جدیدترین مطالب

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 

افزایش شهدای غزه به ۳۴۱۸۳ نفر

وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: آمار شهدا در نوار غزه از تاریخ ۷ اکتبر گذشته به سی و چهار هزار و ۱۸۳ نفر رسید و هفتاد و هفت هزار و ۱۴۳ نفر هم تاکنون زخمی شدند.

انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید

مرکز ملی آمار انگلیس در تازه‌ترین گزارش شمار مرگ مستقیم ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی را در این کشور ۱۰ هزار و ۴۸ نفر اعلام و اضافه کرد. این میزان مرگ ناشی از مصرف الکل بالاترین شمار مرگ به این علت در ۲۴ سالی است که این آمار ثبت می‌شود.

آتش سوزی مرگبار در انگلیس

امدادگران سازمان ملی بهداشت و درمان انگلیس از مرگ دو نفر در پی آتش سوزی دریک ساختمان مسکونی در شمال پایتخت انگلیس خبر دادند.

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

پایبندی جمهوری اسلامی ایران به پیمان منع اشاعه هسته ای و موافقتنامه پادمان

مسعود نوری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در سپتامبر ۲۰۲۳، تاکید شد که ایران دیگر نمی‌تواند به عدم ایفاء تعهدات خود ادامه دهد و از ایران خواستند بدون تأخیر برای حل همه مسائل باقی‌مانده اقدام کند و اضافه کردند که اگر ایران نتواند اقدامات ضروری و فوری مندرج در قطعنامه نوامبر ۲۰۲۲ و بیانیه مشترک ۴ مارس به طور کامل اجرا کند، شورای حکام باید آماده باشد تا اقدامات بیشتری از جمله صدور قطعنامه انجام دهد. در سپتامبر ۲۰۲۳ آمریکا و ۶۲ کشور عضو آژانس در بیانیه‌ای بر ادامه تحقیقات آژانس تأکید و بر نیاز فوری شفاف‌سازی از سوی ایران و حل این مسائل به‌گونه‌ای که برای آژانس رضایت‌بخش باشد تأکید کردند. آمریکا به صراحت اعلام کرده که هرگونه راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران باید بر راستی آزمایی موثر بنا شود.
Loading

أحدث المقالات

تله بدهی

تله بدهی

زهرا صدرا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه مه ۲۰۲۳، رئیس جمهور چین، ۳.۷ میلیارد دلار وام و کمک بلاعوض به پنج کشور همسایه آسیای مرکزی داد. (دولت پکن دارای سه نهاد اصلی به نام‌های بانک خلق چین، بانک صادرات و واردات چین و بانک توسعه چین است که به کشورهای آسیای مرکزی وام می‌دهد). بانک توسعۀ چین وام ویژه‌ای به مبلغ ۱.۴۵ میلیارد دلار برای همکاری چین و آسیای‌مرکزی اختصاص داده که برای توسعۀ منابع انرژی، معدن و پروژه‌های زیربنایی در آسیای‌مرکزی است؛ اما باید تاکید کرد که چین تنها برای تحقق پروژه‌ها توسط کشورهای آسیای مرکزی این وام‌ها را اختصاص نداده، بلکه این کشور در قبال پرداخت مبالغ هنگفت «مشارکت شرکت‎‌های چینی در هر پروژه» را هدف خود قرار داده است. 

بازداشت ۸ هزار و ۴۳۰ فلسطینی در کرانه باختری در ۲۰۰ روز

تهران-ایرنا- باشگاه حمایت از اسیران فلسطینی جدیدترین آمار شهروندان فلسطینی‌ بازداشت شده در کرانه‌باختری رود اردن بدست نظامیان رژیم صهیونیستی از آغاز عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون را اعلام کرد.

اذعان غرب به قدرت اقتصادی روسیه

تهران- ایرنا- بیزنس اینسایدر در مطلبی با اشاره به ادعای برخی کارشناسان غربی در خصوص احتمال ازهم‌پاشیدگی اقتصاد روسیه، اذعان کرد: اقتصاد این کشور با وجود شرایط جنگی و تحریم‌های غرب باثبات و قدرتمند است.

اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند دیگر چیزی از او باقی نخواهد ماند

تهران – ایرنا – رئیس‌جمهور در دیدار نخبگان پنجاب پاکستان گفت: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کرده و تعرضی به خاک مقدس ایران کند، وضعیت متفاوت خواهد بود و معلوم نیست دیگر چیزی از این رژیم باقی بماند.

Loading

چشم‌انداز تحولات سیاسی عراق در دوره پساانتخابات

۱۴۰۰/۰۸/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: کارشناس مسائل خاورمیانه درباره وضعیت سیاسی در عراق پس از انتخابات اخیر گفت: «انتخابات پارلمانی عراق علیرغم چالش‌های سیاسی و اعتراضات جریان‌های مختلف نسبت به نتایج این انتخابات سرانجام به پایان رسید و جریان سائرون به رهبری مقتدا صدر با 73 کرسی به‌عنوان پیروز این انتخابات شناخته شد.»

حسن هانی‌زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «اگرچه مقتدا صدر به‌تنهایی نخواهد توانست نخست‌وزیر پیشنهادی خود را معرفی کند، اما این احتمال وجود دارد که جریان سائرون با ائتلاف التقدم به رهبری محمد الحلبوسی رئیس سابق پارلمان «سنی» و ائتلاف کردها «دموکرات و اتحادیه میهنی» ائتلاف کند.»

وی افزود: «جریان التقدم 37 کرسی و کردها مجموعاً 61 کرسی انتخاباتی را به دست آوردند و جریان سائرون برای رسیدن به سقف 165 کرسی ناچار است با سایر احزاب و جریان‌های بزرگ ائتلاف کند.»

هانی زاده با اشاره به وضعیت دولت قانون به رهبری نوری المالکی و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری «شیعه» گفت: این جریان‌ها نیز به ترتیب 37 و 17 کرسی انتخاباتی را به دست آوردند، لذا حتی اگر ائتلاف سائرون با این دو جریان شیعی یعنی دولت قانون و الفتح نیز به توافق برسد بازهم به مشارکت سایر ائتلاف‌ها نیاز دارد.

این کارشناس با بیان اینکه انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که پنجمین انتخابات پس از سقوط رژیم بعث در سال 2003 تلقی می‌شود با اما‌واگر‌های زیادی همراه بود، تأکید کرد: «برخی جریان‌های شیعی اعتقاد دارند که کمیساریای عالی انتخابات که یک نهاد ظاهراً مستقلی است با اهداف سیاسی خاصی انتخابات را مدیریت و مهندسی کرده است.»

وی درباره پیروزی صدر نیز گفت: «پیروزی جریان صدر ازاین‌جهت حائز اهمیت است که قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای می‌توانند برای دستیابی به اهداف خود از نا‌پایداری سیاسی مقتدا صدر استفاده کنند.»

هانی‌زاده تأکید کرد: «مقتدا صدر اگرچه با حضور نیروهای آمریکا در عراق مخالف است اما به‌شدت در پی خلع سلاح نیروهای مردمی ازجمله الحشد الشعبی، النجباء، عصائب اهل الحق و حزب‌الله عراق است. همین مسئله یعنی اصرار بر خلع سلاح نیروهای مردمی، شادمانی آمریکا، عربستان، امارات و اردن را برانگیخته و آن‌ها برای این روحانی سیاستمدار به‌اصطلاح «هورا» می‌کشند.»

وی درباره تلاش‌ها برای برون‌رفت از این وضعیت نیز گفت: «طی روزهای گذشته رهبران جریان‌های شیعی که به «بیت الشیعی» معروف هستند راه‌حلی به مقتدا صدر پیشنهاد کردند مبنی بر این‌که با دو جریان دولت قانون و الفتح ائتلاف کند و سایر کرسی‌ها را از رهگذر جذب نمایندگان مستقل به رقم 165 کرسی برساند.»

به گفته هانی‌زاده، مقتدا صدر در این نشست‌ها که در منزل نوری المالکی، رهبر جریان دولت قانون در بغداد تشکیل شد از جریان‌های شیعی خواست که تعهد دهند اگر جریان سائرون با آن‌ها ائتلاف کند و دولت آینده را تشکیل دهد در خلع سلاح نیروهای الحشد الشعبی، النجباء و عصائب اهل الحق با او همراه شوند.

این کارشناس با اشاره به اینکه طبیعی است ائتلاف‌های دولت قانون و الفتح تحت هیچ شرایطی حاضر به همراهی با مقتدا صدر برای خلع سلاح این نیروها نیستند، افزود: «لذا چانه‌زنی‌ها بین رهبران بیت الشیعی همچنان ادامه دارد.»

هانی‌زاده با بیان این موضوع که مقتدا صدر از ثبات سیاسی لازم برخوردار نیست، توضیح داد: لذا نمی‌توان در مورد موضع‌گیری‌های وی در آینده داوری کرد؛ زیرا ممکن است هرلحظه رأی و نظر خود را تغییر دهد.

وی موضوع دیگری را که در مدار بحث جریان‌های پیروز انتخابات پارلمانی عراق قرار دارد، مسئله انتخاب یک نخست‌وزیر توافقی عنوان کرد و ادامه داد: در این خصوص 7 شخصیت شیعی برای تشکیل دولت آینده مطرح شده اما هنوز جریان‌های پیروز انتخابات پارلمانی عراق به یک جمع‌بندی مشترکی برای معرفی نخست‌وزیر توافقی که بر اساس قانون اساسی باید شیعه باشد، نرسیده‌اند.

وی افزود: «فائق الزیدان رئیس شورای عالی قضائی، قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی، محمد شیاع السودانی از رهبران حزب الدعوه، جعفر صدر سفیر فعلی عراق در لندن و عمو زاده مقتدا صدر، اسعد العیدانی استاندار پر نفوذ بصره، نصار الربیعی از سیاسیون مبارز و از منتسبین به قبیله پرنفوذ بنی ربیعه عراق و مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر فعلی عراق برای تصدی پست نخست‌وزیری این کشور مطرح هستند.»

این کارشناس توضیح داد: «آمریکا و برخی رژیم‌های عربی اطراف عراق به‌طور طبیعی و به این دلیل که نخست‌وزیر اختیارات بالایی در عرصه اجرایی عراق دارد به نخست‌وزیری نظر مساعد دارند که نگاهش نسبت به آنها مثبت باشد و مصطفی الکاظمی در این خصوص نسبت به سایرین پیشتاز است.»

وی افزود: «اما مشکل مصطفی الکاظمی این است که مرجعیت عراق که تااندازه‌ای حق وتو دارند صریحاً اعلام کرده‌اند که نخست‌وزیر پیشنهادی جدید نباید در گذشته پست نخست‌وزیری داشته باشد و این امر می‌تواند راه را برای معرفی مجدد نوری المالکی و مصطفی الکاظمی ببندد.»

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، لذا ترکیب فراکسیون‌های پارلمانی عراق و معرفی نخست‌وزیر توافقی برای تشکیل کابینه آینده به رایزنی‌های نهایی جریان‌های پیروز انتخابات به‌ویژه جریان‌های شیعی بستگی دارد

هانی‌زاده در نهایت گفت به دلیل رفتار سیاسی ناپایدار مقتدا صدر، رهبر جریان سائرون، امکان دست‌یابی احزاب به یک جمع‌بندی مشترک برای معرفی نخست‌وزیر توافقی حداقل در کوتاه‌مدت آسان نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *