جدیدترین مطالب

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

کامرون خطاب به نتانیاهو: درگیری را تشدید نکنید

وزیر خارجه انگلیس که به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده است ضمن تکرار ادعا‌ها علیه پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در سوریه، به سران این رژیم هشدار داد که در صورت اقدامات تلافی‌جویانه، درگیری‌ها را تشدید نکنند تا بتوانند روی بحران غزه متمرکز بمانند.

حکم دادگاه فدرال آرژانتین در مورد پرونده آمیا معطوف به اغراض سیاسی است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن رد ادعا‌های بی‌اساس و غیرمستند مندرج در حکم منتشره از سوی دادگاه کیفری فدرال آرژانتین در ارتباط با پرونده «لاپوشانی مستندات مربوط به پرونده آمیا»، این اقدام را معطوف به اهداف و اغراض سیاسی دانست و آن را محکوم کرد.

هشدار ایران به گروه ۷

سفارت ایران در «رُم» در آستانه نشست وزرای خارجه گروه هفت پیرامون وقایع اخیر در غرب آسیا، هشدار داد که اتخاذ تصمیمات غیرسازنده در قبال ایران و همراهی غیر مسوولانه کشور‌های غربی با اقدامات رژیم اسرائیل، موجب تشویق آن رژیم در استمرار شرارت و ماجراجویی و به تبع آن افزایش تنش در منطقه و جهان خواهد شد.

Loading

أحدث المقالات

سفر قریب‌الوقوع بلینکن به پکن

تهران- ایرنا- وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این هفته برای دیدار با مقام‌های ارشد پکن به چین سفر خواهد کرد.

روسیه خواستار بررسی تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد

تهران- ایرنا- واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با اشاره به وضعیت فاجعه‌بار انسانی در غزه و عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به قطعنامه‌های الزام‌آور شورای امنیت درباره برقراری آتش‌بس در غزه طی ماه مبارک رمضان، خواستار بررسی موضوع تحریم رژیم صهیونیستی از سوی شورای امنیت شد.

Loading

توافق نفتی روسی – سعودی؛ ابعاد و پیامدها

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: توافق عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت، نقش آمریکا را که در نتیجه ارزان شدن قیمت نفت و نداشتن صرفه اقتصادی در استخراج نفت شیل در حال فراموش شدن بود، دوباره احیا کرد و آمریکا عملا نقشی تاثیرگذار در بازار نفت جهانی برعهده گرفته است. صباح زنگنه - کارشناس مسائل بین‌الملل

عربستان سعودی، روسیه و سایر کشورهای صادرکننده نفت در جلسه اخیر وزیران نفت سازمان اوپک و کشورهای غیرعضو که روز پنجشنبه به رهبری روسیه و به صورت مجازی یعنی ویدیوکنفرانس صورت گرفت، توافق کردند که کاهش تولید نفت به میزان قابل توجهی صورت پذیرد تا شکاف میان عرضه در بازار و کاهش قیمت‌ها به میزان پایین‌ترین نرخ، کم شود. براساس مفاد این توافق، اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه به اجماع رسیدند که تولیدات نفت خود را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز در ماه‌های می ‌و ژوئن کاهش دهند. عربستان سعودی ۳/۳ میلیون بشکه در روز و روسیه ۲ میلیون بشکه در روز تولیدات نفتی خود را کاهش می‌دهند. این توافقنامه از اول ماه می  ‌اجرایی می‌شود. پس از دو ماه،‌ کاهش تولیدات نفت تا دسامبر سال ۲۰۲۰ به ۸ میلیون بشکه در روز و سپس از ماه ژانویه ۲۰۲۱ به ۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

در توافقی که بین سران اوپک حاصل شد به چند نکته باید توجه داشت؛ نخست اینکه روسیه و عربستان سعودی جایگاه اصلی را در تنظیم بازار نفت برعهده خواهند گرفت. همچنین این توافق، نقش آمریکا را که در نتیجه ارزان شدن قیمت نفت و نداشتن صرفه اقتصادی در استخراج نفت شیل در حال فراموش شدن بود، دوباره احیا کرد و آمریکا عملا نقشی تاثیرگذار در بازار نفت جهانی برعهده گرفته است.

از نظر کاهش این حجم از تولید نفت باید گفت عملا این حجم، معادل مقداری است که در بازار جهانی فعلا اضافه بر مصرف تولید می‌شود و با حذف این مقدار اضافه تولید نسبت به نیاز بازار جهانی، به تدریج قیمت نفت افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین نرخ نفت به میزانی می‌رسد که آمریکا مجددا به تولید نفت شیل تشویق خواهد شد و یک معادله جدیدی از لحاظ تولید نفت میان مهم‌ترین کشورهای مطرح در این بازار ایجاد خواهد شد.

از طرف دیگر نحوه تقسیم کاهش تولید نفت نیز از جمله مسائل مطروحه بود مبنی بر اینکه آیا همه کشورهای تولیدکننده باید سهمی از این کاهش ۱۰ میلیون بشکه را متحمل شوند یا کشورهایی که بیشترین حجم از تولید را دارند فقط مشمول هستند.

توافقات اوپک و اوپک پلاس ظاهرا روی تقسیم این حجم با استثناء کردن چند کشور از جمله ایران، ونزوئلا و لیبی صورت گرفته است. درحقیقت ورود به اینگونه از توافقات نوعی کمک به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است تا از چندین بحران که اکنون با آنها روبرو است نجات پیدا کند؛ نخست بحث بحران کرونا مطرح است که روز به روز نیز بر حجم مبتلایان در آمریکا افزوده می‌شود.

کرونا از جهات مختلفی اکنون بر آمریکا و سیاست‌های ترامپ تاثیر گذاشته است و وی با مسائلی همچون تامین بودجه‌های مختلف برای راه‌اندازی اشتغال، کمک کردن به بیکاران، افزایش حجم بیکاران یا تاثیر این وضعیت بر انتخابات آینده آمریکا مواجه است. مسئله دیگر به شرکت‌های آمریکایی که سرمایه‌گذاری‌های زیادی در استخراج و صادرات نفت شیل انجام داده بودند مربوط می‌شود. ظاهرا این شرکت‌ها فشار بسیاری بر ترامپ وارد آورده بودند و در صورت تداوم این شرایط می‌توانستند بر سرنوشت دونالد ترامپ و انتخابات آتی اثرگذار باشند.

ترامپ با در نظر گرفتن تمام این سلسله مسائل و اقدامات وارد عرصه شد و طی تماس‌هایی که با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشت آنها را متقاعد کرد تا چنین توافقی را بپذیرند.

حال ممکن است برخی دادوستدهای سیاسی نیز در پشت پرده میان رهبران این کشورها صورت گرفته باشد که اعلام نشده اما به هر حال اکنون ترامپ از حالت اضطرار و اورژانسی خارج می‌شود و بن‌سلمان هم از یک سلسله اقدامات سیاسی با هدف عزل احتمالی وی نجات پیدا خواهد کرد.

چشم‌انداز این توافق نفتی نیز به دو عامل اصلی بستگی دارد؛ نخستین عامل بحث عبور از بحران کرونا است. بحران کرونا نیاز به نفت در سطح جهان را بسیار کاهش داده است. زیرا حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی غالبا کمتر شده و به تبع آن نیاز به انرژی نیز کاهش پیدا کرده است. در واقع طی این مدت، نفتی که در مخازن بزرگ وجود داشت نیز عملا مصرف نشده است.

همچنین مسئله دیگر که مرتبط با کروناویروس است، آثار اقتصادی ناشی از این بحران است که منجر به ورشکستگی هزاران شرکت شده است. حال بحث این است که آیا این بحران اقتصادی قابل ترمیم خواهد بود یا خیر.

عامل دوم ورود به فصل بهار و تابستان است؛ زیرا در این فصول یک دوره ۱۰ تا ۱۵ روزه پالایشگاه‌های جهان دوره تعمیر سالانه خواهند داشت که این مسئله نیز به کاهش مصرف نفت منجر خواهد شد. در این بازه ۱۰، ۱۵ روزه در نتیجه عدم مصرف روزانه،‌ عرضه نفت در بازار بیش‌تر خواهد شد که این مسئله نیز باز منجر به کاهش قیمت نفت می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *