جدیدترین مطالب

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

ارزیابی کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی از نگاه کارشناسان

شورای راهبردی آنلاین-رصد: سیزدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی اخیرا در ابوظبی برگزار شد. پنج کارشناس به بررسی شکست کنفرانس وزیران در از بین بردن موانع در مسیر ابتکارات جدید و این مساله پرداختند که با وجود تنش میان قدرت‌های بزرگ، ابتکارات مشترک کوچکتر چگونه می‌تواند در آینده تجارت جهانی نقش داشته باشد.

تنش‌های مرزی پاکستان و افغانستان بالا گرفت

وزارت دفاع طالبان افغانستان اعلام کرد یک پایگاه نظامی ارتش پاکستان در نواحی مرزی مشترک را در اقدامی تلافی‌جویانه بابت حمله هوایی این کشور همسایه به خاک افغانستان مورد هدف قرار داده است.

Loading

أحدث المقالات

سفر بلینکن به عربستان و مصر

وزیر خارجه امریکا به منظور رایزنی در زمینه برقراری آتش بس در باریکه غزه راهی عربستان و مصر می شود….

کاهش 43 درصدی میزان بارش ها در ایران

ایران سالهاست که در حال تجربه مشکلات جدی آب است، خشکسالی های مکرر همراه با برداشت بیش از حد آبهای سطحی و زیرزمینی از طریق شبکه بزرگی از زیرساخت‌ های هیدرولیک و چاه‌ های عمیق، وضعیت آب این کشور را به سطح بحرانی رسانده.

جنون بیگانه هراسی

جنون بیگانه هراسی

بیژن اشتری در یادداشتی می نویسد: تنها کشور جهان که در قرن بیستم در خیابان هایش چراغ راهنمایی وجود نداشت تیرانا بود زیرا اکثر مردم هنوز با گاری اسبی تردد می‌کردند و ماشین شخصی وسیله بورژوایی تلقی می‌شد.

شورای امنیت سازمان ملل حملات انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای حملات  انصارالله یمن علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را محکوم کرد و خواستار توقف فوری این حملات شد. شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه خود همچنین بر اهمیت اجرای کامل قطعنامه‌های این شورا تاکید کرده و خواستار همکاری کشورها، از جمله با دولت یمن، برای جلوگیری از دستیابی انصارالله به تسلیحات شده است.

Loading

آمریکا در سوریه هیچ گزینه مطلوبی ندارد

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، کارشناسان سیاست خارجی آمریکا اکنون خواهان عدم‌ مداخله در سوریه و اذعان به ناکامی سیاست­‌های کاخ سفید هستند.

«علیرضا رضاخواه»، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اذعان رابرت فورد، سفیر پیشین واشنگتن در دمشق مبنی بر شکست سیاست­‌های واشنگتن در سوریه و لزوم عقب­ نشینی از آن، با اشاره به اینکه هیچ گزینه مطلوبی در سوریه برای آمریکایی­‌ها وجود ندارد، بیان داشت: رابرت فورد در مقاله­‌ای که برای نشریه فارن افرز (Foreign Affairs) نوشته است، بیشتر از واژه «keeping out» استفاده می­‌کند که به معنی پرهیز کردن آمریکا از سوریه است؛ وگرنه آمریکایی­‌ها نیروی رزمی به آن معنی که در عراق و افغانستان دارند، در سوریه ندارند که حال به دنبال خروج و یا عقب­ نشینی نیروهای خود از این کشور باشند.

وی با توجه به اینکه تنها یک سری از نیروهای ویژه آمریکا (حدود هزار نفر)، در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه حضور دارند، گفت: البته کار ویژه آن­ها نیز حضور در عملیات خارج از کشور است. سفیر پیشین آمریکا در سوریه در این مقاله خود به صورت مشخص اذعان می­‌کند که سیاست­‌ها و طرح­‌های نظامی آمریکا در سوریه شکست خورده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر پیروزی­‌های ارتش سوریه اشاره داشت: رابرت فورد با اشاره به موفقیت­‌های زمینی ارتش سوریه در مناطق غربی و عزم این کشور و نیروهای مقاومت برای پاک‌سازی مناطق شرقی تصریح می­‌کند که دیگر هیچ گزینه مطلوبی در داخل سوریه برای آمریکایی­‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به سیاست‌های واشنگتن در سوریه یادآوری کرد: واقعیت این است که سیاست آمریکا در سوریه طی این سال­ها دو بعد و مؤلفه اصلی داشته است. نخست تجزیه سوریه و ایجاد یک منطقه خودگردان کردنشین همسو با واشنگتن و دیگری تضعیف توان نیروهای مقاومت و سوری به بهانه ایجاد توازن در سوریه.

رضاخواه با توجه به شکست سیاست­‌های آمریکا در سوریه تأکید کرد: هر دو سیاست واشنگتن با گذشت چندین سال از بحران در سوریه با شکست مواجه شده است. کارشناسان سیاست خارجی آمریکا اکنون خواهان عدم‌ مداخله در سوریه و اذعان به ناکامی سیاست­‌های کاخ سفید هستند.

وی در ادامه با اشاره به مقاله اخیر رابرت فورد سفیر پیشین آمریکا در سوریه تأکید کرد: کناره‌گیری بشار اسد از قدرت به عنوان یک خواسته و پیش‌شرط سیاست اعلامی آمریکایی­‌ها چه در دولت پیشین و چه در دولت جدید واشنگتن بوده است؛ اما اکنون شاهد آن هستیم که آمریکایی­‌ها به صراحت اعلام می­‌کنند که پیشبرد چنین سیاستی دیگر عملی نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به اقدامات آمریکایی­‌ها برای خروج از انزوا در عرصه سیاسی سوریه گفت: تأکید یادداشت فورد بر این است که واشنگتن برای تأثیرگذاری بر آینده سوریه باید به دنبال نقش‌آفرینی برای ورود به فضای دیپلماتیک باشد. آمریکایی­‌ها تلاش می‌کنند حداقل در فضای دیپلماتیک منزوی نباشند. با این حال چنین اراده­ای از سوی ترامپ نیز مشاهده نمی­‌شود. نقش­ آفرینی در عرصه بین­‌المللی به معنی پذیرش تعهدات در این حوزه است که دولت ترامپ به صورت رسمی اعلام کرده است با پذیرش چنین تعهداتی مخالف است.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *