جدیدترین مطالب

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

Loading

أحدث المقالات

نقش آمریکا در عملیات نظامی رژیم‌ صهیونیستی در رفح

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از ابتدای تأسیس رژیم ‌صهیونیستی تاکنون، آمریکا همواره بخش مهمی از «سیاست‌های جنگ‌طلبانه» این رژیم‌ در منطقه بوده است. جنگ غزه و حمله به رفح نیز از این قاعده مستثنا نیست.

راهبرد تحریمی آمریکا در حوزه هوش مصنوعی و الزامات مقابله با آن

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیرکل نظام فنی، اجرایی و ارزشیابی وزارت نفت گفت: هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که فاصله کشورهای کمتر توسعه یافته با کشورهای توسعه یافته را به‌سرعت در حوزه علم و فناوری کاهش دهد، از این ‌رو، آمریکا به‌دنبال اعمال تحریم بر هوش مصنوعی در کشورهای رقیب خود ازجمله ایران است.

فریبکاری آمریکا در ادعای تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اینکه آمریکا ادعا می‌کند ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی را تعلیق کرده است، یک فریبکاری سیاسی و برای ساکت کردن افکار عمومی است، چراکه در ماهیت حمایت این کشور از ارتش رژیم صهیونیستی و موجودیت این رژیم تغییری ایجاد نمی‌کند.

عقب‌نشینی اتحادیه اروپا از مصادره کامل دارایی‌های روسیه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل اروپا گفت: براساس گزارش گاردین، اتحادیه اروپا به توافقی در مورد برداشت سود از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای خرید تسلیحات و کمک به اوکراین دست یافته است. از آنجایی ‌که اتحادیه اروپا از عواقب قانونی مصادره کامل دارایی‌های روسیه نگران است و با توجه به اینکه مسکو حق قانونی برای برداشت این وجوه نداشت، تصمیم گرفت فقط سود حاصل از دارایی‌ها را برای کمک به اوکراین استفاده کند.

پاسخ دکتر خرازی به موضع جدید آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران:
آمریکا بود که از دیپلماسی هسته‌ای فرار کرد/ ایران هم دیپلماسی را بهترین راه می‌داند

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از مصاحبه اینجانب با الجزیره موضعگیری و حرف های گذشته را تکرار کرد که نمی گذارند ایران سلاح هسته ای تولید کند، ولی نهایتا گفت بهترین راه دیپلماسی است. بله ما هم براساس فتوای رهبری دنبال تولید سلاح نیستیم، بلکه مدافع دیپلماسی و تحقق طرح منطقه عاری از سلاح هسته ای هستیم، ولی اگر رژیم اسراییل ما را تهدید هسته ای کند، نمی توانیم دست روی دست بگذاریم و منتظر اجازه دیگران باشیم.

Loading
در نشست شورای راهبردی روابط خارجی با موضوع «سیاست همسایگی، راهبرد پیشنهادی برای سیاست خارجی» مطرح شد

سیاست همسایگی؛ فراتر از دیپلماسی

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ | خبرهای شورا

شورای راهبردی آنلاین: پهنه همسایگان ایران می‌تواند تا 25 کشور با حدود 30 میلیون متر مربع مساحت گسترش یابد. این ظرفیتی قابل توجه برای اجرای سیاست همسایگی در منطقه پیرامونی ایران ایجاد کرده است. چنین ظرفیتی، اهمیت سیاست همسایگی را برای کشورمان آشکار می‌سازد.

در «نشست سیاست همسایگی، راهبرد پیشنهادی برای سیاست خارجی» که به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی برگزار شد، دکتر سید رسول موسوی سفیر سابق ایران در فنلاند و علیرضا بیگدلی سفیر سابق ایران در ترکیه سخنرانی کردند.

در ابتدای این نشست، آقای دکتر سید رسول موسوی ضمن اشاره به دلایل اهمیت سیاست همسایگی به گزاره های اصلی در این سیاست پرداخت.

وی سیاست همسایگی را فراتر از دیپلماسی عنوان کردند، به نحوی که اجرای آن نیازمند ورود تمام سازمان ها و نهادهای مربوطه از جمله وزارت خارجه است.

دکتر موسوی بنیان ایجاد سیاست همسایگی را نه براساس امنیت که براساس اقتصاد کشورهای همسایه معرفی کردند که از طریق بهره گیری از ظرفیت های سرزمینی کشورهای همسایه حاصل می شود.

وی یکی از شروط اصلی سیاست همسایگی را در رضایت همسایه ها از یگدیگر عنوان کردند که می بایست براساس ظرفیت های تکمیلی آنها شکل بگیرد.

سفیر سابق ایران در فنلاند کارکرد اصلی سیاست همسایگی را حفظ وضع موجود و برقراری ثبات در منطقه و مرزها بر اساس تحقق توافقات بنیادین میان همسایه ها معرفی کردند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نمونه های موفق و شکست خورده سیاست همسایگی در جهان، استفاده از چنین تجربیاتی را برای اجرای این سیاست از سوی ایران مفید دانست.

وی همچنین لازمه اجرای موفق این سیاست را مبتنی بر شناسایی تمام پتانسیل های موجود از جمله در حوزه های تمدنی و فرهنگی عنوان کرد که می تواند زمینه های لازم برای برقراری روابط همسایگی ایران با کشورهای پیرامونی را فراهم کند.

در ادامه این نشست نیز آقای دکتر بیگدلی با بررسی مجموعه شرایط موجود در حوزه های منطقه ای و بین المللی به دلایل اهمیت اجرای سیاست همسایگی توسط ایران پرداخت و برای این منظور الگوی مختلفی را ارائه کرد.

وی در بخشی از سخنان خود به تعریف پهنه همسایگان ایران پرداخت که می تواند تا 25 کشور با حدود 30 میلیون متر مربع مساحت گسترش یابد که نشان از وجود ظرفیتی قابل توجه برای اجرای سیاست همسایگی در منطقه پیرامونی ایران دارد.

آقای بیگدلی اجرای این سیاست را در چهار سطح داخلی، روابط دو جانبه با همسایگان، منطقه ای و بهره گیری از سازمان های همسو مورد بحث و بررسی قرار داد که هریک از آنها می بایست بر اساس یک سری از توافقات و الگوها دنبال شود.

سفیر سابق ایران در ترکیه اجرای موفق سیاست همسایگی را در درجه نخست منوط به تعریف صحیح و جامع از اصطلاحات همسایه و همسایگی دانست.

براساس تعریف وی، در حالی که همسایه براساس یک قالب فیزیکی – جغرافیایی تعریف می شود، همسایگی به معنای یک مفهوم هنجاری است که برای تحقق آن نیاز به اراده همسایگان است.

وی در ادامه سخنان خود به بحث درباره اختلافات احتمالی در میان همسایگان اعم از اختلافات مرزی، قومی، عقیدتی و… پرداخت که  در چارچوب سیاست همسایگی باید حل و فصل شوند.

مشروح این نشست به زودی منتشر خواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *