جدیدترین مطالب

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

تاثیر تنش آمریکا – ونزوئلا بر افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تنش‌ها میان واشنگتن و کاراکاس بالا گرفته و ممکن است از کنترل خارج شود. هزاران پرسنل نظامی آمریکا و چندین کشتی جنگی، از جمله ناو هواپیمابر جرالد فورد و یک گروه آماده‌ آبی-خاکی (آمفیبی)، در اطراف ونزوئلا مستقر شده‌اند، این در حالی است که مادورو نیز پرسنل و تجهیزات نظامی را به شکل گسترده‌ای بسیج کرده است. در چنین شرایطی مداخله نظامی آمریکا خطرات اولیه و ثانویه برای بازارهای جهانی انرژی و غذا را به همراه خواهد داشت.

Loading

أحدث المقالات

راهبرد چین برای تبدیل شدن به قدرت نظامی جهانی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: چین با زرادخانه بزرگ موشک‌های مافوق‌صوت، توان سایبری پیشرفته، شبکه ماهواره‌ای گسترده و سه‌گانه هسته‌ای قابل بقاء، به رقیب جدی آمریکا بدل شده است؛ اما با این وجود، در اسناد راهبردی و از جمله سند امنیت ملی ۲۰۲۵، چین خود را قدرتی توسعه‌محور و متعهد به نظم بین‌الملل توصیف می‌کند که مسیر صعودش از جنگ نمی‌گذرد.

زمینه‌های همکاری‌های منطقه‌ای بعد از جنگ 12 روزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: کارشناس مسائل غرب آسیا گفت:جنگ‌ها و درگیری‌ها اغلب باعث شکل‌گیری برخی ائتلاف‌ها و بعضا نیز باعث نابودی اتحادها می‌شوند. جنگ 12 روزه ایران و رژیم اسرائیل نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنانکه بعد از این جنگ، شاهد نزدیکی بیشتر ایران و برخی کشورهای منطقه همچون عراق از محور مقاومت و پاکستان، خارج از محور مقاومت بودیم.

دکتر خرازی در دیدار اعضای هیئت اندیشکده‌های مختلف چین:
ضرورت تنظیم برنامه اقدام برای اجرایی شدن سند همکاری جامع ایران و چین

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: با وجود امضای برنامه همکاری جامع 25 ساله ایران و چین، هنوز راه طولانی تا اجرای کامل آن باقی است. یکی از نکاتی که باید دو کشور در این خصوص رعایت کنند، این است که دو کشور باید از پروژه‌محوری دور شوند و با تنظیم برنامه اقدام، به روابطی برنامه ‌محور روی آورند و یک برنامه اقدام بر اساس آمایش سرزمینی ایران و انطباق اولویت‌های دو کشور مبتنی بر سند همکاری جامع 25 ساله تهیه نمایند.

بررسی تحولات سیاسی مرتبط با جنگ اوکراین

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: امروز، اوکراین با مجموعه‌ای از فساد ساختاری، اختلافات درون اروپایی، تغییر رویکرد آمریکا و بحران مشروعیت زلنسکی مواجه است که مسیر جنگ و آینده اتحادیه اروپا و ناتو را وارد مرحله‌ای کاملاً جدید کرده است.

محورهای راهبردی دیپلماسی انرژی ایران

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس حوزه انرژی گفت: «ایران می‌تواند با تقویت همکاری با کشورهای همسایه و تبدیل ‌شدن به مسیر اصلی صادرات انرژی ترکمنستان، نقش ‌محوری خود را در بازار منطقه‌ای انرژی تثبیت کند.»

نقش ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: جمهوری اسلامی ایران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، در یکی از پیچیده‌ترین و پویاترین مناطق ژئوپلیتیک جهان یعنی اوراسیا قرار گرفت. این منطقه که از دریای سیاه تا اقیانوس آرام و از آسیای مرکزی تا خلیج فارس امتداد دارد، اکنون شاهد ظهور معماری‌های امنیتی جدیدی است که عمدتاً توسط روسیه و چین رهبری می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد توازن در برابر هژمونی غرب و به‌ویژه ناتو است. ایران در این میان، نه صرفاً یک بازیگر حاشیه‌ای، بلکه یکی از اعضای کلیدی در حال ارتقا در این ساختارهای نوظهور امنیتی است. یادداشت حاضر با تمرکز بر سه محور اصلی، یعنی چارچوب‌های امنیتی جایگزین (به‌ویژه سازمان همکاری شانگهای)، همکاری چندجانبه با روسیه و چین و استفاده از دیپلماسی امنیتی در برابر ناتو و نفوذ غرب، به بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های نقش‌آفرینی ایران در معماری امنیتی جمعی اوراسیا می‌پردازد.

دلایل تلاش ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در آفریقای جنوبی گفت: «تصمیم ترامپ برای حذف آفریقای جنوبی از اجلاس آتی گروه ۲۰ تصمیمی غیرمنطقی، واکنشی و فاقد مبنای حقوقی است که از یک‌سو ریشه در نگاه تحقیرآمیز و خودشیفتگی ترامپ دارد و از سوی دیگر پاسخی است به نقش پررنگ پرتوریا در پیگیری پرونده حقوقی علیه رژیم اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری.»

تاثیر تنش آمریکا – ونزوئلا بر افزایش احتمالی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی

شورای راهبردی آنلاین-رصد: تنش‌ها میان واشنگتن و کاراکاس بالا گرفته و ممکن است از کنترل خارج شود. هزاران پرسنل نظامی آمریکا و چندین کشتی جنگی، از جمله ناو هواپیمابر جرالد فورد و یک گروه آماده‌ آبی-خاکی (آمفیبی)، در اطراف ونزوئلا مستقر شده‌اند، این در حالی است که مادورو نیز پرسنل و تجهیزات نظامی را به شکل گسترده‌ای بسیج کرده است. در چنین شرایطی مداخله نظامی آمریکا خطرات اولیه و ثانویه برای بازارهای جهانی انرژی و غذا را به همراه خواهد داشت.

Loading

سند گزارش «بریتانیای جهانی در عصری رقابتی»

شورای راهبردی آنلاین – اسناد: دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی ترجمه متن کامل گزارش بریتانیای جهانی در عصری رقابتی را که در ماه مارس سال 2021 انتشاریافته، جهت بهره‌برداری پژوهشگران، ترجمه و منتشر کرد.

متن کامل گزارش بریتانیای جهانی را می‌توانید با کلیک روی این لینک را دریافت کنید.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در مقدمه‌ این گزارش آورده است:

«زمانی که بازبینی یکپارچه را در اوایل سال 2020 آغاز کردیم، نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که چگونه ویروس کرونا به بحرانی دامن می‌زند که شاید بزرگ‌ترین بحران بین‌المللی از زمان جنگ جهانی دوم باشد و پیامدهای ناگوار آن برای سال‌ها باقی می‌مانند. کرونا به ما یادآوری کرد که تهدیدها آزمون‌های امنیتی برای استقامت ملی ممکن است به شکل‌های بسیاری ظاهر شوند. بریتانیا پس از ترک اتحادیه اروپا، فصل جدیدی از تاریخمان را آغاز کرده است. چشم‌انداز من برای بریتانیا در سال 2030 شامل جاه‌طلبی‌های بزرگی در مورد دستاوردهای آتی کشورمان است. اتحادیه متشکل از انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی بارها سودمندی‌اش را نشان داده است، ازجمله در جریان شیوع کرونا. این اتحادیه، بزرگ‌ترین منبع قدرت ما در داخل و خارج است. کشورهای ما سرشار از خلاقیت در حوزه‌های هنری و علمی است و این‌ها ارکان قدرت نرم بی‌نظیری‌اند که در سراسر جهان گسترش می‌یابد. کشورهای معدودی در جایگاه بهتری برای مقابله با چالش‌های آتی قرار دارند، اما ما باید خواهان تغییر رویکردمان و سازگاری با جهان جدیدی باشیم که در پیرامونمان در حال ظهور است. جوامع باز و دموکراتیک نظیر بریتانیا باید نشان دهند که مستعد سازگاری با جهانی رقابتی‌تر هستند. ما باید نشان دهیم که آزادی بیان، اندیشه و انتخاب – و بنابراین نوآوری – مزیتی ذاتی است؛ و این‌که دموکراسی لیبرال و بازارهای آزاد همچنان بهترین مدل برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی بشریت خواهند بود.

ما کووید-19 را با یک احیای اقتصادی قوی و استقامت ملی محکم‌تر در مقابل تهدیدها و خطرات در جهان‌های فیزیکی و دیجیتالی پشت سر گذاشته‌ایم. ما آمادگی بیشتری برای زیستن در جهانی رقابتی‌تر خواهیم داشت – از نهادهای دموکراتیک خود در برابر تهدیدهای دولتی، تروریست‌ها و گروهی جرائم سازمان‌یافته دفاع می‌کنیم و درعین‌حال از نوآوری در حوزه‌های علم و فناوری در راستای تقویت رفاه ملی و مزیت راهبردی‌مان استقبال می‌کنیم.»

در بخشی دیگر از این مقدمه آمده است: «بریتانیا به مسئولیت‌های برآمده از جایگاهمان به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل جامه عمل می‌پوشاند. ما در حفظ یک نظم بین‌المللی که در آن جوامع و اقتصادهای باز بتوانند رشد کنند و همگان از طریق تجارت و رشد جهانی از مزایای رفاه بهره‌مند شوند، نقشی فعال‌تر خواهیم داشت. ما نقشی محوری در شبکه‌ای از کشورهای هم‌سو و گروه‌های منعطف خواهیم داشت و متعهد می‌شویم که از حقوق بشر و پایبندی به هنجارهای جهانی محافظت کنیم. نفوذ ما به‌واسطه ائتلاف‌های قوی‌تر و مشارکت‌های گسترده‌تر تقویت خواهد شد – و رابطه ما ایالات‌متحده ارزشمندترین ائتلاف برای شهروندان بریتانیا است. ما همچنان یک هم‌پیمان اروپایی کلیدی درون ناتو خواهیم بود و این ائتلاف را از طریق مقابله مشترک با تهدیدها و اختصاص منابعمان به امنیت جمعی در منطقه اروپا-آتلانتیک تقویت می‌کنیم. ما به‌عنوان کشوری اروپایی، از روابط سازنده و مولد با همسایگانمان در اتحادیه اروپا بهره‌مند خواهیم شد و این امر بر مبنای احترام متقابل برای حاکمیت مستقل و آزادی بریتانیا برای نقش‌آفرینی متفاوت، ازلحاظ اقتصادی و سیاسی به اقتضای منافعمان، محقق خواهد شد. تا سال 2030، ما به‌عنوان شریکی اروپایی با گسترده‌ترین و منسجم‌ترین حضور در راستای حمایت از تجارت با مزایای متقابل، ارزش‌ها و امنیت مشترک، عمیقاً در منطقه هند-اقیانوسیه نقش‌آفرینی خواهیم کرد. ما در آفریقا فعال خواهیم بود، به‌خصوص در آفریقای شرقی و با شرکای مهمی نظیر نیجریه؛ و در خاورمیانه و حوزه خلیج‌فارس نیز روابط رو به رشدی بر مبنای تجارت، نوآوری سبز و همکاری در حوزه علم و فناوری خواهیم داشت تا از یک منطقه مقاوم‌تر پشتیبانی کنیم که بتواند بیش‌ازپیش درزمینهٔ حفظ امنیتش به خودکفایی برسد. تا سال 2030، بریتانیا همچنان رهبری اقتصادهای پیشرفته جهان در فنّاوری سبز را در اختیار خواهد داشت و این بخشی است از رهبری بین‌المللی گسترده‌تر ما در عرصه مقابله با تغییر اقلیمی و آسیب به تنوع زیستی. ما با جدیت میسر رسیدن به هدف به صفر رساندن انتشار کربن در سطح جهانی را دنبال می‌کنیم، درحالی‌که در سطح داخلی سطح انتشار کربن را در مقایسه با سطوح سال 1990 حداقل تا 68 درصد کاهش می‌دهیم. به‌علاوه، ما حداقل از 30 درصد اراضی و قلمرو دریایی خود محافظت کرده‌ایم تا از احیای طبیعت حمایت کنیم. ما به‌عنوان یک ابرقدرت علم و فناوری شناخته خواهیم شد و در جهان حداقل جایگاه سوم در ازلحاظ معیارهای عملکرد مربوطه برای پژوهش علمی و نوآوری حفظ خواهیم کرد، درحالی‌که حوزه‌های حیاتی نظیر هوش مصنوعی برتری خود را تثبیت می‌کنیم. ما در خط مقدم قانون‌گذاری جهانی برای حوزه‌های فناوری، سایبری، دیجیتالی و داده خواهیم بود–تا از دموکراسی خودمان و دموکراسی‌های هم‌سو محافظت کنیم و وضعیت بریتانیا به‌عنوان یک مرکز خدماتی، دیجیتالی و داده را تقویت کنیم و فرصت‌های تجاری و اشتغال برای مردم بریتانیا را به حداکثر برسانیم. خدمات دیپلماتیک، نیروهای مسلح و آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی ما در حد و اندازه خودشان اثربخش‌ترین و نوآورترین بخش‌ها در جهان خواهند بود و می‌توانند شهروندانمان را در داخل امن نگاه دارند و از هم‌پیمانان و شرکای‌مان در سراسر جهان حمایت کنند. ویژگی آن‌ها چابکی، سرعت عمل و یکپارچگی دیجیتالی خواهد بود – با تأکید بیشتر روی تعامل، آموزش و کمک به دیگران. ما یک قدرت هسته‌ای باقی خواهیم ماند که به سراسر جهان دسترسی دارد و از قابلیت‌های نظامی یکپارچه در سرتاسر پنج دامنه عملیاتی برخوردار است. ما یک برنامه فضایی پویا خواهیم داشت و یکی از قدرت‌های سایبری دموکراتیک برتر در جهان خواهیم بود. دیپلماسی ما مبتنی بر اعتبار بازدارندگی‌مان و توانایی‌مان برای کاربست قدرت خواهد بود.»

گزارش بریتانیای جهانی در عصری رقابتی در پنج فصل تدوین شده است:

فصل اول: پیشگفتار به قلم نخست‌وزیر

دیدگاه نخست‌وزیر برای بریتانیا در سال 2030

فصل دوم: بازبینی

فصل سوم: امنیت ملی و فضای بین‌المللی تا سال 2030

فصل چهارم: چارچوب راهبردی

  1. حفظ مزیت راهبردی از طریق علم و فناوری

1-1. افزایش قدرت علم و فناوری بریتانیا

1-2. قدرت سایبری مسئول و دموکراتیک

  1. شکل‌دهی به نظم بین‌المللی باز برای آینده

2-1. نیرویی در راه خیر: حمایت از جوامع باز و دفاع از حقوق بشر

2-2. یک اقتصاد جهانی باز و مقاوم

2-3. گسترش یک نظم بین‌المللی باز در جبهه‌های آتی

بریتانیا در جهان: کشوری اروپایی با منافع جهانی

منازعه هند-اقیانوسیه

  1. تقویت حوزه‌های امنیتی و دفاعی در داخل و خارج

3-1. مقابله با تهدیدهای دولتی: دفاع، متوقف‌سازی و بازدارندگی

بازدارندگی هسته‌ای

3-2. جنگ و بی‌ثباتی

3-3. چالش‌های پیش روی امنیت داخلی و امنیت فراملی

  1. مقام‌سازی در داخل و خارج

4-1. مقاوم‌سازی ملی بریتانیا

4-2. مقابله با تغییر اقلیمی و نابودی تنوع زیستی

4-3. مقاوم‌سازی حوزه سلامت

فصل پنجم: اجرای بازبینی یکپارچه

ضمیمه الف: تأمین مالی اولویت‌های بازبینی یکپارچه در سند بازبینی هزینه‌ها سال 2020

ضمیمه ب: شواهد و نقش‌آفرینی

0 Comments

Submit a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *