جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

رسانه عبری: در اسرائیل هم دانشگاهیان معترض هستند

یادداشت روزنامه صهیونیستی یسرائیل هیوم تاکید می‌کند نه تنها در دانشگاه‌های غربی بلکه در داخل دانشگاه‌های اسرائیل هم معترضان زیادی از میان دانشگاهیان علیه اقدامات اسرائیل به چشم می‌خورند.

احتمال تبدیل جنگ اوکراین به یک درگیری هسته‌ای

تهران-ایرنا- «پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان خواستار پایان هر چه سریعتر جنگ در اوکراین به منظور جلوگیری از یک جنگ جهانی جدید شد که به گفته وی ممکن است تبدیل به یک جنگ هسته‌ای شود.

Loading

آیا انقلاب بحرین مسلحانه می گردد؟

۱۳۹۵/۱۲/۲۷ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:برخی از گروههای انقلابی و مخالف حکومت آل خلیفه مانند جریان الوفا، جریان سرایا الاشتر و سرایا الامختار خواستار نبرد مسلحانه بارژیم خودکامه بحرین شده اند. دکتر راشد الراشد عضوشورای مرکزی حزب عمل اسلامی بحرین در گفتگویی به این موضوع پرداخته است .

پس از گذشت حدود 2 ماه از عملیات هایی بر ضد دولت حاکم در بحرین اکنون نیز  جریان الوفا، جریان سرایا الاشتر و سرایا الامختار سه گروه از انقلابیون خواستار اسقاط رژیم بحرین و انقلاب مسلحانه‌اند ولی حمایت دو جریان دیگر انقلاب یعنی جوانان 14 فوریه و ائتلاف شش‌گانه به رهبری جریان الوفاق را با خود همراه ندارند. گفتگوی زیر به بررسی احتمال مسلحانه شدن انقلاب بحرین با دکتر راشد الراشد توجه کرده است.

 

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آیا در وضعیت کنونی ممکن است که انقلاب بحرین به سمت تقابل نظامی یا رویارویی نظامی بین مردم و دولت بحرین منجر شود؟

رژیم آل خلیفه با بستن همه درها و پنجره ها و فشار امنیتی سیاسی علیه مردم بحرین و جنایات آل خلیفه و نقض حقوق بشر و بستن راه گفتگو و راه حل سیاسی در مسئله بحرین موجب شده است هر چند گروه های سیاسی بارها از اینکه هیچ کسی به دنبال خشونت ، استفاده از سلاح و ریختن خون برای مشکلات سیاسی نیست و نمی خواهند که به این سمت بروند، اما در مقابل گروه های سیاسی و رهبران مردم بحرین، دینی و سیاسی می گویند که ما به دنبال استفاده از سلاح یا مقاومت مسلحانه نیستیم و نمی خواستیم به آن سمت برویم. اما مشکل بحرین و بحران سیاسی باید با لوازم سیاسی و کاغذهای سیاسی حل شود، نه با تفنگ و لوله و مسائل نظامی وفشار توسط دولت. در این بین آل خلیفه هیچ گاه راه حل مشکل سیاسی با ابزار سیاسی قبول نکرد است. بنابراین در حال حاضر فقط یک راه در مقابل قیام مردم و اصلاحاتی که مردم می خواستند یا خشونت وجود دارد.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: در دو ماه گذشته گروه هایی دست به اقدام مسلحانه زده اند، در حال حاضر انقلاب مسلحانه مورد توجه چه گروه هایی در بحرین است؟

به سبب وجود آل خلیفه همه راه ها بسته است. بیانیه هایی که جریان الوفا و الاشتر داده شده است، این اطمینان را ایجاد می کند که مردم بحرین به خانه ها بدون حل سیاسی برنمی گردند. خون شهدا ریخته شده است و به خاطر عدالت اجتماعی و دمکراسی و استقلال این قدر مردم بحرین شهدا داده اند که آزادی و استقلال و دموکراسی برقرار شود. گروه های سیاسی اعلام کرده اند که حتی اگر گروه های مسلح مقاومت کنند، تا آخرین نفس در مقابل استکبار جهانی و رژیم مستبد آل خلیفه ایستاده ایم. در حال حاضر تمام صاحبنظران در مورد بحرین معتقدند که راهی که برای مردم بحرین چیزی به جز آمادگی برای جنگ مسلحانه نیست. فشارهای امنیت و خشونت رژیم آل خالیفه و تجاوز آل خلیفه به جایی رسیده که مردم، گروه های سیاسی و رهبران دینی و سیاسی بحرین با فشار آل خلیفه تنها یک راه که آن هم راه مقاومت در مقابل آل خلیفه است لذا همه ابزارهای مشروع را مورد استفاده قرار می دهند.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آیا ممکن است به غیر از حزب عمل اسلامی، جریان هایی دیگر هم به مقاومت مسلحانه و درگیری با رژیم آل خلیفه توجه کنند؟

مهم ترین موضوع، آمادگی مردم بحرین است. حتی گروه هایی که معروف نیستند، مانند جوان های انقلابی در حال ایجاد تشکیلات جدید هستند. حتی گروه الاشتر و المختار و.. جدیدا تشکیل شده اند. به این دلیل که جوان های انقلاب بحرین هم بر این قضیه توافق دارند و شاید انقلاب جوان های 14 فوریه شاید به این سمت رود. به این دلیل که خونی که در خیابان های بحرین ریخته شده است و شهدایی که برای انقلاب داده شده است، یکی از عواملی است که بیشتر جوان های انقلابی را به سمت مبارزه مسلحانه می روند.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: آیا ممکن است مقاومت و درگیری های مسلحانه و نظامی در ماه های آینده در بحرین خیلی گسترده شود؟

بله. صد در صد. برخی عملیات های نظامی جریان های مختلف اعلام نشده است ، اما در بحرین کارهای نظامی از طرف برخی جوانان 14 فوریه انجام شده است. نه آل خلیفه به مردم اطلاع داده اند که این کارهای نظامی شروع شده است و نه گروه های مخالف اعلام کرده اند که این کارها را انجام داده اند. به نظر من، در هفته های آینده عملیات های نظامی بیشتر می شود. جوان های انقلابی و انقلابیون بحرین در صحنه پیامی بزرگ برای آل خلیفه ، آل سعود ، آمریکایی ها و … که ستون های پشتیبان این رژیم دیکتاتوری و مستبد هستند، تا اعلام کنند ما ایستاده ایم تا همه مطالبات مشروع ما انجام شود.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: در صورتی که انقلاب بحرین روند مسلحانه بگیرد، چه پیامدهایی خواهد داشت؟

به این دلیل که راه دیگری وجود ندارد. بعد از هفت سال از درگیری ها و اعتصاب های مسالمت آمیز می گذرد و همه مردم بحرین درگیر آن هستند که نه سازمان ملل در این زمینه کاری کرد و نه جامعه جهانی به این موضوع توجه کرد و نه کسی به صدای مردم بحرین گوش داد. بلکه ما می بینیم که آمریکا و انگلستان همچنان سلاح هایی را در اختیار آل خلیفه قرار می دهند. ادعا این است که هنوز زمان دموکراسی در بحرین نیست و زمان قبول دموکراسی در منطقه نیست. مثل این که آن ها به جای مردم تصمیم می گیرند که زمان دمکراسی برای این منطقه چه زمانی است. مردم بحرین و به خصوص جوان های انقلابی در بحرین احساس می کنند که اگر دموکراسی یا استقلال یا آزادی می خواهند باید با خون جوان ها انجام گیرد. کسی به کمک مردم بحرین نیامده و جامعه جهانی، سانسور قیام مردم بحرین و به جای کمک به مردم بحرین و دادن رای، سلاح هایی را در اختیار آل خلیفه گذاشت و با آوردن سپر الجزیره با رهبری ارتشعربستان سعودی، آوردن نظامیان اردن و پاکستان و اخیرا اعلام ترکیه برای حضور نیرو در صورت درخواست آل خلیفه در بحرین و… به صدای مردم بحرین پاسخ داده اند.

مرکز بین المللی مطالعات صلح: در چه صورت آل خلیفه ممکن است تن به دادن امتیاز به مردم بدهد؟

رژیم آل خلیفه در حال حاضر زیر فشارهای زیاد است. هشت لشگر از خارج از بحرین وارد کرده اند، مانند نیروهای آمریکایی ها، انگلیسی ها، عربستان سعودی، امارات، قطر، کویت و حتی فداییان صدام حسین و بعثی ها به بحرین آمدند. همچنین اوضاع اقتصادی بحرین خراب شده است، این انقلاب هر روز با حضور گسترده ماشین های نظامی و … را در پی داشته است. هر جا در بحرین بروید می بینید که پلیس و سرباز هست، شرایطی نظامی پیدا کرده است. در اقتصاد کشور هر روز مشکلاتی به این اندازه دارد و هر روز خیابان ها بسته شود و کارمندهای شرکت ها نمی توانند به محل کار خود بروند. تا امروز خسارت نزدیک به سی و سه میلیارد دلار رسیده است. اگر این انقلاب به این شکل ادامه پیدا کند، تا یکی دو سال دیگر، آل خلیفه پولی برای دادن به سربازها و کارمندان دولت ندارد.

منبع: مرکز بین المللی مطالعات صلح

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *