جدیدترین مطالب

عقب‌نشینی نیروهای روسیه از قفقاز جنوبی؛ راهبرد یا تاکتیک؟

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: به دنبال انتشار خبری مبنی بر آنکه کرملین به طور ضمنی تأیید کرد که صلح‌بانان روس از منطقه قره‌باغ عقب می‌کشند و سلاح‌ها و تجهیزات خود را به همراه می‌برند، این پرسش به طور جدی مطرح است که آیا روسیه می‌خواهد منطقه قفقاز جنوبی را به غرب واگذار کند؟

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

آیا آتش‌بس در غزه از کانال مصر برقرار می شود؟

«دولت مصر به تازگی از طرح جدید خود برای آتش بس در جنگ غزه رونمایی کرده است. طرحی که در ادامه ابتکارهای پیشین مصری ها در این رابطه قرار دارد و البته اما و اگرهای زیادی در مورد به نتیجه رسیدن این طرح وجود دارد.»

شیخ نعیم قاسم: دشمن قدرت حزب‌الله را دست‌کم نگیرد

معاون سید حسن نصرالله با تاکید بر توانمندی بالای حزب‌الله برای ضربه زدن به رژیم صهیونیستی و آمادگی برای مقابله با هر جنگی که این رژیم بخواهد تحمیل کند، در عین حال تصریح کرد که اسرائیل توان ورود به چنین جنگی را ندارد.

واکنش معاون دومای روسیه به چراغ سبز لندن به شلیک موشک‌های انگلیسی

مسکو- ایرنا- معاون دومای دولتی (مجلس سفلی) از سواستوپل روسیه در واکنش به اظهارات دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر حق اوکراین برای حمله به خاک روسیه با سلاح‌ها و موشک‌های انگلیسی اظهار داشت: مسکو قدرت دفاع از کشور خود در برابر این سلاح‌ها را دارد.

Loading
فلاحت پیشه:

لزوم نامه‌نگاری ایران برای عمل حفظ دستاوردهای هسته ای

۱۳۹۵/۰۹/۱۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دستگاه دیپلماسی در نامه ای به شورای امنیت و اعضای ۱+۵، بر حق ایران برای عمل مستقل در حفظ دستاوردهای هسته ای خود تأکید کند.

حشمت الله فلاحت پیشه ، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به تمدید قانون تحریم های 10 ساله علیه ایران در سنای آمریکا، گفت: به طور حتم تمدید قانون داماتو نقض صریح برجام بوده، زیرا تمام توطئه های تحریم علیه جمهوری اسلامی، ریشه در این قانون دارد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در سال 1995 میلادی زمانی که شرکت کنکو آمریکا به دنبال انعقاد قرارداد با ایران بود، دولت بیل کلینتون با حمایت و طراحی دموکراتها، قانون داماتو را به تصویب رساند، تا به وسیله آن تمام شرکت ها از انعقاد قرارداد با ایران بالای 20 میلیون دلار منع شوند، در آن زمان چالش هایی در این رابطه در داخل ایالات متحده ایجاد شد و شرکت های آمریکایی اعلام کردند که داماتو، عملا تحریم این شرکت محسوب می شود، زیرا شرکت های اروپایی همزمان در حال همکاری با ایران بودند.

وی گفت: در نهایت فرامرزی کردن تحریم های داماتو در دستور کار دولت آمریکا قرار گرفت که در سال 1996 این قانون اجرایی شد و از آن زمان این قانون هر 10 سال یک بار تمدید شد، از این رو حدود 11 سال از آغاز این تحریم تا سال 2006 طول کشید که آمریکایی ها با طرح ادعاهای واهی درباره فعالیت های هسته ای و تصویب قطعنامه های تحریمی علیه ایران در شورای امنیت توانستند تحریم داماتو را در قالب فرامرزی و بین المللی عملیاتی کنند.

فلاحت پیشه افزود:عملا بعد از 11 سال تحریم ناعادلانه ملت ایران، توافق هسته ای به تصویب ایران و گروه 1+5 رسید و مقرر شد که هیچ تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی به تصویب نرسد و تحریم های گذشته در قالب تحریم های سه گانه برداشته شود که متأسفانه آمریکایی ها به تعهداتشان عمل نکردند و مهم ترین اقدام آن ها در نقض برجام، تمدید قانون داماتو است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به طور حتم تمام دستگاه ها از جمله وزارت خارجه باید موضوع نقض برجام از سوی آمریکایی ها را پیگیری کنند و دستگاه دیپلماسی در نامه ای به شورای امنیت و اعضای 1+5، بر حق ایران برای عمل مستقل در حفظ دستاوردهای هسته ای خود تأکید کند.

وی درباره تلاش برخی از نمایندگان مجلس برای تدوین و تصویب طرح های سه فوریتی برای مقابله با اقدامات ضدبرجامی آمریکا، افزود: به نظر من نحوه برخورد نهادهای کشور به ویژه مجلس شورای اسلامی باید دو ویژگی اصلی داشته باشد، از این رو در این عرصه باید به مسئله وحدت در داخل و عقلانیت در خارج توجه شود، در شرایط کنونی بدترین کار این است که ما به دنبال مقصر بگردیم و همدیگر را متهم کنیم و نباید خیانت آمریکا در برجام به مسئله ای برای چالش در داخل تبدیل شود.

فلاحت پیشه ادامه داد: نمایندگان مجلس حق دارند در این رابطه هر طرحی را تدوین کنند ولی من با هر گونه طرحی فراتر از یک فوریت مخالف هستم، زیرا برخی از افرادی که به دنبال تدوین طرح سه فوریتی هستند، حتی تخصصی در امر هسته ای ندارند و قطعا برای تدوین چنین طرحی، تمام محورهای کارشناسی مورد توجه قرار گیرد، البته به نظر من قانون قبلی مجلس برای حفظ دستاوردهای هسته ای برای اقدام کشور کفایت می کند.

منبع:خبرگزاری خانه ملت

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *