جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

کانال مهمی به نام عمان / چرا مسقط برای ایران و آمریکا مهم است؟

پیش از حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل در ۱۳ آوریل، تهران به واشنگتن اطلاع داده بود که در پاسخ به حمله هوایی به ساختمان سفارتش در دمشق از افزایش قابل توجه تنش اجتناب خواهد کرد. این پیام توسط عمان منتقل شده بود. بحران فعلی در خاورمیانه، وضعیتی است که مقام‌های عمانی سال هاست برای اجتناب از آن تلاش کرده اند

طرح های عمان و ژاپن برای احیای برجام

طرح های عمان و ژاپن برای احیای برجام

تهران اعلام کرده که عمانی ها یک پیشنهاد "کم در برابر کم" یا "گام به گام" را پیشنهاد داده اند، سازوکاری که شبیه توافق ماه مه ۲۰۲۳ است. یک احتمال دیگر که توسط علی واعظ و ولی نصر دو کارشناس ارشد مسائل ایران در امریکا مطرح شده است، همکاری منطقه ای در چارچوب راهی به عنوان پاداش محدودسازی برنامه هسته ای ایران است.گزارش هایی هم وجود دارد که می گوید ژاپنی ها طرحی برای احیای گفت وگوهای هسته ای دارند و در حال پیگیری طرحشان هستند، هرچند هیچ جزئیاتی از آن منتشر نشده است.

گروسی به ایران می‌آید

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دیدار با مقام‌های کشورمان و شرکت در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای، به ایران سفر می‌کند.

یوناما حمله تروریستی به مسجد هرات را محکوم کرد

تهران – ایرنا – دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در بیانیه‌ای حمله تروریستی شامگاه روز گذشته در مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه شهرستان گذره هرات را که طی آن هفت نفر شهید و زخمی شدند، به شدت محکوم کرد و خواستار تحقیقات در این خصوص شد.

Loading

راهبرد دفاع فضایی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – اسناد: دبیرخانه شورای راهبردی روابط خارجی متن کامل راهبرد دفاع فضایی وزارت دفاع آمریکا را که در ژوئیه 2020 به صورت رسمی توسط وزارت دفاع امریکا ارائه شده است، برای مطالعه و بررسی پژوهشگران منتشر کرد.

در ابتدای این گزارش و خلاصه اجرایی آن، آمده است:

وزارت دفاع آمریکا دست به مهم‌ترین فرآیند دگرگون‌سازی در برنامه فضایی امنیت ملی آمریکا در طول تاریخ زده است. فضا، اکنون دیگر یک حوزه جنگی متمایز به شمار می‌رود و این امر تغییرات گسترده در سیاست‌ها، راهبردها، عملیات‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، قابلیت‌ها و دانش و تخصص در راستای شکل دادن به یک فضای راهبردی جدید را می‌طلبد. این راهبرد مشخص می‌سازد که وزارت دفاع به چه نحو قدرت فضایی را ارتقا خواهد داد تا بدین طریق بتواند در یک محیط امنیتی پیچیده که مشخصه آن رقابت میان قدرت‌های بزرگ است، دست به رقابت بزند، بازدارندگی ایجاد کند و به پیروزی دست پیدا کند.

فضا در راستای دستیابی به امنیت ملی، شکوفایی و دستاوردهای علمی، اهمیت حیاتی دارد. قابلیت‌های فضامحور جزء لاینفک زندگی امروزی در آمریکا و سرتاسر دنیا هستند و مؤلفه ضروری و بایسته قدرت نظامی آمریکا محسوب می‌شوند. کسب اطمینان از دسترسی به این قابلیت‌ها در راستای ایجاد و حفظ برتری نظامی در همه حوزه‌ها و پیشبرد امنیت و رونق اقتصادی در آمریکا و در سطح جهان لازم و ضروری است. با این حال، فضا از حمله مصون نیست و سیستم‌های فضایی در همه سطوح منازعه به مثابه اهداف بالقوه هستند. به ویژه چین و روسیه بواسطه توسعه، آزمایش و استقرار قابلیت‌های ضدفضایی و دکترین نظامی‌شان که بکارگیری این قابلیت‌ها در فضا را نیز شامل می‌شود، بزرگ‌ترین تهدید راهبردی به شمار می‌روند. چین و روسیه هرکدام فضا را به یک عرصه تسلیحاتی مبدل ساخته‌اند تا بدین طریق از کارایی نظامی آمریکا و متحدانش بکاهند و آزادی عمل ما را در فضا به چالش بکشند.

افزایش سریع فعالیت‌های تجاری و بین‌المللی در فضا در سرتاسر دنیا بر پیچیدگی محیط فضا افزوده است. فعالیت‌های تجاری در فضا با بهره‌گیری از فناوری‌ها و خدمات جدید، مزایایی در حوزه امنیت ملی و داخلی به ارمغان می‌آورند و فرصت‌های اقتصادی جدیدی در بازارهای جا افتاده و نوظهور شکل می‌دهند.

در مقیاس بین‌المللی، متحدان و شرکای ما نیز به مزایای فضا در راستای انجام عملیات‌های نظامی پی برده‌اند و تهدیداتی که متوجه اینگونه فعالیت‌های فضایی هستند را می‌شناسند. آن دسته از متحدان و شرکایی که برنامه‌های دفاع فضایی خویش را فعالانه بسط و گسترش می‌دهند، فرصت‌های جدیدی جهت شکل دادن به همکاری‌های دفاعی رقم می‌زنند.

در واکنش به این فضای امنیتی جدید و طبق راهبرد ملی فضای 2018 و راهبرد دفاع ملی 2018 راهبرد دفاع فضایی که در اینجا ارائه می‌گردد دربرگیرنده رهنمودهایی برای وزارت دفاع جهت تحقق شرایط مطلوب در فضا طی 10 سال آینده است. وزارت دفاع خواهان یک حوزه فضایی امن، باثبات و دسترس‌پذیر است که آمریکا و متحدان و شرکایش با تکیه بر توان نظامی فراگیر و پایدار خویش قادر به بهره‌گیری از آن باشند. این راهبرد شامل یک رویکرد مرحله‌ای برای تشکیلات دفاعی جهت حرکت هدفمند و سریع در امتداد چهار مسیر متفاوت می‌شود:

(1) دستیابی به برتری نظامی فراگیر در فضا؛

(2) ادغام مقوله فضا در عملیات‌های ملی، مشترک و ترکیبی؛

(3) ایجاد محیط راهبردی؛ و

(4) همکاری با متحدان، شرکا، صنایع و دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی آمریکا.

این راهبرد فرصتی جهت بسط و گسترش اقدامات موجود از طریق برداشتن گام‌های فوری و پایدار و ایجاد و بهره‌گیری از ظرفیت قدرت فضایی برتر فراهم می‌آورد. اجرای موفق این راهبرد مستلزم استقبال از فعالیت‌های فضایی به‌عنوان منبع منحصربه‌فرد قدرت ملی و نظامی و گنجانیدن اصول جنگ مشترک در عملیات‌های فضایی است. اجرای این راهبرد وزارت دفاع را در موقعیتی قرار می‌دهد که بتواند اهداف راهبردی خود را از طریق اولویت‌بخشی منابع و مدیریت ریسک محقق سازد و اهداف ملی آمریکا را به پیش ببرد.

متن کامل این سند را با کلیک روی این لینک دانلود کنید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *