جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟

هدف ائتلاف‌ سازی یا اجماع جدید منطقه‌ای؟

جلال خوشچهره در یادداشتی می نویسد: اهمیت اجلاس ریاض از آن روست که در شمار هزار شرکت کننده، دوازده رئیس دولت، و نیز وزیران امور خارجه ایالات متحده و تروئیکای اروپایی حضور دارند. مهم‌تر این که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده بلافاصله پس از خروج از چین، راهی ریاض شد تا با مقام‌های سعودی وارد گفت‌وگو شود. این گفت‌وگو پیش از سفر او به تل‌آویو است که قرار است آخرین رایزنی‌ها درباره آتش بس در غزه و احتمال حمله اسرائیل به «رفح» و نیز خطر وقوع جنگ گسترده در جنوب لبنان انجام گیرد.

صاحب‌نظر روس: ایران الگوی مثال‌زدنی پیشرفت برای شرق و غرب است

مسکو- ایرنا- خانم لودمیلا آودیووا ایران‌شناس، شاعر و نویسنده روس بر این باور است که ایران معاصر راه طولانی پیشرفت که نیازمند چند قرن است را در چند دهه و پس از انقلاب اسلامی پیموده و به کشوری مثال‌زدنی برای شرق و غرب جهان تبدیل شده است.

Loading

نقاط ضعف اتحادیه اروپا در عصر ژئوپلیتیکی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: الگوی کار سنتی اتحادیه اروپا متناسب با سیاست قدرت نیست. حفاظت اتحادیه اروپا از منافع و ارزش‌هایش در وضعیت جدید منوط به رهبری قویتر و قاطع‌تر خواهد بود.

استفان لهنه در مطلبی که بنیاد کارنگی اروپا منتشر کرد، نوشت: اتحادیه اروپا دهه‌ها سیاست قدرت را نادیده گرفته و بر همگرایی اقتصادی متمرکز شده است. در پانزده سال گذشته موقعیت رهبری آمریکا سقوط کرده و ژئوپلیتیک با قدرت بازگشته است.

همگرایی اقتصادی تعیین خواهد کرد که آیا اتحادیه اروپا به‌واسطه بلوک‌بندی قدرت تضعیف خواهد شد یا در حفاظت از منافع و ارزش‌های خود موفق خواهد بود. یورو، تجارت و سیاست رقابت، قدرت هنجارسازی بازار داخلی و قدرت مالی اتحادیه اروپا، ابزارهای لازم برای پیشرفت در اختیار این اتحادیه قرار می‌دهند. اما اتحادیه اروپا برای بهره‌گیری کامل از این ابزارها، به رهبری قاطع‌تر و تغییر شیوه کاری آن نیاز دارد

اتحادیه برای پاسخگویی به چالش ژئوپلیتیکی باید از قدرت اقتصادی راهبردی خود استفاده کند، از توان مالی خود بهره گیرد و پروژه‌های مهم همگرایی را تکمیل نماید. اتحادیه اروپا باید خطرات ایفای نقش ژئوپلیتیکی را درک کند و استقلال و تاب‌آوری خود را تقویت نماید.

 

چگونه اروپا دست از ژئوپلیتیک کشید

اورزولافون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا موضوع کمیسیون ژئوپلیتیکی را مطرح کرد. واژه ژئوپلیتیک توسط سیاستمداران اروپایی به‌معنای سیاست خارجی متمرکز بر توزیع قدرت نظامی و اقتصادی است. هم رئیس کمیسیون اروپا و هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کردند که اتحادیه باید یاد بگیرد که از زبان قدرت استفاده کند. در همین راستا، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که اروپا از حیث ژئوپلیتیکی ناپدید خواهد شد، مگر اینکه به عنوان قدرت راهبردی، کنشگری کند.

زبان جدید قدرت، استراتژی و ژئوپلیتیک برای بسیاری از اروپایی‌ها ناراحت‌کننده است، چراکه این امر مغایر فهم طولانی آن‌ها از جایگاه خود در جهان است. ژان مونه و روبرت شومان هدف همگرایی اروپا را غلبه بر میراث سیاست قدرت تصور می‌کردند که جنگ و درگیری برای اروپا به ارمغان آورده بود. هدف بنیانگذاران همگرایی اروپا جایگزین ساختن سیاست قدرت با مفهوم جدید امنیت مبتنی‌بر وابستگی متقابل و حاکمیت مشترک در نهادهای مشترک بود.

این مفهوم طی دهه‌ها به‌واسطه زمینه ژئوپلیتیکی خاص رونق گرفت. همگرایی اروپا در نظام بین‌المللی توسعه پیدا کرد که آمریکا در آن نظام حافظ اروپای غربی در برابر شوروی سابق بود. پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی این وضعیت را اساساً تغییر نداد. در چنین شرایطی رهبران اروپایی خود را شریک اصلی واشنگتن در ایجاد نظم جهانی لیبرال قانون‌محور مبتنی‌بر دمکراسی و اقتصاد بازار قلمداد می‌کردند. آن‌ها امیدوار بودند که اختلاف‌ها و چالش‌ها در چارچوب نهادهای منطقه‌ای و جهانی حل‌وفصل شود. اتحادیه اروپا بعنوان نهادی مبتنی‌بر همکاری چندجانبه، خود را الگو و حامی نظم جهانی آینده می‌پنداشت.

در چنین شرایطی، اتحادیه اروپا مراودات اقتصادی با بقیه جهان را خوشبینانه قلمداد می‌کرد. اروپایی‌ها بر این باور بودند که حذف موانع بر سر اقتصاد بازار پیامدهای مثبت برای همه بهمراه خواهد داشت.

 

پایان عصر رویاپردازی

رویای نظم جهانی لیبرال حدود 15 سال شروع به فروپاشی کرد. در دهه 1990 معلوم بود که روسیه به کمپ دمکراسی لیبرال نمی‌پیوندد و در عوض نوع حکومت خود را تحکیم کرد. بعلاوه، هرگونه امیدواری به اعاده مناسبات هماهنگ با روسیه در سال 2014 با الحاق شبه‌جزیره کریمه توسط کرملین از بین رفت.

خروج میلیون‌ها چینی از فقر به‌معنای حرکت به سمت لیبرالیسم و کثرت‌گرایی نبود. چین موفقیت اقتصادی را با حکمرانی تک‌حزبی ترکیب کرد و ثابت کرد که اصل توسعه اقتصادی و دمکراسی به‌طور ذاتی به‌هم متصل نیستند. روسیه و چین در کانون ائتلاف ضدغرب قرار گرفتند که هدفشان مخالفت با نفوذ منطقه‌ای و جهانی غرب و کاهش آن بود. این موارد تنها موانع موجود نبودند. ترکیه که 10 سال پیش بعنوان عضو آتی اتحادیه اروپا قلمداد می‌شد به سرعت شروع به فاصله گرفتن از اروپا کرد.

اما ضربه نهایی، انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2016 بود. بی‌توجهی وی به اتحادها و همکاری چندجانبه، سیاست تجاری تهاجمی و مخالفت آشکار با همگرایی اروپا، شراکت دوسوی آتلانتیک را تغییر داده است. انتخاب ترامپ به اروپا ضربه سختی زده است. برخی از فرضیه‌های بنیادی درباره دیدگاه اتحادیه اروپا نسبت به جایگاهش در جهان دیگر درست نیست. مرکل، صدراعظم آلمان در می‌2017 پذیرفت که زمان وابستگی به دیگران پایان یافته است و ما اروپایی‌ها باید سرنوشت‌مان را در دستان خود بگیریم.

 

تغییر راهبردی اتحادیه اروپا

استراتژی جهانی اتحادیه اروپا که توسط فدریکا موگرینی در سال 2016، رونمایی شد حاکی از تغییر در رهیافت اتحادیه است. مفاهیم راهبردی اولیه اتحادیه اروپا، به‌ویژه در ارتباط با مناطق همسایگی بر دستورکار تحول‌گرا متمرکز بوده است. وعده کمک مالی و عضویت در اتحادیه اروپا به کشورهای شرق و جنوب اروپا در صورت تعهد این کشورها به دمکراسی و اصلاحات بازار در قالب طرح گسترش اروپا کارساز نبوده است.

اما استراتژی جدید اتحادیه اروپا بر توسعه سیاست دفاعی اتحادیه و استقلال راهبردی تاکید دارد. کشورهای عضو برخی ابتکارها برای تقویت توان نظامی خود بکار بستند و همکاری دفاعی را تقویت کردند. به ثمر نشستن پروژه‌های مختلف سال‌ها طول خواهد کشید، اما ظرفیت‌های نظامی اروپا باید تقویت شود.

 

فقدان سیاست خارجی واحد

وخیم شدن فضای امنیتی، اعضای اتحادیه اروپا را متقاعد ساخت که سیاست خارجی منسجم‌تر و قویتر یک ضرورت است. اما روند واقعی در سال‌های اخیر نشاندهنده سیاست خارجی ملی تهاجمی است.

بحران مهاجرت سال‌های اخیر، اعتماد به نفس اتحادیه اروپا را تضعیف ساخته و اختلاف میان اعضای اتحادیه را بیش‌تر کرده است. بعلاوه، قدرت‌های خارجی همچون چین و آمریکا سیاست بازی با اعضای اتحادیه اروپا علیه یکدیگر را در پیش گرفته‌اند. البته اتحادیه اروپا می‌تواند با رهبری قویتر هم در قالب نهادها در بروکسل و هم به شکل رهبران کشورهای بزرگ اروپایی این روند را معکوس سازد.

 

نتیجه‌گیری

اروپا باید از اختلاف بین چین و آمریکا دوری نماید. رهبری، مولفه مهم در توسعه توانایی اتحادیه اروپا برای بقا در عصر سیاست قدرت است. رهبری چنددسته اتحادیه اروپا بزرگترین محدودیت در کنش ژئوپلیتیکی است. اتحادیه اروپا باید یاد بگیرد که در قالب یک تیم منسجم با تقسیم وظایف و مکانیسم‌های هماهنگی کارآمد اقدام کند.

اتحادیه اروپا در عصر جدید باید نسبت به مخاطرات رویکرد ژئوپلیتیکی آگاه باشد. جهان‌بینی متمرکز بر رقابت بین بلوک‌های قدرت منجر به مسابقه تسلیحاتی می‌شود. اتحادیه اروپا نباید دست از چندجانبه‌گرایی بکشد و تعهد به همکاری چندجانبه مربوط به زمان گذشته نیست. بلکه رویکرد چندجانبه برگرفته از ماهیت اتحادیه است.

رهبران کشورهای عضو برای تطابق اتحادیه اروپا با وضعیت جدید باید اتحادیه را مقاوم‌تر و مستقل‌تر سازند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *