جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود + فیلم

نیویورک – ایرنا – حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور صلح خاورمیانه گفت: (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) از کنترل خارج شده است و باید مهار شود.

امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاشها در غزه شده است + فیلم

نیویورک – ایرنا- حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجاه ایران در دیدار با رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ گفت: متأسفانه رویکردهای سیاست‌زده، دوگانه و غلط تاکنون باعث شده است تلاش‌های سیاسی برای پایان بحران غزه بی‌نتیجه باقی بماند.

Loading

رسانه ها؛ اوضاع بحرانی اقتصاد جهانی و…

۱۳۹۹/۰۱/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: پیش بینی شدیدترین بحران اقتصادی قرن در جهان،کسری بیش از ۷۴۳ میلیارد دلاری بودجه آمریکا، توافق پوتین و بن‌سلمان برای کاهش تولید نفت، توافق اوپک و روسیه برای کاهش 10 میلیون بشکه ای ، موافقت اوپک پلاس با توافق جدید، استقرار سامانه‌های پاتریوت جدید و 2 سامانه موشکی دیگر در عین الاسد و اربیل، عبور ناوشکن موشک‌انداز آمریکا از تنگه تایوان همزمان با رزمایش چین، هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره لغو زودهنگام محدودیت‌های مقابله با کرونا، اخراج هزاران مهاجر در آمریکا به بهانه شیوع کرونا، نگاهی به شمار بهبود یافتگان کرونا در جهان ،توافق اتحادیه اروپا با بسته اضطراری برای مقابله با کرونا و واکنش مرکل، استقبال چین از آتش بس در یمن، حمله تند کاخ سفید به عملکرد و برنامه‌های "صدای آمریکا" و گردهمایی نخست‌وزیران اوراسیا با محوریت ثبات اقتصادی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 ان. اچ.کی ژاپن: رئیس صندوق بین المللی پول می گوید که به دلیل همه گیری جهانی ویروس کرونا، رشد جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰ به شدت منفی خواهد شد.کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول،  گفت که این صندوق بدترین افت اقتصادی از زمان رکود بزرگ که در سال ١۹۲۹ شد را پیش بینی می کند. او گفت: «سه ماه قبل ما انتظار رشد مثبت درآمد سرانه برای بیش از ١۶۰ کشور عضو در سال ۲۰۲۰ را داشتیم اما امروز این پیش بینی برعکس شده است و ما تخمین می زنیم که امسال رشد درآمد سرانه در بیش از ١۷۰ کشور منفی شود.»

خانم جورجیوا هشدار داد این بحران که مرزی نمی شناسد گریبانگیر همه خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما : کسری بودجه دولت آمریکا در نیمه نخست سال بودجه‌ای جاری، در مجموع ۷۴۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که افزایشی ۷.۶ درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن نشان می‌دهد. آماری که منتشر شد، نشان می‌دهد کسری بودجه دولت فدرال آمریکا در نیمه نخست سال بودجه‌ای جاری در مجموع ۷۴۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود که افزایشی ۷.۶ درصدی را در مقایسه با سال قبل از آن نشان می‌دهد. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: کسری از ماه اکتبر، آغاز سال بودجه‌ای دولت، تا ماه مارس ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بیشتر از مدت مشابه یک سال پیش بود.

خبرگزاری تسنیم: کاخ کرملین در بیانیه‌ای از گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور روسیه و ولی‌عهد سعودی درباره کاهش تولید نفت خبر داد.کرملین با صدور بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که دو طرف سعودی و روسی، توافق کاهش تولید نفت به‌منظور ثبات بازار نفت خام را مورد بررسی قرار دادند. در ادامه بیانیه آمده است که پوتین و بن‌سلمان درباره مسایل مربوط به توافق گروه اوپک‌پلاس درباره کاهش تولید نفت گفت‌وگو کردند.‌کرملین بدون اشاره به جزئیات این گفت‌وگو گفت که دو طرف درباره ادامه مذاکرات در این زمینه توافق کردند.

الکوثرفارسی: در راستای تلاش ها برای پایان دادن به این وضع، کشورهای عضو اوپک و اعضای اوپک پلاس به رهبری روسیه در جلسه‌ای اضطراری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد درباره کاهش تولید و عرضه روزانه ۱۰ میلیون بشکه ای نفت توافق کردند و به این ترتیب به جنگ طولانی در میزان سهم هر یک در بازارهای نفتی پایان دادند. این میزان کاهش در ماه مه و ژوئن 2020 اعمال می‌شود.جنگ قیمت های نفت بین روسیه و عربستان پس از شکست اوپک پلاس در اوایل مارس 2020 در وین باعث سقوط بی سابقه بهای نفت ظرف 18 سال گذشته شده است.

اسپوتنیک روسیه: الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در گفتگوی زنده تلویزیونی با اشاره به موافقت اوپک پلاس با توافق جدید گفت: این توافق به مدت 2 سال و تا تاریخ 1 ماه مه سال 2022 خواهد بود.توافق برای مجموع کاهش تولید روزانه 10 میلیون بشکه‌ای کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از یکم ماه مه سال 2020 میلادی برای یک بازه زمانی اولیه به مدت دو ماه آغاز می‌شود که پایان این بازه 30 ژوئن امسال  خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): همزمان با استقرار سامانه‌های دفاعی پاتریوت جدید و دو سامانه موشکی در عین الاسد و پایگاه نظامی در اربیل، چند مقام آمریکایی مدعی شدند که هدف از این کار “حفاظت” از نیروهای‌ این کشور در عراق است.چند مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتد پرس اعلام کردند که واشنگتن سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت جدیدی را برای حفاظت از نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت امر خود در پایگاه‌های آمریکا در عراق مستقر کرده است.

خبرگزاری مهر:  یک فروند ناوشکن آمریکا در اقدامی تنش‌زا و همزمان با رزمایش جنگنده‌های چینی بر فراز تنگه تایوان؛ از این آبراه راهبردی عبور کرد. با توجه به اینکه تایوان تحت مالکیت ارضی چین قرار دارد؛ این اقدام به خودی خود تنش‌زا است حال آنکه همزمانی آن با رزمایش جنگنده‌های چینی بر فراز آب‌های این تنگه، بر شدت تنش‌های موجود خواهد افزود. به ادعای نیروی دریایی آمریکا، ناوشکن «باری» در راستای تامین امنیت و ثبات ایندوپاسیفیک چنین اقدامی کرده است.

خبرگزاری تسنیم: سازمان بهداشت جهانی به کشورهای مختلف نسبت به لغو زودهنگام تدابیر محدودکننده مقابله با شیوع ویروس کرونا هشدار داده است.تدروس آهانوم قبریسوس مدیر کل سازمان بهداشت جهانی در کنفرانس خبری گفت: این سازمان علاقمند به کاهش تدابیر محدودکننده در سراسر جهانی است ولی در عین حال برداشتن این محدودیت ها می تواند موجب احیای مجدد این ویروس مرگبار شود. مدیر کل سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد: بیش از 1.6 میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از 100 هزار نفر تاکنون جان خود را از دست داده‌اند.

العالم فارسی: آمریکا  بیش از ۶۳۰۰ نفر از مهاجران فاقد مدرک از جمله کودکان بی سرپرست را در مرز این کشور با مکزیک به بهانه شیوع ویروس کرونا  اخراج کرد.دولت ترامپ با سوء استفاده از شرایط بوجود آمده در تلاش است تا سیاستهای سختگیرانه ضدمهاجرت خود را که منتقدین زیادی در آمریکا دارد به پیش ببرد. برخی سناتورهای دموکرات در کمیته قضایی سنا گفته اند که این اقدام دولت غیرقانونی است.

آناتولی  ترکیه:  بیش‌ از 370 هزار نفر از مبتلایان به بیماری کوید-19 در سراسرجهان بهبود یافتند. بر اساس آخرین داده‌های وبسایت «ورلدومتر» آمار بهبود یافتگان از کرونای جدید «کووید-19» در سراسر جهان به 371 هزار و 858 نفر رسیده است.چین با 77 هزار و 455 مورد بهبود یافتگان در صدر فهرست کشورهای دارای بیشترین آمار بهبود یافتگان از بیماری کرونا قرار دارد.

پارس تودی:  پس از روزها کشمکش، وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با اختصاص بسته 240 میلیارد یورویی برای مقابله با تبعات اقتصادی ویروس کرونا توافق کردند.

یورونیوز: آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان توافق یوروگروپ (وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا) برای مقابله با تبعات شیوع ویروس جدید کرونا را «واکنشی مشترک و همدلانه» توصیف کرد. استفان سیبرت، سخنگوی دولت آلمان در توئیتی به نقل از مرکل نوشت: «این توافق بخش مهمی از یک واکنش مشترک و همدلانه اروپایی در برابر ویروس کرونا است.»

رادیو چین: جائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین از اعلام آتش بس نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان و کمک به گفت‌و‎گوی دولت یمن ونیروهای حوثی استقبال و از آن پشتیبانی می‌کند. نیمه شب 8 آوریل نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی اعلام کرد که در پاسخ به درخواست دبیر کل سازمان ملل و فرستاده ویژه دبیر کل این سازمان در امور یمن مبنی بر آتش بس برای مقابله با کرونا و نشان دادن حسن نیت خود، از ساعت 12 ظهر روز پنج شنبه 21 فروردین (9 آوریل) به وقت محلی به مدت دو هفته اعلام آتش بس می‎کنند.

دویچه وله: کاخ سفید می‌گوید که “صدای آمریکا” به جای آن که زبان گویای مردم آمریکا باشد، سخنگوی دشمنان آمریکا شده است. به نظر کاخ سفید “صدای آمریکا” در مواردی برای جمهوری خلق چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران تبلیغ کرده است.

خبرگزاری فارس: موضوع حفظ ثبات اقتصادی در نشست نخست وزیران اتحادیه اقتصادی اوراسیا بررسی می‌شود.قرار است نخست وزیران کشورهای منطقه برنامه حفظ ثبات اقتصادی در فضای اتحادیه اوراسیا در شرایط گسترش بیماری «کووید- 19» بررسی شود.موضوع‌هایی مانند تجارت الکترونیک، پرداخت تعرفه‌های گمرکی با استفاده از واحدهای مالی ملی و دیگر مطرح می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *