جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه استقبال کرد

تهران- ایرنا- پترا دی سوتر معاون نخست‌وزیر بلژیک از رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره الزام رژیم صهیونیستی به انجام تمامی اقدامات لازم و موثر برای تضمین ورود بدون تاخیر مواد غذایی اولیه برای ساکنان فلسطینی غزه، استقبال کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ انتقاد کیم جونگ اون از آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۷/۲۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: انتقاد شدید رهبر کره شمالی از تنش آفرینی  ایالات متحده در شبه‌جزیره کره، درخواست سئول برای ادامه مذاکرات صلح با کره شمالی، دیدار مقامات طالبان با نمایندگان اتحادیه اروپا در قطر، برگزاری نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان در تهران، مسئله افغانستان محور نشست امروز گروه ۲۰، هشدار دبیرکل سازمان ملل درخصوص  فروپاشی اقتصاد افغانستان، لفاظی دوباره  نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضد ایران، سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به واشنگتن، آخرین نتایج انتخابات پارلمانی عراق، اولین اظهارات مقتدی صدر بعداز اعلام نتایج انتخابات عراق، آغاز رزمایش جمهوری آذربایجان در دریای خزر، تقویت نیروهای نظامی یونان در مرز با ترکیه، انتقاد لاوروف از  استقرار گسترده نیروهای ناتو در آسیا، گفتگوی تلفنی پوتین با مرکل و مکرون درباره بحران اوکراین، بی نتیجه بودن مذاکرات مرزی  چین و هند، انتقاد چین از اظهارات نخست وزیر سابق استرالیا درباره تایوان و آغاز نشست مشترک دو نهاد مالی جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: رهبرکره شمالی در تازه‌ترین سخنرانی عمومی خود، بار دیگر ایالات متحده را عامل همه تنش‌ها در شبه‌جزیره کره خواند و تاکید کرد که واشنگتن نقشی اصلی در بی ثبانیِ این منطقه ایفا می‌کند. کیم جونگ اون که در جریان مراسم افتتاح یک نمایشگاه تجهیزات نظامی در پیونگ‌یانگ سخن می‌گفت، تصریح کرد که به رغم درخواست‌های اخیر ایالات متحده برای مذاکره، هیچ دلیلی وجود ندارد که باور کنیم نیت این کشور خصمانه نیست.وی با تکرار این موضوع که ایالات متحده تا کنون کاری در راستای اثباتِ نداشتن نیت خصمانه نسبت به کشورش انجام نداده، واشنگتن را به تنش‌زایی در منطقه متهم کرد و وعده داد که «ارتش شکست ناپذیری» بسازد.

خبرگزاری فارس: دولت کره جنوبی بعد از اتهام‌زنی رهبر کره شمالی درباره دورویی و استانداردهای دوگانه سئول، بار دیگر خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای صلح با پیونگ‌یانگ شد.اظهارات «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی درباره اینکه آمریکا عامل اصلی اختلافات در شبه‌جزیره کره است، دولت سئول را به احیای مذاکرات صلح بین دو کره امیدوار کرد.دولت کره جنوبی امروز (سه‌شنبه) به همسایه شمالی خود پیشنهاد داد برای کاهش اختلاف نظرها و ارتقای تفاهم دوجانبه، گفت‌وگوهای بین دو کشور از سر گرفته شود.

دویچه وله: مقامات طالبان پس از دیدار و گفت‌وگو با نمایندگان دولت آمریکا در دوحه با نمایندگان اتحادیه اروپا نیز دیدار خواهند داشت. دبیرکل سازمان ملل از عهدشکنی طالبان در ارتباط با حقوق زنان و دختران در افغانستان انتقاد کرده است.امیر خان متقی، وزیر خارجه دولت طالبان از قرار گفت‌وگوی نمایندگان این گروه با نمایندگان اتحادیه اروپا سخن گفته است. قرار است این گفت‌وگوها روز سه‌شنبه ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که به زودی نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان به میزبانی تهران برگزار می‌شود.«سید رسول موسوی» مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه ایران با اشاره به تحولات افغانستان نوشت: تحرک دیپلماتیک قابل توجهی برای درک تحولات افغانستان و تاثیرگذاری بر آینده آن وجود دارد و کشورهای مختلف در سازوکارهای مختلف دیپلماسی خود را پیش می‌برند.وی افزود: آینده افغانستان در همکاری‌های منطقه‌ای و با همسایگان است. به زودی نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان در تهران برگزار می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: اعضای گروه ۲۰ امروز در نشستی مجازی با هدف بررسی مسئله افغانستان به میزبانی ایتالیا حضور خواهند یافت. گزارش شده است که یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در این نشست که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار می شود، مسئله بحران انسانی احتمالی در افغانستان خواهد بود.از جمله دیگر موارد احتمالی مورد بحث در این نشست کمک‌های مورد نیاز افغانستان، نگرانی های امنیتی و تضمین مسیرهای امن برای خروج هزاران شهروند افغان متحد کشورهای غربی می باشد.

رادیو چین: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از جامعه بین‌المللی درخواست کرد که برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان تدابیر فوری اتخاذ کنند.دبیر کل سازمان ملل در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: سازمان ملل به طور فعالانه کمک‌های انسانی را در اختیار مردم افغانستان قرار می‌دهد. اما در عین حال، جامعه جهانی  باید فوراً برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان وارد عمل شود.

اسپوتنیک روسیه:  نخست وزیر اسرائیل در سفرش به بلندی های جولان گفت:  ما با دقت حوادث در سوریه و ارتباطش با ایران را دنبال می کنیم. ما به اقدامات خود در هر جا و هر بار که لازم باشد به ابتکار خود ادامه میدهیم تا به حضور نظامی ایران در سوریه پایان دهیم.”

خبرگزاری مهر : وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به آمریکا رفت تا با معاون رئیس جمهور این کشور، وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر امور خارجه امارات دیدار کند. «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی همزمان با زمزمه های ادامه مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران موسوم به برجام در وین، برای سفری سه روزه به واشنگتن دی سی پایتخت آمریکا رفت تا با مقامات ارشد دولت «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور و وزیر امور خارجه امارات دیدار کند.منابع صهیونیستی اعلام کردند که لاپید در روز سه شنبه دیداری با «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا، دیداری سه جانبه در روز چهارشنبه با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «شیخ عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات متحده عربی خواهد داشت.

ایران پرس: آخرین تعداد کرسی‌های کسب شده در انتخابات پارلمانی عراق اعلام شد. براساس اعلام آخرین تعداد کرسی‌های کسب شده در انتخابات پارلمانی عراق، جریان صدر به رهبری «مقتدی صدر» با کسب 73 کرسی پیشتاز این دوره از انتخابات است. همچنین ائتلاف تقدم – ۳۸ کرسی به ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان، از احزاب اهل سنت و  دوله القانون – ۳۷ کرسی در رده های بعدی قرار دارند.

آناتولی  ترکیه:  
رهبر جریان صدر در نخستین سخنانش پس از اعلام پیروزی این جریان بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی در این کشور گفت که مردم عراق در کشوری بدون تروریسم، گروه‌های شبه‌نظامی و فساد زندگی خواهند کرد. مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که به بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمان عراق با کسب 73 کرسی پیشتاز این انتخابات اعلام شده است، در نخستین ارزیابی خود در این زمینه گفت: از این پس مردم در فضایی بدون تروریسم، فساد و گروه‌های شبه‌نظامی زندگی خواهند کرد.

تی.آر.تی ترکیه: رزمایش جمهوری آذربایجان در دریای خزر اغاز شد. در این رزمایش که کشتی‌های جنگی و نیروهای ویژه دریایی شرکت می‌کنند، وظایفی با هدف حفاظت و دفاع از زیرساخت‌های انرژی در دریای خزر انجام می‌شود.بر اساس بیانیه وزارت دفاع آذربایجان، در این رزمایش که کشتی‌های جنگی و نیروهای ویژه دریایی شرکت می‌کنند، وظایفی با هدف حفاظت و دفاع از زیرساخت‌های انرژی در دریای خزر انجام می‌شود. این رزمایش که در بخش آذربایجان دریای خزر انجام می‌شود، تا 13 اکتبر ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری ایلنا: یونان اعلام کرد که این کشور بنا دارد شمار سربازان در مرز با ترکیه را افزایش دهد. وزیر مهاجرت یونان با بیان این مطلب همچنین از کشورهای اتحادیه اروپا خواست تا برای مواجهه با مهاجران غیرقانونی اقدام‌های گسترده‌تری انجام دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) با هشدار درباره تحرکات ناتو در آسیا گفت، تسلیحات باقیمانده در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور نباید برای اهداف “مخرب” استفاده شوند و طالبان باید به وعده‌هایش به منظور اجتناب از بی‌ثباتی در افغانستان پای‌بند بماند. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست “کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز” در نورسلطان، پایتخت قزاقستان گفت: خروج عجولانه ناتو و آمریکا باعث به وجود آمدن بی نظمی و بی ثباتی بیشتر در افغانستان شده است. تسلیحات و تجهیزات نظامی زیادی در این کشور باقی مانده است که متعلق به نیروهای خارجی است. این مساله اهمیت دارد که این ابزار و وسایل نظامی برای اهداف مخرب استفاده نشوند.

العالم فارسی: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با آنها درباره اوضاع مناطق مورد مناقشه شرق اوکراین تبادل نظر کرد.دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: در گفت و گوی تلفنی سران روسیه، آلمان و فرانسه اوضاع نگران کننده با توجه به رکود روند حل و فصل مناقشه اوکراین بررسی شد. در همین حال سران سه کشور بر اهمیت اجرای توافقنامه مینسک مورخه سال ۲۰۱۵ به عنوان پایه و اساس بی بدیل برای حل و فصل بحران اوکراین تاکید کردند.

 ان. اچ.کی ژاپن:  مقام های نظامی چین و هند روز یکشنبه در تلاشی برای کاهش تنش ها در امتداد مرز مورد مناقشه شان ملاقات کردند، اما آنها نتوانستند اختلافاتشان را کم کنند.تنش ها به علت یک سری درگیری های پراکنده در مناطق در امتداد مرز میان این دو کشور، معروف به «خط کنترل واقعی»، شدت یافته است.در درگیری ماه ژوئن سال گذشته در منطقه مرزی لداخ هر دو طرف متحمل تلفاتی شدند.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه تونی ابوت، نخست وزیر سابق استرالیا را به علت اظهارات غیرمسئولانه وی در مورد منطقه تایوان مورد انتقاد قرار داد. سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه تونی ابوت، نخست وزیر سابق استرالیا را به علت اظهارات غیرمسئولانه وی در مورد منطقه تایوان مورد انتقاد قرار داد.ژائو لیجیان، در یک نشست خبری در پکن افزود: اظهارات ابوت، سیگنال اشتباهی به جهان ارسال کرده است.وی خاطر نشان کرد پایبندی به اصل “یک چین یک هنجار” در سطح جهان شناخته شده است که بر روابط بین الملل حاکم است. همچنین این پیش نیاز و اساس سیاسی برای توسعه روابط دوستانه چین با سایر کشور‌ها است.

خبرگزاری ایرنا: مجمع سالانه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی امروز (سه شنبه) در حالی در واشنگتن آغاز می‌شود که محور این دیدار مجازی علاوه بر بهبود اقتصادی پساکرونا، مقابله با تغییرات آب و هوا و تسریع دسترسی به واکسن و بررسی ابهامات موجود در عملکرد رئیس صندوق بین المللی پول خواهد بود. نابرابری در احیای اقتصادی جهان پس از بحران ناشی از همه گیری کرونا و روند رسیدگی به اتهام «کریستینا جورجیوا» مدیر صندوق بین المللی پول درخصوص جانبداری از منافع پکن، محور اجلاس سالانه این دو موسسه مالی جهانی در هفته جاری خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *