جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

کمبود شدید سرباز در اوکراین

«ولودمیر اولنیک» نماینده پیشین پارلمان اوکراین، کمبود سرباز را مهمترین چالش پیش‌روی کشورش در مسیر جنگ با روسیه دانست و گفت که ارائه مهمات به کی‌یف از سوی غرب نمی‌تواند این وضعیت را جبران کند.

وخامت اوضاع ارتش اوکراین در میدان نبرد با روسیه

فرمانده نیرو‌های زمینی ارتش اوکراین ضمن هشدار نسبت به وخامت اوضاع ارتش این کشور در میدان نبرد با روسیه گفت: اعضای ناتو از وضعیت دشوار عملیاتی و راهبردی اوکراین در میدان نبرد مطلع هستند.

دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان

ایروان اعلام کرد: ارمنستان رویکرد مثبتی به تلاش‌های میانجی‌گری برای تحدید حدود مرزها بر اساس دستیابی به صلح واقعی پایدار در قفقاز جنوبی و همچنین به رسمیت شناختن متقابل تمامیت ارضی ارمنستان و جمهوری آذربایجان دارد.

بیمارستان شفاء، حافظه ی جنایات رژیم صهیونیستی

با گذشت بیش از 200 روز از تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، بیمارستان ها و مراکز درمانی در زمره مهم ترین اهداف حملات ارتش اسرائیل در خلال این نبرد بوده اند. بیمارستان شفا در خلال این نبرد شاهد سه مرحله از جنایات نظامیان صهیونیست بوده اند.

Loading

خاورمیانه پس از خروج آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – رصد: دولت ترامپ به این نتیجه رسیده است که خروج از خاورمیانه نه آسان است و نه بدون هزینه و خطر.

ریچارد هاس در یادداشتی که پایگاه اینترنتی شورای روابط خارجی آمریکا منتشر کرد، نوشت: تنها چند روز پس از حمله عراق به کویت در 5 اوت 1990 و تصرف کامل این کشور، جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا اظهار داشت که «حمله به کویت را تحمل نخواهد کرد». طی شش ماه بعدی، بوش با اعزام نیم میلیون سرباز آمریکایی به خاورمیانه و رهبری ائتلاف بین المللی، کویت را آزاد کرد.

سه دهه پس از آن، یک رئیس جمهور کاملا متفاوت آمریکا از یک سیاست کاملا متفاوت پیروی می کند. آمریکا شرکای کرد خود را (که شجاعانه برای شکست داعش جنگیدند) در سوریه تنها گذاشت و به حملات پهپادها و موشک‌ها به تاسیسات نفتی عربستان که نیمی از ظرفیت تولیدی این کشور را موقتا از بین برد، واکنشی نشان نداد.

با توجه به این وضعیت جدید باید گفت که به خاورمیانه پس از خروج آمریکا خوش آمدید. واقعیت این است که این عبارت تاحدودی اغراق‌آمیز است و آمریکا از این منطقه خارج نشده است. در واقع، اخیرا آمریکا برای بازدارندگی در برابر حملات ایران و (در صورت لزوم) پاسخ مستقیم احتمالی به آن و همچنین کمک نظامی به عربستان نیروی مضاعفی به خاورمیانه فرستاده است. با این حال، هیچ تردیدی در این حقیقت نیست که آمریکا حضور و نقش خود در این منطقه (که نزدیک به نیم قرن بر آن سلطه داشته) را کاهش داده است.

این روند ریشه در دوره جرج دبلیو بوش دارد که تصمیم وی به جنگ علیه عراق بدون مشورت و برنامه ریزی کافی، نقطه عطفی در سیاست خارجی آمریکا برجای گذاشت. هزینه های زیاد و نتایج ضعیف این جنگ باعث مخالفت مردم آمریکا با مداخله نظامی در این منطقه شد و این امر طوری رئیس جمهور اوباما را تحت تاثیر قرار داد که در برابر نقض «خط قرمز» استفاده از تسلیحات شیمیایی توسط دولت سوریه و پیامدهای فاجعه بار آن، ترجیح داد به هشدار خود عمل نکند. همچنین، اوباما تصمیم گرفت از مداخله به رهبری ناتو در لیبی پیروی نکند که باعث سرنگونی رژیم قذافی شد، اما کشوری چند دسته با دولتی متلاشی برجای گذاشت.

رئیس جمهور دونالد ترامپ نیز در این تنفر از مداخله نظامی در منطقه شریک است. علاوه بر این، افزایش تولید داخلی نفت و گاز در آمریکا از اهمیت مستقیم خاورمیانه برای این کشور کاسته و رقابت فزاینده قدرت‌های بزرگ باعث شده است که آمریکا برای مقابله با روسیه در اروپا و چین در آسیا، توجه و منابع خود را تغییر دهد.

دولت ترامپ علاوه بر بی‌میلی به استفاده از نیروی نظامی و استقرار نیرو در مناطق جنگی، به روش‌های گوناگون از خاورمیانه فاصله گرفته است. ترامپ نقض حقوق بشر در عربستان و مصر را نادیده گرفته و برای حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین هیچ تلاش جدی انجام نداده است. بزرگ‌ترین بلاتکلیفی دولت ترامپ در خاورمیانه به ایران مربوط است. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده و با اعمال تحریم های اقتصادی یک سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران در پیش گرفته است. اگرچه تاثیر این تحریم‌ها واضح است، اما هدف آنها معلوم نیست. آنچه مسلم است این است که ایران با ابزار جنگی خاص خود به جنگ اقتصادی آمریکا پاسخ خواهد داد و با تشدید فشار اقتصادی، آمریکا و متحدان آن باید منتظر پاسخ های مضاعف ایران باشند.

این امر به معضلی برای دولت ترامپ تبدیل شده است. هدف واضح اما ناگفته آمریکا تغییر نظام در ایران است، اما نظام ایران چهل سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی علیرغم اعتراضات همچنان مقاوم است. پاسخ نظامی به اقدامات ایران نیز احتمالا به جنگی منجر خواهد شد که ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهان آن نیست. بهترین راه پیش روی آمریکا آن است که آشکارا بیان کند که برای چه اقدامی آمادگی دارد و در ازای آن چه می‌خواهد.

بطور خلاصه، دولت ترامپ به این نتیجه رسیده است که خروج از خاورمیانه نه آسان است و نه بدون هزینه و خطر. هنوز هم مبارزه با تروریسم، جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای، حمایت از جریان آزاد نفت و ارتقای امنیت اسرائیل و شرکای آمریکا در جهان عرب برای آمریکا منافعی دارد. واضح است که آمادگی آمریکا برای استفاده محدود از نیروی نظامی (در صورت لزوم) و تمایل به همراهی تحریم‌ها با دیپلماسی، ضرورت دارد، اما معلوم نیست که چنین سیاستی به این زودی تحقق یابد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *