جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

چشم‌انداز مبهم تنش غرب و روسیه بر سر اوکراین

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: این فرض که غرب با توسل به لفاظی و حتی تحریم، کنترل اوضاع را در بحران اوکراین در دست خواهد گرفت، همانقدر مشکوک و خارج از چارچوب منطقی تحلیل قرار دارد که مسکو ادعا می‌کند به طور قاطعانه، اوضاع وقایع در جنگ اوکراین را تحت کنترل دارد. پوریا نبی پور- دکتری علوم سیاسی و روابط بین‌الملل

طرح دعوا و حقوق بین‌الملل

از زمان ماجرای کریمه در سال 2014، تصویر غرب از روسیه، دولتی است که نه تنها کتاب قوانین بین‌الملل را پاره می‌کند، بلکه با ادعای دخالت مسکو در انتخابات ترامپ و حمایت آشکار از لوپن در فرانسه و نیروهای سیاسی راست‌گرا در سایر کشورهای اروپایی به طور فعال ثبات در غرب را تضعیف می‌کند.

از طرف دیگر مسکو می‌گوید برچسب زدن جو بایدن به ولادیمیر پوتین به‌عنوان «جنایتکار جنگی» روابط آمریکا و روسیه را به مرز فروپاشی سوق داده است و سفیر ایالات متحده در این کشور را به دلیل اظهارات نابخشودنی اخیر بایدن احضار کرده است. پس از تصویب قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تشکیل کمیسیون تحقیق، ایالات متحده و ۴۴ کشور دیگر با یکدیگر همکاری میکنند تا تخلفات و سوء استفاده‌های احتمالی را بررسی کنند.

تحقیقات دیگری توسط دیوان کیفری بین‌المللی در جریان است. همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری به روسیه در قراری که صادر کرده، دستور داده است تا فوراً عملیات نظامی خود در اوکراین را متوقف کند و اعلام داشته از توسل مسکو به زور «عمیقاً نگران است

طبق حقوق بین‌الملل، تعریف مشخصی از جنایت جنگی وجود دارد و محتمل‌ترین راهی که پوتین می‌تواند به عنوان یک جنایتکار جنگی تعریف شود، از طریق دکترین قانونی به رسمیت شناخته شده، مسئولیت فرماندهی است. اگر فرماندهان دستور دهند یا بدانند یا در موقعیتی باشند که از وقوع یا ارتکاب جرایم اطلاع داشته باشند و هیچ اقدامی برای پیشگیری از آن انجام نداده باشند، می‌توان آن‌ها را از نظر قانونی مسئول دانست.

اما روسیه صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی را به رسمیت نمی‌شناسد و هیچ متهمی را به مقر دادگاه در لاهه هلند نمی‌فرستد. نکته جالب این است که ایالات متحده نیز اختیارات دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد. علاوه بر این، روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است، بنابراین می‌تواند مانع از تصویب هرگونه قطعنامه برای ارجاع پرونده بررسی ارتکاب جنایت جنگی به این نهاد شود.

 

راهبرد روسیه در مقابل استراتژی سخت‌تر غرب

به نظر می‌رسد رویدادهای هفته‌های اخیر فضای کافی چندانی برای کاهش شکاف عمیق بین روسیه و قدرت‌های غربی باقی نمی‌گذارند؛ اما با توجه به چالش‌های بی‌شمار پیش‌روی واشنگتن در خاورمیانه، شرق آسیا و در واقع شکست تا به امروز در ایجاد تغییر بنیادی سیاست روسیه در مورد اوکراین، این سوال مطرح می‌شود که استراتژی سخت‌تر غرب ممکن است شامل چه مواردی باشد؟

حضور‌ نظامی آمریکا در اروپای مرکزی، افزایش حمایت نظامی ایالات متحده از لهستان و کشورهای بالتیک و پیشروی ناتو به سمت شرق نیز بزرگترین موانع تحقق صلح و ثبات در اوکراین هستند. این راهبرد «اطمینان بخشی اروپا» که عملاً یک سیاست بلندمدت مهار و بازدارندگی است، برای برخی از پایتخت‌های اروپایی که در اصل خواهان حل اختلافات با مسکو هستند (البته نه به هر قیمتی) شاید در کوتاه‌مدت رضایت‌بخش باشد، اما در دراز مدت خوشایند نخواهد بود.

در حالی که شعله ور شدن بحران با مسکو فورا باعث بحران انرژی، بالا رفتن هزینه مهاجرت به کشورهای اروپایی و حتی تهدید امنیت غذایی در اروپا شده، بعید است که تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا و ایالات متحده در درازمدت تغییر دهنده اساسی بازی باشد. از چالش‌های مبرم اروپا به واسطه برگزیت و روندهای ملی گرایانه، از وابستگی شدید به منابع انرژی روسیه گرفته تا مشکلات اقتصادی در منطقه یورو عملا فضای بسیار محدودی را برای سرمایه‌گذاری در استراتژی سخت با هدف مقابله با روسیه باقی می‌گذارد که فراتر از قدرت مخرب تحریم‌ها بتوانند عمل کنند.

در حال حاضر نشانه‌ای از وجود دیدگاه مشترک بین روسیه و کشورهای غربی دیده نمی‌شود که بتواند به حل مناقشات منطقه‌ای و ایجاد یک محیط امنیتی و تجاری قابل قبول بینجامد. سیاست‌های فعلی ناتو و حملات کلامی اخیر بایدن به طور قطع موجب افزایش سوء تفاهم و بی‌اعتمادی شده و می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری را بر روند مذاکرات احتمالی صلح و اجرای هرگونه تعهدات متقابل در اجرای آتش بس و صلح به دنبال داشته باشد.

در عین حال اگرچه خطر تشدید تنش ناشی از درگیری‌ها و لفاظی‌ها را نمی‌توان کاملا رد کرد و ممکن است ادامه درگیری‌ها به «وضعیت عادی جدید» تبدیل شود، اما چشم انداز هر نوع مداخله ناتو علیرغم تهدیدها، دور از دسترس است و به نظر می‌رسد نه روسیه و نه ناتو نمی‌خواهند به رویارویی مسلحانه متوسل شوند.

راهبرد اصلی روسیه، در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها، تمرکز بر ایجاد سازوکارهای بی‌اثر کردن ابزار تحریم خواهد بود. در عین حال، هیچ نشانه فوری مبنی بر اینکه مسکو در مورد وضعیت کریمه یا در استراتژی خود در مورد مناطق شرقی اوکراین که اکنون تحت کنترل نیروهای روسیه هستند، تجدید نظر خواهد کرد، وجود ندارد.

افزایش تحرکات سیاسی و میدانی ناتو برای تسلیح، آموزش و هدایت گروه‌های نظامی و ‌به صورت مشخص موضع تهاجمی اعضای ناتو و اقدامات نظامی کشورهایی مانند لهستان و آلمان در ارسال سلاح به اوکراین، بالا بردن بی‌اعتمادی روس‌ها نسبت به پیشنهادات احتمالی در مذاکرات پیش رو را به دنبال خواهد داشت.

همچنین مسکو، درصدد حفظ اصول سیاست‌گذاری خارجی روسیه خواهد بود که دفاع از روس‌ها، آنچه مسکو به‌عنوان اصول اساسی روابط بین‌الملل می‌داند، برابری حاکمیتی و حق دولت‌های فعلی برای مقاومت در برابر مداخله‌ای که چشم‌انداز تغییر رژیم را افزایش می‌دهد و دفاع سخت از امنیت ملی و منافع تجاری را دربر می‌گیرد.

لذا چشم انداز حل و فصل زودهنگام درگیری دور از دسترس به نظر می‌رسد و در نهایت عدم اطمینان مسکو در مورد سیاست‌های بلندمدت امریکا و اروپا، اتخاذ سیاست‌های سخت‌تر روسیه را توجیه خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *