جدیدترین مطالب

تلاش‌های کابینه جنگ نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: رژیم صهیونیستی درصدد «بهره‌برداری روانی» از مسائل اخیر منطقه، برای انحراف افکار عمومی جهانی از جنایات این رژیم در غزه است. بررسی فضای حاکم بر محافل سیاسی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی و مراکز همسو با آن در سطح منطقه و بین‌الملل نشان می‌دهد که این رژیم، به‌دنبال «برجسته و غالب‌سازی» تنش‌های اخیر با جمهوری اسلامی ایران است تا فشار سنگینی که را که در افکار عمومی داخلی، منطقه‌ای، بین‌المللی و حتی دولت‌های اروپایی علیه‌ جنگ غزه ایجاد شده است، را کاهش دهد.

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

Loading

أحدث المقالات

استولتنبرگ: ارائه تسلیحات به اوکراین افزایش خواهد یافت

تهران- ایرنا- «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امروز (دوشنبه) به اوکراینی‌ها گفت در حالی که اعضای این ائتلاف نظامی در ماه‌های اخیر به وعده‌های خود مبنی بر تامین کمک نظامی عمل نکرده‌اند، اما اکنون جریان ارائه تسلیحات و مهمات به کی‌یف افزایش خواهد یافت.

Loading
کارشناس مسائل بين‌الملل در گفتگو با سايت شورا تحليل کرد

آمریکا و نظم نوین خاورمیانه

۱۳۹۶/۰۳/۰۷ | نمای راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: گفتمان جمهوری اسلامی ایران در منطقه مبتنی بر برقراری صلح و ثبات در منطقه است و صلح و ثبات در منطقه را همچون ثبات ملی خود می‌داند.

حافظ جباری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: کشورهای حامی تروریست‌ها در منطقه در تلاش هستند تا با ایجاد تنش و برهم زدن ثبات منطقه، نظم مطلوب خود را به منطقه تحمیل کنند، اما به دلیل ماهیت خشن و سخت افزاری قدرت این کشورها، تا کنون ناموفق بوده‌اند و در این مسیر با چالش‌های زیادی دست به گریبان هستند.

آنچه در ادامه می‌خوانید متن کامل این گفتگوست.

پرسش: نگاه آمریکا به نظم نوین در خاورمیانه چیست و ترامپ چگونه این نگاه را دنبال می کند؟

تحلیل نظم منطقه‌ای و  نظم بین الملل، مقوله‌ای دو سویه است که بررسی یکی بدون توجه به دیگری امکان‌پذیر نخواهد بود. نظم بین‌الملل، تأثیر نسبی بر روی نظم منطقه‌ای دارد و تحت تأثیر عوامل مختلفی تغییر می‌کند. نظم خاورمیانه نیز فارغ از نظم حاکم بر نظام بین‌الملل نیست. نقش آمریکا به عنوان یک کنشگر در نظام بین‌الملل همواره در حال تغییر و تحول است. بعد از فروپاشی اتحاد شوروی و پایان جنگ سرد، آمریکا ابتدا تلاش کرد هژمون حاکم بر نظم بین‌الملل باشد و نظام بین‌الملل را از حالت دوقطبی به تک قطبی تبدیل کند و خود را به عنوان نیروی مسلط بر نظام بین الملل، به جامعه جهانی بقبولاند تا از این طریق ارزش‌ها و هنجارهای مورد نظر خود را بر جامعه بین الملل تحمیل کند. با وجود تلاش‌هایی که جمهوری‌خواهان و بوش پسر در دوره ریاست جمهوری به عمل آورد، ایالات متحده در تحقق اهداف مد نظر خود موفق نبود، لذا نظام بین‌الملل وارد یک دوره انتقالی شد. این دوره که بیش از دو دهه است، استمرار دارد، حضور یک هژمون یا قدرت مسلط بین‌المللی (و منطقه‌ای) قابل تصور نیست، بلکه کشورهای کوچک هم در این دوره نقش ایفا می‌کنند. به دلیل همین شرایط است که کشورهای ذره‌ای مانند قطر، کویت، امارات و… به دلیل امکاناتی که عمدتاً ناشی از منابع مالی آنهاست، به ظاهر نقش ایفا می‌کنند. نقش کشورهای ذره‌ای، کوتاه‌مدت است و تأثیر آن هم به صورت نقطه‌ای خواهد بود، فلذا نمی‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در نظام منطقه‌ای و حتی در نظم منطقه‌ای محسوب شود. نظم‌های منطقه‌ای بر خلاف دوره‌های گذشته، در قالب شبکه‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود. امروزه شبکه‌های مجازی و شبکه‌های تجاری، اقتصادی و مالی در نظام بین‌الملل حاکم شده‌اند و همین شبکه‌ها در سطح منطقه‌ای نیز هم حاکم شده‌اند و نظم‌های منطقه‌ای حالت شبکه‌ای به خود گرفته‌اند، همانند نظم حاکم بر اتحادیه اروپا (که البته مدتی است دچار تزلزل شده) اما برخی همچون خاورمیانه کماکان دارای شبکه‌های نامنظم هستند. قاعدتاً در نظم‌های منطقه‌ای کنشگران اصلی و صاحبان اصلی قدرت هستند که به دنبال شکل دادن به نظم مطلوب خود در نظام منطقه‌ای هستند. ایران، ترکیه و عربستان، کنشگران اصلی تأثیرگذار بر نظم منطقه‌ای خاورمیانه هستند و هر یک سعی می‌کنند که هنجارها و ارزش‌های خود را بر منطقه حاکم کنند. البته ماهیت قدرت جمهوری اسلامی ایران با ماهیت قدرت دیگر کنشگران منطقه‌ای تفاوت محسوسی دارد. جمهوری اسلامی دارای قدرت ایدئولوژیک هدفدار با اهداف انسانی است که به دنبال ثبات و توسعه در منطقه است، درحالی‌که قدرت‌های دیگر منطقه خاورمیانه درصدد هستند تا از طریق ایجاد تنش و بی‌ثبات کردن کشورهای دیگر منطقه به اهداف منطقه‌ای خود برسند و نظم دلخواه خود را به منطقه تحمیل کنند.

پرسش: احتمالات و پیامدهای چنین نگاهی چیست؟

وقتی عربستان و ترکیه می‌خواهند از طریق ایجاد بی‌ثباتی و تنش‌زایی به نظم مطلوب خود برسند، مردم و ملت‌های منطقه مجبور می‌شوند هزینه این جاه‌طلبی را پرداخت کنند. این کشورها تصور می‌کنند می‌توانند با چنین راهبردی به خواسته‌های خود برسند، اما چنانچه شواهد نشان می‌دهد، این راهبرد در نهایت به خود آنها برمی‌گردد. امروزه شاهد هستیم با وجود حمایت‌های همه‌جانبه ترکیه از گروه‌های تروریستی، این گروه‌ها به شدت برای ترکیه هزینه ایجاد کرده‌اند و دردسرهای زیادی به این کشور تحمیل کرده‌اند. از طرف دیگر راهبردی که عربستان سعودی در پیش گرفته، از یکسو باج دادن به آمریکا و استفاده از روش‌های تاجر‌مأبانه است تا ترامپ را با خود همراه کند و از سوی دیگر حمایت از گروه‌های تروریستی منطقه است. عربستان در یمن و سوریه به شدت گرفتار شده و هزینه زیادی پرداخت می‌کند.

ایالات متحده ممکن است در سیاست‌های اعلامی خود، مواضعی اتخاذ کند که باعث دلگرمی کشورهای منطقه شود و آنها تصور کنند که قادر هستند با کمک نیروی فرامنطقه‌ای همچون ایالات متحده، زمینه انزوای منطقه‌ای و جهانیِ جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنند، اما علی‌القاعده این مسائل بیشتر یک سری خیالات موهوم است که در ذهن دولتمردان و سیاستمداران مرتجع منطقه شکل گرفته است. از یک طرف آمریکا نه می‌خواهد و نه می‌تواند هزینه حفظ نظام‌های غیرمردمی و مرتجع عرب منطقه را تا ابد پرداخت کند و از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران قابل حذف از منطقه نیست و کشورهایی در منطقه که در سیاست‌های خود به دنبال چنین مسئله‌ای هستند، در آینده به این مسئله پی خواهند برد که بیهوده هزینه کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نه تنها به دنبال حذف هیچ یک از کشورهای منطقه نیست، بلکه در سیاست‌های اعلامی و اعمالی خود، تأکید می‌کند که نقش دیگر کشورها را به رسمیت می‌شناسد و در یک اتحاد منطقه ای به دنبال ثبات و امنیت منطقه‌ای از طریق همکاری با آنهاست. جمهوری اسلامی ایران مکرر بیان کرده ثبات و امنیت منطقه را ثبات و امنیت خود می‌داند و برای مقابله با هرگونه تنش احتمالی حاضر است با کشورهای منطقه همکاری کند.

پرسش: آمریکا چه نگاهی به کردهای منطقه دارد و چگونه قصد استفاده از آنها در پی‌ریزی نظم جدید منطقه‌ای را دارد؟

آمریکا در تلاش است ضمن ائتلاف با نیروها و کنشگران منطقه ای، قدرت جمهوری اسلامی ایران را مهار و مانعی در برابر نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند. این مسئله‌ای است که ایالات متحده در ظاهر آن را دنبال می‌کند تا بتواند از این طریق در ذهن متحدان منطقه‌ای خود، احساس امنیت و آرامش خاطر ایجاد کند، اما اینکه آیا در میان‌مدت و بلندمدت می‌تواند منافع ایالات متحده را تأمین کند، قطعاً تحقق چنین مسئله‌ای با علامت سئوال‌های متعددی روبرو خواهد بود. آنچه مسلم است امروزه چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی، امکان ایجاد سلطه برای هیچکس میسر نیست و همکاری تنها راه ممکن برای برقراری امنیت، صلح، ثبات و توسعه محسوب می‌شود و هر کشوری در مسیری غیر از این گام بردارد، مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی خواهد شد.

از رفتارهای ترامپ چنین استنباط می‌شود که ایالات متحده نه تنها درباره خاورمیانه سیاست مشخصی ندارد، بلکه برنامه مشخص و حتی ابزارهای (سیاسی و اقتصادی) لازم و کافی برای مهار و کنترل منطقه را هم ندارد و مجموع این موارد سبب می‌شود تا نتواند به صورت یکجانبه امنیت منطقه را تأمین کند. از طرف دیگر، اختلافات درون سیستمی آمریکا درباره خاورمیانه بسیار زیاد است و این اختلاف آرا، مانع از این شده تا بتواند به اجماع کلی درباره خاورمیانه برسد. عربستان هم به شدت در تلاش است تا ضمن رهبری جهان عرب، خود را به عنوان رهبر جهان اسلام تحمیل کند، اما ساختار بی‌ثبات منطقه مانع اصلی در برابر عربستان محسوب می‌شود، لذا تلاش می‌کند تا با استفاده از نیروهای فرامنطقه‌ای همچون آمریکا و انگلیس، خلأ قدرت را پر کند و خود را مسلط بر منطقه نشان دهد؛ اما به دلیل اینکه هیچ‌کدام از مشاهدات دولتمردان سعودی مبتنی بر واقعیات نیست، لذا صرفاً مجبور خواهد شد هزینه بیشتری پرداخت کند، بدون آنکه به موفقیتی دست پیدا کند. آنچه از شواهد پیداست هرچند جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند تا صلح و ثبات در منطقه حاکم شود، اما در آینده بر میزان تنش میان کشورهای منطقه افزوده خواهد شد و این مسئله کاملاً در جهت منافع کشورهای غربی و ایالات متحده خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *