‌های روس و حمایت از اوکراین با بودجه حاصل از فروش این دارایی‌ها افزایش خواهد یافت.

دویچه وله: پارلمان آلمان در یک رأی‌گیری، درخواست مشترک احزاب بزرگ در مورد ارسال تسلیحات سنگین به اوکراین را با اکثریتی قاطع پذیرفت. مجلس نمایندگان فدرال آلمان (بوندستاگ) درخواست مشترک احزاب اپوزیسیون دموکرات و سوسیال مسیحی و سه حزب ائتلافی در دولت، سوسیال‌دموکرات، سبزها و لیبرال‌ها را مورد بحث قرار داد و سپس در مورد این درخواست رأی‌گیری کرد. این درخواست با ۵۸۶ رأی مثبت، ۱۰۰ رأی منفی و ۷ رأی ممتنع پذیرفته شد.

خبرگزاری فارس: مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت، آمریکا و لهستان در حال طرح‌ریزی برای تصرف و جدا کردن قسمت‌هایی از غرب اوکراین هستند. «سرگئی ناریشکین» مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه گفت، آمریکا و لهستان به‌دنبال تصرف بخشی از اوکراین هستند.به نوشته خبرگزاری «تاس»، ناریشکین گفت: «بر اساس اطلاعات دریافت شده توسط سرویس اطلاعات خارجی روسیه، واشنگتن و ورشو در حال کار کردن بر روی برنامه‌هایی جهت کنترل نظامی و سیاسی سنگینی را بر “قلمروهای تاریخی” اوکراین هستند».این مقام روس گفت، بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، مرحله اول این «اتحاد دوباره» شامل ورود نیروهای لهستانی به غرب اوکراین با شعار «دفاع در برابر تهاجم روسیه» خواهد بود.

تی.آر.تی ترکیه: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خلال دیدارها و بررسی‌های خود در اوکراین از شهرهای بوچا، ایرپین و بورودیانکا که کنترل آن دوباره به‌دست نیروهای اوکراینی افتاده است، دیدن کرد. گوترش پس از بررسی‌ها در محلات ویران شده، شهر بورودیانکا به‌دلیل جنگ طی سخنانی اعلام کرد: خانواده خود را در یکی از خانه‌های ویران شده و سوخته شهر تخیل کرده و فرار رعب و وحشت نوه‌هایم در اطراف را می‌بینم. یکی از اعضای خانواده کشته شد. جنگ در قرن بیست‌و یکم جز وحشت و  بیهوده‌گی چیز دیگری نیست.

العالم فارسی: رئیس‌جمهور ترکیه در نخستین سفر به عربستان از سال ۲۰۱۷ وارد جده شد و مورد استقبال امیر مکه قرار گرفت.«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه شامگاه پنجشنبه (۸ اردیبهشت) بعد از پنج سال به عربستان سفر کرد. اردوغان که از سال ۲۰۱۷ به عربستان سفر نکرده بود، وارد فرودگاه بین‌المللی «ملک عبدالعزیز» در جده شد و مورد استقبال «خالد الفیصل»، امیر مکه قرار گرفت.دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه پیش از این اعلام کرده بود این سفر بنا به دعوت «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی انجام می‌شود.روابط عربستان سعودی و ترکیه بعد از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول در سال ۲۰۱۸ دچار تنش شد.

یورونیوز: شهباز شریف، نخست وزیر جدید پاکستان در رأس هیاتی بلندپایه از مقام‌های این کشور، اسلام‌آباد را به مقصد ریاض، پایتخت عربستان سعودی ترک کرد.این سفر ۳ روزه، نخستین سفر خارجی آقای شریف پس از انتخاب به عنوان نخست وزیر پاکستان است. به گفته برخی منابع خبری، نخست وزیر پاکستان در این سفر به دنبال حمایت مالی از کشوری است که سال‌ها در آن تبعید بوده است. شریف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «امروز سفری به عربستان سعودی دارم تا پیوندهای برادری و دوستی خود را تجدید و تأیید کنم.»

آناتولی ترکیه: نشست همکاری اقتصادی با حضور مقامات و بازرگانان ترکیه و امارات متحده عربی در استانبول برگزار شد. نایل اولپاک رئیس سازمان روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEIK) در این نشست تاکید کرد: برای افزایش کارایی روابط اقتصادی دو کشور با دوستانمان در امارات متحده عربی بیش از پیش تلاش خواهیم کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): هم زمان با تصاویر ماهواره‌ای جدید که حاکی از افزایش آمادگی کره شمالی برای آزمایش احتمالی هسته‌ای است، رسانه‌های دولتی این کشور امروز (جمعه) گزارش دادند که کیم جونگ اون از ارتش این کشور خواسته است تا “قدرت” را از هر جهت برای نابودی دشمن تقویت کنند.کره‌شمالی شامگاه دوشنبه رژه‌ای نظامی به مناسبت سالروز تاسیس ارتش خود برگزار کرد که شامل نمایش تازه‌ترین تسلیحات این کشور هسته‌ای بود.کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی طی جلسه عکاسی به سربازان خود گفت: «این نمایش نشان دهنده توسعه و شجاعت نیروهای مسلح کشور، ارتش منحصر به فرد و برتری ما در زمنیه فناوری است.»

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت دفاع چین آمریکا و ژاپن را به جعل و بزرگنمایی تهدید فضایی چین متهم کرد و اعلام کرد: این اقدام تنها با هدف گسترش تسلیحات این کشور‌ها در فضا صورت می‌گیرد. تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت: “آمریکا و ژاپن چشمان خود را بر روی حقیقت بسته اند و به دروغ، به جعل تهدید فضایی چین پرداخته اند. این اقدام بهانه‌ای برای گسترش ارتش خودشان در فضا و سلطه بر آن است. چین به شدت با چنان اقداماتی مخالف است.

خبرگزاری ایرنا: رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با جونگ کان چوی معاون وزیر امورخارجه کره جنوبی در خصوص ایران و مذاکرات هسته‌ای گفت وگو کرد.رابرت مالی در حساب توییتری خود با اشاره به گفت وگوی تلفنی خود با معاون وزیر خارجه کره جنوبی نوشت: گفت وگوی سازنده‌ای با جونگ چوئیسو داشتم. وی افزود: ما به همکاری نزدیک با کره جنوبی در مورد ایران ادامه می‌دهیم و متعهد به حفظ این همکاری نزدیک هستیم. دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

خبرگزاری ایلنا: طرح «متوقف‌کردن پهپادهای ایران» در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد.این طرح پیش از این در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شده بود.پیش از این، شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، با ابراز نگرانی از توانمندی پهپادی ایران، طرحی را برای مقابله با آن ارائه کرده‌ بودند. این طرح که تحت عنوان «قانون توقف پهپادهای ایران» ارائه شده است، در هماهنگی با تحریم‌های فعلی بوده و عرضه، فروش یا انتقاد پهپاد را نیز در بر می‌گیرد.

اسپوتنیک روسیه: “میک والاس” یکی از اعضای پارلمان اروپا از تحریم اعمالی علیه کشورها به شدت انتقاد کرد و تحریم کنندگان را جنایتکار جنگی خواند. این نماینده پارلمان اروپا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: “تحریم های عراق که مادلین آلبرایت جنایتکار جنگی فکر می‌کرد ارزشش را دارد، مجازات دسته جمعی علیه مردم عراق بود که باعث کشته شدن ۵۰۰ هزار کودک شد، این یک جنایت علیه بشریت بود، درست مانند تحریم‌های امروز علیه ایران، ونزوئلا، سوریه، کوبا و افغانستان….این نماینده پارلمان اروپا همچنین در ادامه از سیاست‌های اتحادیه اروپا نیز انتقاد کرد و این اتحادیه را وابسته و پیرو سیاست‌های آمریکا توصیف کرد که باعث شده تا اروپا زیردست واشنگتن باشد.

خبرگزاری مهر :  یک نماینده عضو جریان «صدر» در پارلمان عراق اخبار منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر توافق میان این جریان با هیئت هماهنگی شیعی در خصوص تشکیل دولت آتی را تکذیب کرد. «حسن العذاری» نماینده عضو جریان «صدر» در پارلمان عراق اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر توافق میان این جریان با هیئت هماهنگی شیعی در خصوص تشکیل دولت آتی را تکذیب کرد.پیش از این، «جاسم محمد جعفر» عضو ائتلاف دولت قانون عراق در سخنانی گفته بود: اختلافات سیاسی اخیر اهل تسنن، جریان صدر را وادار می‌کند تا برای تشکیل دولت نزد هیئت هماهنگی بازگردد.

ان. اچ.کی ژاپن: روز پنجشنبه کاهش ارزش ین به پایین ترین سطح در ۲۰ سال گذشته باز هم ادامه یافت و به حدود ۱۳۰ ین در برابر هر دلار آمریکا رسید. این کاهش به دلیل آن بود که بانک ژاپن تصمیم گرفت اقدامات گسترده تسهیل پولی خود را ادامه دهد. این درحالی است که کاهش ارزش ین ممکن است هزینه های واردات را برای شرکت ها و مصرف کنندگان ژاپنی بیشتر کند. بانک ژاپن با اشاره به افزایش جهانی بهای انرژی و مواد دیگر، چشم انداز تورم برای سال مالی ۲۰۲۲ را نیز افزایش داد.

ایران پرس: وزارت بازرگانی آمریکا در گزارشی از رکود اقتصادی در این کشور خبر داد.طبق آمارهای اعلام شده، جامعه آمریکا همچنان با چالش‌هایی از قبیل بازار کار ضعیف و بیکاری دست و پنجه نرم می‌کند. وزارت بازرگانی آمریکا با انتشار آماری از وضعیت اقتصادی این کشور اعلام کرد، رشد اقتصادی آمریکا به طور غیرمنتظره‌ در سه ماهه اول سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.4 درصد افت داشته است. فدرال رزرو (بانک مرکزی) آمریکا در ماه مارس نرخ‌های بهره را افزایش داد زیرا تورم در این کشور به بالاترین میزان در 40 سال گذشته یعنی 7.9 درصد رسید.

خبرگزاری تسنیم: نظامیان صهیونیست همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس صبح امروز به مسجدالاقصی یورش بودند و با جوانان فلسطینی در محوطه آن درگیر شدند.منابع خبری گزارش دادند که نظامیان صهیونیست برای مقابله با جوانان فلسطینی در محوطه مسجد به بمب‌های گازی و نیز گلوله‌های پلاستیکی متوسل شدند. بر اساس ویدیوهای منتشر شده در این درگیری چندین فلسطینی زخمی شدند.رژیم صهیونیستی برای مقابله با جوانان و نمازگزاران فلسطینی در آخرین  جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس تعداد زیادی از نظامیان و نیروهای ویژه خود را در اطراف و محوطه مسجدالاقصی مستقر کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *