جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

Loading
22شهریورماه 1397

رسانه ها؛ صدای جنگ در ادلب و…

۱۳۹۷/۰۶/۲۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین: ورود ناو رزمی آمریکا به دریای مدیترانه، ادامه رزمایش عظیم روسیه و چین، تمدید تحریم‌ها علیه روسیه برای ۶ ماه دیگر از سوی اروپا، طرح تازه سناتورهای آمریکایی برای تحریم گروه‌های مقاومت عراقی، تاکید روسیه بر تضمین تداوم اجرای برجام، برگزاری نشست امنیت "یک کمربند یک جاده" با حضور ایران، برگزاری چهارمین نشست مجمع اقتصادی شرق با موضوع توسعه و همکاری اقتصادی منطقه‎ای، فروش "سامانه گنبد آهنین" اسرائیل به عربستان، موافقت پارلمان افغانستان با بازنگری پیمان امنیتی کابل-واشنگتن ، تاکید ژنرال ارشد ارتش آمریکا براتحاد کشورهای عربی علیه ایران وگفت وگوهای ایران، اتحادیه اروپا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و فرانسه درباره یمن، ازمهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

یورونیوز:  همزمان با بالا گرفتن دوباره تب جنگ در سوریه و نزدیک شدن زمان حمله به ادلب، یک فروند ناوشکن آمریکایی وارد دریای مدیترانه شد. این خبر را آژانس خبری اینترفکس روسیه به نقل از داده‌های مراکز بین‌المللی پایش دریایی اعلام کرد. آمریکا گفته است که در صورت حمله شیمایی در جریان نبرد ادلب، مداخله نظامی خواهد کرد. ادلب آخرین سنگر فتح نشده نیروهای شورشی مخالف بشار اسد است.

خبرگزاری فارس:  رئیس‌جمهور روسیه با حضور در محل برگزاری رزمایش بزرگ «وستوک-2018» تأکید کرد که روسیه به تقویت نیروها و تجهیزات نظامی خود برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و متحدانش ادامه می‌دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) به منظور نظارت بر روند برگزاری رزمایش بزرگ «وستوک-2018» در محل برگزاری این رزمایش حاضر شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):  شورای اتحادیه اروپا امروز (پنجشنبه) اعلام کرد، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های روسی را به خاطر اقداماتشان در تضعیف یا تهدید تمامیت ارضی اوکراین به مدت شش ماه دیگر تمدید کرد. به گزارش ایسنا،شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تاکید کرد: این شورا تحریم‌ها علیه افراد و شرکت‌های روسی را به خاطر اقداماتشان در تضعیف یا تهدید تمامیت ارضی، حق حاکمیت و استقلال اوکراین به مدت شش ماه دیگر یعنی تا ۱۵ مارس ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ اسفند) تمدید کرده است.

الکوثرفارسی: خبرگزاری رویترز از ارائه پیش‌نویس یک طرح تحریمی در سنای آمریکا خبر داد که بر اساس آن، گروه‌های مقاومت عراقی مرتبط با سپاه پاسداران تحت مجازات‌های اقتصادی آمریکا قرار می‌گیرند.به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  طرح مورد اشاره “قانون تحریم نایبان تروریستی ایران” نامگذاری شده و سه سناتور تندرو جمهوری‌خواه حامی آن هستند.

العالم:  نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی با قدردانی از پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود در برجام، از آژانس خواست که اجرای باثبات این توافق را تضمین کند. «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام خواستار اجرای باثبات برجام شد.

خبرگزاری صداوسیما: چهارمین نشست امنیت ” یک کمربند یک جاده” در تاریخ ۲۱ و ۲۲ شهریور در شهر لیانیونگانگ چین با حضور ایران برگزار شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در روز دوم این اجلاس پیشنهادهایی درباره اهمیت امنیت در گسترش روابط میان کشورها ارائه  شد.

رادیو چین:  چهارمین نشست مجمع اقتصادی شرق از روز دوشنبه 11 سپتامبر در دانشگاه فدرال خاور دور ولادیوِستوک روسیه آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. به گفته کمیته تشکیلاتی مجمع اقتصادی شرق، این نشست با موضوع ” خاور دور و فرصت های بیشتر” با حضور هزاران نماینده از بیش از 60 کشور منطقه برگزار می‎شود و تعداد کشورهای شرکت‎کننده نسبت به نشست‎های پیشین افزایش یافته است.

اسپوتنیک روسیه: یک پایگاه خبری عربی اعلام کرد که در سایه نزدیکی بی‌سابقه ریاض و تل‌آویو به یکدیگر، عربستان سرانجام سامانه گنبد آهنین را از اسرائیل خریداری کرد.  پایگاه خبری عربی «الخلیج آنلاین» این خبر را منتشر کرده است .

آناتولی ترکیه: نمایندگان پارلمان افغانستان با اکثریت آرا خواستار بازنگری پیمان امنیتی کابل-واشنگتن شدند. به گزارش رسانه های افغانستان از میان 150 نماینده حاضر در مجلس 146 نفر به تصمیم بازنگری پیمان مذکور رای مثبت دادند.

دویچه وله :  ژنرال جوزف ووتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، از کشورهای عربی خاورمیانه خواست تا مانع از اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه بشوند. ووتل از کشورهای عربی خواست به اختلافات بین خود پایان داده و متحد عمل کنند. این ژنرال چهار ستاره‌ ارتش آمریکا از کشورهای عربی خواسته است به اختلافات و تنش‌های میان خود پایان داده، به طور متحد علیه اقدامات ایران وارد عمل شوند.

پارس تودی :  سومین دور گفت وگوهای ایران با نمایندگان اتحادیه اروپا، آلمان، ایتالیا، بریتانیا و فرانسه درباره یمن روز چهارشنبه در بروکسل برگزار شد. به گزارش پارس تودی، در سومین دور گفتگوهای ایران و نمایندگان اتحادیه اروپایی و چهار کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا درباره بحران یمن شرکت و درباره راههای کمک به پایان جنگ تحمیلی علیه ملت یمن و مهار ابعاد فاجعه انسانی بزرگ جاری در این کشور گفت وگو و رایزنی شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *