جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading

نگرانی بایدن از اقدامات تلافی‌جویانه؛ مانع مجازات آمر قتل خاشقچی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت جدید آمریکا سه اقدام مهم در خصوص عربستان سعودی را دنبال کرده است. انتشار گزارش محرمانه در مورد قتل جمال خاشقچی، ستون نویس واشنگتن‌پست در سال 2018؛ اعلام واکنش آمریکا به این گزارش قتل و توضیح آن برای ملک سلمان پادشاه عربستان؛ زمان‌بندی این اقدامات حائز اهمیت است، زیرا دولت آمریکا می‌خواهد نشان دهد که طرفین دخیل در این قتل را پاسخگو خواهد ساخت، اما درعین‌حال، بایدن به دنبال منافع بلندمدت آمریکا در منطقه بحرانی خاورمیانه است که عربستان در آن شریک اصلی واشنگتن محسوب می‌شود.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: با انتشار گزارش قتل خاشقچی، اکنون راه برای واکنش سیاسی آمریکا باز است. ممنوعیت ویزا اولین واکنش آمریکا بوده اما واکنش‌های سیاسی مضاعفی مورد انتظار است. پیش از پیکربندی مجدد روابط دوجانبه آمریکا با عربستان سعودی، رئیس‌جمهور آمریکا باید در مورد چگونگی واکنش به این گزارش تصمیم بگیرد، زیرا کنگره خواستار اقدام فوری دولت آمریکاست.

این گزارش مؤید آن است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، مستقیماً دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است؛ بنابراین، بایدن از طرف کنگره، رسانه‌ها، گروه‌های حقوق بشری و بسیاری از نهادها تحت‌فشار خواهد بود تا محمد بن سلمان را مجازات کند. اگر واکنش آمریکا صعود بن سلمان به تخت پادشاهی را تحت‌الشعاع قرار دهد، آمریکا با اقدامات تلافی‌جویانه عربستان مواجه خواهد شد؛ اما اگر بایدن دلیل تغییرات در روابط متقابل را به‌محض اعلام آن‌ها برای ملک سلمان توضیح دهد، احتمال اقدام تلافی‌جویانه ریاض علیه منافع آمریکا کاهش می‌یابد.

 

اقدام تلافی‌جویانه سعودی‌ها چگونه خواهد بود؟

اگر اقدام آمریکا چشم‌انداز پادشاهی محمد بن سلمان را تخریب کند، ریاض احتمالاً از چند جبهه پاسخ خواهد داد. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی عربستان در بخش خصوصی آمریکا احتمالاً کاهش می‌باید؛ خرید فعلی و آتی تسلیحات از شرکت‌های آمریکایی به شرکت‌های روسی، چینی، انگلیسی یا فرانسوی سوق می‌یابد و همکاری عربستان با چین در برنامه موشکی و برنامه هسته‌ای غیرنظامی این کشور تشدید می‌شود. همچنین، دولت عربستان ممکن است تصمیماتی درباره تولید نفت اتخاذ کند که بر برنامه انرژی سبز بایدن تأثیر منفی گذاشته و یا قیمت سوخت را به سطحی افزایش دهد که برای پایگاه سیاسی بایدن نامطلوب باشد. مسلماً، عربستان فشار آمریکا برای توقف جنگ در یمن را نیز نادیده گرفته و هدف خود برای تشدید جنگ با انصار الله و استقرار دولت موافق عربستان در یمن را دنبال خواهد کرد.

 

شش گزینه برای حفظ منافع آمریکا در واکنش به قتل خاشقچی

نخست، بایدن می‌تواند با استفاده از ابزارهای دیپلماتیکی، ولیعهد عربستان را در محدوده پست‌های رسمی وی تحت‌فشار بگذارد. همتایان وی در دولت آمریکا تنها در موارد مربوط به‌عنوان رسمی وی (وزیر دفاع، رئیس صندوق ثروت ملی و رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه) با او ارتباط خواهند داشت اما وی را رئیس دولت عربستان قلمداد نمی‌کنند. این سیاست در راستای اظهارات دولت بایدن بوده و نیازمند تغییر رویه یا اقدامات مهم بین سازمانی نیست، هرچند که به معنای مصونیت ولیعهد از پیگرد قانونی وی در دادگاه‌های آمریکا نبوده و تأثیر آن چشمگیر خواهد بود.

دوم، دولت بایدن می‌تواند به توقف همکاری اطلاعاتی با شعبه‌هایی از تشکیلات امنیتی عربستان بپردازد که افراد نامبرده در گزارش خاشقچی در رأس آن‌ها هستند. عدم همکاری اطلاعاتی آمریکا، باعث کاهش ظرفیت و اهمیت این سازمان‌های سعودی خواهد شد.

سوم، بایدن می‌تواند نیروهای آمریکا را از عربستان خارج کند. با توجه به ریاست محمد بن سلمان بر وزارت دفاع عربستان، بایدن می‌تواند با پیشبرد برنامه خروج نیروهای آمریکا، عربستان را تحت‌فشار بگذارد. چنین اقدامی خطر افزایش اقدامات غیرمستقیم ایران را در پی خواهد داشت اما راهی برای فشار بر عربستان خواهد بود.

چهارم، دولت بایدن می‌تواند درزمینهٔ اصلاحات نظامی خواسته‌های جدیدی، به‌ویژه در وزارت مربوطه ولیعهد، بر عربستان تحمیل کند تا ظرفیت نظامی خود را بهبود بخشیده و از بار آمریکا در تأمین امنیت خلیج [فارس] بکاهد.

پنجم، بایدن می‌تواند فروش پلتفرم‌های دفاعی نظامی به عربستان را متوقف کند. دولت بایدن قبلاً فروش تسلیحات تهاجمی به عربستان را به خاطر جنگ یمن متوقف کرده است اما هنوز فروش تسلیحات دفاعی را فسخ نکرده است. فروش این پلتفرم‌های دفاعی را می‌توان به‌عنوان اهرمی برای وادار کردن عربستان به اقداماتی نظیر آزادی زندانیان سیاسی و اصلاحات حقوقی و سیاسی بکار برد، دسترسی عربستان به اس-400 روسیه، نقطه‌ضعف این پیشنهاد محسوب می‌شود.

ششم، بایدن می‌تواند به تحریم کسب‌وکارهایی بپردازد که محمد بن سلمان و دیگر اشخاص نامبرده در گزارش مالک آن‌ها هستند. البته پیامدهای این تحریم‌ها بر شرکت‌های آمریکا و تأثیر آن‌ها بر اهداف تحت تحریم، باید بررسی و ارزیابی شود. علاوه بر این‌ها، آمریکا می‌تواند تغییر در ساختار تصمیم‌گیری عربستان و محفل درونی آن را دنبال کند؛ مثلاً، دولت بایدن می‌تواند خواستار آزادی محمد بن نایف، ولیعهد قبلی، از حصر خانگی باشد.

برای واکنش به گزارش قتل خاشقچی، آمریکا گزینه‌های زیادی در اختیار دارد؛ اما برخی از آن‌ها بیش از دیگری احتمال واکنش متقابل عربستان را در پی خواهد داشت. در بررسی این گزینه‌ها، دولت بایدن باید گزینه‌هایی را انتخاب کند که تأثیر منفی آن‌ها بر منافع بلندمدت آمریکا کمتر باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *