جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

سند گزارش «بریتانیای جهانی در عصری رقابتی»

شورای راهبردی آنلاین – اسناد: دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی ترجمه متن کامل گزارش بریتانیای جهانی در عصری رقابتی را که در ماه مارس سال 2021 انتشاریافته، جهت بهره‌برداری پژوهشگران، ترجمه و منتشر کرد.

متن کامل گزارش بریتانیای جهانی را می‌توانید با کلیک روی این لینک را دریافت کنید.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در مقدمه‌ این گزارش آورده است:

«زمانی که بازبینی یکپارچه را در اوایل سال 2020 آغاز کردیم، نمی‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که چگونه ویروس کرونا به بحرانی دامن می‌زند که شاید بزرگ‌ترین بحران بین‌المللی از زمان جنگ جهانی دوم باشد و پیامدهای ناگوار آن برای سال‌ها باقی می‌مانند. کرونا به ما یادآوری کرد که تهدیدها آزمون‌های امنیتی برای استقامت ملی ممکن است به شکل‌های بسیاری ظاهر شوند. بریتانیا پس از ترک اتحادیه اروپا، فصل جدیدی از تاریخمان را آغاز کرده است. چشم‌انداز من برای بریتانیا در سال 2030 شامل جاه‌طلبی‌های بزرگی در مورد دستاوردهای آتی کشورمان است. اتحادیه متشکل از انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی بارها سودمندی‌اش را نشان داده است، ازجمله در جریان شیوع کرونا. این اتحادیه، بزرگ‌ترین منبع قدرت ما در داخل و خارج است. کشورهای ما سرشار از خلاقیت در حوزه‌های هنری و علمی است و این‌ها ارکان قدرت نرم بی‌نظیری‌اند که در سراسر جهان گسترش می‌یابد. کشورهای معدودی در جایگاه بهتری برای مقابله با چالش‌های آتی قرار دارند، اما ما باید خواهان تغییر رویکردمان و سازگاری با جهان جدیدی باشیم که در پیرامونمان در حال ظهور است. جوامع باز و دموکراتیک نظیر بریتانیا باید نشان دهند که مستعد سازگاری با جهانی رقابتی‌تر هستند. ما باید نشان دهیم که آزادی بیان، اندیشه و انتخاب – و بنابراین نوآوری – مزیتی ذاتی است؛ و این‌که دموکراسی لیبرال و بازارهای آزاد همچنان بهترین مدل برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی بشریت خواهند بود.

ما کووید-19 را با یک احیای اقتصادی قوی و استقامت ملی محکم‌تر در مقابل تهدیدها و خطرات در جهان‌های فیزیکی و دیجیتالی پشت سر گذاشته‌ایم. ما آمادگی بیشتری برای زیستن در جهانی رقابتی‌تر خواهیم داشت – از نهادهای دموکراتیک خود در برابر تهدیدهای دولتی، تروریست‌ها و گروهی جرائم سازمان‌یافته دفاع می‌کنیم و درعین‌حال از نوآوری در حوزه‌های علم و فناوری در راستای تقویت رفاه ملی و مزیت راهبردی‌مان استقبال می‌کنیم.»

در بخشی دیگر از این مقدمه آمده است: «بریتانیا به مسئولیت‌های برآمده از جایگاهمان به‌عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل جامه عمل می‌پوشاند. ما در حفظ یک نظم بین‌المللی که در آن جوامع و اقتصادهای باز بتوانند رشد کنند و همگان از طریق تجارت و رشد جهانی از مزایای رفاه بهره‌مند شوند، نقشی فعال‌تر خواهیم داشت. ما نقشی محوری در شبکه‌ای از کشورهای هم‌سو و گروه‌های منعطف خواهیم داشت و متعهد می‌شویم که از حقوق بشر و پایبندی به هنجارهای جهانی محافظت کنیم. نفوذ ما به‌واسطه ائتلاف‌های قوی‌تر و مشارکت‌های گسترده‌تر تقویت خواهد شد – و رابطه ما ایالات‌متحده ارزشمندترین ائتلاف برای شهروندان بریتانیا است. ما همچنان یک هم‌پیمان اروپایی کلیدی درون ناتو خواهیم بود و این ائتلاف را از طریق مقابله مشترک با تهدیدها و اختصاص منابعمان به امنیت جمعی در منطقه اروپا-آتلانتیک تقویت می‌کنیم. ما به‌عنوان کشوری اروپایی، از روابط سازنده و مولد با همسایگانمان در اتحادیه اروپا بهره‌مند خواهیم شد و این امر بر مبنای احترام متقابل برای حاکمیت مستقل و آزادی بریتانیا برای نقش‌آفرینی متفاوت، ازلحاظ اقتصادی و سیاسی به اقتضای منافعمان، محقق خواهد شد. تا سال 2030، ما به‌عنوان شریکی اروپایی با گسترده‌ترین و منسجم‌ترین حضور در راستای حمایت از تجارت با مزایای متقابل، ارزش‌ها و امنیت مشترک، عمیقاً در منطقه هند-اقیانوسیه نقش‌آفرینی خواهیم کرد. ما در آفریقا فعال خواهیم بود، به‌خصوص در آفریقای شرقی و با شرکای مهمی نظیر نیجریه؛ و در خاورمیانه و حوزه خلیج‌فارس نیز روابط رو به رشدی بر مبنای تجارت، نوآوری سبز و همکاری در حوزه علم و فناوری خواهیم داشت تا از یک منطقه مقاوم‌تر پشتیبانی کنیم که بتواند بیش‌ازپیش درزمینهٔ حفظ امنیتش به خودکفایی برسد. تا سال 2030، بریتانیا همچنان رهبری اقتصادهای پیشرفته جهان در فنّاوری سبز را در اختیار خواهد داشت و این بخشی است از رهبری بین‌المللی گسترده‌تر ما در عرصه مقابله با تغییر اقلیمی و آسیب به تنوع زیستی. ما با جدیت میسر رسیدن به هدف به صفر رساندن انتشار کربن در سطح جهانی را دنبال می‌کنیم، درحالی‌که در سطح داخلی سطح انتشار کربن را در مقایسه با سطوح سال 1990 حداقل تا 68 درصد کاهش می‌دهیم. به‌علاوه، ما حداقل از 30 درصد اراضی و قلمرو دریایی خود محافظت کرده‌ایم تا از احیای طبیعت حمایت کنیم. ما به‌عنوان یک ابرقدرت علم و فناوری شناخته خواهیم شد و در جهان حداقل جایگاه سوم در ازلحاظ معیارهای عملکرد مربوطه برای پژوهش علمی و نوآوری حفظ خواهیم کرد، درحالی‌که حوزه‌های حیاتی نظیر هوش مصنوعی برتری خود را تثبیت می‌کنیم. ما در خط مقدم قانون‌گذاری جهانی برای حوزه‌های فناوری، سایبری، دیجیتالی و داده خواهیم بود–تا از دموکراسی خودمان و دموکراسی‌های هم‌سو محافظت کنیم و وضعیت بریتانیا به‌عنوان یک مرکز خدماتی، دیجیتالی و داده را تقویت کنیم و فرصت‌های تجاری و اشتغال برای مردم بریتانیا را به حداکثر برسانیم. خدمات دیپلماتیک، نیروهای مسلح و آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی ما در حد و اندازه خودشان اثربخش‌ترین و نوآورترین بخش‌ها در جهان خواهند بود و می‌توانند شهروندانمان را در داخل امن نگاه دارند و از هم‌پیمانان و شرکای‌مان در سراسر جهان حمایت کنند. ویژگی آن‌ها چابکی، سرعت عمل و یکپارچگی دیجیتالی خواهد بود – با تأکید بیشتر روی تعامل، آموزش و کمک به دیگران. ما یک قدرت هسته‌ای باقی خواهیم ماند که به سراسر جهان دسترسی دارد و از قابلیت‌های نظامی یکپارچه در سرتاسر پنج دامنه عملیاتی برخوردار است. ما یک برنامه فضایی پویا خواهیم داشت و یکی از قدرت‌های سایبری دموکراتیک برتر در جهان خواهیم بود. دیپلماسی ما مبتنی بر اعتبار بازدارندگی‌مان و توانایی‌مان برای کاربست قدرت خواهد بود.»

گزارش بریتانیای جهانی در عصری رقابتی در پنج فصل تدوین شده است:

فصل اول: پیشگفتار به قلم نخست‌وزیر

دیدگاه نخست‌وزیر برای بریتانیا در سال 2030

فصل دوم: بازبینی

فصل سوم: امنیت ملی و فضای بین‌المللی تا سال 2030

فصل چهارم: چارچوب راهبردی

  1. حفظ مزیت راهبردی از طریق علم و فناوری

1-1. افزایش قدرت علم و فناوری بریتانیا

1-2. قدرت سایبری مسئول و دموکراتیک

  1. شکل‌دهی به نظم بین‌المللی باز برای آینده

2-1. نیرویی در راه خیر: حمایت از جوامع باز و دفاع از حقوق بشر

2-2. یک اقتصاد جهانی باز و مقاوم

2-3. گسترش یک نظم بین‌المللی باز در جبهه‌های آتی

بریتانیا در جهان: کشوری اروپایی با منافع جهانی

منازعه هند-اقیانوسیه

  1. تقویت حوزه‌های امنیتی و دفاعی در داخل و خارج

3-1. مقابله با تهدیدهای دولتی: دفاع، متوقف‌سازی و بازدارندگی

بازدارندگی هسته‌ای

3-2. جنگ و بی‌ثباتی

3-3. چالش‌های پیش روی امنیت داخلی و امنیت فراملی

  1. مقام‌سازی در داخل و خارج

4-1. مقاوم‌سازی ملی بریتانیا

4-2. مقابله با تغییر اقلیمی و نابودی تنوع زیستی

4-3. مقاوم‌سازی حوزه سلامت

فصل پنجم: اجرای بازبینی یکپارچه

ضمیمه الف: تأمین مالی اولویت‌های بازبینی یکپارچه در سند بازبینی هزینه‌ها سال 2020

ضمیمه ب: شواهد و نقش‌آفرینی

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *