جدیدترین مطالب
أحدث المقالات
سخنرانی دکتر خرازی در سیکا- پکن 28-29 ژوئن 2017
مهندسی توسعه اقتصادی و امنیت منطقه ای با ایجاد کمربند و جاده ابریشم
دکتر سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست سیکا – پکن درباره همکاریهای زیربنایی اقتصادی و امنیتی سخنرانی و تاکید کرد توسعه راههای ارتباطی منوط به وجود امنیت در منطقه است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت کافی برخوردار است.
آنچه در پی می آید متن کامل این سخنرانی است:
عالیجنابان
خانم ها و آقایان؛
اینجانب مفتخرم در این نشست مهم برای چند دقیقه سخنانی را در باب همکاریهای زیربنایی اقتصادی و امنیتی ارائه نمایم.
طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده که توسط جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهور وقت چین در سال 2013 ارائه گردید شامل سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی اقتصادی بیش از 60 کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری “کمربند اقتصادی راه ابریشم” و “راه ابریشم دریایی” است. هرچند قدرت صنعتی اقتصاد چین و توان سرمایه گذاری آن می تواند پشتوانه اصلی این پروژه باشد، ولی تنها با بهره گیری از امکانات همه کشورهایی که در مسیر این طرح قرار میگیرند، میتوان این پروژه عظیم را اجرایی کرد. البته اجرای چنین پروژهای پیوند بین کشورهای عضو این طرح را بطور قابل توجهی افزایش خواهد داد.
جاده ابریشم یا راه ابریشم قدیم، شبکهای از راههای بهم پیوسته با هدف تسهیل بازرگانی در آسیا بوده است که شرق و غرب و جنوب آسیا را بهم متصل و به شمال آفریقا و شرق اروپا مرتبط میساخته است. مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به مدت 1700 سال بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بحساب میآمده است. امروز نیز طرح کمربند و جاده، با دو مسیر تجاری “کمربند اقتصادی راه ابریشم” و “راه ابریشم دریایی” همان هدف را در سطحی وسیع تر و گسترده تر دنبال می کند.
خانم ها و آقایان؛
ایران نیز یکی از 65 کشوری است که بخاطر موقعیت جغرافیایی خود در مسیر خشکی و دریایی این طرح قرار دارد. بهمین جهت همان طوری که قبلاً توسط مسئولین کشورمان اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نقش موثری را در اجرای این طرح برعهده بگیرد.
صرف نظر از روابط تاریخی و ریشه دار میان چین و ایران، قرار گرفتن کشور ایران در میان دو منطقه ژئواستراتژیک خلیج فارس و آسیای مرکزی و قفقاز و از سوی دیگر بین شرق و غرب آسیا، این سرزمین را به چهارراه ارتباطی منطقه تبدیل کرده است، به طوری که نقش بی بدیلی را در برقراری ارتباط میان کشورهای آسیایی دارد. هرچند با زوال نسبی جاده ابریشم قدیم بسیاری از کشورهای مستقر در مسیر آن به حاشیه رانده شدند، ولی ایران همچنان نقش مهم ژئوپلتیک خود را در طول تاریخ ایفا کرده است. علاوه بر آن، موقعیت جغرافیایی ایران، اهمیت ویژه ای را به این کشور به لحاظ عبور خطوط لولههای نفت و گاز و اتصال شبکههای برق و مخابرات بخشیده است.
خانم ها و آقایان
ایران در راستای تأمین ارتباطات منطقهای طرح های کلانی را در دستور کار خود دارد. کریدور شمال – جنوب که با احداث خط آهن و شاهراه بین بندر چابهار و سرخس در مرز ترکمنستان، دسترسی کشورهای سواحل دریای عمان و اقیانوس هند را به افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه تسهیل می کند یکی از این طرحهاست. از طرفی اتصال خطوط ریلی و شاهراههای جنوبی – شمالی ایران به خطوط ریلی و راههای جمهوری آذربایجان، ارتباط با قفقاز، روسیه و اروپای شرقی و غربی را تسهیل میکند. علاوه براین، شاهراهها و خطوط ریلی شرق به غرب ایران از یکسو ارتباط با ترکیه و اروپا و از سوی دیگر از طریق عراق با خاورمیانه و دریای مدیترانه را ممکن میسازد.
نکته مهم آنکه با توسعه بندر گوادر در پاکستان و احداث کریدور کاشغر به گوادر توسط چین و اتصال بندر گوادر پاکستان به بندر چابهار ایران میتوان ارتباط زمینی چین به شمال و غرب ایران را فراهم ساخت و هرچه بیشتر از ظرفیت های این دو کریدور مهم بهره گرفت. در این میان نباید از بیش از 2000 کیلومتر سواحل جنوبی ایران از بندر چابهار تا خرمشهر غفلت نمود که بستری برای توسعه خطوط راه آهن و شاهراه تا مرزهای عراق است و می تواند از طریق عراق ارتباط با خاورمیانه و دریای مدیترانه و اروپا را فراهم سازد. استراتژی جمهوری اسلامی ایران در توسعه شهرهای ساحلی جنوب خود بر اهمیت توجه به ایجاد خطوط ارتباطی در این منطقه می افزاید.
در پایان باید به این نکته اشاره کنم که توسعه راههای ارتباطی منوط به وجود امنیت در منطقه است و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران بهرغم تمامی توطئه های بدخواهان در بین کشورهای این منطقه که اغلب با مشکل تروریسم روبرو هستند، از ثبات و امنیت کافی برخوردار است. بدون تردید یکی از اهداف توسعه اقتصادی کاهش فقر و بیکاری به عنوان یکی از عوامل جذب جوانان به گروههای تروریستی است. برای مثال یکی از کانون های مهم توسعه تروریسم در منطقه کشور افغانستان است که نه تنها مردمان خوب آن کشور را به شدت آزار می دهد، بلکه گروههای تروریستی آموزش دیده در این کشور، امنیت بسیاری از کشورهای دیگر را نیز به خطر انداخته اند.
بنابراین، یکی از اهداف پروژه یک کمربند یک جاده میتواند توسعه اقتصادی و نتیجتاً توسعه امنیت منطقه ای باشد. البته، باید اذعان کرد که بدون همکاری همه کشورهای منطقه این مهم دست نیافتنی است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمامی ظرفیت خود را برای مبارزه با تروریسم و توسعه امنیت در این منطقه حساس به کار بندد.
از توجه شما سپاسگزارم
0 Comments