جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

آمریکا حمله تروریستی مرگ‌بار در حومه مسکو را به‌ شدت محکوم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه چهارم فروردین، با انتشار بیانیه‌ای کوتاه، «حمله تروریستی مرگ‌بار» روز جمعه سوم فروردین، در مسکو را به‌شدت محکوم کرد. او ضمن ابراز مراتب همدردی با خانواده‌ها و عزیزان قربانیان این «جنایت شنیع» گفت: «تروریسم را در همه اشکال آن محکوم می‌کنیم و در غم جان‌باختن ناشی از این رویداد هولناک، در همبستگی با مردم روسیه می‌ایستیم.»

چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟

گزارش‌های رسانه‌ای همچنین حاکی است، ایران قرار است چندین هزار فروند پهپاد شاهد ۱۰۱ و پهپاد‌های پیشرفته‌تر شاهد ۱۰۷ به روسیه بفروشد. به علاوه، کارخانه مستقر در جمهوری تاتارستان نیز خط تولید این نوع از پهپاد‌ها را راه اندازی خواهند کرد. در حالی که گروه‌های مورد حمایت ایران در هر عملیات خود در خاورمیانه حداکثر از دو یا سه شاهد ۱۰۱ استفاده می‌کنند، ارتش روسیه ظرفیت انجام حملات پهپادی گسترده در اوکراین را دارد و این امکان آزمایش و ارتقاء توان رزم این تسلیحات را فراهم می‌سازد. همه اینها نشانه هایی است از اینکه چگونه درگیری ها در اوکراین و خاورمیانه رویدادهایی در هم تنیده اند و فن آوری های نظامی در هر دو جبهه بین گروه های درگیر به اشتراک گذاشته می شوند.

سنتکام: حوثی‌ها روز شنبه به یک نفتکش چینی حمله کردند

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد حوثی‌های یمن در روز شنبه ۴ فروردین‌ماه به یک نفتکش متعلق به چین حمله کردند.به گزارش سنتکام این گروه  ابتدا بین ساعت ۲:۵۰ تا ۴:۳۰ بامداد روز شنبه با چهار موشک  به نفتکش چینی «هووانگ پو» در دریای سرخ حمله کردند که این موشکها به کشتی برخورد نکرد و دوباره در ساعت ۴:۲۵ دقیقه بعد از ظهر پنجمین موشک را به سمت نفتکش «هووانگ پو» شلیک کردند که این موشک به پیرامون کشتی برخورد کرد و آسیب مختصری به آن وارد کرد و کشتی بدون تلفات جانی به مسیر خود ادامه داد.

سیل و رانش زمین در برزیل؛ ۱۲ تن جان باختند

مقامات برزیل اعلام کردند که طی شبانه‌روز گذشته در پی بارش شدید باران و رانش زمین در ایالت‌های ریو دو ژانیرو و اسپیریتو سانتو، ۱۲ نفر جان خود را از دست داده و شماری مفقود شده‌اند. در  همین حال، مقامات ایالت ریودوژانیرو به دلیل طوفان و گردباد شدید وضعیت فوق العاده اعلام کردند.

تشدید جنگ در اوکراین؛ موشک‌ روسی حریم هوایی ناتو را نقض کرد

همزمان با تشدید حملات روسیه به خاک اوکراین و همچنین حمله هوایی گسترده نیرو‌های اوکراینی به مواضع روسیه در کریمه، ارتش لهستان صبح روز یکشنبه پنجم فروردین از نقض حریم هوایی این کشور توسط یک موشک کروز روسی خبر داد. ارتش لهستان می‌گوید این موشک تا زمان خروج از حریم هوایی لهستان، توسط یک سیستم راداری رصد شد.

گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و عمان درباره تحولات اخیر در غزه

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان امروز – یکشنبه پنجم فروردین – طی تماس تلفنی، موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

العربیه: در پی حمله  اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند

خبرگزاری العربیه نوشت: در پی حمله اسرائیل به یک خودرو در منطقه «صویره» در بقاع غربی لبنان، دو نفر کشته شدند. اطلاعات اولیه حاکی از آن است که ملیت کشته‌شدگان این حمله سوری است.

Loading

جاده ابریشم دیجیتال چین در دوره پساکرونا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: شرکت‌های فناوری چین فرصت را برای متناسب‌سازی تولیدات خود جهت پاسخگویی به بحران همه‌گیری ویروس کرونا و جلوگیری از پاندمی آینده مناسب می‌دانند. برخی از شرکت‌های چینی سازنده تجهیزات شناسایی، سامانه‌های تصویربرداری حرارتی برای تشخیص تب را معرفی کرده‌اند. بازارهای نوظهور از تولیدات شرکت‌های چینی استقبال خواهند کرد. توسعه جی 5 فقط یک مسئله اقتصادی نیست، بلکه این موضوع در کانون نبرد ژئوپلیتیکی با آمریکا برای کنترل بر قله فرماندهی فناوری جهانی قرار دارد.

جود بلانشت در مطلبی که مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی آمریکا آن را منتشر ساخت، نوشت: در چند ماه گذشته بلندپروازی‌های فناوری چین با شیوع ویروس کرونا در مرکز این کشور یعنی استان هوبی به خطر افتاده و تقریباً اقتصاد این کشور را به نقطه توقف رسانده و به زنجیره عرضه جهانی آسیب وارد ساخته است.

البته پاندمی کرونا فرصت‌های جدیدی برای ظهور چین به‌عنوان قدرت برخوردار از فناوری و تأمین‌کننده جهانی فراهم ساخته است. در حقیقت در ماه‌ها و سال‌های پیش‌رو جاده ابریشم دیجیتال چین شتاب گرفته و گسترش خواهد یافت.

چنین بازگشتی از داخل آغاز خواهد شد، جایی که چین توسعه نسل پنجم شبکه تلفن همراه (جی 5) را دو برابر ساخته است. پکن در ژوئن سال 2019 مجوز راه‌اندازی جی 5 را صادر کرد و در نوامبر همان سال مؤسسات بزرگی همچون چاینا موبایل، چاینا یونیکام و چاینا تلکام عملیات شروع بکار شبکه یادشده را در سراسر چین آغاز کردند. بعدازآن، پاندمی کرونا اتفاق افتاد و این امر نه‌تنها برای مدت دو ماه اقتصاد چین را با وقفه مواجه کرد، بلکه توسعه و گسترش جی 5 را نیز متوقف ساخت.

علیرغم اینکه چین مشغول نبرد برای مهار ویروس کرونا است، این کشور گسترش نسل پنجم شبکه تلفن همراه را ادامه داد. در 21 فوریه 2020، در شرایطی که قرنطینه در بخش زیادی از چین اعمال شد، مقامات این کشور اعلام کردند که گسترش جی 5 برای بهبود اقتصاد این کشور حیاتی است. در 4 مارس 2020، دولت چین خواستار تسریع در ایجاد زیرساخت‌های جدید همچون مراکز داده و جی 5 شد.

دولت شی جین پینگ که با بزرگ‌ترین بحران اقتصادی و سیاسی مواجه است، همچنان زمان را برای پیشبرد نسل پنجم شبکه تلفن همراه مناسب می‌داند و بر این مسئله تأکید دارد. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در جریان بازدید از استان ژچیانگ در اوایل آوریل 2020، گفت: «ما باید از فرصت‌های ناشی از صنعت دیجیتالی و صنعتی شدن دیجیتال استفاده کرده، ایجاد زیرساخت‌های جدید همچون جی 5 و مراکز داده را سرعت داده و طراحی صنایع راهبردی نوظهور و صنایع آتی همچون اقتصاد دیجیتالی، زندگی و بهداشت و مواد جدید را تقویت نماییم».

بنگاه‌های بزرگ دولتی چین به درخواست رئیس‌جمهور این کشور پاسخ دادند. در این خصوص یانگ ژی، مدیرعامل چاینا موبایل تلاش‌ها در زمینه جی 5 را یک وظیفه سیاسی خطیر برشمرده و گفت: «شرکت چاینا موبایل قصد دارد تا پایان سال 2020 بالغ بر 300 هزار ایستگاه جی 5 در شهرهای مختلف چین راه‌اندازی کند».

شرکت چاینا موبایل همراه با چاینا تلکام و چاینا یونیکام برای ساخت و راه‌اندازی 550 هزار ایستگاه جی 5 در سال 2020 با پوشش بیش از 300 هزار شهر برنامه‌ریزی کرده‌اند. سه شرکت یادشده همچنین اعلام داشتند برنامه‌هایی برای سیستم خدمات پیام‌رسانی جی 5 دارند که دیگر سکوهای پیام‌رسانی در این کشور، ازجمله وی‌چت را کامل خواهد کرد.

در حالیکه این سرمایه‌گذاری‌ها بخشی از برنامه بهبود اقتصادی چین به شمار می‌روند، موسسه رتبه‌بندی «فیچ» تاثیر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش جی 5 بر اقتصاد چین را اندک ارزیابی کرد، چراکه سرمایه‌گذاری‌های یادشده حدود 5 درصد از اقتصاد این کشور را در کوتاه‌مدت تشکیل خواهد داد.

بر اساس اعلام خبرگزاری شینهوا سه شرکت مخابراتی بزرگ چین و شرکت دولتی دکل‌سازی این کشور قصد دارند 8/27 میلیارد دلار در سال 2020 در بخش جی 5 سرمایه‌گذاری کنند که این مبلغ در مقایسه با اقتصاد 14 تریلیون دلاری چین تحرک اقتصادی اندکی ایجاد خواهد کرد.

اما توسعه جی 5 فقط یک مسئله اقتصادی نیست، بلکه این موضوع در کانون نبرد ژئوپلیتیکی با آمریکا برای کنترل بر قله فرماندهی فناوری جهانی قرار دارد. این امر بیانگر دلیل اصرار دولت چین بر پیشبرد جی 5 در جریان بحران همه‌گیری کرونا است. همان‌طوری که اقتصاد چین به‌آرامی خود را از بحران همه‌گیری ویروس کرونا خارج می‌کند، پیشبرد جی 5 نه‌تنها در چین ادامه دارد، بلکه در برنامه جهانی این کشور، ازجمله در چارچوب ابتکار یک کمربند یک راه و جاده ابریشم دیجیتال نیز استمرار دارد.

مؤلفه‌های زیادی در ورود شرکت‌های فناوری چین به اقتصادهای درحال‌توسعه مؤثر بوده است. پروژه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات در مقایسه با پروژه‌های انرژی و حمل‌ونقل که بخش اعظم ابتکار یک کمربند یک راه را تشکیل می‌دهند، کم‌هزینه‌تر، اتمام آن‌ها آسان‌تر و سوددهی آن‌ها سریع‌تر است. این ویژگی‌ها، پروژه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات را برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر ساخته است.

مقامات چین از کریدور اقتصادی چین – پاکستان به‌عنوان نماد ابتکار یک راه یک کمربند یاد می‌کنند. از زمان اعلام کریدور یادشده در پنج سال پیش، بیش از 60 درصد از پروژه‌های این کریدور را حمل‌ونقل و انرژی تشکیل می‌دهد و پیشرفت بسیاری از آن‌ها متوقف‌شده است. درحالی‌که خط لوله و ارتباطات ریلی پیشنهادی بین چین و پاکستان رؤیای دست‌نیافتنی است، هوآوی طی دو سال توانست کابل‌کشی فیبر نوری در سراسر مرز دو کشور و در داخل پاکستان انجام دهد. کابل‌کشی فیبر نوری به طول 820 کیلومتر هزینه‌ای بالغ‌بر 44 میلیون دلار داشته که کمتر از هزینه احداث چهار کیلومتر ریل در پاکستان است. با توجه به بدهی خارجی پاکستان، در فاز دوم کریدور اقتصادی چین – پاکستان تأکید بیشتری بر پروژه‌های کوچک‌تر با فنّاوری بالا صورت خواهد گرفت.

ماهیت کمتر قابل لمس زیرساخت‌های دیجیتالی بیشتر مناسب فضای ژئوپلیتیکی است که مؤسسات چینی با کاهش بحران کرونا با آن مواجه خواهند شد. رویکرد چین برای اجرای پروژه‌های بزرگ در کشورهای دیگر که متکی به انجام پروژه توسط شرکت‌های چینی همراه با اعزام کارگر است اعتراض‌هایی را در میان جوامع محلی برانگیخت. در سال‌های اخیر کارگران چینی در کشورهای بنگلادش، قزاقستان و کنیا موردحمله قرار گرفته‌اند. با توجه به اینکه چین منبع شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رود، کارگران چینی در دیگر کشورها برای اجرای پروژه‌های مختلف با رفتار تبعیض‌آمیز مواجه خواهند شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *