جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه آمریکا وارد اردن شد

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز وارد «امان» پایتخت اردن شد تا در خصوص توافق آتش‌بس و راههای رسیدن کمک‌ها به غزه با مقامات این کشور گفت‌و‌گو کند.

دانشجویان دانشگاه سان‌فرانسیسکو آمریکا به موج اعتراض‌ها علیه اسرائیل پیوستند

تهران- ایرنا- دانشجویان دانشگاه سان‌فرانسیسکو با برپایی چادرهایی در حمایت از فلسطینیان و برقراری آتش‌بس در غزه، به صف دانشجویان آمریکایی معترض به جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی در این باریکه پیوستند.

Loading

رسانه‌ها؛ ماندگاری مکرون در الیزه و…

۱۴۰۱/۰۲/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پیروزی امانوئل ماکرون با اکثریت آرا به ریاست جمهوری فرانسه، واکنش لوپن به شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، ناآرامی ها در فرانسه پس از اعلام پیروزی ماکرون در انتخابات، دیدار و گفتگوی وزرای خارجه و دفاع آمریکا با زلنسکی، ارزیابی اطلاعات ارتش بریتانیا از روند عملیات ویژه  روسیه در اوکراین، تعلیق مذاکرات پیمان صلح ژاپن و روسیه، اتحادیه اروپا در پی اغوای هند، گفت‌وگوی بایدن و نفتالی بنت ، نشست سه جانبه مصر، اردن و امارات برای مقابله با انتفاضه ملت فلسطین، ۱۶۰ کشته در پی خشونت‌ها در دارفور سودان، واکنش چاووش‌اوغلو به اظهارات اخیر بایدن در خصوص نسل کشی ارامنه، گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و زلنسکی، نقض حریم هوایی یونان توسط پهپاد ها و جنگنده‌های ترکیه، جزئیات جدیدی از نشست ایران، عربستان و عراق، تصمیم چین برای راه اندازی یک سیستم دفاعی سیارکی نزدیک به زمین و افزایش قیمت سبد نفتی اوپک در بازار جهانی  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: امانوئل ماکرون روز یکشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) توانست با کسب اکثریت آرا در انتخابات فرانسه بار دیگر به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد.بر اساس نخستین نتایج شمارش آرا آقای ماکرون بیش از ۵۸ و رقیبش، مارین لوپن از حزب راست افراطی اجتماع ملی ۴۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.حدود ۴۸.۷ میلیون نفر در این انتخابات واجد شرایط رای دادن بودند که از این میان ۶۲ درصد در انتخابات شرکت کردند.اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار یک پیام تبریک، خطاب به ماکرون نوشت: «مشتاقانه منتظر ادامه همکاری فوق‌العاده با شما هستم. ما با هم فرانسه و اروپا را به جلو خواهیم برد.»

خبرگزاری ایلنا:  کاندیدای راست افراطی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه با پذیرش شکست در این انتخابات، اعلام کرد که از هیچ چیز پشیمان نیست. مارین لوپن که پس از اعلام نتایج انتخابات،  در جمع حامیان خود صحبت می‌کرد، گفت: «از تمامی افرادی که در دور اول انتخابات از من حمایت کردند و افرادی که در دور دوم نیز حضور داشتند تشکر می‌کنم. از هیچ چیز پشیمان نیستم. این شکست مانع از امید من نخواهد شد».لوپن گفت که حمایت میلیون ها فرانسوی از وی، به منزله اعلام آمادگی برای تغییر بوده است و این حمایت گسترده برای وی مانند پیروزی است.

خبرگزاری مهر : پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، صدها نفر از مخالفان پیروزی امانوئل ماکرون در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه تجمع کردند و با نیروهای پلیس درگیر شدند.معترضان به نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، در پاریس پایتخت و دیگر شهرهای این کشور تجمع کرده و به خیابان ها ریختند. پلیس برای پراکنده کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کرد و به سمت آنها حمله ور شد.در همین راستا، منابع خبری از کشته شدن دو نفر در پی شلیک نیروهای پلیس فرانسه به سمت یک خودرو در پاریس خبر دادند.

 العالم فارسی: دفتر ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد، آنتونی بلینکن وزیر خارجه و لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور در کی یف دیدار و رایزنی کرده اند.رئیس جمهور اوکراین روز شنبه از سفر وزرای خارجه و دفاع آمریکا به اوکراین خبر داده بود. زلنسکی گفته بود: «با طرف آمریکایی درباره سطح مطلوب کمک‌های نظامی صحبت خواهم کرد و در دیدار با وزرای خارجه و دفاع آمریکا در خصوص جدول زمانی ارسال محموله‌های سلاح به اوکراین بحث می‌کنم». رئیس جمهور اوکراین اضافه کرد که طی هفته گذشته پیشرفت‌هایی در زمینه نوع سلاح‌هایی که از آمریکا دریافت کردیم داشتیم.

دویچه وله: نیروهای ارتش روسیه در حال افزایش حملات خود به منطقه دونباس در شرق اوکراین هستند اما بر اساس گزارشات بخش اطلاعات ارتش بریتانیا این نیروها نتوانسته‌اند پیش‌روی داشته باشند.مقامات ارتش بریتانیا خبر داده‌اند که با وجود افزایش نیروهای روسیه و حملات آن‌ها در اوکراین، این نیروها نتوانسته‌اند در ۲۴ ساعت گذشته هیچ منطقه‌ای را اشغال کنند. وزارت دفاع بریتانیا در گزارش روزانه‌ای که در زمینه اطلاعات نظامی منتشر می‌کند همچنین عنوان کرده که ضدحملات اوکراین از پیشروی نیروهای روسیه جلوگیری کرده است.

ان. اچ.کی ژاپن:  مناقشه ارضی طولانی مدت بین ژاپن و روسیه احتمالاً با تعلیق مذاکرات مسکوت خواهند ماند. روسیه پس از تصمیم ژاپن برای پیوستن به تحریم های بین المللی برای تحت فشار گذاشتن مسکو در مورد حمله به اوکراین، از مذاکرات خارج شد. در بیانیه روسیه آمده است: «در شرایط کنونی، فدراسیون روسیه قصد ادامه مذاکرات پیمان صلح با ژاپن را ندارد».این اقدام پس از تصمیم کیشیدا فومیو، نخست وزیر ژاپن برای اعمال مجموعه جدیدی از تحریم ها علیه روسیه صورت گرفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تعمیق روابط با هند و پاسخ دادن به افزایش قدرت اقتصادی چین، آماده می‌شود تا خبر تاسیس یک شورای جدید تجاری و فناوری با هند را اعلام کند.یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا اعلام کرد، این شورای جدید در جریان نشست‌ها میان اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در دهلی‌نو در روز دوشنبه اعلام خواهد شد. این در حالی است که دهلی‌نو هنوز هیچ اظهارنظری درباره این پیشنهاد برای ایجاد یک کمیسیون تجاری و فناوری با اتحادیه اروپا نکرده است.

خبرگزاری فارس:  «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. رئیس جمهور آمریکا در این گفت‌وگو گفت که طی ماه‌های آتی به سرزمین‌های اشغالی سفر خواهد کرد. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، تشدید تنش‌ها در بیت‌المقدس محور گفت‌وگوی بایدن و بنت بوده است.این گفت‌وگوی تلفنی در حالی صورت می‌گیرد که  ارتش رژیم صهیونیستی با استقرار ۱۴۰۰ نظامی حوالی قدس اشغالی، در حالت هشدار و آماده‌باش کامل قرار گرفته است؛ علاوه بر آن، ۱۲گردان دیگر از نظامیان صهیونیست در امتداد خط تماس با خط سبز مستقر شده‌اند.

خبرگزاری تسنیم:  شدت گرفتن مبارزات ملت فلسطین طی چند هفته اخیر و نزدیکی به جمعه آخر ماه مبارک رمضان پادشاه اردن و ولیعهد امارات را برای رایزنی به مصر کشانده است. رسانه‌های اردنی خبر دادند پادشاه اردن به همراه ولیعهدش جهت شرکت در نشست سه جانبه اردنی، مصری اماراتی به مصر سفر کرده است.این خبر در حالی توسط دربار پادشاهی اردن منتشر شد که کارشناسان اسرائیلی از ارتباط مستقیم این سفر با تلاش‌های انجام گرفته برای کمک به اسرائیل جهت پایان دادن به جوشش بزرگ فلسطینیان و جلوگیری از تبدیل شدن آن به انتفاضه سخن گفتند.

خبرگزاری ایرنا: منابع خبری گزارش دادند، در پی خشونت‌ها در دارفور سودان ۱۶۰ نفر کشته و ۲۰ هزار نفر آواره شده‌اند. کمیساریای پناهندگان و آوارگان در استان دارفور غربی سودان اعلام کرد، در پی خشونت‌ها از منطقه کرینک در این استان که از روز جمعه آغاز شده، ۱۶۰ نفر کشته و بیش از ۲۰ هزار نفر آواره شده‌اند.در بیانیه کمیساریای پناهندگان و آوارگان استان دارفور غربی آمده است: حوادث خونین منطقه کرینک در دارفور غربی  موجب آواره شدن حدود ۲۰ هزار نفر نیز شده است. در هفته‌های گذشته چندین منطقه در دارفور شاهد حوادث خونین مشابهی در منطقه جبل مون و مناطق دیگر در غرب دارفور و همچنین به تازگی در جنوب آن بین قبایل رزیقات و فلاته و قبل از آن در شمال و دارفور مرکزی بوده است.

آناتولی  ترکیه: وزیر امور خارجه ترکیه استفاده از کلمه “نسل‌کشی” برای وقایع سال 1915 با انگیزه‌های سیاسی، بدون حکم دادگاه صالح را بارزترین مصداق ریاکاری خواند.مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خصوص حوادث سال 1915 در توئیتر نوشت: استفاده از کلمه «نسل‌کشی» برای وقایع سال 1915 با انگیزه‌های سیاسی توسط همین افراد بدون حکم دادگاه صالح، بارزترین مصداق ریاکاری آنها است.چاووش‌اوغلو تاکید کرد: برخی از رهبران غربی اخیرا استدلال کرده‌اند که «نسل‌کشی»  تنها با تصمیم دادگاه قابل تشخیص است.

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود درباره آخرین تحولات مربوط به جنگ در این کشور رایزنی کرد.وی در این گفتگوی تلفنی بر آمادگی ترکیه به منظور تسهیل روند مذاکرات و رویکرد مثبت آنکارا نسبت به مساله ضمانت امنیت اوکراین تاکید کرد.وی گفت که ترکیه به تلاش‌های فشرده خود به منظور تسهیل روند مذاکرات و میانجی‌گری ادامه خواهد داد.

ایران پرس: وزارت دفاع یونان از نقض حریم هوایی این کشور توسط پهپادها و جنگنده‌های ترکیه خبر داد. وزارت دفاع یونان یکشنبه شب اعلام کرد، 2 فروند پهپاد و همچنین 3 فروند جنگنده  “اف-16”  ترکیه حریم هوایی یونان، بر فراز دریای اژه را نقض کرده اند.براساس اعلام وزارت دفاع یونان، این هواپیماها مطابق با قوانین بین‌المللی شناسایی و رهگیری شدند.یونان تاکنون بارها مدعی نقض حریم هوایی خود از سوی پهپاد ها و جنگنده های ترکیه شده است. یونان و ترکیه بر سر مالکیت تعدادی از جزایر سنگی و فلات قاره بین مرزهای آبی در دریای مدیترانه و اژه اختلاف دارند و نیز مدعی هستند که طرف مقابل در روند مذاکرات برای حل مساله “قبرس” کارشکنی می کند.

اسپوتنیک روسیه: یک منبع عراقی جزئیات جدیدی از نشست ایران و عربستان در بغداد با حضور نخست وزیر عراق را منتشر کرد.یک منبع عراقی اطلاع داد که در نشست دو هیات امنیتی ایران و عربستان در بغداد مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و معاون مشاور امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعات عربستان شرکت کردند. وی بیان داشت: دو طرف در این نشست توافق کردند که به نشست های امنیتی پایان دهند و به مذاکرات دیپلماتیک منتقل شوند و انتظار می رود که دور ششم مذاکرات نیز در خاک عراق برگزار شود. این منبع تاکید کرد: فضای نشست مثبت بود و دو طرف در خصوص برخی نقاط برای ایجاد فضای آرام میان تهران و ریاض به توافق رسیدند.وی همچنین گفت که نشست ایرانی -سعودی چند ساعات به طول انجامید و هیات ایرانی زیارت مذهبی نیز داشت اما هیات سعودی دیرتر از آن ها بغداد را ترک کرد.

رادیو چین: چین یک سیستم دفاعی سیارکی نزدیک به زمین راه اندازی خواهد کرد. «وو یان‌هوا»، معاون اداره ملی فضایی چین در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار «سی سی تی وی» اظهار داشت: ما  یک سیستم نظارت و هشدار اولیه زمینی و فضایی برای سیارک‌ها ایجاد و تکمیل خواهیم کرد. به این ترتیب، نیاز به فهرست نویسی داریم،  نکته کلیدی این است که باید  تحلیل و نتیجه‌گیری کنیم که کدام سیارک‌ها تهدید بیشتری دارند. این مقام چینی افزود: ما تلاش خواهیم کرد تا در پایان «برنامه پنج ساله چهاردهم» یا در سال های 2025 و 2026 هم رصد نزدیک و هم برخورد نزدیک با سیارکی که برای ما تهدید است انجام دهیم.

خبرگزاری صدا و سیما:  قیمت سبد نفتی اوپک در پایان معاملات ۲۱ آوریل در مقایسه با روز کاری قبل با ۸۴ سنت افزایش به بیش از ۱۰۸ دلار رسید. در این حال، مقامات آمریکا و کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی اقداماتی هستند تا بروکسل بتواند از طریق آن‌ها واردات نفت از روسیه را به طور موثری محدود کند و در نتیجه، درآمد‌های نفتی مسکو را تقلیل دهد. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، این گزینه‌ها شامل ممنوع کردن خرید نفت روسیه، تعیین سقف قیمت و به کارگیری یک فرآیند پرداخت است که اجازه می‌دهد درآمد حاصل از فروش نفت خام کشوری که تحت تحریم قرار دارد، به دست آن کشور نرسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *