جدیدترین مطالب

چشم‌انداز تنش‌ نظامی یمن و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: رژیم صهیونیستی که نزدیک به 10 ماه است در یک جنگ فرسایشی با مقاومت فلسطین قرار دارد، همزمان از سایر جبهه‌های جنگ نیز تحت فشار است.

نتایج غیرمنتظره انتخابات فرانسه برای راست‌گرایان افراطی و مشکلات حکمرانی ماکرون

شورای راهبردی آنلاین – رصد: تغییر غیرمنتظره آراء به نفع چپ‌ها در انتخابات زودهنگام، حماسه راست‌گراها را در فرانسه شکست داده است، اما اکنون بحرانی در پاریس در انتظار حکمرانی است که قدرت امانوئل ماکرون را بیشتر ضعیف خواهد کرد.

تحلیلی بر”اشغال‌گر” خواندن رژیم صهیونیستی توسط دیوان بین‌المللی دادگستری

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: شورای امنیت، مجمع عمومی و شورای حقوق بشر و دیگر نهادهای سازمان ملل از این پس، حتی اگر نخواهند هم ناچارند در بیانیه‌ها و قطعنامه‌های آتی خود به رای مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر “اشغال‌گر” خواندن رژیم اسرائیل و اقدامات غیرقانونی آن در سرزمین‌های اشغالی علیه فلسطینیان اشاره و به آن ارجاع دهند و این یک شکست سیاسی و حقوقی برای این رژیم و حامیانش است.

گسترش همکاری‌های ناتو و ژاپن برای مقابله با تهدیدات چین

شورای راهبردی آنلاین – رصد: اضافه شدن کشورهایی مانند ژاپن به اجلاس ناتو سوالات ویژه‌ای را درباره اینکه چرا ناتو به توسعه روابط نزدیک با کشورهایی که عضوی از پیمان شمال اتلانتیک نیستند و دور از منطقه مسئولیت اعضای ناتو واقع شده‌اند، مطرح می‌نماید.

دلایل نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: سفیر پیشین ایران در ارمنستان گفت: نزدیکی راهبردی ارمنستان به اروپا و آمریکا، چندان دور از انتظار نیست، چراکه دولت پاشینیان نگران است که اگر حمله دیگری در مرزهایش اتفاق بیفتد، نتواند موقعیت خود را حفظ و از کشورش دفاع کند، از این رو سعی دارد متحدانی برای خود در غرب فراهم کند.

دلایل و شانس اردوغان برای آشتی با دولت سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اخیرا وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای سعودی خود اظهار داشت: «استراتژی ما در حال حاضر گفتگو و صلح است و از ایران و روسیه نیز می‌خواهیم که در این روند نقشی سازنده ایفا کنند.» با توجه به این صحبت‌ها بار دیگر این مسئله مورد توجه قرار گرفته که سیاست ترکیه در قبال پناهجویان سوریه به چه صورت است و تبعات این سیاست چیست؟

Loading

أحدث المقالات

پالتیکو: اسرائیل به آمریکا فشار آورده تا زودتر سلاح دریافت کند

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به آمریکا به مقامات این کشور فشار آورده تا هر چه سریع‌تر فهرستی از سلاح‌ها را که تل‌آویو در نبرد به آن‌ها نیاز دارد، تهیه کند، زیرا در حال حاضر انبارهای خود را در جنگ با حماس و حزب‌الله خالی کرده است.

ترامپ: اظهارات «هریس» در مورد اسرائیل، بی‌احترامی است/ رابطه من با نتانیاهو هرگز بد نبوده/ اسیران در غزه باید فوراً آزاد شوند

دونالد ترامپ ضمن انتقاد از سخنان «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا درباره جنگ غزه، این سخنان را «بی‌احترامی به اسرائیل» توصیف کرد و گفت رابطه او با نتانیاهو هیچگاه بد نبوده است.

ترامپ خطاب به نتانیاهو: خروج آمریکا از برجام بهترین کار من برای اسرائیل بود

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) «بهترین کاری» بود که برای اسرائیل انجام دادم.

ترامپ: اگر من پیروز نشوم جنگ جهانی سوم راه می‌افتد

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدعی شده که چنانچه در انتخابات پیروز نشود جنگ‌های خاورمیانه ادامه خواهد یافت و ممکن است جنگ جهانی سوم راه بیفتد.

تیم انتخاباتی ترامپ: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند

تیم انتخاباتی ترامپ اعلام کرد: ترامپ در دیدار با نتانیاهو متعهد شد که در صورت بازگشت به کاخ سفید، صلح برقرار کند و با یهودستیزی مبارزه کند.

تغییر موضع دولت انگلستان در قبال حمایت از نتانیاهو در دادگاه لاهه

حزب کارگر در جریان رقابت‌های انتخابات مجلس (که ماه گذشته در انگلستان برگزار شده بود) و با هدف جلب جمعیت روزافزون رای دهندگان طرفدار فلسطین در این کشور وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات مخالفت دولت قبلی با حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را پس بگیرد و همچنین کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

Loading

چشم‌انداز خروج نظامی آمریکا از عراق

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: باوجودیکه در عراق، اغلب جریانات، سیاستمداران و حتی مردم عادی خواهان خروج نیروهای نظامی آمریکا از کشورشان هستند، اما در رابطه با زمان این خروج، بعضا اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. از یک سو محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در مطالبه خروج نظامیان آمریکایی از عراق بسیار جدی است؛ اما می‌خواهد این هدف از طریق «مذاکره و توافق سیاسی» محقق شود. از سوی دیگر، گروه‌های مقاومت عراقی خواهان آن هستند که هر چه سریعتر آمریکایی‌ها این کشور را ترک کنند. طرف آمریکایی نیز از خروج نظامی از عراق طی سه سال آینده سخن می‌گوید.

سیامک کاکایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی درخصوص چشم‌انداز خروج آمریکا از عراق اظهار داشت: «در ماه‌های اخیر در پی انجام عملیات‌های گروه‌های متعدد مقاومت علیه پایگاه‌های آمریکا و متقابلا حملات موشکی این کشور علیه برخی مقرها و پایگاه‌های گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه، بحث‌ها پیرامون ضرورت خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق بالا گرفته است. چنانچه برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در عراق از دولت خواسته‌اند به این موضوع سامان جدیدی بدهد و درخواست خروج نظامی آمریکا از عراق را به طور جدی‌تری پیگیری کند.»

وی افزود: «در این بین گفته می‌شود شیاع السودانی بحث‌هایی را در باره خروج آمریکایی‌ها از عراق مطرح کرده است، اما هنوز به‌عنوان یک موضوع جدی در دستورکار دولت قرار نگرفته است. البته پیش از این، پارلمان عراق رای به خروج نظامیان آمریکایی از عراق داده بود.»

به گفته کاکایی، از آنجایی که عراق یک موقعیت ژئوپلتیک دارد و آمریکا بزرگترین سفارت خود را در این کشور ایجاد کرده، قابل پیش‌بینی است که مساله خروج نظامی آمریکا از عراق به راحتی انجام نخواهد شد، مگر آنکه در راهبرد آمریکا در غرب آسیا تغییرات جدیدی ایجاد شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در عراق دیدگاه‌ها در خصوص خروج آمریکایی‌ها از این کشور یکسان نیست، توضیح داد: «در شمال این کشور یعنی اقلیم کردستان تاکید جدی بر ادامه حضور نظامی آمریکا دارند. اما در میان برخی گروه‌های عراقی مانند گروه‌های مقاومت و شیعیان، موضوع خروج آمریکا به‌طور جدی پیگیری می‌شود. هر چند دولت بغداد نیز طرح و ایده جدیدی مبنی بر خروج ارائه نداده است.»

کاکایی معتقد است: «در چشم‌انداز سیاست آمریکا در غرب آسیا مسائلی مانند ادامه حضور نظامی در سوریه، عراق و حوزه خلیج‌فارس با ابهاماتی مواجه است، اما واشنگتن هم در این باره تردید دارد که بخواهد به طور کامل از این مناطق خارج شود. به طور مثال، زمانی که دونالد ترامپ تصمیم به خروج نظامیان آمریکا از سوریه گرفت، بلافاصله این تصمیم به دلیل توصیه‌های نهادهای استراتژیست آمریکا لغو شد و همچنان نیروهای آمریکا در سوریه باقی مانده‌اند.»

وی در ادامه گفت که مسئله خروج کلی آمریکا از عراق پس از آن جدیت بیشتری یافت که آمریکا اقدام به خروج کامل نظامی از افغانستان کرد.

به گفته کاکایی، بحث و نظرها درباره نقش منطقه‌ای آمریکا و امکان جابجایی یا انتقال قدرت از آمریکا به کشورهای دیگر مانند روسیه، چین یا اروپا، موضوع میزان حضور نیروهای آمریکا در منطقه را در یک حالت نوسان قرار داده است. شاید به همین دلیل باشد که تصمیم جدی از سوی آمریکا برای خروج کامل از عراق در این شرایط متصور نیست. به‌ویژه آنکه سال جاری در آمریکا سال انتخابات است و تمرکز بر چنین مسائلی ممکن است تبعات انتخاباتی برای دمکرات‌ها داشته باشد.

کارشناس مسائل عراق توضیح داد:«این دیدگاه نیز وجود دارد که با توجه به تشدید بحران در غزه و حمایت‌هایی که آمریکا از جنایات رژیم اسرائیل در غزه می‌کند، مسئله خروج نظامیان آمریکا از منطقه با ابهام بیشتری مواجه است و شاید همین وضعیت، پیش کشیدن خروج نظامیان آمریکا از سوی دولت و نهادهای تصمیم‌گیر این کشور را پرچالش کرده است.»

کاکایی در نهایت گفت: «پس از تحولات هفت اکتبر و مجموعه اقدامات نظامی که آمریکایی‌ها در منطقه انجام داده‌اند، درخواست افکار عمومی منطقه نیز برای اعتراض به حضور آمریکا بالا رفته است؛ اما در ارتباط با عراق، مسئله مهم تصمیم دولت این کشور برای موضوع خروج آمریکایی‌ها است که این موضوع باید به طور جدی در نهادهای تصمیم‌ساز عراق مورد بحث قرار گیرد و دولت آن را نهایی کند.»

0 Comments