جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

ناوال نیوز: ترکیه ناو هواپیمابر می‌سازد

تهران- ایرنا- نشریه ناوال نیوز (نشریه رسمی نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا) در گزارشی، نوشت: دفتر طراحی پروژه نیروی دریایی ترکیه اعلام کرد که برنامه ریزی و ساخت اولین ناو هواپیمابر بومی ترکیه را بدون دریافت هیچگونه حمایتی از سوی کشورهای خارجی آغاز کرده است.

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading
پژوهشگر حوزه فن‌آوری و حکمرانی در نشست «روابط خارجی در عصر هوش مصنوعی» تشریح کرد

آثار عمیق هوش مصنوعی بر روابط بین‌الملل

شورای راهبردی آنلاین : یک پژوهشگر حوزه فن‌آوری و حکمرانی تاکید کرد: در وضعیتی که فوران کثرت ایجاد شده، ناشی از چیرگی هوش مصنوعی، هیچ روایت تک‌ساختی را ایجاد نمی‌کند، بحث عدالت و کنار گذاردن گفتمان واحد در جهان باعث می‌شود تا نظریه پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما را زیر سوال برود و اشاعه جهانی آن را اساسا باطل فرض کرد. در این شرایط، ما دیگر هرگز نمی‌توانیم اقتصاد سیاسی بین‌الملل را مانند گذشته مورد واکاوی قرار دهیم.

سعید چهر‌آزاد، فوق دکتری روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی که در نشست تخصصی با موضوع «روابط خارجی در عصر هوش مصنوعی» به میزبانی شورای راهبردی روابط خارجی، در تحلیل دگرسان‌سازی دیپلماسی در عصر هوش مصنوعی، خاطرنشان کرد: در این تحلیل از منظر علوم انسانی، خصوصا علوم اجتماعی و سیاسی به مساله هوش مصنوعی می‌پردازیم. هوش مصنوعی در دو دهه اخیر در طیف گسترده‌ای از رشته‌ها کاربرد یافته است. علوم اجتماعی و سیاسی، به‌طور‌ عام و روابط بین‌الملل به‌طور خاص، از این قاعده مستثنی نبوده‌اند.

وی با بیان اینکه عصر هوش مصنوعی در مطالعات دیپلماتیک انقلاب علمی به‌ پا کرده است، که اگر مجاز باشیم از ادبیات کوهنی در فلسفه علم استفاده کنیم، باید گفت وارد پارادیم جدیدی در عرصه دیپلماسی شده‌ایم. این پارادایم جدید، همان شیفت پارادایمی است که در فلسفه علم دیپلماسی وجود دارد. اساسا کشاندن پای هوش مصنوعی، به فراخنای دیپلماسی، ابتدا به ساکن، اندکی سخت و دشوار به نظر می‌رسد. مفاهیمی چون داده، گیگ، ماشین و هوش غیرانسانی را به مسند دیپلماسی بردن چیز دیگری است.

این پژوهشگر با یادآوری اینکه سخن گفتن از هوش مصنوعی از دوره آلن تورینگ وجود داشته و دیرپا بوده است، گفت: اما گفتن و شنیدن سخن نو درباره هوش مصنوعی، آن هم دوشادوش علوم انسانی، خصوصا در این مورد، دیپلماسی، از آن رو که متاخر بوده، شاید بدیعانه و نوآورانه باشد.

این عضوهیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر ضرورت توجه به معماری نظری و تئوریک این مساله، ادامه داد: جلسه سه سال پیش با آقای دکتر خرازی، آغازی شد بر اینکه این موضوع و مسئولیت میان رشته‌ای هوش مصنوعی و روابط بین‌الملل و دیپلماسی را انتخاب کنم. بیش از سه هزار منبع را مورد بررسی قرارداده‌ام. سوالاتی که ابتدا با آقای دکتر خرازی مطرح کردیم و سوالاتی که آقای دکتر ستاری مطرح کردند، بسیار مهم و بنیادین است.

وی با طرح این سوالات که در زمانه و حاکمیت هوش مصنوعی، اساسا موضوع دموکراسی که در علوم انسانی مطرح است چه آینده‌ای خواهد داشت؟ چرخه سیاست‌گذاری خارجی به کدامین جهت تغییر جهت می‌یابد؟ سیستم نظام جهانی آنارشیک‌تر می‌شود یا به نظمی ماشینی می‌رسد؟ نهادها و رژیم‌ها و معاهدات بین‌المللی آیا دیگر اثرگذاری و کارآیی از خویش خواهند داشت یا خیر؟ افزود: نکته دیگر زیرسوال بردن نظریه‌های دیپلماسی است. در وضعیتی که فوران کثرت ایجاد شده، ناشی از چیرگی هوش مصنوعی، هیچ روایت تک ساختی را ایجاد نمی‌کند، بحث عدالت و کنار گذاردن گفتمان واحد در جهان باعث می‌شود نظریه پایان تاریخ فرانسیس فوکویاما را زیر سوال برود و اشاعه جهانی آن را اساسا باطل فرض کرد. در این شرایط، ما دیگر هرگز نمی‌توانیم اقتصاد سیاسی بین‌الملل را مانند گذشته مورد واکاوی قراردهیم.

این پژوهشگر تاکید کرد: اساسا بازیگرانی وارد عرصه نظام بین‌الملل شده‌اند که سنتی بودن بازی جهانی را به کناری بردند و این باعث شده اقتصاد جهانی وارد دوره جدیدی شود.

چهرآزاد با بیان اینکه امنیت بین‌الملل و ژئوپلیتیک مرز، با استیلای هوش مصنوعی مانند گذشته نیست، توضیح داد: فرهنگ، مولفه‌ها، هنجارهای سیاسی، اجتماعی و دیپلماتیک ما در همه کشورها، شرایط متفاوتی تجربه می‌کند و آن دولت- ملتی که جغرافیا دال کانونی آن بود، دیگر وجود ندارد. تغییرات عمیقی که از طریق هوش مصنوعی بر نظام تحریم‌های بین‌المللی وارد می‌شود، خودش هم محور بحث است.

وی گفت: سرمایه‌داری پلتفرمی، با اتکا به داه‌های بزرگ که هوش مصنوعی آن را فراهم می‌کند، بازیگران جدیدی را وارد نظام بین‌الملل کرده است. آمازون، مایکروسافت و گوگل، اپل و غیره بازی و و رقابت بین‌المللی را به صورتی ژرف تغییر داده‌اند و حتی سرمایه‌های آنها از بسیاری از کشورهای دیگر بیشتر است. از این روست که ما می‌توانیم مفاهیم جدیدی چون ژئوپلیتیک سیلیکون ولی، را مطرح کنیم و نظریه هارتلند نیز به نوعی مورد نقد قرار می‌گیرد.

این پژوهشگر با تشریح مدلی سه‌گانه در راستا و در جهت بررسی همبستگی هوش مصنوعی و دیپلماسی، که مباحث بسیار بسیطی را در زیرمجموعه خود دارد، توضیح داد: این مدل سه گانه، یکی AI  برای هوش مصنوعی و هوش مصنوعی برای AI و دیگری دیپلماسی برای هوش مصنوعی و هوش مصنوعی در دیپلماسی است. هوش مصنوعی برای دیپلماسی بدین سان است که در وضعیتی که روابط بین‌المللی و نظم جهانی در وضعیت تنش و جنگ قرار گیرد، هوش مصنوعی می‌تواند با ایجاد الگوریتم‌هایی به سیاست‌گذاری درست در این دوران، با عبور از آن اهتمام ورزد.

چهرآزاد تاکید کرد: در این مرحله خطاهای انسانی در سیاست‌گذاری بسیار کمتر خواهد شد و روابط بین‌الملل محاسباتی و اصطلاح دیپلماسی اتوماسیونی به کارگزاری ماشین، وضعیت‌های مطلوبی طراحی می‌کند و برای نیل به آن، راهکارهای منطقی ارائه می‌دهد. محور دوم که دیپلماسی برای هوش مصنوعی است، بدین سان است که دیپلماسی در آن سکویی قلمداد می‌شود که می‌تواند همه فناوری‌های نوظهور، از جمله هوش مصنوعی را ارتقا دهد. اما برای اینکه هر کشوری بتواند این فناوری از جمله هوش مصنوعی را در سطح بین‌الملل گسترش دهد، لاجرم ناچار است از روابط و مناسبات دیپلماتیک خود در جهت تقویت آن استفاده کند.

وی اضافه کرد: شبکه‌های کنسولی و دیپلماتیک، شرایط حضور پژوهشگران در برنامه های چندملیتی هوش مصنوعی را فراهم می‌کند.

چهرآزاد ضمن تشریح و تحلیل نقش تحلیلی هوش مصنوعی، افزود: باید نقش پیش‌بینی‌کنندگی هوش مصنوعی را نیز مورد توجه قرار داد. آینده‌نگاری و آینده‌پژوهی رشته‌ای تقریبا جدید است که به کمک همه علوم آمده و دیپلماسی و روابط بین‌الملل نیز از آن هرگز مستثنی نیست. این هوش مصنوعی و این فناوری نوظهور برای نگاشت آینده و ایجاد نقش پیش‌بینی‌کنندگی، بسیار موثر است.

این پژوهشگر، نقش سوم، را نقش عملیاتی دانست و با اشاره به نقش استفاده از پهپادها در دبپلماسی، گفت: ورود AI  به دیپلماسی، آن را متحول کرده و ما ناگزیر هستیم به سیاق سایر مطالعات، خصوصا مطالعات بین‌رشته‌ای مراجعه کنیم و روش‌شناسی، معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی نوینی در دیپلماسی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: هرگز بدون پردازش این موضوعات امکان توسعه هیچ زیست‌بوم فناورانه‌ای وجود ندارد. اهمیت این مساله را که به تعبیر مقام معظم رهبری فرمودند هوش مصنوعی در اداره آینده نظام بین‌الملل نقش عمیقی دارد. ما نیز به عنوان یکی از بازیگران نظم جهانی، باید با جدیت و مداومت به این اشارت مهم مقام معظم رهبری اعتنا ورزیده تا در شبکه جهانی قدرت و نظم پساآمریکایی بین‌الملل از دیگران عقب نمانیم.

چهرآزاد اضافه کرد: هوش مصنوعی، ساحت‌های گوناگون نظری – تئوری و عملی روابط بین‌الملل و دیپلماسی را دچار تغییرات عمیقی کرده است. از هر منظری روابط بین‌الملل و دیپلماسی را به کنکاش بگذاریم، اگر مولفه هوش مصنوعی را لحاظ نکنیم، قطعا مطالعات ناقص خواهد بود. این تحولات، به خصوص نقش سرمایه‌داری پلتفورمی در اقتصاد سیاسی بین‌الملل و نحوه مداخلات هوش مصنوعی در دگردیسی نظریه‌های بین‌المللی اهمیت دارد که بدون پردازش نظریه‌های روابط بین‌الملل، از جمله نظریه‌های جهانی و یا نظریه‌های بوم‌گرایانه و بدون ساخت درونی مفاهیم جدید، دیپلماسی هم دچار تغییر شده است. گسست‌ها و تحولات مطالعاتی و عملیاتی نظام بین‌الملل باید مورد دقت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: نظام تحریم‌ها می‌تواند متاثر از هوش مصنوعی باشد و جای پژوهش دارد. در نهایت، تکوین آنچه که نام دیپلماسی الگوریتمی بر آن نهاده‌ام، الزاماتی را برای بررسی و کاربست دقیق و جدی می‌طلبد که امیدوارم در تئوری پرسیده و در عمل دیپلماسی دمیده شود.

0 Comments