جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

شانتاژهای سیاسی ملاک عمل دولت‌های اروپایی در برابر سپاه نیست

شانتاژهای سیاسی ملاک عمل دولت‌های اروپایی در برابر سپاه نیست

عبدالرضا فرجی راد می گوید: باید بپذیریم که پاسخ موشکی و پهپادی ایران، هم در سطح و هم در حجم و وسعت یک حمله بی‌سابقه بود. البته ایران در نهایت هوشمندی و دقت این حمله را طوری طراحی و اجرا کرد که خسارت جانی و مالی یا تخریب گسترده به بار نیاورد و صرفا ملاک و هدف، ایجاد توازن بود که به آن دست پیدا کرد و در ادامه هم با وجود برخی ادعاها، حمله اسرائیل توازنی با حمله ایران نداشت و به‌همین‌دلیل قدرت بازدارندگی تل‌آویو زیر سؤال رفته است. از طرف دیگر چون حمله ایران با این شدت و وسعت است، برای هیچ کشوری پیش‌بینی‌پذیر نبود. خود اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بارها گفته‌اند که از پاسخ ایران دچار یک شوک شدند؛ بنابراین غرب سعی دارد که با این تحریم‌ها فضا را به نفع خود مدیریت کند.

دانشگاه مک‌گیل هم به جمع اعتراض‌های دانشجویی در حمایت از غزه پیوست + فیلم

تهران- ایرنا- دانشجویان دانشگاه مک‌گیل شهر مونترال در ایالت کبک کانادا هم با الهام از جنبش همبستگی غزه در پردیس‌های دانشگاهی در ایالات متحده، روز شنبه اردوگاهی را در محوطه این دانشگاه برپا کردند.

ببینید | حرکت جنجالی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور چین

ویدبویی از لحظه انتظار رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، برای استقبال از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و دست دادن آنها در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است. از سوی دیگر، بر اساس آنچه رسانه‌های چینی گزارش دادند، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد./چندثانیه

هشدار مقام‌های واشنگتن درباره بی‌اعتباری تضمین‌های تل‌آویو در استفاده از سلاح‌های آمریکایی

تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور هشدار داده‌اند که تضمین‌های رژیم صهیونیستی در مورد استفاده مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی از سلاح‌های ارائه شده از سوی آمریکا را معتبر نمی‌دانند.

Loading

رویکرد بایدن در قبال راهبرد ایندوپاسیفیک آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اگرچه جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا آماده است تا بسیاری از سیاست‌های دونالد ترامپ را تغییر دهد، اما استراتژی ایندوپاسیفیک (اقیانوس هند- آرام) را همچنان ادامه خواهد داد. بایدن و مشاوران وی با رویکرد دولت ترامپ برای تقویت اتحادها جهت مقابله با اقدامات تهدیدآمیز چین موافق هستند. حتی اگر تغییراتی هم در استراتژی ایندوپاسیفیک آمریکا ایجاد شود، این تغییرات بیش از آنکه ماهوی باشند، شکلی خواهند بود.

وب‌سایت اندیشکده آمریکایی رند در یادداشتی نوشت: یکی از اقدامات احتمالی بایدن می‌تواند تغییر نام استراتژی ایندوپاسیفیک با هدف جدا کردن آن از ترامپ باشد. بایدن که سابقه معاونت رئیس‌جمهور اوباما را دارد، احتمالاً نام‌هایی همچون بازتوازن استراتژیک یا محور آسیایی را مدنظر دارد؛ اما این تغییر نام ممکن است نتایج معکوسی داشته باشد؛ چراکه اصطلاح ایندوپاسیفیک به چند دلیل مطلوب است.

نخست آنکه، چین محور اقدامات توسعه‌طلبانه خود را بر منطقه ایندوپاسیفیک متمرکز کرده است. اگرچه تنگه تایوان و دریاهای جنوب و شرق چین همچنان مرکز ثقل اقدامات نظامی پکن هستند، اما دامنه اقدامات دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی این کشور بر منطقه اقیانوس هند و آرام نیز تأثیر گذاشته است. چین همچنین پروژه‌های ابتکار کمربند و راه خود را در همه کشور آسیای جنوبی به‌غیراز هند اجرا کرده است تا دسترسی بالقوه خود به مناطق استراتژیک را تضمین کند. برای مثال، پکن اولین پایگاه نظامی رسمی خود را در جیبوتی در سال 2017 افتتاح کرد. سال گذشته نیز، چین دو شریک دیپلماتیک باقیمانده تایوان در اقیانوسیه یعنی جزایر سلیمان و کریباتی را مجبور به قطع رابطه با تایوان کرد و در سال 2018 نیز پکن قصد داشت پایگاه نظامی خود را در وانواتو ایجاد کند؛ بنابراین، محدود کردن توجه آمریکا به چین در آسیا کافی نیست.

دوم آنکه، اصطلاح ایندوپاسیفیک پیام مناسبی را به پکن ارسال می‌کند که در دوره رقابت قدرت‌های بزرگ، واشنگتن همکاری با کشورهای حاشیه دریایی و جزیره‌ای را در اولویت قرار می‌دهد تا در مقابل قاطعیت و نفوذ چین بایستد. پکن از استراتژی ایندوپاسیفیک به‌عنوان بخشی از برنامه آمریکا برای مهار چین یاد کرده است، اما این روایت برای اکثر کشورهایی که مرتباً توسط همسایه قدرتمند خود تحت‌فشار قرار گرفته‌اند، بی‌معنی است.

سوم آنکه، از منظر عملی، واشنگتن از مدت‌ها قبل دولت خود را برای اجرای استراتژی ایندوپاسیفیک آماده کرده است. مثال بارز آن، تصمیم سال 2018 دولت ترامپ برای تغییر نام فرماندهی اقیانوس آرام به فرماندهی اقیانوس هند – آرام است. در آن زمان، دفتر وزیر دفاع به نحوی بازسازی شد که متحدان و شرکا را در یک دفتر و چین را در دفتر دیگر سازمان‌دهی کرد. ایجاد تفکیک ذهنی بین این دو دفتر، نتیجه مستقیم رویکرد ایندوپاسیفیک بوده و تغییر دادن، گیج‌کننده و بی‌فایده است.

علاوه بر این، استراتژی ایندوپاسیفیک، شامل جنوب آسیا و منطقه اقیانوس هند است که هیچ‌یک از آن‌ها در دولت‌های گذشته به‌طور رسمی رمزگذاری نشده‌اند. اگر استراتژی ایندوپاسیفیک کنار گذاشته شود، منطقی است که دولت بایدن باید یک استراتژی جداگانه در هند یا آسیای جنوبی تنظیم کند. به‌ویژه آنکه دهلی‌نو در حال تبدیل‌شدن به یک شریک امنیتی بزرگ برای آمریکا بوده و با تهاجم نظامی چین در هیمالیا مواجه است.

چهارم آنکه، متحدان و شرکای اصلی ایالات‌متحده به استراتژی ایندوپاسیفیک عادت کرده‌اند و تغییر آن در میانه راه، یک تغییر ناخوشایند برای آن‌ها خواهد بود. در سیاست خارجی، ثبات باعث ایجاد اعتماد می‌شود و احتمالاً به همین دلیل است که بایدن در طی تماس‌های تلفنی اخیر خود با رهبران استرالیا، هند، ژاپن، نیوزیلند و کره جنوبی از اصطلاح ایندوپاسیفیک برای توصیف منطقه استفاده کرده است. این نشانه خوبی است، اما اینکه ادامه خواهد داشت یا نه هنوز جای سؤال است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که بایدن ایندوپاسیفیک «آزاد و باز» ترامپ را به ایندوپاسیفیک «امن و مرفه» تبدیل کرده است، احتمالاً تغییرات بیشتری در آینده رخ خواهد داد.

درنهایت، استراتژی ایندوپاسیفیک چیزی فراتر از یک نام و حتی فراتر از جغرافیا است. درواقع این استراتژی یک انگاره ذهنی است که رویکرد و واکنش واشنگتن به چین را شکل می‌دهد. ایندوپاسیفیک همچنین یک مکانیسم هشدار برای پکن است که واشنگتن در همکاری با متحدان و شرکای خود در مواجهه با تهدیدات چین نمی‌تواند در مرزهای بلافصل چین محدود شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *