جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

«اعتراضات ضدصهیونیستی جاری در آمریکا از سوی جامعه دانشگاهیان این کشور، سطح فشارها را علیه اقدامات رژیم اشغالگر قدس و البته دولت آمریکا در جنگ غزه به مراتب افزایش داده و در انتخاب های ر اهبردی آن ها در ادامه راه، اثرگذاری ویژه و گسترده ای خواهد داشت. برخی تحلیلگران بر این باورند آنچه اکنون در آمریکا می بینیم، شباهت زیادی به اعتراضات گسترده در این کشور در بحبوحه جنگ ویتنام دارد»

Loading

سرانجام دومینوی ترامپ و توافق‌نامه پاریس

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین-رسانه ها:نگرانی‌ها در مورد عدم پایبندی آمریکا به توافق اقلیمی پاریس در کانون اصلی مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل در شهر «بن» آلمان - که این روزها در حال برگزاری است- قرار گرفته است.

شاید آنچه این نگرانی ها را تشدید کرده تصمیم اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا برای لغو برنامه توسعه انرژی‌های پاک است که برخی کارشناسان این حرکت را مقدمه‌چینی برای خروج از توافق نامه پاریس توسط این کشور می‌دانند.

لغو طرح توسعه انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر آخرین اقدام دولت کنونی آمریکا برای وقفه انداختن در برنامه‌های مقابله با گرمایش جهانی است که اخیرا به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور رسید. رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست تاکید کرد که این نوع رفتارهای آمریکا بی پاسخ نمی‌ماند.

مجید شفیع‌پور با اشاره به اینکه بدون تردید کشورهای توسعه یافته و در صدر آن‌ها ایالات متحده آمریکا در ارتباط با ایجاد پدیده گرمایش جهانی از طریق انتشار گازهای گلخانه‌ای طی ۱۵۰ سال گذشته مسئولیت تاریخی عهده‌دار هستند، گفت: تقلیل اثر گازهای گلخانه‌ای در یک بازه زمانی مشخص تلاشی است که به‌طور یقین کشورهایی چون آمریکا بر اساس قوانین جاری بین المللی باید به آن تن دهند.

جامعه جهانی در مقابل کوتاهی‌های آمریکا سکوت نمی‌کند

وی با تاکید بر اینکه کشورهای توسعه یافته باید به این وظیفه مهم خود به عنوان یک تعهد جهانی عمل کنند، اظهار کرد: مطمئنا جامعه جهانی در مقابل هر گونه کوتاهی برای کاهش گرمایش جهانی بی تفاوت نخواهد ماند و کشورها اعم از در حال توسعه و کشورهای توسعه‌یافته در مقابل این نوع رفتار اختیاری موضعی خواهند گرفت.

تاثیر تصمیم ترامپ بر مراودات اقتصادی این کشور

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به اینکه غالب کشورها به صورت دوجانبه و چندجانبه دارای توافقنامه‌های تجاری و اقتصادی با یکدیگر از جمله آمریکا هستند، تصریح کرد: طبیعی است تمامی مراودات آن‌ها در انطباق با قوانین بین‌المللی اعم از قوانین اجرایی و قوانین مرتبط با عرصه انرژی و تغییرات آب و هوایی است و این تصمیم آمریکا در تمام مراودات دو جانبه و چند جانبه با این اقتصاد بزرگ تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته شفیع‌پور، تاکنون بیش از یک و نیم دهه است که مشخصا موضوع کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی به ویژه ذغال سنگ همواره موضوع مراودات مجموعه کشورهای توسعه یافته مثل اتحادیه اروپا و کشورهایی مثل ژاپن و همچنین کشورهای در حال توسعه بزرگ مثل هند و چین، برزیل، آفریقای جنوبی و کره جنوبی قرار گرفته است و کنار گذاشتن آن به این سادگی نخواهد بود.

اگرچه برخی تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر لغو طرح استفاده از انرژی‌های پاک را مقدمه‌ای برای لغو توافق‌نامه پاریس می‌دانند اما رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست معتقد است که خروج آمریکا از این توافق‌نامه به سادگی امکان‌پذیر نیست چون هر یک از اعضا برای لغو الحاق خود به توافق‌نامه پاریس ملزم به رعایت تشریفات ذکر شده در این سند هستند.

شفیع‌پوردر ادامه اظهار کرد: توافق‌نامه پاریس اوایل سپتامبر ۲۰۱۶ توسط هیات حاکمه آمریکا پذیرفته شد و این کشور به عنوان یک عضو دائم توافق‌نامه پاریس شناخته شد. خروج از آن نیز دارای تشریفاتی است که در مواد ۲۳ و ۲۸ توافق‌نامه به صراحت ذکر شده است. در صورتی که یکی از کشورهای عضو بخواهد از توافق‌نامه خارج شود باید بازه‌های زمانی مشخص شده در این ماده را سپری کند.

راه‌های پیش‌بینی شده در توافق‌نامه پاریس برای لغو توافق‌نامه

به گفته رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست، طبق ماده ۲۸ توافق‌نامه پاریس، هر گاه کشوری رسما قصد خروج از توافق‌نامه را داشته باشد باید در اجلاس‌های سالیانه – که در پاییز هر سال برگزار می‌شود- این درخواست رسمی را مطرح کند و در صورتی که درخواست مورد تطابق با قوانین قرار بگیرد بایستی حداقل سه سال سپری شود و بعد از آن یک دوره زمانی یک ساله نیز طی کند تا بتواند به‌طور رسمی از توافق‌نامه پاریس خارج شود بنابراین بازه خروج از توافق‌نامه برای هر کشوری چهار سال طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه اگر ایالات متحده قصد جدی برای خروج از توافق‌نامه پاریس را داشته باشد، زودترین زمانی که درخواست آن می‌تواند در کنوانسیون بررسی شود اواخر آبان ماه سال ۹۶ خواهد بود، گفت: در صورت موافقت اعضا، بررسی این درخواست حداقل چهار سال به طول می‌انجامد تا این کشور بتواند فرآیند خروج خود از توافق‌نامه را طی کند.

خروج از توافق‌نامه پاریس به مثابه خروج از کنوانسیون تغییر آب و هواست

شفیع پور با تاکید بر اینکه خروج از توافق‌نامه پاریس به منزله خروج از کنوانسیون تغییر آب و هوا نیز تلقی می‌شود، تصریح کرد: این موضوع در ماده ۲۸ توافق‌نامه پاریس ذکر شده است. در نتیجه اگر در آستانه یک سالگی دولت جدید آمریکا این درخواست اعلام شود تا بیش از یک سال از خاتمه عمر دولت کنونی آمریکا این امکان وجود ندارد که از توافق‌نامه خارج شود.

وی افزود: در صورت انتخاب ترامپ برای دومین بار به عنوان رییس جمهور آمریکا، او در نیمه عمر دولت بعدی می‌تواند خروج از توافق‌نامه و کنوانسیون تغییر آب و هوا را عملی کند. هرچند خروج از کنوانسیون تحت هیچ عنوان به نفع کشوری چون آمریکا نیست و به نظر بعید می‌آید که آمریکا به‌طور رسمی خواهان خروج از توافق‌نامه باشد.

اهداف پیش‌بینی شده در توافق‌نامه پاریس مانع خروج امریکا است

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های سازمان حفاظت محیط ‌زیست با بیان اینکه اهداف کلی توافق‌نامه پاریس – که در ماده ۲ آن مورد اشاره قرار گرفته- نوعی بازدارندگی برای خروج از توافق نامه را ایجاد می کند، گفت: برای اجرای اهداف مندرج در کنوانسیون تغییر آب و هوا که پایدارسازی و کنترل غلظت دی اکسید کربن و گازهای معادل آن در اتمسفر را مد نظر دارد، تلاش‌می‌شود که افزایش میانگین دمای کره زمین تا قبل از پایان قرن ۲۱ به زیر دو درجه سلسیوس حفظ و کنترل شود تا به این ترتیب بتوانند غالب مخاطرات زیست محیطی و رخدادهای غیر منتظره جوی مانند سونامی‌ها، سیل‌ها، طوفان‌ها، زیر آب رفتن سواحل و … به حداقل برسد.

شفیع پور در ادامه اظهار کرد: هدف دوم، افزایش توانمندی کشورهای عضو برای سازگاری و مقابله با اثرات سوء تغییرات آب و هوا است و تاب‌آوری اقلیمی را در مسیر توسعه کشورها دنبال می‌کند؛ به گونه‌ای که امنیت غذایی حفظ شود و هیچ تهدیدی برای تولید غذا ایجاد نشود. هدف سوم توافق‌نامه پاریس بر حصول اطمینان از جریان پیدا کردن منابع مالی لازم تاکید دارد تا کشورهای در حال توسعه بتوانند مسیر اقتصاد کم کربن و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را دنبال کنند.

واکنش جامعه جهانی به تصمیم آمریکا در مورد خروج از توافق نامه پاریس

وی تاکید کرد: با توجه به این دیدگاه اطمینان دارم جامعه جهانی، شرکا و همپیمانان ایالات متحده آمریکا اجازه نخواهند داد یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در افزایش پدیده گرمایش و انتشار گازهای گلخانه‌ای این اتفاق را دامن بزند و در عین حال هیچ اقدامی برای کاهش آن انجام ندهد.

در فروردین ماه ۹۶ بود که رئیس‌جمهور آمریکا با امضای یک فرمان اجرایی، بخش‌های مهمی از برنامه‌های دولت باراک اوباما برای مقابله با گرمایش جهانی را لغو کرد. با این اقدام دونالد ترامپ، برنامه انرژی پاک دوره اوباما متوقف می‌شود. این برنامه ایالت‌های آمریکا را ملزم می‌کرد تا تولید دی‌اکسیدکربن را کنترل کنند. فرمان اجرایی جدید،بودجه آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا را هم کاهش می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *