جدیدترین مطالب

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

Loading

أحدث المقالات

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

امیرعبداللهیان: راه حل بحران منطقه، توقف جنایات جنگی رژیم اسراییل در غزه است/ تببین پیامدهای هرگونه تکرار ماجراجویی جدید اسرائیل در شورای امنیت

برای حل ریشه ای بحران در منطقه، آنچه ضروری است، تمرکز بر راه حل سیاسی و توقف جنایات جنگی رژیم اسرائیل در غزه است و باید یک بسته سیاسی که همه ابعاد ای…

Loading

رسانه ها؛ آغاز اجلاس داووس و…

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: آغاز پنجاهمین گردهمایی سالانه مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس، تعرفه بر صادرات خودرو اروپا روی میز ترامپ، مخالفت با اعزام نیروهای حافظ صلح به لیبی، اقدام کره شمالی به پایان تعهدات تعلیق آزمایشات هسته‌ای، رد سه اصلاحیه دموکرات‌ها در روز نخست محاکمه ترامپ، آغاز رایزنی‌ها برای خروج نظامیان آمریکایی از عراق، ممنوعیت‌های مسافرتی جدید آمریکا علیه ۷ کشور، تاکید چین بر حل سیاسی مساله فلسطین، آغاز فعالیت یگان نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن در خاورمیانه ، تشکیل کابینه جدید دولت لبنان و واکنش سازمان ملل، تشکیل کابینه جدید روسیه و واکنش تشکیلات خودگردان به احتمال الحاق «دره اردن» به اسرائیل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

تی .آر.تی ترکیه: پنجاهمین مجمع جهانی اقتصاد از بیست‌ویکم تا بیست‌وچهارم ژانویه با عنوان “ذی‌نفعان جهان پایدار و منسجم” در شهر داووس سوئیس و با حضور 3 هزار کارفرما، سیاستمدار، آکادمیسین و نمایندگان نهادهای جامعه مدنی از 117 کشور جهان برگزار می‌شود. در اجلاس امسال داووس نزدیک به 400 نشست علنی و غیرعلنی با موضوعات اکولوژی، اقتصاد، جامعه صنعت، فناوری، ژئوپلیتیک برگزار می‌شود.

خبرگزاری ایرنا: رییس جمهوری آمریکا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس با حمایت از اهرم فشار تعرفه علیه اروپایی گفت: اگر توافقی با اروپایی‌ها صورت نگیرد، تعرفه بر واردات خودرو به امریکا گزینه خوبی است. ترامپ در جمع خبرنگاران گفت که وی روز سه شنبه مذاکرات بسیار خوبی با اتحادیه اروپا داشته است، اما اگر توافق صورت نگیرد، واشنگتن تعرفه بر خودروهای وارداتی را در نظر خواهد گرفت.  ترامپ در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس با اشاره به تعرفه‌ها گفت: ما انتظار داریم که بتوانیم با اروپا معامله کنیم و اگر آن‌ها معامله‌ای انجام ندهند، ما مطمئناً بسیار جدی تصممیات جدید خواهیم گرفت. 

دویچه وله : فرستاده‌ ویژه‌ سازمان ملل در امور لیبی می‌گوید، در لیبی حضور سربازان خارجی را نمی‌پذیرند. غسان سلامه، فرستاده‌ ویژه‌ سازمان ملل درامور لیبی، با ارسال نیروهای حافظ صلح سازمان ملل به لیبی، کشوری که درگیر جنگ داخلی است، مخالفت کرد و گفت: «در جامعه‌ بین‌المللی هم آمادگی ارسال نیرو به لیبی را نمی‌بینم.»

پارس تودی: مشاور هیات کره شمالی در سازمان ملل اعلام کرد: به دلیل تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، پیونگ یانگ دیگر متعهد به متوقف کردن آزمایشات هسته‌ای و موشکی خود نیست.  «جو یانگ چول» Jo Yong-chol در کنفرانس خلع سلاح‌ هسته‌ای تحت حمایت سازمان ملل در ژنو با انتقاد از ادامه تحریم‌های آمریکا علیه کره شمالی گفت: از آنجا که  آمریکا مهلت پایان سال خود در زمینه مذاکرات هسته‌ای را نادیده گرفت، پیونگ یانگ نیز در زمینه توقف آزمایش هسته‌ای و شلیک موشک‌های بین قاره‌ای احساس تعهدی ندارد.

خبرگزاری تسنیم: جمهوری‌خواهان در اولین روز جلسه محاکمه رئیس‌جمهور آمریکا، به سه اصلاحیه درخواستی دموکرات‌ها جهت رسیدگی به اتهامات وارده به ترامپ در رابطه با پرونده اوکراین گیت مخالفت کردند.سه اصلاحیه فوق با رای 53 نماینده جمهوری خواه مجلس سنا در برابر 47 دموکرات و مستقل، راه به جایی نبرده و عملا متوقف شده است.

خبرگزاری مهر: نخست وزیر پیشبرد امور عراق تاکید کرد: ما رایزنی هایی برای تدوین یک دیدگاه ویژه در خصوص خروج نظامیان خارجی از کشور انجام داده ایم. عادل عبدالمهدی افزود: پارلمان عراق مصوبه‌ای در خصوص لزوم خروج نظامیان خارجی از این کشور تصویب کرده است و ما رایزنی‌های خود را در این خصوص آغاز کرده ایم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند، دولت ترامپ در نظر دارد هفت کشور شامل بلاروس، اریتره، قرقیزستان، میانمار، نیجریه، سودان و تانزانیا را به لیست ممنوعیت‌های مسافرتی خود بیفزاید. وال استریت ژورنال نوشت، تعدادی از کشورها صرفا در برخی رده‌های صدور روادید با ممنوعیت مواجه می‌شوند. براساس گزارش وب‌سایت پولتیکو، لیست این کشورها نهایی نیست و هنوز امکان تغییر وجود دارد.

رادیو چین: جانگ جون نماینده دائمی چین در سازمان ملل گفت که مساله فلسطین را تنها می‎توان از طریق سیاسی حل کرد. خشونت در جواب خشونت و تهدید و زورگویی به حل این مساله کمکی نخواهد کرد. این مقام چینی در نشست مباحثه علنی شورای امنیت درباره اوضاع خاورمیانه و مساله فلسطین نیز خاطر نشان کرد: چین از تلاشهای مشترک طرفهای مربوط و همین طور پایان دادن به اقدامات تحریک کننده حمایت می کند تا از تنش های بیشتر در منطقه جلوگیری و به طور واقعی از پایه روند صلح خاورمیانه حفاظت شود و محیط مطلوبی برای از سر گیری گفت‎و‌گوها به وجود بیاید.

ان .اچ.کی ژاپن:یک یگان هواپیماهای گشتی نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن، در بحبوحه افزایش تنش ها در خاورمیانه، ماموریت جمع آوری اطلاعات در این منطقه را آغاز کرده است.این یگان دو هواپیمای P-3C در اختیار دارد که روز سه شنبه از کشور جیبوتی واقع در شرق آفریقا به سوی خلیج عدن پرواز می کنند. این اولین ماموریت بلند مدت جمع آوری اطلاعات نیروی دفاع از خود ژاپن در خارج از کشور است.

آناتولی ترکیه:  در پی استعفای دولت لبنان به دلیل ناآرامی‌ها در 29 اکتبر 2019 کابینه جدید به نخست‌وزیری حسان دیاب، نزدیک به گروه حزب‌الله تشکیل شد. اعتراض مردم لبنان به تلاش دولت برای تحمیل مالیات بر ارتباطات و برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی در تاریخ 17 اکتبر 2019 آغاز شد و به سرعت در سراسر این کشور گسترش یافت. سعد الحریری، نخست وزیر وقت لبنان پس از 13 روز مقاومت در تاریخ 29 اکتبر همان سال استعفا کرد.

العالم: “آنتونیو گوترش” دبیرکل سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه در پیامی از تشکیل دولت جدید لبنان حمایت کرد. گوترش همچنین در این پیام نسبت به همکاری با “حسان دیاب” نخست وزیر و کابینه آینده لبنان ابراز امیدواری کرد.در این پیام، دبیرکل سازمان ملل متحد حمایت خود را از حاکمیت لبنان، ثبات و استقلال این کشور مطابق با توافق طائف و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.

یورونیوز: میخائیل میشوستین، نخست وزیر جدید روسیه اعضای کابینه خود را اعلام کرد. سرگئی لاوروف در کابینه جدید روسیه در سمت وزیر خارجه ابقاء شده است. سرگئی شویگو نیز مقام خود به عنوان وزیر دفاع روسیه را حفظ کرده است. ولادیمیر پوتین کابینه جدید روسیه را «بسیار متوازن» توصیف کرد. دیمیتری مدودف، نخست وزیر سابق روسیه روز چهارشنبه گذشته از سمت خود استعفاء داد. کناره گیری دیمیتری مدودف پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین از طرح خود برای اصلاح قانون اساسی سخن گفت.

خبرگزاری فارس: ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به اظهارات رؤسای حزب لیکود و ائتلاف آبی‌و سفید در مورد دره اردن و شمال کرانه باختری واکنش نشان داد. تشکیلات خودگردان فلسطین به ریاست «محمود عباس» اظهارات دو تن از مقامات رژیم صهیونیستی در مورد کرانه باختری را محکوم کرد و گفت که این‌گونه اظهارات و تصمیمات بعدی می‌تواند پیامدهای وخیمی در سرزمین‌های اشغالی داشته باشد. نتانیاهو و بنی‌گانتز رؤسای دو حزب رقیب در انتخابات پارلمانی اسرائیل گفتند که در صورت پیروزی در انتخابات دوم مارس (۱۲ اسفند) دره اردن و شمال بحرالمیت را به قلمرو رژیم صهیونیستی ملحق خواهند کرد. سازمان ملل هرگونه شهرک‌سازی در کرانه باختری را غیرقانونی می‌داند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *