جدیدترین مطالب

روسیه، محور تنش

روسیه، محور تنش

وزیر خارجه ایالات متحده پس از دیدار از شانگهای، روز گذشته در پکن با همتای چینی خود دیدار و درباره روابط نظامی، اقتصادی و تنش‌های میان دو کشور گفت‌وگو کرد. آنتونی بلینکن در این دیدار درباره عوامل منفی در روابط واشنگتن و پکن از‌جمله کمک پکن به مسکو در جنگ اوکراین هشدار داد.

قناد زاده: نگاه ایران به آفریقا نگاهی دو طرفه است

صادق قنادزاده معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در روابط با آفریقا صادرات در حوزه‌های مختلف بالادستی و پایین دستی مانند پتروشیمی، فنی مهندسی و صنایع فلزی را دنبال می‌کنیم افزود: واردات در حوزه‌های کالاهای اساسی مانند محصولات کشاورزی و معدنی راپیگیری می کنیم.

حمایت سیاه پوستان آمریکا از اعتراضات ضد صهیونیستی

اعتراضات ضدصهیونیستی سراسری در دانشگاه‌های آمریکا، محدود به ملیت، نژاد یا دین خاصی نیست. تصاویر و گزارش‌های رسانه، از مشارکت و حضور فعال دانشجویان مسلمان، یهودی، مسیحی و سیاهپوست در این اعتراضات حکایت دارد.

Loading

أحدث المقالات

بررسی سفر بلینکن به چین پس از تصویب قانون جنجالی/ مشکلاتی که در روابط واشنگتن ـ پکن ریشه دوانده است

چین سالهاست که تلاش دارد هژمونی آمریکا را به چالش بکشد و خود به ابرقدرت شماره یک دنیا بدل شود و همین آمریکا را بسیار هراسان کرده است. در طی این سالها آمریکا پیوسته سعی کرده است در قبال چین دست به عصا حرکت کند و از تقابل جدی با این کشور پرهیز کند اما پس از حدود سه دهه، استراتژی تعامل با چین را کنار گذاشت و استراتژی تقابل را در برابر این کشور انتخاب کرد. 

شهادت دو جوان فلسطینی در کرانه باختری

تهران-ایرنا-منابع خبری بامداد شنبه از ادامه جنایت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی خبر داده و اعلام کردند که دو جوان دیگر فلسطینی در کرانه باختری رود اردن به شهادت رسیدند.

روز 204 طوفان‌الاقصی| حمله پهپادی به حیفا

حمله تلافی‌جویانه مقاومت عراق به بندر حیفای اشغالی، عملیات ضد آمریکایی و ضد انگلیسی ارتش یمن در دریای سرخ و تأیید این عملیات از سوی «سنتکام» آمریکا و بمباران مناطق مختلف غزه با بیش از 10 شهید از مهمترین تحولات بامداد روز 204 طوفان الاقصی است.

Loading

آمریکا در سوریه هیچ گزینه مطلوبی ندارد

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ | گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، کارشناسان سیاست خارجی آمریکا اکنون خواهان عدم‌ مداخله در سوریه و اذعان به ناکامی سیاست­‌های کاخ سفید هستند.

«علیرضا رضاخواه»، کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص اذعان رابرت فورد، سفیر پیشین واشنگتن در دمشق مبنی بر شکست سیاست­‌های واشنگتن در سوریه و لزوم عقب­ نشینی از آن، با اشاره به اینکه هیچ گزینه مطلوبی در سوریه برای آمریکایی­‌ها وجود ندارد، بیان داشت: رابرت فورد در مقاله­‌ای که برای نشریه فارن افرز (Foreign Affairs) نوشته است، بیشتر از واژه «keeping out» استفاده می­‌کند که به معنی پرهیز کردن آمریکا از سوریه است؛ وگرنه آمریکایی­‌ها نیروی رزمی به آن معنی که در عراق و افغانستان دارند، در سوریه ندارند که حال به دنبال خروج و یا عقب­ نشینی نیروهای خود از این کشور باشند.

وی با توجه به اینکه تنها یک سری از نیروهای ویژه آمریکا (حدود هزار نفر)، در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه حضور دارند، گفت: البته کار ویژه آن­ها نیز حضور در عملیات خارج از کشور است. سفیر پیشین آمریکا در سوریه در این مقاله خود به صورت مشخص اذعان می­‌کند که سیاست­‌ها و طرح­‌های نظامی آمریکا در سوریه شکست خورده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر پیروزی­‌های ارتش سوریه اشاره داشت: رابرت فورد با اشاره به موفقیت­‌های زمینی ارتش سوریه در مناطق غربی و عزم این کشور و نیروهای مقاومت برای پاک‌سازی مناطق شرقی تصریح می­‌کند که دیگر هیچ گزینه مطلوبی در داخل سوریه برای آمریکایی­‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به سیاست‌های واشنگتن در سوریه یادآوری کرد: واقعیت این است که سیاست آمریکا در سوریه طی این سال­ها دو بعد و مؤلفه اصلی داشته است. نخست تجزیه سوریه و ایجاد یک منطقه خودگردان کردنشین همسو با واشنگتن و دیگری تضعیف توان نیروهای مقاومت و سوری به بهانه ایجاد توازن در سوریه.

رضاخواه با توجه به شکست سیاست­‌های آمریکا در سوریه تأکید کرد: هر دو سیاست واشنگتن با گذشت چندین سال از بحران در سوریه با شکست مواجه شده است. کارشناسان سیاست خارجی آمریکا اکنون خواهان عدم‌ مداخله در سوریه و اذعان به ناکامی سیاست­‌های کاخ سفید هستند.

وی در ادامه با اشاره به مقاله اخیر رابرت فورد سفیر پیشین آمریکا در سوریه تأکید کرد: کناره‌گیری بشار اسد از قدرت به عنوان یک خواسته و پیش‌شرط سیاست اعلامی آمریکایی­‌ها چه در دولت پیشین و چه در دولت جدید واشنگتن بوده است؛ اما اکنون شاهد آن هستیم که آمریکایی­‌ها به صراحت اعلام می­‌کنند که پیشبرد چنین سیاستی دیگر عملی نیست.

کارشناس مسائل بین‌الملل با توجه به اقدامات آمریکایی­‌ها برای خروج از انزوا در عرصه سیاسی سوریه گفت: تأکید یادداشت فورد بر این است که واشنگتن برای تأثیرگذاری بر آینده سوریه باید به دنبال نقش‌آفرینی برای ورود به فضای دیپلماتیک باشد. آمریکایی­‌ها تلاش می‌کنند حداقل در فضای دیپلماتیک منزوی نباشند. با این حال چنین اراده­ای از سوی ترامپ نیز مشاهده نمی­‌شود. نقش­ آفرینی در عرصه بین­‌المللی به معنی پذیرش تعهدات در این حوزه است که دولت ترامپ به صورت رسمی اعلام کرده است با پذیرش چنین تعهداتی مخالف است.

منبع: تسنیم

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *