جدیدترین مطالب

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تلاش روسیه برای جذب گردشگران سلامت از کشورهای اسلامی

مسکو- ایرنا- پانزدهمین اجلاس بین‌المللی اقتصادی “روسیه – جهان اسلام: کازان فروم” در حالی ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در شهر کازان گشایش می‌یابد که یکی از موضوعات این رویداد، گردشگری سلامت است؛‌ این موضوع بیانگر آن است که روسیه به دنبال افزایش جذب گردشگران با اهداف درمانی از کشورهای اسلامی است.

Loading

اهداف فرانسه از توافق تسلیحاتی با ارمنستان

۱۴۰۲/۱۲/۱۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: هدف پنهان فرانسه برای توافق تسلیحاتی با ارمنستان، تلاش برای محکم کردن جای پای خود در قفقاز در راستای انزوای روسیه است.

محسن پاک‌آیین در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درباره تعاملات دفاعی و نظامی اخیر ارمنستان با فرانسه و باز شدن پای کشورهای فرامنطقه‌ای به منطقه قفقاز گفت: اخیرا جمهوری آذربایجان و ارمنستان، توافقات نظامی با کشورهای مختلف از جمله فرانسه، پاکستان و هند داشته‌اند که به‌نظر می‌آید این توافقات، بی‌ارتباط با توافق‌نامه صلحی نیست که قرار است دو کشور آذربایجان و ارمنستان در آینده نزدیک نهایی کنند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه ارمنستان و جمهوری آذربایجان تصمیم گرفتند تمامیت ‌ارضی یکدیگر را به رسمیت بشناسند که درنتیجه آن، قره باغ آزاد شد و به آذربایجان بازگشت، برخی دولت‌های فرامنطقه‌ای که در طی جنگ قره باغ نسبت به آن بی‌تفاوت بودند، وارد صحنه شدند، اما به نظر نمی‌آید این رویکرد برای تقویت مذاکرات صلح باشد، بلکه احتمالا در راستای تامین منافع آنها و دامن زدن ‌و تشدید نظامی‌گری در منطقه قفقاز است.

این کارشناس مسائل قفقاز درباره اهداف فرانسه از قرارداد تسلیحاتی با ارمنستان گفت: اگرچه منفعت اقتصادی ناشی از فروش تسلیحات به ارمنستان یکی از اهداف پاریس است، اما به نظر می‌رسد تلاش فرانسه برای تعامل با ارمنستان بیشتر در راستای افزایش  نفوذ و تقویت نظامی‌گری در منطقه قفقاز و پیگیری هدف پنهان غرب برای بهبود روابط با ارمنستان و تقویت مواضع ضد روسی باشد.

پاک‌آیین ادامه داد: هدف پنهان غرب برای تقویت روابط با ارمنستان به موضوع روسیه و دعوای اروپا با این کشور بر سر جنگ اوکراین برمی‌گردد. آنها دنبال این هستند که برای انزوای روسیه جا پای خود را در قفقاز محکم کنند، از این رو، حضور در این منطقه را برخلاف رویه‌ای که در گذشته داشتند، در اولویت قرار دادند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل نزدیکی فرانسه به ارمنستان، دوستی آذربایجان با مسکو و حمایت این کشور از روسیه در بحران اوکراین است.

سفیر پیشین ایران در آذربایجان با تاکید بر اینکه بیش از همه ایروان و باکو باید مراقب باشند تا این تحولات مجددا به تنش و جنگ در منطقه منجر نشود؛ گفت: اگر این دو کشور از تعاملات و توافقات خود مراقبت نکنند، شاهد رقابت‌های غیرسازنده و پیچیده در قفقاز خواهیم بود که به افزایش تنش در این منطقه منجر می‌شود. اگر آذربایجان و ارمنستان بتوانند در سریع‌ترین زمان، موانع را رفع کرده و توافق‌نامه صلح را امضاء و نهایی کنند، کشورهای فرامنطقه‌ای برای سوءاستفاده از وضعیت این دو کشور برای پیشبرد اهداف پنهان خود در منطقه ناامید می‌شوند.

پاک‌آیین تاکید کرد که اگر توافق صلح هرچه سریع‌تر امضا شود، احتمال تشدید مسابقه تسلیحاتی در منطقه قفقاز کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: کشورهای منطقه به‌خصوص ایران که بانی نشست 3+3 در تهران بوده و انگیزه قوی برای استقرار آرامش در قفقاز دارد، باید تلاش کنند با تقویت ارتباطات دو جانبه با ایروان و باکو، اهداف پنهانی که برخی از کشورهای فرامنطقه‌ای دنبال می‌کنند را تشریح و آنها را تشویق نمایند که هرچه سریع‌تر موافقت‌نامه صلح را امضا کنند.

0 Comments