جدیدترین مطالب

اهمیت راهبردی کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هند و امارات متحده عربی کار بر روی اولین مرحله از ایجاد کریدور اقتصادی هند – خاورمیانه – اروپا معروف به کریدور آی‌مک (عرب‌مِد) که به عنوان مسیری جایگزین برای تنگه هرمز و طرح جاده ابریشم چین معرفی شده بود را آغاز کرده‌اند. اگرچه برخی گمانه‌زنی‌ها مطرح است که با ادامه جنگ در غزه و التهاب در خاورمیانه، ممکن است کار بر روی این کریدور به حاشیه رانده شود.

تحلیلی بر سفر اردوغان به عراق

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنکارا تحت تاثیر فشار غرب و آمریکا، که بعد از جنگ اوکراین تشدید شده، تلاش دارد سیاست تنش صفر با همسایگان از جمله عراق را پیش ببرد.

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

Loading

أحدث المقالات

عراق قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد

دولت عراق از امروز قیمت بنزین بهبود یافته را ۳۰ درصد و قیمت بنزین سوپر را ۲۵ درصد افزایش داد. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی عراق اعلام کرد که از امروز چهارشنبه اول ماه مه قیمت بنزین بهبود یافته و سوپر در این کشور افزایش یافت. بر اساس بیانیه این شرکت قیمت بنزین بهبودیافته با اکتان ۹۵ از ۶۵۰ دینار (۰.۵۰ دلار) به ۸۵۰ دینار (۰.۶۵ دلار) در هر لیتر و بنزین سوپر با اکتان ۹۸ از ۱۰۰۰ دینار (۰.۷۶ دلار) به ۱۲۵۰ دینار (۰.۹۶ دلار) در هر لیتر رسیده است.

انتخابات شورا‌ها در انگلیس

انتخابات محلی و شورا‌ها، نزدیک‌ترین انتخابات به انتخابات سراسری در انگلیس که به آزمون واقعی برای میزان محبوبیت دو حزب عمده این کشور مبدل شده است. دو حزب محافظه کار و حزب کارگر که دهه هاست قدرت را در این کشور در دست دارند.

رایزنی وزیر خارجه استونی درباره خدمه کشتی توقیفی اسرائیل

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به درخواست همتای استونیایی در خصوص آزادی خدمه استونی کشتی توقیف شده در آب‌های سرزمینی ایران، گفت: کشتی در توقیف قضایی قرار دارد، اما ایران همه خدمه آن را با نگاه انسانی آزاد کرده و در صورت همراهی کاپیتان کشتی، امکان بازگشت آنها به کشورشان از جمله استونی فراهم است.

چراغ سبز لندن به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با اسرائیل در سایه مرگ امدادگران انگلیسی

لندن – ایرنا – یک نشریه انگلیسی گزارش داد که دولت لندن پس از گذشت دو روز از کشته شدن سه تن از امدادگران این کشور در جریان حمله مرگبار رژیم صهیونیستی به کاروان حامل کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در غزه، به تداوم همکاری‌های تسلیحاتی با این رژیم تروریستی چراغ سبز نشان داد.

Loading

رسانه ها؛ اوضاع بحرانی اقتصاد جهانی و…

۱۳۹۹/۰۱/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیش بینی شدیدترین بحران اقتصادی قرن در جهان،کسری بیش از ۷۴۳ میلیارد دلاری بودجه آمریکا، توافق پوتین و بن‌سلمان برای کاهش تولید نفت، توافق اوپک و روسیه برای کاهش 10 میلیون بشکه ای ، موافقت اوپک پلاس با توافق جدید، استقرار سامانه‌های پاتریوت جدید و 2 سامانه موشکی دیگر در عین الاسد و اربیل، عبور ناوشکن موشک‌انداز آمریکا از تنگه تایوان همزمان با رزمایش چین، هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره لغو زودهنگام محدودیت‌های مقابله با کرونا، اخراج هزاران مهاجر در آمریکا به بهانه شیوع کرونا، نگاهی به شمار بهبود یافتگان کرونا در جهان ،توافق اتحادیه اروپا با بسته اضطراری برای مقابله با کرونا و واکنش مرکل، استقبال چین از آتش بس در یمن، حمله تند کاخ سفید به عملکرد و برنامه‌های "صدای آمریکا" و گردهمایی نخست‌وزیران اوراسیا با محوریت ثبات اقتصادی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: رئیس صندوق بین المللی پول می گوید که به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا، رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰ به شدت منفی خواهد شد.کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول،  گفت که این صندوق بدترین افت اقتصادی از زمان رکود بزرگ که در سال ١۹۲۹ شد را پیش بینی می کند. او گفت: «سه ماه قبل ما انتظار رشد مثبت درآمد سرانه برای بیش از ١۶۰ کشور عضو در سال ۲۰۲۰ را داشتیم اما امروز این پیش بینی برعکس شده است و ما تخمین می زنیم که امسال رشد درآمد سرانه در بیش از ١۷۰ کشور منفی شود.»

خانم جورجیوا هشدار داد این بحران که مرزی نمی شناسد گریبانگیر همه خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما : کسری بودجه دولت آمریکا در نیمه نخست سال بودجه‌ای جاری، در مجموع ۷۴۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که افزایشی ۷.۶ درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن نشان می‌دهد. آماری که منتشر شد، نشان می‌دهد کسری بودجه دولت فدرال آمریکا در نیمه نخست سال بودجه‌ای جاری در مجموع ۷۴۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که افزایشی ۷.۶ درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن نشان می‌دهد. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: کسری از ماه اکتبر، آغاز سال بودجه‌ای دولت، تا ماه مارس ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه یک سال پیش بود.

خبرگزاری تسنیم: کاخ کرملین در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور روسیه و ولی‌عهد سعودی درباره کاهش تولید نفت خبر داد.کرملین با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که دو طرف سعودی و روسی، توافق کاهش تولید نفت به‌منظور ثبات بازار نفت خام را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه بیانیه آمده است که پوتین و بن‌سلمان درباره مسایل مربوط به توافق گروه اوپک‌پلاس درباره کاهش تولید نفت گفت‌وگو کردند.‌کرملین بدون اشاره به جزئیات این گفت‌وگو گفت که دو طرف درباره ادامه مذاکرات در این زمینه توافق کردند.

الکوثرفارسی: در راستای تلاش ها برای پایان دادن به این وضع، کشورهای عضو اوپک و اعضای اوپک پلاس به رهبری روسیه در جلسه‌ای اضطراری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد درباره کاهش تولید و عرضه روزانه ۱۰ میلیون بشکه ای نفت توافق کردند و به این ترتیب به جنگ طولانی در میزان سهم هر یک در بازارهای نفتی پایان دادند. این میزان کاهش در ماه مه و ژوئن 2020 اعمال می‌شود.جنگ قیمت های نفت بین روسیه و عربستان پس از شکست اوپک پلاس در اوایل مارس 2020 در وین باعث سقوط بی سابقه بهای نفت ظرف 18 سال گذشته شده است.

اسپوتنیک روسیه: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به موافقت اوپک پلاس با توافق جدید گفت: این توافق به مدت 2 سال و تا تاریخ 1 ماه مه سال 2022 خواهد بود.توافق برای مجموع کاهش تولید روزانه 10 میلیون بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال 2020 میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه 30 ژوئن امسال  خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همزمان با استقرار سامانه‌های دفاعی پاتریوت جدید و دو سامانه موشکی در عین الاسد و پایگاه نظامی در اربیل، چند مقام آمریکایی مدعی شدند که هدف از این کار “حفاظت” از نیروهای‌ این کشور در عراق است.چند مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس اعلام کردند که واشنگتن سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت جدیدی را برای حفاظت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت امر خود در پایگاه‌های آمریکا در عراق مستقر کرده است.

خبرگزاری مهر:  یک فروند ناوشکن آمریکا در اقدامی تنش‌زا و همزمان با رزمایش جنگنده‌های چینی بر فراز تنگه تایوان؛ از این آبراه راهبردی عبور کرد. با توجه به اینکه تایوان تحت مالکیت ارضی چین قرار دارد؛ این اقدام به خودی خود تنش‌زا است حال آنکه همزمانی آن با رزمایش جنگنده‌های چینی بر فراز آب‌های این تنگه، بر شدت تنش‌های موجود خواهد افزود. به ادعای نیروی دریایی آمریکا، ناوشکن «باری» در راستای تامین امنیت و ثبات ایندوپاسیفیک چنین اقدامی کرده است.

خبرگزاری تسنیم: سازمان بهداشت جهانی به کشورهای مختلف نسبت به لغو زودهنگام تدابیر محدودکننده مقابله با شیوع ویروس کرونا هشدار داده است.تدروس آهانوم قبریسوس مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس خبری گفت: این سازمان علاقمند به کاهش تدابیر محدودکننده در سراسر جهانی است ولی در عین حال برداشتن این محدودیت ها می تواند موجب احیای مجدد این ویروس مرگبار شود. مدیر کل سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: بیش از 1.6 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از 100 هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

العالم فارسی: آمریکا  بیش از ۶۳۰۰ نفر از مهاجران فاقد مدرک از جمله کودکان بی سرپرست را در مرز این کشور با مکزیک به بهانه شیوع ویروس کرونا  اخراج کرد.دولت ترامپ با سوء استفاده از شرایط بوجود آمده در تلاش است تا سیاستهای سختگیرانه ضدمهاجرت خود را که منتقدین زیادی در آمریکا دارد به پیش ببرد. برخی سناتورهای دموکرات در کمیته قضایی سنا گفته اند که این اقدام دولت غیرقانونی است.

آناتولی  ترکیه:  بیش‌ از 370 هزار نفر از مبتلایان به بیماری کوید-19 در سراسرجهان بهبود یافتند. بر اساس آخرین داده‌های وبسایت «ورلدومتر» آمار بهبود یافتگان از کرونای جدید «کووید-19» در سراسر جهان به 371 هزار و 858 نفر رسیده است.چین با 77 هزار و 455 مورد بهبود یافتگان در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین آمار بهبود یافتگان از بیماری کرونا قرار دارد.

پارس تودی:  پس از روزها کشمکش، وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اختصاص بسته 240 میلیارد یورویی برای مقابله با تبعات اقتصادی ویروس کرونا توافق کردند.

یورونیوز: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توافق یوروگروپ (وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا) برای مقابله با تبعات شیوع ویروس جدید کرونا را «واکنشی مشترک و همدلانه» توصیف کرد. استفان سیبرت، سخنگوی دولت آلمان در توئیتی به نقل از مرکل نوشت: «این توافق بخش مهمی از یک واکنش مشترک و همدلانه اروپایی در برابر ویروس کرونا است.»

رادیو چین: جائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین از اعلام آتش بس نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان و کمک به گفت‌و‎گوی دولت یمن ونیروهای حوثی استقبال و از آن پشتیبانی می‌کند. نیمه شب 8 آوریل نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که در پاسخ به درخواست دبیر کل سازمان ملل و فرستاده ویژه دبیر کل این سازمان در امور یمن مبنی بر آتش بس برای مقابله با کرونا و نشان دادن حسن نیت خود، از ساعت 12 ظهر روز پنج شنبه 21 فروردین (9 آوریل) به وقت محلی به مدت دو هفته اعلام آتش بس می‎کنند.

دویچه وله: کاخ سفید می‌گوید که “صدای آمریکا” به جای آن که زبان گویای مردم آمریکا باشد، سخنگوی دشمنان آمریکا شده است. به نظر کاخ سفید “صدای آمریکا” در مواردی برای جمهوری خلق چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران تبلیغ کرده است.

خبرگزاری فارس: موضوع حفظ ثبات اقتصادی در نشست نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی می‌شود.قرار است نخست وزیران کشورهای منطقه برنامه حفظ ثبات اقتصادی در فضای اتحادیه اوراسیا در شرایط گسترش بیماری «کووید- 19» بررسی شود.موضوع‌هایی مانند تجارت الکترونیک، پرداخت تعرفه‌های گمرکی با استفاده از واحدهای مالی ملی و دیگر مطرح می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *