جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی آخرین تحولات منطقه در رایزنی تلفنی وزیر دفاع آمریکا با گالانت

تهران- ایرنا- وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که لوید آستین وزیر دفاع این کشور روز جمعه (به وقت محلی) تلفنی با یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره آخرین تحولات منطقه و غزه گفت وگو کرده است.

امیرعبداللهیان:درخصوص ایده‌های در دست پیگیری توسط دبیرکل سازمان ملل درباره غزه گفتگو کردیم

نیویورک – ایرنا- «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در پایان برنامه های سفر کوتاه خود به نیویورک اعلام کرد: در دیدار با آقای آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، ایده هایی که می تواند توسط او و در هماهنگی با همه کنشگران اصلی موضوع غزه در دست پیگیری قرار گیرد، بحث و تبادل نظر کردیم.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

Loading

کاهش قیمت نفت؛ تهدید عربستان توسط ترامپ

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: به نظر می‌رسد که مهم‌ترین حربه ترامپ برای افزایش بهای نفت، اعمال فشار به عربستان برای کشاندن روسیه به سمت توافق کاهش تولید و تهدید به اعمال تعرفه گمرکی روی واردات نفت از این کشور است. رضا مجیدزاده - پژوهشگر اقتصاد سیاسی بین‌المللی

مدت کوتاهی پس از شکست اوپک پلاس برای کاهش عرضه نفت به بازار در نتیجه عدم همراهی روسیه، دونالد ترامپ توئیت کرد که با ولیعهد عربستان صحبت کرده تا با روسیه به توافق برسد. در نتیجه این سیگنال ترامپ مبنی بر افزایش احتمال توافق بین روسیه و عربستان برای کاهش 10 میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت، قیمت جهانی نفت به بالای 30 دلار صعود کرد.

به فاصله‌ای بسیار اندک از توئیت ترامپ، عربستان از کشورهای اوپک پلاس و سایر تولیدکنندگان نفت دعوت کرد تا با تشکیل جلسه به یک راه حل عادلانه منجر به ثبات بازار دست پیدا کنند. پس از این رخداد، قیمت نفت به مرز 33 دلار برای هر بشکه افزایش یافت. هرچند که این تحولات قیمتی، پایان جنگ نفتی بین روسیه و ایالات متحده نیست، اما ترامپ به شدت تلاش می‌کند که هم از مجرای تقاضای بازار و هم ابزارهای فشار به عوامل عرضه نفت، شرایط را به نفع خود تغییر دهد.

قیمت بالای نفت از این جهت برای ترامپ اهمیت دارد که باعث صرفه اقتصادی تولید و استخراج نفت شیل می‌شود؛ عاملی که باعث تبدیل ایالات متحده به مهم‌ترین صادرکننده نفت خام در جهان شده است.

بازار نفت به شدت به انتظارات آتی از شرایط بازار حساسیت دارد و حتی اظهارنظرهای سیاسی نیز موجب کاهش یا افزایش قیمت نفت خام می‌شود. به همین دلیل بود که پس از توئیت ترامپ درباره احتمال توافق روسیه و عربستان برای کاهش عرضه نفت، قیمت جهانی نفت خام اندکی صعود کرد در حالی که پیشتر، شکست در توافق کاهش عرضه در میان اعضا از یک سوی و اثر بحران همه‌گیری جهانی کرونا روی انتظار کاهش تقاضای نفت از سوی دیگر، قیمت نفت را در مسیر تنزل قرار داده بود.

اما راهبرد ترامپ برای کاهش عرضه نفت و افزایش قیمت آن فقط به ارسال سیگنال محدود نمی‌شود. به نظر می‌رسد که مهم‌ترین حربه ترامپ در اعمال فشار به عربستان برای کشاندن روسیه به سمت توافق کاهش تولید، تهدید به اعمال تعرفه گمرکی روی واردات نفت از این کشور است.

این راهبرد برای ترامپ دو مزیت دارد: سیاست اعلامی حمایت از کارگران حوزه انرژی را دنبال می‌کند تا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، محبوبیت بیشتری برای خود دست و پا کند و چهره یک قهرمان اقتصادی را از خود ارائه دهد.

با این سطح از قیمت نفت، این کارگران در معرض اخراج از کار قرار دارند چون برخی از شرکت‌های مهم نفتی آمریکا ورشکست می‌شوند. هرچند که امریکن پترولیوم و یک شرکت پتروشیمی دیگر به ترامپ اعلام کرده‌اند که اعمال تعرفه به واردات نفت موجب افزایش هزینه آن‌ها و فشار به آن‌ها می‌شود، اما تجربه جنگ تجاری ترامپ با اقتصادهای بزرگ دنیا نشان می‌دهد که او به دنبال نشان دادن یک تهدید معتبر برای رسیدن به هدف خود یعنی کاهش تولید نفت است. مزیت دیگر این است که آمریکا با فشار به عربستان، روی روسیه فشار مضاعف ایجاد می‌کند و برتری خود در جنگ نفتی با این کشور را تضمین می‌کند. هر چند که در سال گذشته، ایالات متحده یک میلیون بشکه نفت از روسیه و عربستان وارد کرده است، اما برای ترامپ، جایگاه بالای جهانی در صادرات نفت خام اهمیت بیشتری دارد و راهبردهایش نشان می‌دهد که حاضر است هزینه آن را نیز بپردازد.

با این وجود، به احتمال بسیار زیاد نشست اوپک پلاس تا نهم آوریل یعنی پنجشنبه هفته جاری به تاخیر افتاده است و هنوز روسیه و عربستان روی کاهش روزانه 10 میلیون بشکه نفت به توافق نرسیده‌اند. ضمن این‌که پوتین عربستان را عامل ریزش قیمت نفت معرفی کرده است که سیگنالی منفی برای انتظارات مبتنی بر افزایش قیمت نفت خام به شمار می‌رود، چون احتمال دستیابی به توافق را ضعیف نشان می‌دهد.

در حال حاضر قیمت نفت خام به اندازه 32 دلار با قیمت نفت خام در پایان سال 2019 فاصله دارد و به نظر می‌رسد که شروع دوره رکود کرونایی زمینه کاهش تقاضا برای واردات نفت خام را ایجاد کند. در این صورت،‌ اگر کاهش عرضه نیز اتفاق بیفتد شاید در طی دو ماه آتی، قیمت جهانی نفت به میزان بیشتری افت کند و همه چیز به چشم‌انداز کنترل همه‌گیری جهانی کرونا و شروع دوره بازسازی اقتصاد جهانی بستگی دارد. هرچند که چین خود را اولین اقتصاد رسته از بحران کرونا معرفی می‌کند اما احتمال عدم گرفتاری چین در عوارض رکودی کرونا اندک است و در صورتی که تحول دیگری رخ ندهد، پر شدن این فاصله 32 دلار اندکی دور به نظر می‌رسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *