جدیدترین مطالب

پیمان نظامی روسیه و کره شمالی؛ معضلی بزرگ برای غرب؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: «ارتقای روابط روسیه و کره شمالی امری نگران کننده است. نه به دلیل وعده مبهم احتمال حمایت مسکو از پیونگ یانگ در جریان درگیری با آمریکا یا کره جنوبی، بلکه به این دلیل که سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ از افزایش انتقال مهمات کره شمالی برای کمک به جنگ مسکو علیه اوکراین و احتمالا تمایل روسیه به ارائه کمک فن آوری نظامی پیچیده‌تر به کره شمالی حکایت می‌کند.»

راهبرد جدید انصارالله یمن در مقابله با رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از آغاز تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به غزه، مقاومت اسلامی یمن با ترسیم خطوط جدید سیاست خارجی خود، از طریق اقداماتی که علیه منافع و مراکز صهیونیستی انجام می‌دهد، عملاً به یکی از «بازیگران مؤثر» تحولات میدانی مربوط به جنگ غزه تبدیل شده است.

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

Loading

أحدث المقالات

آمریکا اخراج ۱۱ هزار لبنانی را به تاخیر انداخت/ علت؛ درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه جمعه پنجم مرداد در یادداشتی اعلام کرد که به دلیل درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله در جنوب لبنان، آمریکا برای حدود یازده هزار و پانصد شهروند لبنانی که هم اکنون در آمریکا هستند، مجوز کار صادر می‌شود و از اخراج از این کشور معاف هستند.

افزایش مبتلایان به کرونا در ژاپن

رسانه های محلی ژاپن روز گذشته (جمعه) گزارش دادند موارد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور در حال افزایش است و کارشناسان بهداشتی خواستار اقدامات پیشگیرانه در طول فصل تعطیلات تابستانی هستند.

بلینکن: ما سخت تلاش می‌کنیم تا به آتش بس در غزه دست یابیم

«آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) گفت که ایالات متحده “با پشتکار روزانه” برای دستیابی به آتش بس در نوار غزه و یافتن راهی برای صلح و امنیت تلاش می‌کند.

Loading

نیاز ایران به راهبرد جامع انرژی

۱۳۹۴/۱۰/۲۱ | خبرهای شورا

شورا آنلاین: دکتر سیدکمال خرازی، رییس شورای راهبردی روابط خارجی در نشست بررسی چشم انداز گاز بر ضرورت تدوین و اجرای راهبرد جامع انرژی در کشور تاکید کرد. آنچه در پی می آید خلاصه ای از سخنرانی وی در این نشست است.

ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین مصرف گاز را دارند و دلیل آن دسترسی بیشتر شهر ها و مناطق کشور به این منبع انرژی است. اما این امر نباید باعث شود که توسعۀ صادرات گاز را فراموش کنیم.

نه تنها از منابع خود، بلکه ضرورت دارد تا از منابع کشورهای اطراف نیز استفاده و گاز را وارد و صادر کنیم و با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور، به دنبال ایجاد بازار مبادلاتی گاز باشیم.

در حال حاضر میزان صادرات گاز بسیار پایین است. یکی از دلایل عمده این امر، این است که تولید گاز به دلیل اینکه واحدهای فازهای پارس جنوبی تکمیل نشده، هنوز به حد اعلای خود نرسیده است. البته بحمد ا… به زودی فازهای جدیدی هم افتتاح خواهد شد.

چنانچه ما گازی را که تولید می کنیم، به برق تبدیل کرده و با ایجاد ازش افزوده، برق را صادر کنیم، از این طریق نیز می‌توانیم جایگاه و موقعیت جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشیم.

شورای راهبردی روابط خارجی در این حوزه ها کار کرده و راهبردهایی را تقدیم مقام معظم رهبری می کند. این راهبردها با آینده نگری در پی تامین  منافع آینده کشور در حوزه های مختلف از جمله انرژی است.

ما در کشور راهبرد انرژی نداشتیم و اتفاقاً یکی از پیشنهادهایی که خدمت مقام معظم رهبری مطرح شده و ایشان نیز به دولت ابلاغ فرمودند، این است که یک راهبرد جامع انرژی طراحی شود.

باید روی ترکیب منابع مختلف انرژی، تولید، مصرف و صادرات برنامه ریزی شود. نبود دید راهبردی در کشور باعث شده است تا در این زمینه مشکلاتی به وجود آید.

به دلیل اینکه همه مردمان ایران صاحبان منابع گازی کشور هستند و باید از این نعمت الهی برخوردار باشند، در گذشته سعی شده گازرسانی توسعه پیدا کند. البته اینکه همۀ مردم از نعمت گاز استفاده کنند، امر خوبی است، ولی چون ارزان ارائه شده، با شدت انرژی بسیار بالایی، اسراف می شود. در صورتیکه طرح جامع راهبردی انرژی طراحی شود، یقیناً یکی از بخش های آن همین کار فرهنگی خواهد بود که شدت انرژی را پایین بیاورد.

داشتن دید راهبردی برای کشور خیلی مهم است. زمانی که متصدی وزارت خارجه بودم یکی از کارهایی که خیلی اصرار داشتم و متأسفانه موفق نشدم انجام دهم، خرید کل گاز ترکمنستان بود. مذاکراتی هم شد، ولی متأسفانه همراهی نشد و انجام نگرفت. ممکن است در آن زمان منفعت کمی حاصل می شد، ولی در دید درازمدت برای کشورمان خیلی منفعت داشت. فرضاً اگر آن زمان کل گاز ترکمنستان را با یک قرارداد 35 ساله خریده بودیم، امروز خیلی می توانستیم منتفع شویم.

اگر دید راهبردی در کشور وجود داشته باشد و اعمال شود، کشور می تواند همۀ منافع خودش را تأمین کند، ولی وقتی که بخشی نگاه شود و دستگاه ها منافع خودشان را لحاظ کنند، طبیعتاً منافع و آثار درازمدت مغفول واقع می شود.

ایجاد توازن بین مصارف مختلف گاز نیز مقوله ای راهبردی است. تقسیم بندی باید به صورتی باشد که فقط در یک جهت شاهد مصرف نباشیم و در راهبردی هم که شورای راهبردی تهیه کرده است، این مسائل لحاظ شده اند.

در رابطه با تربیت دیپلمات های متخصص در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله انرژی جهت شرکت در مذاکرات و مجامع بین المللی هم باید همکاری های مناسبی بین وزارتخانه‌های امور خارجه و نفت صورت گیرد. در گذشته در وزارت امور خارجه معاونتی تحت عنوان معاونت اقتصادی فعال بود که عملکرد بسیار مفید و مؤثری داشت. در حال حاضر چنین معاونتی در این وزارتخانه وجود ندارد، ولی جا دارد که برای هماهنگی بیشتر در این زمینه‌ها چنین معاونتی دوباره ایجاد شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *