جدیدترین مطالب

پیامدهای تنش نظامی ایران و رژیم صهیونیستی بر جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: یکی از ابعاد راهبردی و بلندمدت پاسخ سخت موشکی – پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی، عقب‌‌ نشینی بیش‌از‌پیش رژیم صهیونیستی از مواضع خود در جنگ غزه خواهد بود.

چشم‌انداز رقابت ژئوپلیتیکی قدرت‌های بزرگ در قفقاز

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل قفقاز گفت: اگر روند واگرایی کشورهای منطقه به‌ویژه جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان از روسیه با سرعت اتفاق بیفتد، ممکن است روس‌ها واکنش جدی‌تری نسبت به آن نشان داده و حتی با استفاده از قدرت سخت از تغییر نظم سنتی منطقه جلوگیری کنند.

تحلیلی بر تقابل نظامی ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در واپسین ساعات 26 فروردین، حمله‌ای موشکی و پهپادی را علیه سرزمین‌های اشغالی آغاز کرد که تا صبح روز بعد ادامه داشت. این در حالی بود که علی رغم اطلاع‌رسانی قبلی ایران به برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای درباره قطعی بودن پاسخ و اقدام نظامی کشورمان، آمریکا و رژیم اسرائیل نتوانستند مانع از انجام این حمله شوند.

چالش‌های پیش‌روی مودی در انتخابات سراسری هند

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: علیرغم شانس پیروزی، لیکن احتمالا تعداد کرسی‌هایی که نارندار مودی، نخست وزیر هند در پارلمان آینده این کشور در اختیار خواهد داشت، کمتر باشد، چون به نظر می‌رسد مسلمانان و دیگر اقوام هند در انتخابات سراسری به سمت احزاب مخالف حزب حاکم حرکت کنند.

پیچیدگی‌ها و ضرورت مقابله با داعش خراسان

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: با قدرت‌گیری طالبان در افغانستان موضوع داعش خراسان و درگیری این دو گروه و گسترش دامنه تهدیدات امنیتی آن در منطقه بیشتر از گذشته اهمیت پیدا کرده است، زیرا فعالیت‌های تروریستی این گروه تروریستی، اختلال در امنیت منطقه را به همراه دارد. علاوه بر این، حمایت از فعالیت‌های انتحاری و افراد مسلح در منطقه، امنیت ایران را نیز به خطر انداخته است. از این رو، داعش خراسان به‌عنوان یک تهدید مهم برای امنیت شرقی کشورمان شناخته می‌شود.

برخورد تبعیض آمیز دبیرکل سازمان ملل در قبال تنش ایران و رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – تحلیل و گفتگو: حقوقدانان بین‌المللی معتقدند اگر آمریکا و کشورهای غربی اقدام ایران را به‌عنوان یک اقدام دفاعی به رسمیت می‌شناختند، حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران یک اقدام تهاجمی محسوب می‌شد و نتانیاهو نمی‌توانست در صحنه بین‌المللی توجیهی برای آن داشته باشد.

همکاری در حوزه انرژی؛ مانع بروز شکاف در روابط آذربایجان – اتحادیه اروپا؟

شورای راهبردی آنلاین-رصد: پرچم جمهوری آذربایجان در سال 2001 در شورای اروپا برافراشته شد، اما عضویتش در مجمع پارلمانی این شورا 23 سال بعد، به دلیل سوابق ضعیف حقوق بشری به حالت تعلیق درآمد. این مساله نشان دهنده تنش‌هایی رو به رشد میان باکو و برخی کشورهای غربی است.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

ببینید | تصاویری از نماز خواندن یک پیرمرد در زیر آوار

یکی از اعضای دفاع غیرنظامی در غزه ویدئویی را منتشر کرده که پیرمردی در حالی که زیر آوار خانه‌اش در حال خواندن نماز صبح دیده می‌شود. خانه او پس از بمباران توسط رژیم صهیونیستی ویران شده و این مرد فلسطینی در این وضعیت نماز می‌خواند. طبق تازه‌ترین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه از آغاز جنگ تا این لحظه ۳۴۳۸۸ فلسطینی به شهادت رسیده و ۷۷۴۳۷ نفر هم زخمی شدند./فرارو

Loading

تعلیق کمک به آنروا، نقض فاحش قوانین بین‌المللی و مقررات سازمان ملل

۱۴۰۲/۱۱/۳۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل منطقه گفت: تحریم سازمان آنروا و تعلیق کمک‌های مالی به این سازمان‌ امدادرسان در فلسطین و غزه، اقدامی تلافی‌جویانه از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش در قبال رای موقت دیوان لاهه است که به‌شدت رژیم اسرائیل و حامیان آن را در مقابل افکار عمومی جهانی و قوانین حقوق بشری قرار داد.

حسن هانی‌زاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اتهامات ادعایی رژیم صهیونیستی در زمینه‌ی همکاری 12 نفر از کارمندان سازمان آنروا با حماس در حمله به فلسطین اشغالی در روز هفتم اکتبر و همراهی برخی کشورها از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و ژاپن و … با این ادعا و به تعلیق درآوردن کمک‌های مالی خود به این سازمان امداد رسان که در غزه فعالیت می‌کند، گفت: آنروا از زیرمجموعه‌های سازمان ملل است و تعلیق کمک‌های مالی به این سازمان اقدامی شتاب زده است.

وی گفت که رژیم صهیونیستی با کمک و حمایت‌های سیاسی، نظامی و بین‌المللی آمریکا در چهار ماه گذشته همه گونه اقدامات خشونت‌آمیز برای سرکوب مردم غزه را مرتکب شده است و مهم‌تر از همه اینکه، اقدام به نسل کشی در غزه کردند و این مساله امروز برای دنیا روشن است.

این کارشناس مسائل فلسطین منطقه با بیان اینکه آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (UNRWA) در دسامبر ۱۹۴۹ توسط سازمان ملل ایجاد شد که یک موسسه امدادرسانی و تأمین تسهیلات و کمک‌های انسانی برای حمایت میلیون‌ها پناهنده ثبت شده فلسطینی است، گفت: آنروا بیش از پنجاه سال است که در این منطقه فعالیت دارد و نهادی کمک‌رسان است، اما اکنون در اقدامی کم‌سابقه و برخلاف قوانین بین‌المللی و حقوق بشری از سوی آمریکا تحریم شده است، این در حالی است که تا کنون ۱۵۰ نفر از کارکنان این نهاد در بمباران هواپیماها و حملات اخیر رژیم اسرائیل کشته شده‌اند و این یک جنایت جنگی و نقض قواعد بین المللی است، چراکه کارکنان این سازمان از مصونیت سیاسی برخوردار هستند و سازمان ملل باید در برابر این اقدامات موضع می‌گرفت، اما متاسفانه اقدامی شایسته صورت نداد.

وی ادامه داد: آمریکا در برابر کشتار کارکنان این سازمان از سوی رژیم اسرائیل واکنشی نشان نداد، اما در قبال ادعای این رژیم، اقدامی ضد انسانی در تعلیق کمک‌های مالی انجام داد.

هانی‌زاده تعلیق کمک‌های مالی کشورهای کمک‌کننده به آنروا را به‌خاطر فشارهای سیاسی آمریکا، انگلیس و فرانسه دانست و افزود: آمریکا در چهار ماه گذشته اقدامات و فشارهای زیادی را برای همراهی دنیا با رژیم اسرائیل انجام داده و این اقدام هم قطعا با فشار و دستور آمریکا انجام شده است. آمریکا نشان داده است که موجودیت سازمان ملل را در همه ابعاد در اختیار سیاست‌ها و منافع خود می‌خواهد.

وی در پاسخ به این پرسش که این اقدام آمریکا و همپیمانانش در تحریم آنروا تحت تاثیر شکست اسرائیل در دیوان لاهه و صدور رای موقت قابل ارزیابی است؟ گفت: آنچه آمریکا و دیگر کشورها با تحریم آنروا انجام دادند به‌خاطر شکست‌های‌شان در برابر حماس و نیروهای مقاومت در چهار‌ ماه گذشته است. آنها سعی دارند اقشار مردم غزه را به تسلیم وادار کنند و قطع کمک‌رسانی یکی از راه‌هایی است که سعی دارند با آن مردم را از ادامه ایستادگی و حمایت از حماس ناامید کنند.

این کارشناس مسائل فلسطین تاکید کرد که شورای امنیت سازمان ملل باید به‌خاطر قطع کمک مالی به آنروا، اقدام آمریکا و رژیم اسرائیل را محکوم کند و درباره این اقدام قطعنامه صادر کند. الان رژیم اسرائیل در باتلاق غزه گرفتار شده است، همچنانکه آمریکا هم در این درگیری هم مقصر است و هم قربانی. درواقع، آمریکا سعی دارد قواعد درگیری را به نفع رژیم اسرائیل تغییر دهد و برای تحقق آن، از هر ابزاری استفاده می کند. قطع کمک‌های انسانی و کمک‌رسانی در حالی که غزه در محاصره است در حقیقت نوعی فشار به مردم غزه است نه لزوما حماس و نیروهای مقاومت. تحریم سازمان آنروا، کمک‌رسانی محدود در داخل غزه را هم فلج کرده است و اضافه بر کشتار مردم و بمباران‌های متعدد و مستمر، این اقدام، نقض فاحش قوانین بین‌المللی و مقررات سازمان ملل است.

وی اظهار داشت: این اقدام آمریکا و دیگر کشورهای حامی رژیم اسرائیل در تلافی رای دیوان لاهه است که به‌شدت این رژیم و حامیان آن را در مقابل افکار عمومی جهانی و قوانین حقوق بشری قرار داد. سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عربی و دیگر کشورها و نهادهای حامی فلسطین و توقف جنگ در غزه باید گزینه‌های دیگر را برای جبران قطع کمک‌های مالی اتخاذ کنند تا کمک‌های مالی به آنروا از تعلیق خارج شود یا اینکه از طریق دیگری این کمک‌ها هر چه سریع‌تر به غزه برسد. به هر حال بعید است تا وقتی حملات متقابل حماس و رژیم اسرائیل ادامه دارد، آمریکا اجازه دهد کمک‌ها به سازمان آنروا به بهانه و ادعای واهی رژیم صهیونیستی علیه این سازمان از سر گرفته شود.

0 Comments