جدیدترین مطالب

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است

تهران-ایرنا- «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

تاکید آلمان بر لزوم سیاست دفاعی مشترک اروپایی

وزیر اقتصاد آلمان ضمن حمایت از طرح کمیسیون اروپایی برای انتصاب کمیسر دفاعی برای این اتحادیه، بر لزوم در پیش گرفتن یک سیاست مشترک دفاعی در این اتحادیه در شرایط تهدید روزافزون فعلی تاکید کرد.

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

ضرورت بازخوانی روایت نوروز

عابد اکبری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هنگامی که «نظامی گنجوی» با صفت «آذربایجانی» بازنمایی می‏ شود، دولت مدرن آذربایجان هر آنچه این شخصیت تاریخی به زبان فارسی نگاشته است را سانسور می ‏کند و تنها کنش ‏های نوشتاری «آذری» او را بازتولید می‏ کند. این تقلیل‏گرایی ‏ها، با سیاسی کردن موضوع، به ناشناخته‏ ماندن «افکار و اندیشه ‏های بزرگان و شخصیت ‏های الهام بخش» این قلمرو انجامیده است. در عمل نیز، به دلیل سیاسی شدن  شخصیت‏ های تاریخی، معدود تلاش ‏ها برای معرفی آنان تنها به جنبه ‏های فرهنگی بسنده می ‏کنند و به ندرت پیامدهای نظری اندیشه ‏های بنیادین آنان مورد بررسی قرار می ‏گیرد.
Loading

اهداف راهبردی انتقال پایگاه‌های نظامی آمریکا از قطر به اردن

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به انتقال پایگاه‌های نظامی آمریکا از قطر به اردن گفت: «با توجه به برخی ویژگی‌های ژئوپلیتیکی اردن، این کشور می‌تواند نظم مدنظر آمریکا را در منطقه پیاده کند. ضمن آنکه با توجه به رویکرد سیاسی و جایگاه ژئوپلیتیک اردن، این کشور از اهمیت ویژه‌ای در این راهبرد جدید کاخ سفید برخوردار خواهد بود.»

حسین آجرلو در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اینکه اخیراً اخباری از انتقال بخشی از نیروهای خاورمیانه‌ای ایالات‌متحده آمریکا به‌ویژه نیروهای رزمی و همچنین تقویت پایگاه نظامی آمریکا در اردن به گوش می‌رسد، گفت: «این امر با سفر پادشاه اردن به آمریکا و ملاقات با جو بایدن به‌عنوان اولین رهبر جهان عرب و استقبال گرم کاخ سفید از وی هم‌زمان شده است.»

وی اضافه کرد: «در عین حال اخباری شنیده می‌شود مبنی بر اینکه روابط عراق با اردن و مصر در پروژه موسوم به شام جدید با حمایت آمریکا پیگیری می‌شود.»

آجرلو در پاسخ به این سؤال که چه عواملی موجب تقویت جایگاه اردن به‌عنوان پایگاه نظامی و همچنین مرکزیت آن در رویکردهای راهبردی و سیاسی آمریکا شده است، توضیح داد: «اردن از دیرباز به‌عنوان یکی از پایه‌های پایگاه بلوک غرب در منطقه غرب آسیا محسوب می‌شده و به نظر می‌رسد در راهبرد خاورمیانه‌ای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد علل اهمیت اردن برای آمریکا به چند مورداشاره کرد؛ نخستین مورد ژئوپلیتیک خاص اردن است؛ وی در این خصوص تأکید کرد: «کشور اردن در منطقه مرکزی مجموعه شامات واقع‌شده که عمده سرزمین‌های آن، بیابانی است. حاکمیت خاندان هاشمی بر آن و همچنین ارتباط ویژه آن‌ها با اردوگاه غرب به‌ویژه آمریکا موجب تبدیل‌شدن ژئوپلیتیک اردن به یک موقعیت خاص شده است. به‌طوری‌که خاندان هاشمی با ایجاد یک نظام سیاسی مقتدر با دارا بودن ساختار قوی ارتش و نیروهای امنیتی توانسته است بر این ژئوپلیتیک خود تسلط یابد که نتیجه آن، امنیت نسبی اردن در منطقه پرآشوب غرب آسیا است.»

به گفته آجرلو، انتقال نیروهای نظامی به داخل اردن می‌تواند ضمن تقویت این جایگاه ژئوپلیتیک اردن، یک پوشش مناسب برای حفظ نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا باشد؛ به‌گونه‌ای که هم این نیروها را از تیررس نیروهای ضدآمریکایی در منطقه حفظ کند و هم این امکان را به این نیروها بدهد که از موقعیت ژئوپلیتیک اردن برای انجام تعهدات آمریکا به متحدان آن در شرایط اضطراری استفاده شود.

کارشناس مسائل خاورمیانه دلیل دیگر اهمیت اردن برای آمریکا را مسئله امنیت رژیم صهیونیستی عنوان کرد و ادامه داد: «با کاهش ارزش استراتژیک نفت که مورد تأکید بسیاری از ناظران بین‌المللی است تنها عامل و پیشران حفظ نیروهای آمریکایی در منطقه غرب آسیا تعهد آمریکا به رژیم صهیونیستی برای حفظ امنیت آن است. حضور نیروهای آمریکایی در اردن و تقویت پایگاه‌های آمریکایی در این کشور می‌تواند یکی از راهبردهای آمریکا در سیاست‌های منطقه‌ای خود برای حفظ امنیت رژیم صهیونیستی محسوب شود. حضور نیروهای آمریکایی در شرق مرزهای رژیم صهیونیستی می‌تواند به‌عنوان ایجاد یک منطقه حائل میان بازیگرانی همچون سوریه و عراق در راستای حفظ امنیت رژیم اسرائیل به شمار رود.»

وی کاهش تلفات انسانی در بین نیروهای آمریکا در غرب آسیا را سومین عامل عنوان کرده و گفت: «با تقویت جایگاه نیروهای ضدآمریکایی در سطح منطقه، امنیت نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه به‌شدت دچار چالش شده است. به‌طوری‌که در کل منطقه غرب آسیا از خلیج‌فارس تا ترکیه و تا دریای سرخ، این نیروها در تیررس نیروهای ضدآمریکایی منطقه قرار دارند. به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد با استفاده از امنیت موجود در اردن و کمرنگ شدن فعالیت‌ نیروهای ضدآمریکایی در این جغرافیا به حفظ نیروی انسانی خود مبادرت کند.»

کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین به مسئله تغییر سیاست نظامی- امنیتی- سیاسی به سیاست امنیتی-سیاسی آمریکا به‌عنوان عامل دیگر اشاره کرده و می‌گوید: «با توجه به شعارها و رویکردهای دولت بایدن و اتخاذ سیاست‌هایی همچون خروج نیروها از افغانستان و عراق به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال تغییر سیاست نظامی-امنیتی-سیاسی به سیاست امنیتی-سیاسی و یا به‌عبارت‌دیگر با یک دستور کار سیاسی به دنبال دستیابی به نظم مطلوب منطقه‌ای خود است.»

آجرلو ادامه داد: « ایالات‌متحده تلاش دارد با حفظ نیروی کم نظامی در سایر نقاط ایجاد نظم منطقه ای مطلوب خود را پیگیری کند.»

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه جایگاه برخی کشورها همچون اردن که کشوری همسو با آمریکا است در این عرصه تقویت می‌شود، افزود: اردن می‌تواند ضمن حفظ پایگاه نظامی آمریکا، محلی برای تحرکات سیاسی و امنیتی منطقه‌ای واشنگتن باشد و با ابتکارات موردنظر آمریکا در منطقه غرب آسیا، نظم مدنظر این کشور را در منطقه پیاده کند.»

به گفته آجرلو، برای مثال می‌توان به ابتکار پروژه شام جدید اشاره کرد که به‌نوعی به ایجاد نظم موردنظر آمریکا در منطقه از طریق کریدورهای حمل‌ونقل و انرژی کمک می‌کند.

وی در ادامه گفت: «همسایگی اردن با سوریه نیز می‌تواند با ابتکارات سیاسی، سوریه را به اهداف مطلوب آمریکا در آینده نزدیک کند.»

این کارشناس در جمع‌بندی مطالب گفت: «ایالات‌متحده آمریکا اگرچه به دنبال کاهش حضور نظامی و هزینه‌های آن است، تلاش دارد از طریق اردن، ضمن حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و انجام تعهدات منطقه‌ای خود همچنان نظم مطلوب خود را در منطقه پیگیری نماید و با یک دستور کار سیاسی و اجماع‌سازی از طریق رژیم‌های سیاسی و امنیتی به تضعیف و مهار رقبای منطقه‌ای و بین‌المللی خود در غرب آسیا بپردازد و با توجه به رویکرد سیاسی و جایگاه ژئوپلیتیک اردن، این کشور از اهمیت ویژه‌ای در این راهبرد جدید کاخ سفید برخوردار خواهد بود.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *