جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

افشای هراس صهیونیست ها از واقعیت های جنگ غزه

«آمریکایی ها به صهیونیست ها توصیه کرده اند که بهتر است جنگ غزه را هر چه سریعتر خاتمه داده و ادعای پیروزی کنند و در عوض، ترور هدفمند رهبران حماس را در دستورکار قرار دهند.»

Loading

دلایل و پیامدهای خروج سامانه‌های دفاعی آمریکا از عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل عربستان با تشریح دلایل و پیامدهای خروج سامانه‌های نظامی آمریکا از عربستان گفت: عربستان سعودی با درک پایان رسمی حمایت‌های ایالات متحده از سیاست‌های منطقه‌ای این کشور، به ویژه در دولت ترامپ، به این نتیجه رسیده است که اگر سیاست‌های ماجراجویانه خود را تداوم بخشد، مجبور است هزینه‌های سنگین‌تری بپردازد.

سجاد محسنی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه در میانه خروج ایالات متحده از افغانستان و بی‌نظمی‌های پس از آن، تصاویر هوایی حکایت از خروج سامانه دفاعی «تاد» و «پاتریوت» از پایگاه هوایی شاهزاده سلطان در نزدیکی ریاض دارد، اظهار داشت: کشورهای منطقه‌ و به خصوص عربستان سعودی در میانه جنگ با یمن این سیاست را به عنوان علامت و پیام مهمی در نظر می‌گیرند.

 

دلایل خروج سامانه‌های نظامی آمریکا از عربستان

وی با بیان اینکه اگرچه خروج این سامانه‌ها به دلایل امنیتی در فضای رسانه‌ای داخلی عربستان بازتاب چندانی نیافت، اما از سوی بسیاری از بازیگران منطقه‌ای مورد توجه قرار گرفت، گفت: نخستین دلیل خروج این سامانه‌های ایالات متحده از عربستان را می‌توان تلاش آمریکا برای کاهش هزینه‌های نظامی در منطقه دانست. ایالات متحده بر این باور است که اگر چین را مهم‌ترین رقیب آینده خود می‌داند، باید تمرکز بیشتری بر ایجاد بازدارندگی در قبال کشور قرار دهد. حضور در افغانستان و عراق، داشتن پایگاه‌های متعدد در کشورهای حوزه خلیج فارس و تمرکز بر موضوع ایران نمی‌تواند چندان تأمین‌کننده منافع بلندمدت این کشور باشد.

این کارشناس مسائل عربستان دلیل دوم خروج سامانه‌های نظامی آمریکایی از عربستان را به حداقل رساندن هزینه های تامین امنیت برای کشورهای منطقه دانست و ادامه داد: اگرچه ایالات متحده در دوران ترامپ تلاش کرد تا هزینه‌های امنیتی خود را به صراحت مطرح و آن را از منابع مالی کشورهای عربی منطقه تأمین کند، اما حضور طولانی مدت ایالات متحده در منطقه منجر به فرسودگی نظامی و هزینه‌های فزاینده شده که تأثیر منفی بر افکار عمومی ایالات متحده نیز داشته است.

محسنی اضافه کرد: سومین دلیل را باید ایجاد اهرم فشاری برای وادار کردن عربستان به پایان جنگ یمن دانست. پایان بخشیدن به جنگ یمن یکی از شعارهای مهم انتخاباتی بایدن بود که با گذشت حدود 9 ماه از ریاست جمهوری وی همچنان تحقق نیافته است. خروج سامانه‌های دفاعی از عربستان می‌تواند پیام مثبتی به انصارالله در راستای قصد ایالات متحده برای پایان جنگ و پیام منفی به عربستان مبنی بر این باشد که اگر تمایل به جنگ داشته باشد باید هزینه مدیریت آن را هم خودش بپردازد.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به پیامدهای این سیاست آمریکا گفت: نخستین پیامد این اقدام، اثبات این ذهنیت است که ایالات متحده منافع خود را قربانی هیچ بازیگری حتی شرکای  استراتژیکش نخواهد کرد. عدم حمایت از حسنی مبارک، خروج غیرمسئولانه از افغانستان و سقوط دولت «اشرف غنی» دو نمونه اجرای این سیاست است. طبیعتا در این مسیر، عربستان سعودی نیز استثنا نخواهد بود. درک این مسئله بر آینده سیاست عربستان سعودی و روابطش با ایالات متحده تأثیر خواهد گذاشت.

محسنی ادامه داد: دومین پیامد این خروج سامانه‌های نظامی آمریکا از عربستان، می‌تواند حرکت عربستان به سمت پایان جنگ یمن باشد. عربستان سعودی دریافته که به پایان رسمی حمایت‌های ایالات متحده از سیاست‌های منطقه‌ای این کشور رسیده است؛ بنابراین اگر سیاست‌های ماجراجویانه خود را تداوم بخشد، مجبور است هزینه‌های سنگین‌تری بپردازد.

این تحلیلگر تحولات عربستان، تلاش برای جایگزین کردن زیرساخت‌های دفاعی ایالات متحده با زیرساخت‌های چینی را از دیگر پیامدهای خروج نظامی آمریکا از عربستان عنوان کرد و گفت: از دهه 1990 تاکنون، روابط عربستان و چین به خصوص در حوزه اقتصادی و تسلیحاتی رو به رشد بوده است. در صورتی که ریاض از ناحیه آمریکا احساس خلاء کند، این خلاء را با توجه به روابط مناسبی که با چین دارد، پُر خواهد کرد.

 

توجه عربستان به «مکانیسم امنیت دسته جمعی» با خروج آمریکا

وی تأکید کرد: عربستان سعودی با این اقدام دولت بایدن به این نتیجه می‌رسد که باید به تأمین امنیت خود از طریق «مکانیسم امنیت دسته جمعی» روی آورد. پیش زمینه این سیاست نیز در گام اول کاهش تنش با رقبای منطقه‌ای مانند ایران و ترکیه خواهد بود. در صورتی که ایالات متحده از عربستان حمایت سیاسی و امنیتی نکند، ریاض به این درک می‌رسد که باید روابط خود را با ایران بهبود ببخشد. این فضا می‌تواند چشم انداز مثبت‌تری از مذاکرات ایران و عربستان نیز ارائه دهد.

به گفته این کارشناس مسائل عربستان؛ در گام دوم فقدان تامین امنیت از سوی آمریکا، این کشور را به سمت اتحاد با بازیگران منطقه‌ای قدرتمند یا فرامنطقه‌ای مانند چین و روسیه سوق می‌دهد. بر این اساس درصورتیکه تنش عربستان با ایران مرتفع شود و مقامات این کشور از بهبود روابط با ایران اطمینان خاطر پیدا کنند، ارتباط سیاسی امنیتی با رژیم صهیونیستی نیز به حاشیه خواهد رفت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *